MikaelEdebro

How to Become Diabetic in Six Hours

Recommended Posts

Det skulle vara intressant att få era synpunkter på denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=_42LfH8veEU

 

Videon är under 5 min så ingen resumé är nödvändig.

 

Jag har flera gånger varit inne på dessa spår. Att orsaken att diabetespatienter ser förbättringar på LCHF är helt enkelt för att dom eliminerar kolhydraterna, men inte gör något åt orsaken till att insulinresistensen uppstår (eller förvärras) i första hand.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Ska bli intressant att höra feedback från nån med mer kunskap. En liten observation är att Herr Delgado marknadsför sin diet. Jag är rätt så skeptiskt när någon som marknadsför en diet inte ser slimmad ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Ska bli intressant att höra feedback från nån med mer kunskap. En liten observation är att Herr Delgado marknadsför sin diet. Jag är rätt så skeptiskt när någon som marknadsför en diet inte ser slimmad ut.

Jag vet inte så mycket om denne Delgado eller vad han säljer eller propagerar för diet. Han var "ren" på Quackwatch.org iaf.

 

Angående folk som "säljer dieter" som inte ser slimmade ut så finns ju det en uppsjö även inom lowcarb/LCHF (Sally Fallon, Jimmy Moore, Robert Lustig, Loren Cordain, Annika Dahlqvist, Litsfeldt, William Davis osv osv). Nämner det bara som kontrast. ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måtte han virkelig spise en stor mengde raske karbohydrater for å få resultatet han ville fram til, eller misforstod jeg den delen?

Hvis han måtte det er det eneste han har bevist at raske karbohydrater kombinert med fett er skadelig, og det er ikke noen overraskelse akkurat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definitionen av diabetes har ingenting med mängden triglycerider att göra. Speciellt inte direkt efter en måltid, vilket är anledningen varför man fastar innan ett blodprov. Ingenting i videon har något med diabetes eller insulinresistens att göra överhuvudtaget.

#FAIL

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pizza och stor, vit macka? Hehe, när de presenteras är det alltid som "fet mat" men det enda jag ser är spannmål och kolhydrater av undermålig sort. Och oftast dåligt fett. Inte undra på att blodproverna blev läskiga. Som vanligt hade det varit intressant om han ätit ett vanligt mål mat: en bit bra kött (inte standardamerikanskt spannmålsuppfött då) eller fisk, lite smörslungade brysselkål eller nåt och SEN kollat blodproverna. Eller ätit en "lågfetts"macka. 

Det där bevisar ju bara att pizza inte är hälsomat.  :)

 

Annars är frågeställningen i sig intressant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte så mycket om denne Delgado eller vad han säljer eller propagerar för diet. Han var "ren" på Quackwatch.org iaf.

 

Angående folk som "säljer dieter" som inte ser slimmade ut så finns ju det en uppsjö även inom lowcarb/LCHF (Sally Fallon, Jimmy Moore, Robert Lustig, Loren Cordain, Annika Dahlqvist, Litsfeldt, William Davis osv osv). Nämner det bara som kontrast. ;)

Jag håller inte med dig om speciellt mycket  -_-  och, ha ha, du kan väl inte på fullt allvar mena att Pizza o Baugette är lågkolhydrat mat, då är det dags att göra sin hemläxa lite bättre. MEN jag håller med dig om att angripa människor utseende och kroppskonstitution är något vi skall hålla oss ifrån.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och oftast dåligt fett. Inte undra på att blodproverna blev läskiga. Som vanligt hade det varit intressant om han ätit ett vanligt mål mat: en bit bra kött (inte standardamerikanskt spannmålsuppfött då) eller fisk, lite smörslungade brysselkål eller nåt och SEN kollat blodproverna. Eller ätit en "lågfetts"macka. 

Det där bevisar ju bara att pizza inte är hälsomat.  :)

 

Annars är frågeställningen i sig intressant.

