Jump to content

Varför mättat fett?

Willythekidkatt

Recommended Posts

Jag har med viss framgång gått på LCHF-diet i några månader. Jag tror på grundkonceptet men en sak jag inte förstått är varför LCHF-anhängare förespråkar mättat fett framför fleromättat fett. Fleromättat fett anses ju av dietister betydligt bättre för hjärtat. Omega 3 kan man tillsätta som kosttillskott.

En annan återkommande detalj som gjort mig skeptisk är ett generellt hyllande av "naturliga" födoämnen och ett generellt fördömande av "fabricerade" födoämnen. "Naturligt" behöver inte per automatik vara "nyttigt" och "fabricerat" inte per automatik onyttigt. Exempel flugsvamp och C-vitaminbrus. 

Om exempelvis aspartam verkligen är onyttigt eller äventyrar Lchf-dieten vill jag gärna höra en förklaring till varför, i stället för hänvisningar till att det är onaturliga födoämnen. 

Med vänlig hälsning

-W 

Edited by Willythekidkatt

Vi försvar nog mer det mättade fett än förespråkar det.. och så har folk en vana att blanda ihop mättat fett med animaliskt fett.. vilket är blandningar med som regel hälften mättat, resten enkel och fleromättat.

Smör är väl det som innehåller högst andel mättat av de animaliska och cocosfett är i stort sett bara mättat med det är oandrasidan nästan bara medelkorta fettsyror.

Näe.. det är inte en enhetlig läkarkår.. de pysslar inte med kost.. utan du syfta nog mer på dietister?

Nackdelen med fleromättat fett är att det härsknar lätt.. och sådant vill du inte ha i kroppen i allt för stor utsträckning.. det är inte bra för hjärthälsan.. man brukar säga att det är säkert med ett intag mellan 4-5% mättat fett... varav hälften skall vara omega3 i form av EPA och DHA.

Och för att tå i oss mer fleromättat så härdar man det.. så då är det mättat i allafall!

Jag brukar säga riktig mat sådan du lagar själv från råvaror!

Aspartam är hur som helst ingen mat.. inte ens en macronutrient.. och steviablad är väl så naturligt det kan bli.. men kanske inte det extrakt som säljs och är hårt processat.

Altså vad det handlar om och som är det allra svåraste att lära ut är att det handlar om riktig mat.. sådan man lagar från riktiga råvaror!

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

• Like 4

Vi försvar nog mer det mättade fett än förespråkar det.. och så har folk en vana att blanda ihop mättat fett med animaliskt fett.. vilket är blandningar med som regel hälften mättat, resten enkel och fleromättat.

Smör är väl det som innehåller högst andel mättat av de animaliska och cocosfett är i stort sett bara mättat med det är oandrasidan nästan bara medelkorta fettsyror.

Näe.. det är inte en enhetlig läkarkår.. de pysslar inte med kost.. utan du syfta nog mer på dietister?

Nackdelen med fleromättat fett är att det härsknar lätt.. och sådant vill du inte ha i kroppen i allt för stor utsträckning.. det är inte bra för hjärthälsan.. man brukar säga att det är säkert med ett intag mellan 4-5% mättat fett... varav hälften skall vara omega3 i form av EPA och DHA.

Och för att tå i oss mer fleromättat så härdar man det.. så då är det mättat i allafall!

Jag brukar säga riktig mat sådan du lagar själv från råvaror!

Aspartam är hur som helst ingen mat.. inte ens en macronutrient.. och steviablad är väl så naturligt det kan bli.. men kanske inte det extrakt som säljs och är hårt processat.

Altså vad det handlar om och som är det allra svåraste att lära ut är att det handlar om riktig mat.. sådan man lagar från riktiga råvaror!

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

Ett suveränt bra artikel med de mest lättillgängliga förklaringar jag sett hittills, har lagt den som bokmärke! Pyramiderna är väldigt pedagogiska.

Precis som du säger, om man lagar riktigt mat, från grunden med hyfsad variation kan det inte bli så fel och LCHF funkar utan teoretiska kunskaper.

• Like 4

Titta på kroppens egen fettsammansättning så får du en "hint" om vilka proportioner det bör vara på fettsyrorna i vår kost

Vårt fettlager består av ungerfär lika mycket mättat fett som omättat

Dessutom har vi ett par procent fleromättat fett i våra kroppar främst i cellmembran och i nervsystemet

Vad vi borde inse av detta är att det fleromättade fettet är livsviktigt men det får inte bli för stor andel av det

Flera stora studier på senare tid har dessutom visat att det inte alls är så lyckat att fylla våra kroppar med för mycket reaktivt fleromättat fett

Hur vi äter fetter avgör också hur mycket fleromättat fett (PUFA) vi behöver

Den som är fettskrämd och knappast äter nåt fett öht (kanske bara någon tesked om dan) behöver äta mer PUFA eftersom kroppen inte själv kan tillverka det och vi måste få i oss nåt gram varje dag.

Vi Lchf:are däremot som fyller stor del av energibehovet med fett bör aktivt tänka på att inte få i oss PUFA (speciellt omega-6) i för hög omfattning eftersom vi då hamnar i ett inflammatoriskt läge

Vi bör sikta aktivt på att bara ett par procent av det vi äter är PUFA och då helst i balans mellan omega-3 och omega-6

Titta på kroppens egen fettsammansättning så får du en "hint" om vilka proportioner det bör vara på fettsyrorna i vår kost

Vårt fettlager består av ungerfär lika mycket mättat fett som omättat

Dessutom har vi ett par procent fleromättat fett i våra kroppar främst i cellmembran och i nervsystemet

Vad vi borde inse av detta är att det fleromättade fettet är livsviktigt men det får inte bli för stor andel av det

Flera stora studier på senare tid har dessutom visat att det inte alls är så lyckat att fylla våra kroppar med för mycket reaktivt fleromättat fett

Hur vi äter fetter avgör också hur mycket fleromättat fett (PUFA) vi behöver

Den som är fettskrämd och knappast äter nåt fett öht (kanske bara någon tesked om dan) behöver äta mer PUFA eftersom kroppen inte själv kan tillverka det och vi måste få i oss nåt gram varje dag.

Vi Lchf:are däremot som fyller stor del av energibehovet med fett bör aktivt tänka på att inte få i oss PUFA (speciellt omega-6) i för hög omfattning eftersom vi då hamnar i ett inflammatoriskt läge

Vi bör sikta aktivt på att bara ett par procent av det vi äter är PUFA och då helst i balans mellan omega-3 och omega-6

Beror inte kroppens fettsammansättning på vilken typ av fett vi ätit? Jag läste det någonstans för några år sedan. Jag vet alltså inte vad som är korrekt men undrar om du läst det i någon faktabok.

Jo, inom vissa gränser påverkas kroppen av de fetter vi äter

Den gör vad den kan med de byggstenar vi ger den ^_^

Äter vi mycket PUFA blir det mer fleromättat fett i cellmembranen än om vi äter enligt "artbeskrivningen"

Det gör cellmembranen mer genomsläppiga och kanske tom "sladdriga"

Kanske börjar det passera saker genom membranen som inte ska passera och kanske blir vi överlag "skörare" i våra stödjevävnader och i värsta fall blodkärl?

Att det ger mer hjärtsjukdom och tidigare död med högt intag av PUFA har som sagt nya studier visat i allafall

Omega-6 Fats Linked to Increased Risk of Heart Disease
http://healthland.time.com/2013/02/06/omega-6-fats-link ed-to-increased-risk-of-heart-disease/

Omega-6 minskade överlevnaden
http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/hjarta-karl/omega -6-fetter-minskade-overlevnad/

WHO har ignorerat riskerna med fleromättat fett
http://www.dagensmedicin.se/debatt/whos-experter-har-ig norerat-riskerna-med-fleromattat-fett/

• Like 1

Jo, inom vissa gränser påverkas kroppen av de fetter vi äter

Den gör vad den kan med de byggstenar vi ger den ^_^

Äter vi mycket PUFA blir det mer fleromättat fett i cellmembranen än om vi äter enligt "artbeskrivningen"

Det gör cellmembranen mer genomsläppiga och kanske tom "sladdriga"

Kanske börjar det passera saker genom membranen som inte ska passera och kanske blir vi överlag "skörare" i våra stödjevävnader och i värsta fall blodkärl?

Att det ger mer hjärtsjukdom och tidigare död med högt intag av PUFA har som sagt nya studier visat i allafall

Omega-6 Fats Linked to Increased Risk of Heart Disease

http://healthland.time.com/2013/02/06/omega-6-fats-link ed-to-increased-risk-of-heart-disease/

Omega-6 minskade överlevnaden

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/hjarta-karl/omega -6-fetter-minskade-overlevnad/

WHO har ignorerat riskerna med fleromättat fett

http://www.dagensmedicin.se/debatt/whos-experter-har-ig norerat-riskerna-med-fleromattat-fett/

Det gäller väl även fettet i fettcellerna. Alltså att kroppsfettet består av det fett vi ätit?

Det gäller väl även fettet i fettcellerna. Alltså att kroppsfettet består av det fett vi ätit?

Jag tror kroppen till varje pris försöker förhindra att bygga in PUFA i fettreserverna (vårt långtidslager av energi)

Speciellt långt ifrån de 2-3% vi ska ha kommer vi nog inte hur vi än bär oss åt

Vi skulle då åldras extremt mycket fortare (härskna helt enkelt)

Det är ju därför bara fiskar i riktigt kalla vatten är de som har ordentligt med PUFA i kroppsfettet

Kylan förhindrar härskningsprocessen för dom och deras celler blir ändå inte sladdriga av samma orsak

Kroppen bränner alltså upp överskottet allt vad den hinner men hela processen att spjälka pufa är skadlig och det bildas fria radikaler och nedbrytningsprodukter som inte alls är bra i processerna

Dessutom stannar viktminskningen eftersom fettreserverna med stabila fetter  förblir orörda då PUFA:n måste väck i första hand

Värst är nog obalansen O6/O3 som dagens kost ger eftersom O6 används i strukturer där PUFA i balans hade varit korrekt

Det medför "inflammations-mode" istället för harmoni i alla strukturer där pufa ingår..

