Jump to content

LCHF & barn varannan vecka

EmmaR

Recommended Posts

Hej!

Jag och sambon är inne på fjärde dagen av vårt nya, hälsosammare liv. Gårdagen var tung, lätt irriterad och konstant hunger. Det har gått bättre idag men nu värker huvudet istället. Intalar mig själv att det är slagg och socker som är på väg ut..?

Jag försöker inte att komplicera det här för mycket för mig men jag har ett litet orosmoln. Sambon har barn sedan tidigare som är hemma (hos oss) varannan vecka. Då vi inte kan styra eller kontrollera vad barnen äter när de är hos sin mamma så undrar jag om det är skadligt eller finns risk för attbbarnen kan gå upp i vikt med tanke på att vi äter LCHF och mamman äter mat m kolhydrater i? Lördagsgodiset kommer de bli bekanta av i form av ölkorv och ost ;)

Någon som har erfarenhet eller vet om det är bra eller inte? Hur strikt ska man vara med dem - 6 & 9 år. Lördagsgodis har alltid varit lite festligt för dem (vi tillåter inte cola, glass & godis till vardags och farmor måste hälla upp mjölk eller vatten i glasen) då vi alltid varit strikta när det gäller rent sockerintag..

Hej!

Jag och sambon är inne på fjärde dagen av vårt nya, hälsosammare liv. Gårdagen var tung, lätt irriterad och konstant hunger. Det har gått bättre idag men nu värker huvudet istället. Intalar mig själv att det är slagg och socker som är på väg ut..?

Jag försöker inte att komplicera det här för mycket för mig men jag har ett litet orosmoln. Sambon har barn sedan tidigare som är hemma (hos oss) varannan vecka. Då vi inte kan styra eller kontrollera vad barnen äter när de är hos sin mamma så undrar jag om det är skadligt eller finns risk för attbbarnen kan gå upp i vikt med tanke på att vi äter LCHF och mamman äter mat m kolhydrater i? Lördagsgodiset kommer de bli bekanta av i form av ölkorv och ost ;)

Någon som har erfarenhet eller vet om det är bra eller inte? Hur strikt ska man vara med dem - 6 & 9 år. Lördagsgodis har alltid varit lite festligt för dem (vi tillåter inte cola, glass & godis till vardags och farmor måste hälla upp mjölk eller vatten i glasen) då vi alltid varit strikta när det gäller rent sockerintag..

Mot huvudvärken: kolla att du inte har saltbrist. Kontrolleras enklast genom att dricka ett glas buljong, blir det bättre var det troligen saltbrist.

Godis till barn: Kanske bär och nötter kan vara ett alternativ. Baka kokostoppar tillsammans kanske?

Vad det gäller kolhydrater till barnen så skulle jag vara mer generös med grönsaker, rotfrukter, potatis och frukt än vad man brukar vara på strikt LCHF.

• Like 5

Mot huvudvärken: kolla att du inte har saltbrist. Kontrolleras enklast genom att dricka ett glas buljong, blir det bättre var det troligen saltbrist.

Godis till barn: Kanske bär och nötter kan vara ett alternativ. Baka kokostoppar tillsammans kanske?

Vad det gäller kolhydrater till barnen så skulle jag vara mer generös med grönsaker, rotfrukter, potatis och frukt än vad man brukar vara på strikt LCHF.

Ett glas buljong läste jag också att det kan dämpa akut sötsug, jag har inte haft det än men ska definitivt testas!

Tack för tipset, kokostoppar kommer att bli en hit!

Jag har inte börjat med så strikt LCHF än, är det runt 5-7g kolhydrat så har jag sagt till mig själv att det ändå är ok. Min sambo däremot tycker det är svårt med frukosten så vi kommer att införskaffa en äggkokare. Än så länge har han kört med laktosfri yoghurt.. ska man gå på hårt direkt eller kan det vara en smart inkörsport? Har läst mycket om mejerier hit och dit och känner till en början att det är en riktig djungel.

Är barnen överviktiga/sockerberoende? Laga annars den mat de är vana vid, men låt bli att ta själva av potatisen eller vad det kan vara. Undvik (förstås) läsk, juice, saft o. dyl. Låt dem äta vanligt lördagsgodis, men erbjud också något mer lchf-vänligt såsom kokostoppar, som någon föreslog. Ölkorv och ost till en 6-och 3n 9-åring låter väl så där, tycker jag!

Hej!

Jag kan inte se några risker med att barnen äter LCHF varannan vecka. Risken om de är förtjusta i socker är att suget efter det inte försvinner så lätt, då man bryter kolhydratrestrektionen varannan vecka.

Men jag tror att det är ett problem som alla LCHF-ätande föräldrar med barn inom skola och förskola brottas med, då det inte serveras LCHF inom de verksamheterna.

Jag tror att man får se det som så, att ju mindre kolhydrater barnen får i sig, i det stora hela, är en hälsovinst, så kör på ni med LCHF varannan vecka :)

• Like 1

De tar inte skada av att inte få mjölmat eller socker i en vecka. :)

De behöver ju inte äta strikt LCHF, liberal med lite frukt, bär och rotfrukter går hur bra som helst.

Lite lördagsgodis dör de inte heller av men det går ju förstås att smyga in lite mer nyttiga saker i påsen också så att mängden socker inte blir tokmycket. Våra barn var mycket sockerkänsliga som små så vi brukade oftast bjuda på snacks (chips, popp o.s.v) istället. Lördagsgodis serverade vi taktiskt: precis innan vi slängde ut dem för att leka utomhus. Då kunde de springa av sig det värsta, hehe.  :ph34r:

• Like 4

Som sagt vad.. ge barnen så bra mat som möjligt.. i värsta fall lär de sig hur bra mat smakar och hur bra man mår på sådan mat.

Sen så.. de är väl inte metabolt skadade så de kan äta tex potatis och ris till maten.. men ställ även fram era tillbehör, varoen tar av det den vill ha!

Förvånansvärt många väljer en varierad portion.. där kolhydraterna får en lagom proportion.. om det bara finns alternativ.

Sen så.. Lördagsgodis.. vilket jag alldrig har haft under min uppväxt byts gärna mot något extra gott.. typ räkor med aioli.

• Like 1

Buljongen funkade ypoerligt idag och huvudvärken försvann. Nu har hunger och mättnads känslorna börjat att bli väldigt tydliga!

Tack snälla för er allas erfarenheter. Man blir lätt "skrämd" av alla rykten och påståenden när man själv inte har någon erfarenhet..

Jag vill inte att barnen ska gå ner i vikt. De är normalviktiga och inte sockerberoende. Men man märker snabbt att de inte alls äter lika stora portioner som innan. Det är

främst jag och sambon som inte levt som vi har lärt.

Än så länge har barnen uppskattat maten väldigt mycket och det känns positivt. De har redan en ny favoriträtt - spenatsoppa :)

I helgen ska vi göra oopsie (?) bröd, ska bli väldigt intressant att höra reaktionerna! :)

Imorgon kommer sambon få laga mat då jag kommer hem väldigt sent så vi ska hitta något enkelt som han kan göra.. det är spännande minst sagt ^^

• Like 1