Conny Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Är det möjligt att äta hög andel kalorier från fett under dagen och vara i ketos för att sedan efter ett hårt träningspass äta kolhydrater för att dra nytta av de fördelar ett insulinpåslag efter träning kan ha för muskeluppbyggnad, för att sedan dagen efter göra samma procedur, kommer jag in i ketos följande morgon? Tanken är att det ska vara fördelat kalorimässigt så att vid slutet av dagen så har du ändå fått i dig över 50% av kalorierna från fett. Om det är möjligt så undrar jag också vilka kolhydratskällor ni rekommenderar direkt efter träningen och resten av kvällen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Har för mig att jag läst att det inte finns några studier som tyder på att det är nödvändigt med kolhydrater efter träning. Bättre att ladda protein, som för övrigt också ger ett insulinpåslag. Det som brukar sägas är att det kan vara fördelaktigt med kolhydrater om du ska tävla eller träna på en nivå som kräver högt energiuttag under en längre period, men då gäller laddning innan, inte efter. När det gäller styrketräning kan det vara så att om du inte har några kolhydrater så orkar du inte pressa dig lika hårt som om du hade det. Dock tror jag du måste vara väldigt strikt innan du får några såna problem. Jag har styrketränat hela tiden på LCHF och inte märkt nåt problem. Dock kör jag relativt korta pass (Typ starting strength/stronglift). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Är det möjligt att äta hög andel kalorier från fett under dagen och vara i ketos för att sedan efter ett hårt träningspass äta kolhydrater för att dra nytta av de fördelar ett insulinpåslag efter träning kan ha för muskeluppbyggnad, för att sedan dagen efter göra samma procedur, kommer jag in i ketos följande morgon? Tanken är att det ska vara fördelat kalorimässigt så att vid slutet av dagen så har du ändå fått i dig över 50% av kalorierna från fett. Om det är möjligt så undrar jag också vilka kolhydratskällor ni rekommenderar direkt efter träningen och resten av kvällen? Efer vad jag har läst så kommer du inte att hamna i någon "optimal ketos" om du äter hyfsat stora mängder kolhydrater flera gånger i veckan...men det är ju möjligt att ditt upplägg kan vara smart ändå...om målet är att bygga muskler... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Ta en halv banan efter träningen om du tror att det hjälper.. testa dig fram.. det gör hur som helst minst skada just efter träning.. men som sagt vad,, protein är nog bättre.. helst en stor biff! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Hej! Du skriver inte vad du tränar så om du ska bygga en massa muskler kanske det här inte är mitt i prick. jag har försökt ta reda på så mycket som möjligt om träning och kost i ketos för konditionsträning och långdistans (och man behöver ju muskler för det också). Här är vad jag lärt mig: * Om du äter en massa kolhydrater efter träning så kommer du att halka ur ketosläget rejält om du inte tömt dig ordentligt under många timmars träning (det verkar behövas mycket träning för att den ska kunna klara av massa kolisar utan att halka ur ketosen). Jag rek Peter Attias blog. Läs t ex http://eatingacademy.com/nutrition/the-interplay-of-exercise-and-ketosis-part-i * Om du är i ketos finns det mig veterligen ingen anledning att hinka i sig en massa kolisar efteråt. Läs Phinney&Volek: The art and science of low carb performance. Dom rek under 50 gr/dag kolisar inkl återhämtningskolisar och skriver ang "post-workout" bl a: "When adequate protein is provided after exercise, consuming insulin-stimulating carbohydrates does not further improve the anabolic response. So, what should you focus on during the post-exercise period? As we noted in Chapter 4, blood levels of leucine increase in the keto-adapted state so sustaining a state of nutritional ketosis (by not eating carbs after exercise) will protect this benefit. There may be some benefit to including a good source of essential amino acids after resistance exercise, and especially if increased muscle mass is your goal. This does not have to be a protein supplement – your post-exercise amino acids can come from typical foods. Consider a fruit smoothie made with naturally fermented yogurt, a cup of home-made meat broth, or creamed soups made from this broth." Om jag förstått det hela rätt har alltså kroppen inte samma behov när den är i ketos (och om man vill att den ska stanna där). I jakten på att få i sig proteiner, amino, elektolyter etc så har jag hittat en riktigt seriös sportdryck som inte har några kolhydrater men däremot andra bra saker som behövs. Kolla in; http://www.biosteel.com/products.php ### Finns även proteinpulver utan kolhydrater. Ska snart pröva superstarch (ucan) också som långsamt ger kolisar att träna på utan att påverka insulin eller ketonproduktion. http://www.generationucan.com. Har f ö skrivit en fråga om det här på forumet men ingen har svarat än. (Obs har inget egenintresse i dessa produkter, de är sådant som jag valt ut efter mycket efterforskande. Och jag har bara hunnit testa biosteel några dagar än) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Bra svar Magnus, vilken sport tränar du för? Jag undrar varför du behöver kolisar under träning, jag antar att du pratar långpass då? Ligger du på så pass hög nivå att du tillverkar mjölksyra då? Jag brukar ta BCAA före styrketräning och vassle utblandat med mjölk efter. Dessutom försöker jag tajma in så att ett av dagens största mål intas hyffsat nära passet. Funkar bra för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Tack Mats! Just nu varierar jag min träning mellan löpning, rullskidor och cykel (oftast 11/2-3timmarspass). Målet är främst att skaffa mig riktigt bra kondis någon gång i livet. Har passerat 40 med några år och har aldrig haft speciellt bra kondis så jag tänkte att det är nog dags innan det blir för sent. Styrketräning och spänst har varit mer min melodi, tills nu. Nu har jag helt snöat in på lowcab och långdistansträning i ketos : ) Hade dessutom ca 20 kg övervikt som jag ville bli av med. Började för drygt 2 år sedan träna mer regelbundet men det är väl först det senaste halvåret som jag ökat på träningsdosen och blivit bättre på att inte slarva med vare sig träning eller mat. Läser också massor på nätet och böcker om lchf och träning. Nåväl. vad behöver jag kolisarna till? Jag kanske inte behöver dom, vet faktiskt inte. Tror du gör helt rätt som äter mycket rätt nära passet. Mycket fett då så man inte blir så full i magen. Jag är dock nyfiken och vill gärna experimentera lite så jag tänker mig att superstarchen kan hjälpa till under hårda pass (bl a intervallträningen och typ tempo 10 km). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted September 4, 2013 Author Share Posted September 4, 2013 Tack Magnus för väldigt bra svar och även alla andra som svarat. Jag tränar mycket explosivitet, styrka och kondition i form av backsprints och en del cirkelträning. Jag har inga som helst ambitioner att bygga muskler för volym eller estetik. Styrka i förhållande till vikt är väldigt viktigt för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Ytterligare en fråga kopplad till mitt första inlägg, anaerob träning är beroende av glykogen och därför undrar jag om det är möjligt att träna väldigt hårt 5 gånger i veckan och ligga i ketos hela tiden och fortfarande fylla på glykogendepåerna tillräckliogt? Min tanke som jag skrev i första inlägget är att äta större del kolhydrater för att fylla på glykogendepåerna efter träningen på kvällen för att sedan hamna i ketos när kroppen under natten förbrukar leverglykogenet och därför vaknar i ketos morgonen efter. Fråga 2, skulle MCT olja på morgonen hjälpa till att hamna i bättre ketos? Jag gjorde en kroppskoll på apoteket vid starten av min ketosdiet för en vecka sedan och då vägde jag 80 kg, 20,5% kroppsfett, 7% visceralt fett, skelettmuskelprocent på 38,5%. Nu vet jag inte om jag ska ta apotekets test med en nypa salt, för dom sa att 20,5% fett var högt och jag ser inte ut att ha något fett alls på kroppen. Jag ligger nu på runt 3 mmol/l. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Ytterligare en fråga kopplad till mitt första inlägg, anaerob träning är beroende av glykogen och därför undrar jag om det är möjligt att träna väldigt hårt 5 gånger i veckan och ligga i ketos hela tiden och fortfarande fylla på glykogendepåerna tillräckliogt? Min tanke som jag skrev i första inlägget är att äta större del kolhydrater för att fylla på glykogendepåerna efter träningen på kvällen för att sedan hamna i ketos när kroppen under natten förbrukar leverglykogenet och därför vaknar i ketos morgonen efter. Fråga 2, skulle MCT olja på morgonen hjälpa till att hamna i bättre ketos? Jag gjorde en kroppskoll på apoteket vid starten av min ketosdiet för en vecka sedan och då vägde jag 80 kg, 20,5% kroppsfett, 7% visceralt fett, skelettmuskelprocent