• Like 3

Kroppen sparar extra energi i form av mättat, animaliskt fett som det är tänkt att vi ska kunna plocka ut energi ur när det kniper. Och knep gjorde det nog flera gånger i månaden om inte oftare innan vi fick snabbmatsbutiker i varje hörn.

Jag har extremt svårt att förstå den evolutionära logiken med att förvara energireserven i form av ett farligt fett.  <_<

Annars bryr jag mig inte så mycket, jag ägnar mig mest åt att inte undvika fetter i de födoämnen där de förekommer naturligt, vare sig de är kött, fisk eller nötter.  :)

Jag tror kroppen till varje pris försöker förhindra att bygga in PUFA i fettreserverna (vårt långtidslager av energi)

Speciellt långt ifrån de 2-3% vi ska ha kommer vi nog inte hur vi än bär oss åt

Vi skulle då åldras extremt mycket fortare (härskna helt enkelt)

Det är ju därför bara fiskar i riktigt kalla vatten är de som har ordentligt med PUFA i kroppsfettet

Kylan förhindrar härskningsprocessen för dom och deras celler blir ändå inte sladdriga av samma orsak

Kroppen bränner alltså upp överskottet allt vad den hinner men hela processen att spjälka pufa är skadlig och det bildas fria radikaler och nedbrytningsprodukter som inte alls är bra i processerna

Dessutom stannar viktminskningen eftersom fettreserverna med stabila fetter  förblir orörda då PUFA:n måste väck i första hand

Värst är nog obalansen O6/O3 som dagens kost ger eftersom O6 används i strukturer där PUFA i balans hade varit korrekt

Det medför "inflammations-mode" istället för harmoni i alla strukturer där pufa ingår..

Menar du då att du läst att kroppen omvandlar fleromättat och enkelomättat fett till mättat innan det lagras?

Kroppen sparar extra energi i form av mättat, animaliskt fett som det är tänkt att vi ska kunna plocka ut energi ur när det kniper. Och knep gjorde det nog flera gånger i månaden om inte oftare innan vi fick snabbmatsbutiker i varje hörn.

Jag har extremt svårt att förstå den evolutionära logiken med att förvara energireserven i form av ett farligt fett.  <_<

Annars bryr jag mig inte så mycket, jag ägnar mig mest åt att inte undvika fetter i de födoämnen där de förekommer naturligt, vare sig de är kött, fisk eller nötter.  :)

Nötter innehåller väl inte så mycket mättat fett? När det gäller nötter så är jag lite skeptiskt till nötmjöl eftersom oxidation av både fett och annat sätter fart när man finfördelar nötterna.

Menar du då att du läst att kroppen omvandlar fleromättat och enkelomättat fett till mättat innan det lagras?

Hmmmm?

Alla fetter vi äter bryts ner i tarmen, sugs upp i blodet och förs till levern. Levern bygger in fettet i lipoproteinpartiklar som den sedan pyttsar tillbaka till blodbanan i form av det vi kallar blodfetter (triglycerider)

Kroppsfettet innehåller sedan en mängd fettsyror varav de flesta är mättade eller enkelomättade och som sagt bara några procent fleromättat

Käkar vi mycket kolhydrater blir det mer av den mättade fettsyran palmitinsyra  (eg palmolja) som anses mindre nyttig i kroppsfettet..

Komplicerat det här

Var är molekylärbiologerna när man behöver dom? :D

• Like 1

Nötter innehåller väl inte så mycket mättat fett? När det gäller nötter så är jag lite skeptiskt till nötmjöl eftersom oxidation av både fett och annat sätter fart när man finfördelar nötterna.

Efter att ha testat mandelmjöl häromdagen för första gången så håller jag med. Kroppen svullnade upp och jag kände mig dimmig, bakfull. Magen var öm i flera dagar efter och reagerade starkt när jag åt stärkelserika grönsaker som morötter, som jag förut klarat utan problem. Jag undrar om kokosmjöl är annorlunda för gröt, pannkakor och wraps gjort på kokosmjöl har gått bra, dock innehöll dom bara någon msk.

Meh, jag äter inte så mycket nötter men förr lät jag bli dem för att de var feta. Nu äter jag dem ibland, oftast som nödföda vid t.ex. längre bilfarder,  :) Jag har mandelmjöl hemma i kylskåpet, just för att fettet härsknar i det så fort. Jag använder inte mycket av det. Jag har slutat baka efter att jag slutade äta spannmål.

Nu blir det nästan uteslutande riktig mat för hela slanten; grönsaker, kött, fisk, mmmm. Det mesta blir nog mättat när jag tänker efter men jag säger inte nej till avocado, oliver eller olivolja förstås.  :wub: