Jump to content

Ägg och kolestorol


Emwrei
 Share

Recommended Posts

Den gamla kolesterolmyten är sedan länge krossad och begraven

Det kan du hälsa din vän

 

Att dietärt kolesterol är farligt var vad man trodde på 50 o 60-talen

 

Numera vet man både att kolesterolet är ett livsviktigt ämne som kroppen själv producerar i stora mängder och i vilka strukturer det används

Utan kolesterol dog vi på fläcken

 

Dessutom är kroppen så smart att den anpassar sin egen kolesterolproduktion efter vad vi äter

 

Äter vi 20 ägg en dag så tillverkas bara mindre kolesterol den dagen

Det hela blir ett nollsummespel

Vi har alltid de kolesterolnivåer kroppen tycker vi ska ha :)

 

Att kroppen däremot "bestämt sig" för att vi ska ha höga kolesterolvärden kan i många fall antyda att saker och ting inte står rätt till

Kolesterol är kroppens "plastic padding" för att reparera strukturer bilda sårskorpor etc

 

Vi blir knappast friskare av att ta bort kroppens förmåga och vilja att läka sig

Att hindra kroppen att sätta "plåster" på skadan är fel väg att gå

Vi bör däremot fråga oss varför vår kropp tycker att vi ska ha ett högt kolesterolvärde och istället angripa huvudproblemet

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jag googlade lite som hastigast på ägg och svavel, och konstaterade (om det nu var korrekt info jag hittade) att det finns svavel i äggula, och att vi behöver svavel, för en del aminosyror, och för insulin m.m. Plus att överskott av svavel kissas ut. Någon kunnigare än jag får gärna utveckla.

Och vad jag vet äter många LCHF-are massor av ägg, och har bra kolesterolvärden.

Men det (alltså det farliga svavlet i ägg :) ) var en hypotes jag aldrig hört förut; alltid intressant att lära något nytt - för svavel har jag nog aldrig googlat på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

När Doc satt och chattade vid senaste kostkalabaliken fick han ju frågan om hur många ägg man kan äta per dag... han sa, med glimten i ögat, att han brukar sätta gränsen vid 36 st. Och förtydligade sen att det finns ingen för gräns alls om för många

Link to comment
Share on other sites

MIT forskaren Stephanie Seneff har en helt annan syn på Sulfat och kolesterol. Där finns mycket som är rimligt även om hon blir lite väl entusiastisk i frågan som många forskare tenderar att bli.

 

Jimmy Moore har en intervju här:

http://livinlavidalowcarb.com/blog/the-llvlc-show-episode-720-cholesterol-clarity-interview-with-mit-research-scientist-stephanie-seneff/19659

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MIT forskaren Stephanie Seneff har en helt annan syn på Sulfat och kolesterol. Där finns mycket som är rimligt även om hon blir lite väl entusiastisk i frågan som många forskare tenderar att bli.

 

Jimmy Moore har en intervju här:

http://livinlavidalowcarb.com/blog/the-llvlc-show-episode-720-cholesterol-clarity-interview-with-mit-research-scientist-stephanie-seneff/19659

"The heart desperately needs cholesterol-sulfate"... Kanske inte så farligt med sulfat från ägg då... :-)

Link to comment
Share on other sites

Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott.


- Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket.


Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.


- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.


Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.


Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket.


 


http://www.kostdoktorn.se/paskagg-naturliga-vitaminpiller


  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

KRAV är väl det närmaste vi har: http://www.krav.se/regel/57-foder-och-vatten

 

Jo, jag bara funderade om det fanns något speciellt märke/affär som sålde ägg från "fribetande" höns. Det som är viktigt är tydligen att hönsen gå ute fritt för att näringsvärdena skall bli bra. Vet inte hur det är för KRAV hönsen vad det gäller att gå ute. Önskade någon kunde producera KRAV märkta ägg från hönor som äter linfrö.

Link to comment
Share on other sites

 

Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott.

- Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.

- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.

Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.

Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket.

 

http://www.kostdoktorn.se/paskagg-naturliga-vitaminpiller

 

Hoppla, det var något om förändringens vindar i en annan tråd. Kanske tom på SLV  ;) , men de kommer nog att skynda långsamt!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har egna fribetande höns som får linfrön som tillskott. I trädgården spisar de förstås helst mask, larver, och får nån tag i en groda blir det slagsmål. Äggen är underbart goda och omeletterna ser ut som de hade saffran i. Det skulle vara intressant att få svart på vitt om näringsinnehåll och balans i essentiella fettsyror och jämföra med köpeägg. Nån som har en aning om hur man gör en sådan analys? Kan man göra det själv,t ex?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har egna fribetande höns som får linfrön som tillskott. I trädgården spisar de förstås helst mask, larver, och får nån tag i en groda blir det slagsmål. Äggen är underbart goda och omeletterna ser ut som de hade saffran i. Det skulle vara intressant att få svart på vitt om näringsinnehåll och balans i essentiella fettsyror och jämföra med köpeägg. Nån som har en aning om hur man gör en sådan analys? Kan man göra det själv,t ex?

 

Avundsjuk! Jag har läst att de är de animaliska inslagen i hönornas kost när de är frigående som gör äggen så näringsrika.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...