Jump to content

Förkylning..

Zackarias
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Är normalviktig, ung, aktiv lchf;are sedan sommaren 2012

Äter ganska liberalt, inget spannmål socker eller dyl. Rotrukter och någon potatis är dock inget problem. Satsar på riktig mat. Stora förbättringar i träningsresultaten och magen fungerar numera klanderfritt (tidigare problem med förstoppning) dessutom dehär med immunförsvar och sjukdagar, dessa är nu nästan helt borta. Var dock igår på besök hos farföräldrar, för att slippa onödig förklaring åt jag vad som bjöds, mellanmålskex (=socker) kanelbulle, knäckebröd.

Resultat imorse; ordentligt förkylning och halsont.

Hemma bortförklaras detta med "en vanlig förkylning", tror dock att mjölet och sockret gjorde sitt. Är frisk annars när jag håller mig till kosten.

Det kan ju vara tillfälligheter . Och man kan ju faktiskt bli förkyld även om det oftast sker mer sällan för de som äter näringstät lågkolhydratkost.

Eller så fick din kropp en chock av alla kakor, vilket gjorde att viruset kunde få fäste. Fast jag tror nog mest att du hade otur..Krya på dig... :)

Jag är inne på samma spår, dvs att viruset fick fäste med intaget av socker och mjöl. Varje höst får jag förkylningssymptom, som dock inte bryter ut då jag undviker ovan nämnda onyttigheter.

Vänner och bekanta snörvlar sig fram genom höst och vinter, och jag tittar på...

• Like 2

Hejsan!

Är normalviktig, ung, aktiv lchf;are sedan sommaren12

Äter ganska liberalt, inget spannmål socker eller dyl. Rotrukter och någon potatis är dock inget problem. Satsar på riktig mat. Stora förbättringar i träningsresultaten och magen fungerar numera klanderfritt (tidigare problem med förstoppning) dessutom dehär med immunförsvar och sjukdagar, dessa är nu nästan helt borta. Var dock igår på besök hos farföräldrar, för att slippa onödig förklaring åt jag vad som bjöds, mellanmålskex (=socker) kanelbulle, knäckebröd.

Resultat imorse; ordentligt förkylning och halsont.

Hemma bortförklaras detta med "en vanlig förkylning", tror dock att mjölet och sockret gjorde sitt. Är frisk annars när jag håller mig till kosten.

Efter ett helt sjukdomsfritt år med ganska strikt lchf testade jag under våren att äta sånt jag låtit bli. Mest för att jag ville se om det verkligen påverkade mig så illa som jag kom ihåg det, och för att jag var nyfiken på om jag fortfarande skulle tycka att det var gott. De gånger jag endast åt socker och kemikalier (som t.ex. lösgodis) blev jag "bara" så där sockertrött och irriterad och finnarna tittade fram igen. Varje gång jag kombinerade med mjöl blev jag smällförkyld. Var under våren förkyld tre gånger i samband med att jag ätit bröd el annat mjölbaserat. Plus alla de andra symptomen. Precis som du redan dagen efter.

Jag tror inte att det handlar om slumpen.  

• Like 4

Jag är övertygad om att frånvaron av förkylningar och andra otrevligheter har en koppling till LCHF-kosten. Själv har jag inte varit förkyld en enda gång sedan jag lade om matvanorna. Tidigare hade jag i regel två förkylningar per år. Förutom kosten tar jag 2500 IE D-vitamin /dag sep-apr.

• Like 1

Jag är övertygad om att frånvaron av förkylningar och andra otrevligheter har en koppling till LCHF-kosten. Själv har jag inte varit förkyld en enda gång sedan jag lade om matvanorna. Tidigare hade jag i regel två förkylningar per år. Förutom kosten tar jag 2500 IE D-vitamin /dag sep-apr.

Det är riktigt att många av oss som äter LCHF också är medvetna om vikten att supplementera rikligt med D3. Eftersom det senare hjälper immunförsvaret fungera som det var tänkt, så vet vi inte vilken roll vad spelar. Jag tar 5000 IE D3 per dag sedan maj 2012, även de dagar jag solat.