 

Oavsett vad han ätit för mat så hade fettet (triglyceriderna) transporterats till levern i chylomicrons, och sedan skickats ut i blodet igen i VLDL-partiklar tillsammans med en viss del av kolhydraterna som omvandlats till fett (triglycerider). Så jag skulle säga att mängden triglycerider i blodet efter en måltid är totalt ointressant. Detta sker oavsett om man är diabetiker eller friskhet personifierad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En cirkusuppvisning och inget annat

 

När vi äter hamnar energin i blodet antingen som glukos ketoner eller triglycerider

Det är väl därför vi äter ^_^

 

Hur blodplättarna sen beter sig under ett täckglas i ett mikroskåp har lite att göra med hur det ser ut i kroppen med ett hjärta som slår och vid 37 grader plus

 

Det är lika tokigt som att dra paralleller mellan att kallt stekfett täpper till avloppsrören och att ådrorna i kroppen kleggar igen

 

Tyvärr verkar de flesta som kommenterar videon på "tuben" köpt hästskojar-showen rakt av :huh:

 

Man kanske skulle göra en video där man blandar blodkroppar och sirap under ett täckglas som kontrast :D

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med dig om speciellt mycket  -_-  och, ha ha, du kan väl inte på fullt allvar mena att Pizza o Baugette är lågkolhydrat mat, då är det dags att göra sin hemläxa lite bättre. MEN jag håller med dig om att angripa människor utseende och kroppskonstitution är något vi skall hålla oss ifrån.

Nej självklart menar jag inte att pizza och baguette är lågkolhydrat. Man kan ju inte göra ett experiment med att mäta insulinresistens genom att ge personen en lågkolhydratsmåltid. Det är ju därför man använder glukosbelastningstest inom sjukvården.

 

Som sagt jag ifrågasätter inte att diabetiker får bättre livskvalitet och förbättrar sina värden med LCHF-kost. Frågan som är intressant är ju dock vad som orsakar insulinresistens i första hand. Alla vill inte äta enligt LCHF, och då är det ju viktigt att komma fram till vad som orsakar insulinresistens (och därefter kunna minska på det).

 

Min "hypotes" är att folk som äter väldigt hög andel fett (t ex LCHF) faktiskt försämrar sin förmåga att reglera blodsocker, men att detta inte "märks" i vardagslivet eftersom personen inte längre äter kolhydrater. Nackdelen är ju att många har väldigt dåliga utgångslägen att jämföra med. Även om man äter "standard snabbmatsdiet" eller en sundare variant av denna så ligger ändå fetthalten långt högre än vad som forskningen inom detta område rekommenderar. Det verkar som man måste komma ner i runt 10E% från fett för att verkligen få de metabola fördelarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna video är intressant, samma blodbild uppstår av bara socker

 

http://www.youtube.com/watch?v=Itm1ZsMF7oQ

Eftersom den där mannen förmodligen redan åt en LCHF-liknande diet så förstärker väl snarare den videon hypotesen att hög andel fett leder till insulinresistens eller iaf leder till abnormaliteter i blodet? För att bedöma detta skulle man ju behöva se hur en frisk person som äter lågfettdiet skulle reagera på samma sockerstinna måltid. Skulle samma resultat uppstå, eller något helt annat? Eller hur ser du på videon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den där mannen förmodligen redan åt en LCHF-liknande diet så förstärker väl snarare den videon hypotesen att hög andel fett leder till insulinresistens eller iaf leder till abnormaliteter i blodet? För att bedöma detta skulle man ju behöva se hur en frisk person som äter lågfettdiet skulle reagera på samma sockerstinna måltid. Skulle samma resultat uppstå, eller något helt annat? Eller hur ser du på videon?

Undrar varför Inuiter som hela sitt liv käkar 60-70% fett och resten protein aldrig blir insulinresistenta så länge dom håller sig till sin traditionella kost??

 

Jo!

Det är just för att dom äter väldigt få kolhydrater och att fettet inte har med saken att göra öht

 

 

Insulinresistens är egentligen ett fenomen som kommer sig av överbelastning på samma sätt som du blir lomhörd av att lyssna för länge på alldeles för hög musik

 

Cellerna i kroppen som inte längre "lyssnar" på insulin har drabbats av samma överbelastning som nervcellerna i örat fått av för höga ljud

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksam till att denna person har någon läkarutbildning över huvud taget.. i så fall har han missat stora delar av utbildningen!