på 38,5%. Nu vet jag inte om jag ska ta apotekets test med en nypa salt, för dom sa att 20,5% fett var högt och jag ser inte ut att ha något fett alls på kroppen. Jag ligger nu på runt 3 mmol/l. Innan jag började med LCHF så hade jag synliga magrutor, men med LCHF så gick jag ändå ner 12 kg och minskade 11 cm runt midjan. Nu är underhudsfettet mindre men det kändes ändå som om det mesta jag gick ner var visceralt. Angående att träna hårt så har jag upplevt att korta intervaller funkar, men långa intervaller känns tunga och skulle säkert bli bättre av mer kh. Jag har valt att anpassa träningen istället. Jag kör i princip bara korta intervaller (typ tabata), styrketräning och en del lågintensivt. Jag har funderat på att köpa Coltings bok, den innehåller nog mycket bra information för LCHFtränande. Att träna "väldigt hårt" 5 ggr i veckan låter som ett väldigt hårt schema. Inte ens elitidrottare brukar ha så många intensivpass. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Hej igen! Av det jag läst om ketos så tror jag att det finns en risk att det inte går så fort för kroppen att hamna tillbaka i ketosläge om du ätit massa kolisar. Men du kanske tänker dig ett ganska blygsamt intag? Vad jag förstår är det dock mycket individuellt. Peter Attia säger/skriver någonstans att det tar typ 2 dagar för honom att komma tillbaka efter ett rejält avsteg. OM han inte verkligen tömt sig (levern) efter ett monsterpass på många timmar, då verkar kroppen inte reagera på samma sätt. Så på det sättet försöker han planera sina avsteg med maten. Men det här är från minnet, jag rek hans sajt och videos. Även kommentarerna efter där han svarar på många frågor. Vg Colting så har jag uppfattat det (från hans bok och blogg) att han kan tänka sig att äta kolisar före/under ett pass men aldrig efter. Då framförallt vid extra viktiga/hårda pass. Vid en räkning av mängden kolisar han äter så tror jag det blev ca 300 gr/dag http://coltingblogg.com/2012/02/26/sa-har-ater-jag-en-veckas-kostregistrering/ Även här en del bra kommentarer efter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Man behöver ju kolhydraterna för att tränar hårt så att fylla på efter blir ju tvärt om. Att äta så lite kolhydrater så att du bränner dom under natten ger ju inget för nästa träningspass. Om du äter så mycket kolhydrater så att dom räcker till nästa pass hamnar du ju aldrig i Ketos. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Det är därför jag är nyfiken på superstarch (UCAN) som ger kolisar utan de negativa effekterna. Har dock ännu inte provat dem för sändningen från Norge försvann. Väntar på ett nytt försök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 Ja det blir säkert 2 MMA pass i veckan och 2 Thaiboxningspass samt något styrkepass samt varva med backsprints. Jag har varit inne och kollat lite på Attia's sida och han har väldigt mycket användbart. Jag är ute efter det han verkar sträva efter, att ha det bästa av två världar, just nu verkar det som att han har höjt sitt anaerobic threshold samt att han nu endast behöver 70% av energin från glykogen istället för 100%. Jag är endast orolig att i strävan att ha tillräckligt fyllda glykogendepåer inte få tillräckligt bra ketos och hamna i något sorts mellanläge. Superstarch verkar lovande så ska kolla upp det mer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Man behöver ju kolhydraterna för att tränar hårt så att fylla på efter blir ju tvärt om. Att äta så lite kolhydrater så att du bränner dom under natten ger ju inget för nästa träningspass. Om du äter så mycket kolhydrater så att dom räcker till nästa pass hamnar du ju aldrig i Ketos. Huruvida man behöver kolhydrater för att träna hårt eller inte beror på vilken typ av träning man utför. Träning där man ligger över ca 70% VOmax i flera minuter kräver glykogen. Träning där man antingen inte kommer över den gränsen alls, eller bara sporadiskt under väldigt korta perioder, kräver inte glykogen på samma sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Huruvida man behöver kolhydrater för att träna hårt eller inte beror på vilken typ av träning man utför. Träning där man ligger över ca 70% VOmax i flera minuter kräver glykogen. Träning där man antingen inte kommer över den gränsen alls, eller bara sporadiskt under väldigt korta perioder, kräver inte glykogen på samma sätt. Håller med, det var det jag försökte säga i post #10 men jag var inte så tydlig senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts