Mats M Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Det verkar finnas en syn att mycket protein inte är bra. Jag har sökt lite i kostdoktorns artiklar och hittar bl.a. Mjölkprodukter innehåller varierande mängd mjölksocker som bromsar viktminskning. Dessutom ger en del av mjölkproteinet frisättning av insulin, vilket också kan bromsa viktminskning. Att hålla igen på mjölkprodukter kan därför snabba på viktminskning. Detta gäller särskilt fettfattigare mjölkprodukter som vanlig mjölk och fil, men även grädde och ost. Samt om Ketos: Många som tror sig äta riktigt strikt lågkolhydratkost blir förvånade när de mäter sina blodketoner. Kanske ligger de bara på exempelvis 0,2 eller 0,5 – långt ifrån optimala nivåer. Varför? Knepet i det läget brukar inte bara vara att undvika alla uppenbara större kolhydratkällor (sötsaker, bröd, pasta, ris, potatis) utan också att vara försiktig med proteinmängden. Äter man stora mängder kött, ägg osv. så omvandlas överskottsprotein till druvsocker i kroppen. Större mängder protein kan också höja ditt insulin något. Du hamnar då aldrig i optimal ketos. Dessutom står det i faq bl.a. att mycket proteiner inte är dåligt för njurarna, om man inte har en njursjukdom. Mycket protein kan således vara dåligt om man ska gå ner i vikt, å andra sidan finns det studier som visar att även om man går ner mer i vikt med lite protein så går man ner procentuellt mer i fett med mycket protein (åtminstone om man tränar styrketräning samtidigt) Det jag undrar är om någon känner till några nackdelar med mycket protein när man inte behöver gå ner mer i vikt? Framför allt ur hälsoperspektiv då. Jag har inte direkt räknat gram fett och protein under min LCHF tid men jag har en känsla av att jag ligger ganska högt på protein. Jag är lite orolig att det har nån nackdel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Grejen är väl snarare att det är onödigt och dyrt med mycket protein! Och protein, (aminosyror) är främst en byggsten och rätt dåligt som bränsle. Sen så har folk problem med att skilja på minimum och optimalt intag.. det är få ämnen där optimalt är det samma som minimum! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 4, 2013 Author Share Posted September 4, 2013 Tack Zepp, uppskattar svar från dig då jag fått intrycket att du är mycket kunnig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Grejen är väl snarare att det är onödigt och dyrt med mycket protein! Och protein, (aminosyror) är främst en byggsten och rätt dåligt som bränsle. Sen så har folk problem med att skilja på minimum och optimalt intag.. det är få ämnen där optimalt är det samma som minimum! Om jag inte minns fel är kroppen rätt bra på att omvandla just aminosyror till glukos för energi? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Jodå det funkar bra.. men du glömde regleringen! Kroppen gör inget glukos i onödan och tillverkningen styrs av behovet. Det är därför som vi som äter LCHF har ett litet högre behov av aminosyror än normalkostare. I första hand går överskott av aminosyror till en ökad proteinsyntes.. dvs det sparas främst som muskelvävnad. Sen i andra hand pinkar vi ut överskott.. det blir finfint kvävegödsel för rabatten. Sen så.. för att glukoneogenes skall dra på ordentligt så krävs vissa villkor, låga nivåer av glykogen, lågt insulin, högt glukagon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts