Coachen Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Jag e lite förvirrad här ang lchf. För 1 månad sen började och träna eftersom jag kände mig fet och äcklig. Jag ändrade kosten till enbart protein, sallad och frukt. Ok på vågen märkte jag inte så mycket. Men visst gick jag ner. Jag kan nu använda gamla kläder mm. Hursom helst så bestämde jag mig att köra lchf för och gå ner snabbare. problemet är att jag förstår inte eller har inte så mycket info om detta fastän jag har läst lite runt på hemsidan. 1. Googlar man på nätet på heart fat så kan man se hur fett kan sätta sig runt hjärtat. Om lchf menar att man skall äta fett mat. Vad skall man göra så att hjärtat inte omringas av fett? 2. Försök undvik mejerier. man kan se på hemsidan att doktorn är i affären och köper ost och smör. Är detta inte mejeri ? 3. Träning är inte ok i början av lchf. Varför då? 4. I 3 veckor har jag brännt fett, är det inte så att jag nu fyller i fett cellerna med lchf ? Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 1.. man undviker stora mängder kolhydrater.. så lagras inte fettet in utan används som energi! 2.. mjnae.. mejerier är inte bästa sättet att höja fetthalten förutom smör som är nästan bara fett.. och ost är mest protein! 3.. jodå.. men du lär få glukosbrist och inte orka så mycket.. speciellt om du levt av mycket kolisar tidigare och har en rudimäntär fettförbränningsförmåga! 4.. inte om du äter så att din aptit reglerar energiintaget! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coachen Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Majonäs då ? Vad sägs om det. Har kollat runt i affären de flesta innehåller tillsats ämnen och socker. Finn det något som ni ekomenderar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Mnjae.. majonäs är inte ett dödligt gift om man säger som så.. läs gärna innehållsförteckningar.. ofta är det rapsolja, torkad äggula, kryddor och vinäger eller något annat som ger syrlighet! Antingen om du är storkonsument så gör du egen.. rapsolja, senap, äggula och vinäger.. eller så köper du den bästa du får tag i! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Utgångspunkten är att äta lika mycket protein som innan och bara ersätta kolhydraterna med mera fett. Feta såser brukar behövas till vårt numera magra kött. Tillbehör som Legymsallad och liknande fungerar också. Komplicera det inte nu i början. Det är en klar nackdel för kroppen att äta protein som bränsle, gör inte det utan använd fett istället. Bacon, ägg och broccoli är en av mina favoriter som jag gillar. Blir du hungrig mellan måltiderna så prova Macadamianötter, ölkorv eller smörrulle (ost med smör på utan bröd) http://www.kostdoktorn.se/lchf Tänk också på att inte plåga dig med att gå hungrig för sedan du blivit fettdriven så blir du inte lika hungrig längre för då äter kroppen från fettdepåerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coachen Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Utgångspunkten är att äta lika mycket protein som innan och bara ersätta kolhydraterna med mera fett. Feta såser brukar behövas till vårt numera magra kött. Tillbehör som Legymsallad och liknande fungerar också. Komplicera det inte nu i början. Det är en klar nackdel för kroppen att äta protein som bränsle, gör inte det utan använd fett istället. Bacon, ägg och broccoli är en av mina favoriter som jag gillar. Blir du hungrig mellan måltiderna så prova Macadamianötter, ölkorv eller smörrulle (ost med smör på utan bröd) http://www.kostdoktorn.se/lchf Tänk också på att inte plåga dig med att gå hungrig för sedan du blivit fettdriven så blir du inte lika hungrig längre för då äter kroppen från fettdepåerna. Är det inte bra att kroppen tar från fettdepåer ? En fråga som kommer upp i skallen nu. Hur kommer det sig att man bränner fett på att äta just fett ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Är det inte bra att kroppen tar från fettdepåer ? En fråga som kommer upp i skallen nu. Hur kommer det sig att man bränner fett på att äta just fett ? Det låter som att du inte har koll på ens de mest grundläggande fakta. Börja med att läsa Andreas introduktion till LCHF här: http://www.kostdoktorn.se/lchf Om du sen har mer frågor svara vi gärna här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Är det inte bra att kroppen tar från fettdepåer ? En fråga som kommer upp i skallen nu. Hur kommer det sig att man bränner fett på att äta just fett ? Javisst är det bra att kroppen tar från fettdepåerna men den måste ställa om sig till att omvandla fettet till energi. Bäst gör man det genom att börja tillföra fett genom maten. Processerna kommer då igång i levern och kroppen börjar nyttja detta bränsle (ketoner). Efter ett tag då du legat lågt med kolhydrater så sjunker insulinnivån och då kommer fettet i depåerna att utsöndras och kroppen börjar att använda detta för att tillverka energi. Du märker det genom att du inte blir hungrig mellan måltiderna och kanske knappt hungrig före en måltid genom att du då har all den energi du behöver från depåerna. Det där med att äta fett för att bränna fett hänger ihop med att man tränar levern i fettnedbrytning så den liksom blir topptrimmad. Vid fettsnål normalkost så görs sådan fettnedbrytning endast delvis under senare delen av natten då energilagren är tömda. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts