Jump to content

Jätteskum fråga om kolhydrater och fett

Peter B

Recommended Posts

eeeh...jag gör mig nog väldigt dum nu, men orkar inte ta reda på detta... :)

...kolhydrater görs ju om till fett och lagras i kroppen ( under vissa omständigheter).

...men görs det om till mättat eller omättat fett alt (fleromättat) ...eller blir det någon annan sorts fett ?

• Like 1

Det är därför du lika gärna kan äta det så slipper du gå en massa kemiska och metabola vägar för samma sak!

"One of the more remarkable results from Jeff Volek’s laboratory in the past few years was the demonstration that when the blood of volunteers was assayed for saturated fatty acids, those who had been on a low carbohydrate diet had lower levels than those on an isocaloric low-fat diet. This, despite the fact that the low-carbohydrate diet had three times the amount of saturated fat as the low-fat diet. How is this possible? What happened to the saturated fat in the low-carbohydrate diet? Well, that’s what metabolism does. The saturated fat in the low-carbohydrate arm was oxidized while (the real impact of the study) the low-fat arm is making new saturated fatty acid. Volek’s former student Cassandra Forsythe extended the idea by showing how, even under eucaloric conditions (no weight loss) dietary fat has relatively small impact on plasma fat."

http://rdfeinman.wordpress.com/page/3/

• Like 2

Jag har hört för länge sen att om man ger grisar för mycket havre då får dom lösare fett (alltså mindre mättat)

Och det vill man inte ha, därför ger man inte grisar havre.

Så det är nog olika för olika kolhydrater.

Intressant tanke  :)  Vilka kolhydrater är det då som lagras som kokosfett?  ;)

• Like 3

Palmitinsyra främst eftersom det är en stabil lagringsform!

Du skojar va?

Jag förlåt om jag gör mig dum, men jag vet inte, jag är ny i detta.

Det är otroligt fascinerande att spekulera i vilken sorts fett min kropp baseras på.

Vilken förpackning i köttdisken liknar mig mest? Alltså ingen? Måste gå till plantskolan?

Jag har hört för länge sen att om man ger grisar för mycket havre då får dom lösare fett (alltså mindre mättat)

Och det vill man inte ha, därför ger man inte grisar havre.

Så det är nog olika för olika kolhydrater.

Havre innehåller mest fett av sädeslagen så det beror nog snarare på fettet i havren än på kolhydraterna.

Sååå...det blir ett mättat fett alltså....så alla fettskrämda kollisätare....fyller upp sina kroppar med mättade fetter...deras största skräck ;)

Huruvida kolhydrater omvandlas till fett är mycket omdiskuterat. Jag har läst och läst och konstaterat att olika experter kommit fram till olika slutsatser. Att kolhydrater KAN omvandlas till fett i vissa situationer är klart men det är tydligen en omständlig och energikrävande process. Äter man så fettsnålt så man får fettbrist så behöver kroppen göra det men det är nog inte många som gör.

När det gäller fetma så är nog det största problemet med kolhydraterna att kroppen bränner dom istället för fettet.

• Like 1

Näe.. det är knappast omdiskuterat.. vår Denovo Lipogenes är rätt underutvecklad!

"The authors calculated that between 3 and 8 g fat/d was produced through de novo lipogenesis compared with 360–390 g carbohydrate ingested/d and 60–75 g body fat stored/d. Thus, the addition of excess carbohydrate energy to a mixed diet so that total energy intake exceeded total energy expenditure (TEE) increased body fat stores, but not by conversion of the carbohydrate to fat. Instead, the oxidation of dietary fat was suppressed and fat storage thereby increased."

http://ajcn.nutritio...t/74/6/707.long

• Like 1

Näe.. det är knappast omdiskuterat.. vår Denovo Lipogenes är rätt underutvecklad!

"The authors calculated that between 3 and 8 g fat/d was produced through de novo lipogenesis compared with 360–390 g carbohydrate ingested/d and 60–75 g body fat stored/d. Thus, the addition of excess carbohydrate energy to a mixed diet so that total energy intake exceeded total energy expenditure (TEE) increased body fat stores, but not by conversion of the carbohydrate to fat. Instead, the oxidation of dietary fat was suppressed and fat storage thereby increased."

http://ajcn.nutritio...t/74/6/707.long

Men då skulle det alltså fungera utmärkt att äta fettfri kost? ...med mindre kompliment av essentiella fettsyror? ...om man inte vill gå upp i vikt?

Jovisst.. många som gör så.. frågan är väl om det e så himla kul i längden!

Sen så.. skall man se skillnaden.. vad Denovo lipogenes gör och vad högt intag av kolhydrater gör!

Lipogenes är hos oss väldigt låg.. den utgör inget man behöver räkna på.. även om vissa överviktiga lågfettbantande jojobantande personer lyckas öka den till det dubbla.. vilket förekommer.. men är mer ett tecken på metabolt syndrom!

Utan det är som vanligt.. högt kolhydratintag innebär högt insulin, avstängd betaoxidation och lipolys samt en ökad esterifiering och reesterifiering av triglycerider i fettväv och annan väv!

"but not by conversion of the carbohydrate to fat. Instead, the oxidation of dietary fat was suppressed and fat storage thereby increased."

• Like 1

Jo..jag inser de negativa konsekvenserna ;)

...men som tankeexperiment kan det ju vara intressant :)

...jag har inte funderat så mycket på det...men det är alltså därför typ juice och frukt bantning kan fungera även om man konsumerar ganska avsevärda mängder kolhydrater......

Men då skulle det alltså fungera utmärkt att äta fettfri kost? ...med mindre kompliment av essentiella fettsyror? ...om man inte vill gå upp i vikt?

Nja, till syvende och sidst så är det energibalansen som avgör viktförändringar och kolhydrater mättar ju ex.,för somliga, sisådär jämfört med fett...och då även bortom den ketogena effekten som, som bekant, är av en helt annan dimension vad gäller ofta extrem mättnad.

Denovo lipogenes (DNL) är för övrigt också beroende av en del andra faktorer. Ålder såväl som insulinresistens ökar DNL, ofta betydligt. Bortom detta så är ett mycket högt intag av kolhydrater i relation till energiintag behäftat med mycket högre DNL än de 3-8 gram/dag som studien Zepp refererade nämnde (minns jag inte fel).

Även om man i studien trycker på att normal vardaglig konsumtion inte är kopplad till någon större DNL så borde det härvidlag vara allom bekant att många, om inte de flesta, lägger på sig en stor del av sin övervikt enligt ett pulsmönster. Med pulsmönster menar jag att många lyckas ofta någorlunda "sköta kosten" i mellanfaserna men sen kommer julhelgen och påskhelgen och födelsedagarna och semestern i Thailand och Barcelona och helt plötsligt så har man vid dessa ENSTAKA tillfällen lyckats åstadkomma rejäl övervikt genom att "bara" tjocka på sig ett par kg vid varje tillfälle. Vid dessa tillfällen är det sannerligen inte ovanligt att man ex. tryckt i sig en hel påse från Karamellkungen (modell stor), den där påsen med chips, flaskan med Cola, lite vin, lite mer vin, ostbågar...och OJ det fanns belgisk choklad! Eller så är jag ensam om att ha tryckt i mig ansenliga mängder i mitt liv just vid dessa "pulstillfällen". ;) DNL? You bet! Inte enbart så klart men vi snackar i räjongerna av vad som tillfredställer mycket högre DNL än 3-8 gram/dag.

I sedanlig ordning bör inte glömmas bort att god allmän fettoxidationsförmåga är A och O (varför de flesta av oss ex. nyttjar en lågkolhydratkosthållning...och somliga flirtar med periodisk fasta i varianter som Lean Gains eller 5:2). Hög oxidation av kolhydrater stänger effektivt av fettoxidationen.

Tillägg: Även om fokuset för tråden ligger på viktkontroll så bör man inte heller glömma bort det som studien Zepp refererade också tar upp avseende andra hälsoaspekter:

"First, these results do not mean that extra carbohydrate energy represents “free” energy in terms of body fatness. By sparing fat in the body's fuel mixture, surplus carbohydrate energy will make people fatter, even though it is not directly converted to fat. The absence of significant de novo lipogenesis is bad news for high-carbohydrate dieters for another reason, in that the high thermogenic cost of de novo lipogenesis cannot be invoked as an energy-dissipating feature of such diets. Second, the effects of carbohydrate-rich diets on macronutrient balances should not be confused with their potential effect on plasma lipids and atherogenesis. High-carbohydrate euenergetic or hyperenergetic diets consistently induce hypertriglyceridemia, the public health consequences of which remain controversial (10)."

• Like 2

Du skojar va?

Jag förlåt om jag gör mig dum, men jag vet inte, jag är ny i detta.

Det är otroligt fascinerande att spekulera i vilken sorts fett min kropp baseras på.

Vilken förpackning i köttdisken liknar mig mest? Alltså ingen? Måste gå till plantskolan?

Väljer att undvika att återuppfinna hjulet så jag återlänkar ett tidigare (långt) inlägg som bl.a. berör kroppsfettets sammansättning i relation till Världshälsoorganisationen (WHO):

http://forum.kostdoktorn.se/topic/197-fettsn%C3%A5lt-eller-inte-f%C3%B6r-icke-l%C3%A5gkolhydrat%C3%A4tare/#entry2321

En man som jobbade på en annan avdelning där jag jobbade tidigare gick ner i vikt genom att undvika fett. Han köpte teflonpannor så han kunde steka utan fett osv. Jag visste inget om detta och hade inte sett honom på ett tag.

Så en dag så gick det förbi en karl utanför mitt kontor och morsade igenkännande. Jag undrade vem det kunde vara som hälsade som om jag kände honom.

En stund senare hörde jag honom prata i andra änden av korridoren. Då kände jag igen rösten och var tvungen att gå ut och titta. Men herregud, vad har du gjort?

Jag har undvikit fett och nu kommer jag i konfirmationskostymen sa han som då var någonstans mellan 50 och 60 år.

Så nog kan man gå ner i vikt genom att minimera fettintaget...

Inte hade han svultit heller för den delen.

Jag har inte tittat så mycket på det här med extremt-lite-fett-i-kosten-alternativet...inte för att jag är intresserad av att tillämpa det personligen...men ämnet är  ju ändå intressant om inte annat för att utvidga sin egen kunskapsbas.  :)

Jag har för mig att man ibland skriver om vissa "natur"-folk som lever på mest kolhydrater och mår bra på det?

...så ... det var ju inte spåret med det här inlägget..men är det någon som vet mer om under vilka omständigheter det är nyttigt med en kolhydratrik kost?...det är ju egentligen en intressantare frågeställning än när det INTE är nyttigt, för det har nog de flesta av oss koll på ;) ...jag antar att mycket fiber är ett kriterium i alla fall?...

...och Tom visst kan det vara svårt att hålla sin kosthållning strikt efter det koncept man valt...men den invändningen gäller ju även LCHF spåret... ;)

...så ... det var ju inte spåret med det här inlägget..men är det någon som vet mer om under vilka omständigheter det är nyttigt med en kolhydratrik kost?...det är ju egentligen en intressantare frågeställning än när det INTE är nyttigt, för det har nog de flesta av oss koll på ;) ...jag antar att mycket fiber är ett kriterium i alla fall?...

Baserat på studier av nyligen levande väldokumenterade "naturfolk" så förefaller det nyttigt att äta ur paletten av artegen kost: frukt, rotfrukter, bär, rötter, nötter är vad jag kommer på. Resten blir då protein och fett från animaliska källor. Jag vill minnas till exempel att i Kitava-studien fann Staffan Lindeberg att de fick ungefär en tredjedel vardera från de tre makronutrienterna, varav mer än hälften av fettet från kokosnötter, och de åt mycket yams och sötpotatis -- och var kärnfriska.

Sedan verkar det som att många av oss blivit metabolt skadade av decennier med mjöl och socker, vilket kan göra att vi bör hålla kh% på en mycket låg nivå. Det kan då vara värt att minnas att denna låga kh%nivå är unik i mänsklighetens historia bortsett från ett par nyligen levande populationer såsom eskimåer och massajer.

Så nog kan man gå ner i vikt genom att minimera fettintaget...

Inte hade han svultit heller för den delen.

Som sagt, själva viktförändringen är beroende av energibalansen så det klart att det funkar. För många funkar det dock inte alls "automagiskt" och, vanligtvis, blir det även en övergående fas istället för en livsstilsförändring som man med någorlunda lätthet kan hålla även fortsättningsvis.

Många tävlande kroppsbyggare som är kolhydratsdrivna ligger på 50-60 gram fett/dag under formtoppning. För att b.a. mota bort hungerskänslorna ökar man dock proteinintaget, ofta till extrema nivåer som ex. 2-3 kg kött/dag. På proffsnivå har det förekommit proteinintag av 700+ gram/dag (notera att det gäller proteinmängd och inte köttmängd!).

Jag har för mig att man ibland skriver om vissa "natur"-folk som lever på mest kolhydrater och mår bra på det?

Naturfolk har ju även i övrigt ett högst naturligt och ofta behagligt leverne även i övrigt. Man har ex. fullgod fysisk aktivitet, mycket låg psykosocial stress, mer definierade och klara roller/uppgifter etc.

Man kanske ändå kan vrida och vända på det en smula och istället betrakta det ur perspektivet "när är det mindre onyttigt med kolhydratrik kost?". Då kommer tankarna spontant först och främst in på de som redan har en ideal bränslepartitioneringsförmåga. Är man således idrottsman på hyfsad nivå med låga kroppsfettnivåer så ligger man bra till för att klassas som matchande denna kategori människor.

...och Tom visst kan det vara svårt att hålla sin kosthållning strikt efter det koncept man valt...men den invändningen gäller ju även LCHF spåret... ;)

Ja, jag har förstått att för somliga gör det ju det. Personligen var det bara omställningsfasen inledningsvis som krävde åtminstone en liten ansträngning men sedan har det tuffat på skrämmande enkelt. Stundom när människor jag mött, som själva haft viktproblem, frågat om det inte är svårt att lyckas så har jag glimtvis fått dåligt samvete för att det varit så busenkelt. Jag upplever fortfarande inte ens att det varit en ansträngning. Det hänger kanske också samman med att jag även tidigare i livet lyckades bli av med rejäl övervikt med den "normala" metoden och därför både kan jämföra samt drillats i hur jobbigt det faktiskt kan vara.
  • Like 1

Som sagt, själva viktförändringen är beroende av energibalansen så det klart att det funkar. För många funkar det dock inte alls "automagiskt" och, vanligtvis, blir det även en övergående fas istället för en livsstilsförändring som man med någorlunda lätthet kan hålla även fortsättningsvis.

Många tävlande kroppsbyggare som är kolhydratsdrivna ligger på 50-60 gram fett/dag under formtoppning. För att b.a. mota bort hungerskänslorna ökar man dock proteinintaget, ofta till extrema nivåer som ex. 2-3 kg kött/dag. På proffsnivå har det förekommit proteinintag av 700+ gram/dag (notera att det gäller proteinmängd och inte köttmängd!).

Att ange makronutrienter i gram per person är ju vanskligt eftersom både kroppsstorlek och fysisk aktivitet kan variera kraftigt.

I det perspektivet borde det också vara en nackdel att vara småväxt eftersom alla får samma portionsstorlek. En liten späd kvinna borde löpa större risk att gå upp i vikt än en stor muskulös man.

Att ange makronutrienter i gram per person är ju vanskligt eftersom både kroppsstorlek och fysisk aktivitet kan variera kraftigt.

Det var en allmän observation och absolut ingenting annat. Vanskligheten uteblir därför helt och fullt i detta sitt sammanhang. Det var främst till för att exemplifiera en slags miniminivå för (ovanligt) många tävlande - kolhydratdrivna - kroppsbyggare jag stött på ett eller annat sätt.

I det perspektivet borde det också vara en nackdel att vara småväxt eftersom alla får samma portionsstorlek. En liten späd kvinna borde löpa större risk att gå upp i vikt än en stor muskulös man.

Eller, från andra hållet sett, varför fick jag bara 8 köttbullar i skolmatsbespisningen när klasskamrat X som var halva min storlek och tjej fick detsamma? Ibland har jag funderat på om även detta bidrog till min övervikt som tonåring, dvs att jag ofta inte kunde äta mig mätt i skolan och kom hem därifrån och vräkte i mig det, lättillgängliga, som fanns.

Det var en allmän observation och absolut ingenting annat. Vanskligheten uteblir därför helt och fullt i detta sitt sammanhang. Det var främst till för att exemplifiera en slags miniminivå för (ovanligt) många tävlande - kolhydratdrivna - kroppsbyggare jag stött på ett eller annat sätt.

Eller, från andra hållet sett, varför fick jag bara 8 köttbullar i skolmatsbespisningen när klasskamrat X som var halva min storlek och tjej fick detsamma? Ibland har jag funderat på om även detta bidrog till min övervikt som tonåring, dvs att jag ofta inte kunde äta mig mätt i skolan och kom hem därifrån och vräkte i mig det, lättillgängliga, som fanns.

Det har du ju en poäng i. Det borde väl finnas underlag för beräkning av proteinbehov för tonårsgrabbar. Jag gick upp 8 kg på två månader när jag började på teknis eftersom portionerna var anpassade efter killarna men jag minns inte om det var mer kött eller bara mer av kolhydraterna.