Modesty Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Undrar om det finns någon som undersökt bakgrunden till att vindrickande hejdar viktminskning, kanske tom ger lite viktökning. Vin påverkar inte ketonvärdet, både uppmätt av Skaldeman och självupplevt. En teori som jag inte vet om den granskats närmare är att vin (och alkohol) tar levern i anspråk för nedbrytning och stannar av fettförbränningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej, vad jag förstår så förstör alkohol ämnesomsättningen i upp till 1 vecka vid konsumption, vilket torde innebära en viss nedgång i viktminskning eller tom uppgång. Jag drack 1 litet glas portvin i går och i förrgår, gick upp nästan 1 kg. Men vet att jag kommer gå ner dem igen så fort jag blir lite noggrannare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Alkohol lär ju ha liknande effekter som fruktos (fruktsocker) i levern. Därför kan det i större mängd tänkas vara dåligt för vikten. Ska man dricka alkohol och gå ner i vikt hjälper det ändå att hålla sig till torra viner och drinkar utan socker. Då får man åtminstone bara i sig alkoholen, inte alkohol + dåliga kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 e de verkligen så illa? jag ser ju framemot hyggliga mängder med vin på fredagar och lördagar men jag har ju oxå noterat att min vikt minskning har stått still nu över ett år men kan det bara bero på vinet och min älskade lök tror ni?jag pendlar mellan 105-112 kilo fast jag mår ju förstås toppen endå men det skulle ju va trevligt att komma under 100 förstås Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Dr Lustig pratar en del om de liknande effekterna i etanol (alkohol) och fruktsocker (fruktos). Sök på hans namn på youtube för att lyssna på en föreläsning.Som Doc och andra uppmärksammade nyligen så har både rött och vitt vin mer socker än man tror.Dock är energimängden i alkohol ca 40% av dess styrka. Så vin med 13.5% alkohol och 1% socker ger över 5 gånger mer energi från alkoholen. Men energi är ju inte lika som vi LCHFare vet (Good Calory, Bad Calory). Dock verkar det bilda fetma i lever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 e de verkligen så illa? jag ser ju framemot hyggliga mängder med vin på fredagar och lördagar men jag har ju oxå noterat att min vikt minskning har stått still nu över ett år men kan det bara bero på vinet och min älskade lök tror ni?jag pendlar mellan 105-112 kilo fast jag mår ju förstås toppen endå men det skulle ju va trevligt att komma under 100 förstås Hej, om jag vore du skulle jag ta en "vit" månad och se om effekten blir bättre. Det kan faktiskt vara just så illa, det är mycket kalorier i alkohol också. Helt onödiga sådana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalle Anka Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej, Jag misstànker att mànga av de problem som upplevs i samband med alkohol/vin grundas i att det innehàller mycket mer socker/fruktos àn man tànker sig. Gàr jag ut en kvàll och dricker vin sànks mitt ketovàrde, men vàljer jag istàllet att inta motsvarande màngd i en liten drink med voka och vatten (t.ex. ramlòsa) hànder ingenting; snarare gàr ketonerna upp... Samma sak med att lchf-are skulle tàla mindre alkohol: Dricker jag vin kànner jag mig berusad av "socker-toppen", men det hànder ej med motsvarande màngd drink gjord pà ren sprit och utan tillsatt socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Alkohol lär ju ha liknande effekter som fruktos (fruktsocker) i levern. Därför kan det i större mängd tänkas vara dåligt för vikten. Ska man dricka alkohol och gå ner i vikt hjälper det ändå att hålla sig till torra viner och drinkar utan socker. Då får man åtminstone bara i sig alkoholen, inte alkohol + dåliga kolhydrater. Men finns det några undersökningar alt. studier på detta. Finns det något bra sätt att ta reda på sockermängd i viner eller bra tumregler (alkoholprocent?) när man har begränsad hjälp av systembolagets hemsida (bor utomlands). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Det skiljer sig stort i sockermängd från vin till vin tyvärr.http://www.kostdoktorn.se/dolt-socker-i-systembolagets-rodvin/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Är det nån som vet några röda viner som innehåller väldigt lite socker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Kan bara bidra med att min erfarenhet är att drickandet av rödvin stoppar upp viktminskningen upp till en hel vecka beroende på intagen mängd,,,, Öl dricker jag aldrig numera men skulle jag göra det skulle det resultera i ett par kg upp som skulle bli borta efter 5 - 7 dagar, andra har upplevt samma sak! Intressant är att alkohol höjer vilopulsen upp till ett dygn - verkar vara vanligt, för mig innebär det att 55 höjs till 65 - 75 slag/minut beroende på intagen mängd,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 e de verkligen så illa? jag ser ju framemot hyggliga mängder med vin på fredagar och lördagar men jag har ju oxå noterat att min vikt minskning har stått still nu över ett år men kan det bara bero på vinet och min älskade lök tror ni?jag pendlar mellan 105-112 kilo fast jag mår ju förstås toppen endå men det skulle ju va trevligt att komma under 100 förstås Vin, kvinnor och sång - summan av våra laster är som bekant konstant, minska ned på vinet och öka andelen kvinnor och sång istället,,,, Även om du har ett normalt blodsocker kan du ha mycket höga halter insulin i omlopp vilket hindrar din nedgång - kan nog vara värt att kolla upp detta - jag känner igen din beskrivning rätt så bra,,,, Jag äter mycket lök av alla sorter, naturens egen pencilin - jag tror inte det är skadligt för vikten men jag kan ju ha fel,,,, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 ja tyvärr verkar det goda vinet nu under julfirandet vara en skaplig bov till viktuppgång, vågen visade på 115 kilo så nu får nog tyvärr vindrickandet stå tebax för kvinnor och sång istället, så får jag hoppas att nått händer framledes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag tror att den största boven med alkohol är att "omdömet" försvinner... Med lite berusning i sig så kan det bli lättare att "få i sig" fel saker... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag tror att den största boven med alkohol är att "omdömet" försvinner... Med lite berusning i sig så kan det bli lättare att "få i sig" fel saker... sant så sant fast jag lyckas tack vare kära hustrun att hålla omdömet i schack det blir inte för mycket av det goda, tyv'ärr verkar det väl som så att jag e lite känslig för vin och det e ju vin som innehåller få kolhydrater oxå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag tror att den största boven med alkohol är att "omdömet" försvinner... Med lite berusning i sig så kan det bli lättare att "få i sig" fel saker... Det har du rätt i och det gäller för många,,,, Men - jag har upprepade gånger noga sett till att inte överäta eller förfalla till kolhydratfrossa och det entydiga resultatet för mig är att viktminskningen stannar av helt upp till nästan 1 vecka - varför vet jag inte,,,, Själv har jag valt bort vinet till förmån för att huvudsakligen berusa mig på kvinnor och i någon mån sång vilket fungerar utmärkt utan några som helst biverkningar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Håller med herr Tommy. Själv så har jag kränkt chips, jordnötter, cola. Allt under ett glas whiskey och ett glas vin. Efter det dricker jag mig aldrig berusad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Influence of red wine polyphenols and ethanol on the gut microbiota ecology and biochemical biomarkers. in vitro studies indicate that viable counts of Enterobacteriaceae are more rapidly reduced when treated with wine than other alcoholic beverages Reducing enterobacter was part of this protocol. An opportunistic pathogen isolated from the gut of an obese human causes obesity in germfree mice 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malinanna Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 För min del har vin inte påverkat vikten - eller viktnedgången när jag gick ned i början av mitt lchf-liv. Ändå har jag, tyvärr kanske, en ganska hög vinkonsumtion. Dricker aldrig öl och ytterst sällan starksprit. Jag köper alltid vin med låg sockerhalt och försöker även dricka sådant om jag är bortbjuden eller på restaurang. Går det inte kan jag ta några glas ändå. Man kan ofta känna om vinet har mycket socker i sig men det är lurigt, man kan inte vara säker. Jag kollar sockerhalten på systembolagets hemsida och, när jag är ute, i deras app. Mindre än 3 g/liter är bra. Finns många röda viner där, och en hel del vita också. Lite svårare med mousserande, men det finns: Tips inför nyår: Jaume serra brut nature (torr cava) eller, om man vill slå på stort: André Clouet Silver brut nature. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Är det nån som vet några röda viner som innehåller väldigt lite socker? nr 5003 mindre än 3gr kolhydrater / Liter ,(som exempel)den är god. finns en del med lite kolhydrater men också en hel del med mycket kolisar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Babsan Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag tror att den största boven med alkohol är att "omdömet" försvinner... Med lite berusning i sig så kan det bli lättare att "få i sig" fel saker... ja så är det för mig, dricker jag vin stoppar jag i mig sött som jag inte hade ätit annars... sockerdjävulen väckes helt enkelt till liv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcusL Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Måste bara inflika, att för egen del så har alkohol aldrig hämmat min viktnedgång. Visst kanske skulle gått ner lite snabbare utan men vafan man måste ju leva också.Vågen visa inte heller plus efter en utekväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Det vin jag brukar dricka har 5 g socker per liter. Inte helt perfekt med andra ord, men det kan jag leva med. Det är trots allt inte så ofta jag dricker överhuvudtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Jag går ner samma med ett glas vin till maten som utan - har prövat i perioder utan vin, lite tråkigare men annars ingen skillnad... Tänk på William Banting! Han drack wiskey och vin varje dag (i stora mängder) och han gick ner massor av kilon! I Italien och Frankrike är det aldrig någon som diskuterar vinets vara eller icke vara vid olika dieter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts