Jump to content

Deppig fakir önskar tips


Majabella
 Share

Recommended Posts

Nu har jag bara 25 av 70 planerade fakirdagar kvar och det händer inget på viktfronten, är det nån som har nåt bra tips?

Äter pf enligt 16:8 och 0-5g kolisar per dag och max 1g protein per önskat kilo kroppsvikt och försöker få i mig kokosfett dagligen.

Känns så motigt just nu.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bara 25 av 70 planerade fakirdagar kvar och det händer inget på viktfronten, är det nån som har nåt bra tips?

Äter pf enligt 16:8 och 0-5g kolisar per dag och max 1g protein per önskat kilo kroppsvikt och försöker få i mig kokosfett dagligen.

Känns så motigt just nu.

 

Hade samma erfarenheter av fakir, det är därför att jag är tveksam till att rekommendera det. På dina 5 kolisar, kan du prova att få in tex smörstekt vitkål med färsk ingefära, chili, vitkål och lite sesamolja i slutet? Eller äggröra med lök och babyspenat?

 

Jag tror kanske att du ska äta mer överlag?

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips, kalorimängden varierar rätt mycket från dag till dag, oftast mellan 1000-1400 kcal, kör med samma lunch varje dag; ägg o hemgjord majonnäs medan middagsmenyn brukar bli mer fantasifull. Dubblade mängden lunchmajo idag. Din vitkålsröra låter god Johanna!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips, kalorimängden varierar rätt mycket från dag till dag, oftast mellan 1000-1400 kcal, kör med samma lunch varje dag; ägg o hemgjord majonnäs medan middagsmenyn brukar bli mer fantasifull. Dubblade mängden lunchmajo idag. Din vitkålsröra låter god Johanna!

 

Jag har samma erfarenhet som du av fakir och åt nog ganska lika dig vad gäller protein, kalorier och kolhydrater, och jag gick inte heller ned, utan tom upp istället. Jag har inte svårt att gå ned i vikt generellt och har gått ned mycket på alla möjliga metoder. Jag har lite funderingar kring detta;

1) Kanske man behöver äta ordentligt med mat om man ska fakira, dvs gå upp i fett och protein och ligga närmare 2000 kcal?

2) Man bör nog äta lite inälvsmat om man ska fakira.

3) För vissa tror jag grönsaker behövs för att få metabolismen/förbränningen att fungera. Det finns fibrer och nyttiga vitaminer och mineraler i grönsaker men det går ju att välja grönsaker med lågt kh innehåll, tex kål och spenat. Jag tror 1 kg spenat har 4 kolhydrater.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har samma erfarenhet som du av fakir och åt nog ganska lika dig vad gäller protein, kalorier och kolhydrater, och jag gick inte heller ned, utan tom upp istället. Jag har inte svårt att gå ned i vikt generellt och har gått ned mycket på alla möjliga metoder. Jag har lite funderingar kring detta;

1) Kanske man behöver äta ordentligt med mat om man ska fakira, dvs gå upp i fett och protein och ligga närmare 2000 kcal?

2) Man bör nog äta lite inälvsmat om man ska fakira.

3) För vissa tror jag grönsaker behövs för att få metabolismen/förbränningen att fungera. Det finns fibrer och nyttiga vitaminer och mineraler i grönsaker men det går ju att välja grönsaker med lågt kh innehåll, tex kål och spenat. Jag tror 1 kg spenat har 4 kolhydrater.

Det här är nog inte mycket till hjälp men jag lästa någonstans av  Uffe Ravnskov att han uttalade att vissa kvinnor troligen går ner bättre med lite mer kolhydrat. Vilket jag tolkar som grönsaker. Har inte lyckas hitta någon fördjupning av detta, kanske någon annan?

Link to comment
Share on other sites

Det här är nog inte mycket till hjälp men jag lästa någonstans av  Uffe Ravnskov att han uttalade att vissa kvinnor troligen går ner bättre med lite mer kolhydrat. Vilket jag tolkar som grönsaker. Har inte lyckas hitta någon fördjupning av detta, kanske någon annan?

 

Ja, det är ju min personliga erfarenhet också. Men höjer man kh-mängden så ökar många också mejerierna, vilket också kan vara problem för kvinnor. Det vore intressant att se flera kvinnor som testar att äta något högre kh-mängd men lägga det mesta av den på grönsaker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Martin, jag har inte konsekvent ätit LCHF någon längre period före min fakir, har av och till kört längre perioder med strikt LCHF, typ max 20g kolisar och sedan glidit över in i det vanliga kolistäta käkandet igen. Tänkte att tio veckors fakir skulle vara den kickstart jag behövde för att sedan försiktigt kunna lägga till lite grönsaker efter hand och hitta nivån som fortfarande ger viktminskning. Har funderat på 5:2 men jag har tidigare fått närmast ätstörda aptitreaktioner på längre fastetid, 16:8 har funkat fint dock.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Min gissning är att din kropp inte ställt om sig riktigt. Forskningen är ganska tydlig när det gäller kalorifattiga dieter, kroppens hormonbalans kan rubbas upp till ett år efter. Har man då jojo-bantat under större delen av sitt liv och dessutom ätit mat med lägre kvalitet kan jag tänka mig att det blir svårare att "övertyga kroppen" att släppa på fettet.

 

Flera veckors kaloribegränsning kommer att sänka din sköldkörtelaktivitet och anpassa energiförbrukningen till intaget, oavsett fördelning på makronutrienter. Detta är inget du bör eftersträva. Kör man LCHF normalt hamnar man snarare i förhöjda nivåer av sköldkörtelaktivitet, vilket triggar suget att röra på sig och göra saker.

 

Mitt råd är att äta kvalitetsmat konsekvent, och ej begränsa kaloriintag. Signalera till kroppen att du lever i en näringsrik miljö. Vill du sen kaloribegränsa bör du göra det enskilda dagar i veckan, ej längre perioder. Om du försöker fasta och får "ätstörda aptitreaktioner" så har din kropp fortfarande inte ställt om sig. Att fasta på LCHF är normalt "a piece of cake".

 

Har du möjlighet att styrketräna så gör det också.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju min personliga erfarenhet också. Men höjer man kh-mängden så ökar många också mejerierna, vilket också kan vara problem för kvinnor. Det vore intressant att se flera kvinnor som testar att äta något högre kh-mängd men lägga det mesta av den på grönsaker.

Det här är väldigt intressant att höra. Jag har kört LCHF sen januari, men har inte tappat vikt i någon fantastisk takt precis, 8 kg januari-början på juni. Sen under sommaren så har jag jobbat på ett kollo, dvs jag har levt och ätit med ungdomar 70ish dagar i sträck. Under dessa 70 dagar gick jag ned drygt 10 kilo. Vid varje måltid åt jag väldigt mycket grönsaker för att det inte skulle ut som att jag hade ätstörningar inför ungdomarna, som själva kan ha problem med det. En LCHF måltid kan annars ha en tendens att se väldigt liten ut.. Så det kan ligga nåt i den teorin.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Fakir som sådan är inte alltid någon garanti för viktnedgång. Fällorna är de vanliga... för mycket kalorier, för mycket proteiner och mat som kanske inte passar en. Sedan har kanske ens egen kropp bestämt sig för att vikten är lagom bra. Jag har ätit fakir med max 5 kolisar oavbrutet sedan sommaren 2012. Min vikt har inte gått ner i något större tempo med fakir än den gjorde innan jag gick över till det. Nu håller min vikt på att normaliseras och kroppen verkar ha bestämt sig att åtminstone just för tillfället, är vikten lagom. Vikten min går nämligen litet upp och ner och "väger" så att säga. Jag har också nästan slutat bry mig om vad jag väger. Klart att jag har vissa inre önskan, men klädkontot har varit en tung börda i plånboken det senaste året och nu tycker jag att byxstorleken är lagom.  

 

Mina råd till dem som inte får igång sin viktnedgång, är följande:

 

0. Avstå från att banta och förändra din koststrategi istället ha hälsan i fokus

1. Analysera med internets gratisverktyg hur mycket kalorier din kropp bränner

2. Analysera med internets gratisverktyg vad du ska äta inkl ett kaloriunderskott för att erhålla just de kalorier du behöver

3. Komponera din mat och memorera mängder och kvantiteter för framtida bruk

4. Ät de mängder och det innehållet som om du redan hade nått dina mål

5. Förändra inte hela din dagliga kosthållning med allt nytt, utan ät den maten du alltid gillat och älskat som platsar på den nya kolhydratfria tallriken 

6. Lägg upp måltiderna och mängderna så att du slipper gå hungrig. Frukost kan ätas på kvällen och middag på morgon.

7. Tänk på dig själv och inte på andra, när det handlar om din vikt och ditt eget välmående. Var egoist på den punkten...

8. Sov gott på saken och låt vikten normaliseras av sig själv.

 

Så gjorde jag...  och lyckades !

 

Kämpa på...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla generösa och ambitiösa svar, som ska tas i allvarligt beaktande, det är paus i matchen mellan Irland och Sverige och 1-1, precis som i matchen mellan övervikten och mig. Vill dock på peka att jag inte bantat med kalorireducerad kost mer än enda gång för sjutton år sedan då jag körde en Nutrilettkur.

Link to comment
Share on other sites

Fakir som sådan är inte alltid någon garanti för viktnedgång. Fällorna är de vanliga... för mycket kalorier, för mycket proteiner och mat som kanske inte passar en. Sedan har kanske ens egen kropp bestämt sig för att vikten är lagom bra. Jag har ätit fakir med max 5 kolisar oavbrutet sedan sommaren 2012. Min vikt har inte gått ner i något större tempo med fakir än den gjorde innan jag gick över till det. Nu håller min vikt på att normaliseras och kroppen verkar ha bestämt sig att åtminstone just för tillfället, är vikten lagom. Vikten min går nämligen litet upp och ner och "väger" så att säga. Jag har också nästan slutat bry mig om vad jag väger. Klart att jag har vissa inre önskan, men klädkontot har varit en tung börda i plånboken det senaste året och nu tycker jag att byxstorleken är lagom.  

 

Mina råd till dem som inte får igång sin viktnedgång, är följande:

 

0. Avstå från att banta och förändra din koststrategi istället ha hälsan i fokus

1. Analysera med internets gratisverktyg hur mycket kalorier din kropp bränner

2. Analysera med internets gratisverktyg vad du ska äta inkl ett kaloriunderskott för att erhålla just de kalorier du behöver

3. Komponera din mat och memorera mängder och kvantiteter för framtida bruk

4. Ät de mängder och det innehållet som om du redan hade nått dina mål

5. Förändra inte hela din dagliga kosthållning med allt nytt, utan ät den maten du alltid gillat och älskat som platsar på den nya kolhydratfria tallriken 

6. Lägg upp måltiderna och mängderna så att du slipper gå hungrig. Frukost kan ätas på kvällen och middag på morgon.

7. Tänk på dig själv och inte på andra, när det handlar om din vikt och ditt eget välmående. Var egoist på den punkten...

8. Sov gott på saken och låt vikten normaliseras av sig själv.

 

Så gjorde jag...  och lyckades !

 

Kämpa på...

Kommer in så här mitt i diskussionen och har en fråga.

Vilka gratisverktyg på internet rekommenderar du?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...