 

Mikael.. hur transporteras dina vegetabiliska fetter in i din kropp?

 

Som du nu redan vet så är det ju i stort sett samma fettsyror som i animalier.. lite olika fördelning bara.

 

Och man mäter inget postprandialt.. det säger bara vad du åt!

 

Blodet är ju den transportväg som för allt du ätit in till där det skall vara!

 

Hade du läst på din biokemi så hade du alldrig postat sådant strunt.. inse att det handlar om scam!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant video. Den bekräftar att näringsämnen i mat och dryck når blodbanan, förmodligen via magsäcken och tarmarna. Den bekräftar också att man kan mäta nivån på triglycerider och glukos i serum.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej självklart menar jag inte att pizza och baguette är lågkolhydrat. Man kan ju inte göra ett experiment med att mäta insulinresistens genom att ge personen en lågkolhydratsmåltid. Det är ju därför man använder glukosbelastningstest inom sjukvården.

 

 

 

Glukosbelastningstest är inte det enda man använder inom sjukvården vad gäller diabetes. Det är en metod som inte kommer påvisa diabetes om detta utförs på en person som går på en ketogen diet. Det påvisar enbart att blodsockret inte förbränns eller förs undan från blodkärlen som förväntat. Ger man däremot, exempelvis mig, ca 150g kolhydrater i tre dagar innan kommer det att se normalt ut. Cellerna byter bränsletyp kan man säga.

 

För att påvisa diabetes finns ett antal kriterier:

 

* Klassiska symptom samt P-glukos icke-fastande > 11.1 mmol/l

fP-glukos > 7,0 mmol/l eller patologisk glukosbelastning vid två tillfällen

 

I avsaknad av klassiska symtom räcker alltså ej ett förhöjt värde av fP-glukos eller ett 2-timmarsvärde vid glukosbelastning, utan två patologiska provsvar krävs.

 

 Karaktäristika vid typ 1 och typ2 diabetes

 

 Typ1

 

  - Magra, ej överviktiga

- Symtom kort tid före diagnos

- Debutålder vanligen <35 år

- Hereditet hos ca 10%

Ö-cellsantikroppar positiva vid diabetesdebut hoss ca 70-80 %

 

Typ2

- Övervikt hos ca 80%

- Icke ketosbenägenhet

- Symtomfri eller symtom månader före diagnos

- Debutålder vanligen >35 år

- Ö-cellsantikroppar vanligen negativa vid debuten

 

Klassifikationen av diabetes kan i det enskilda fallet vara svår men ovanstående karakteristika kan vara till hjälp. Beställning av ö-cellsantikroppar bör ske liberalt, men observera att dessa är negativa hos 20-30 % av patienter med nydebuterad typ 1 diabetes. Vid tveksamhet om typ2 föreligger samt om patienten är <50år beställ frikostigt antikroppar mot GAD (P-GAD/GADA) och Ö-cellsantikroppar som beställs från Kemlab.

 

 

RISKFAKTORER OCH SCREENING

Vid befolkningsundersökningar har man funnit att många har en odiagnosticerad diabetes mellitus typ 2. Allmän screening rekommenderas ej, men riktad screening mot följande riskgrupper är motiverad >35 års ålder:

* hypertoni

* lipidrubbningar

* bålfetma

* hjärt-kärlsjukdom

* kortisonbehandling

* hereditet för typ 2 diabetes.

* kvinnor med genomgången graviditetsdiabetes

* individer med påvisad nedsatt glukostolerans

 

Källa: http://www.orebroll.se/sv/Halsa-och-vard/For-vardgivare/Vardpraxis/Vardriktlinjer/Diabetes/Diagnostik/?Email=bWFpbHRvOnN2ZW4ucm9zdGx1bmRAb3JlYnJvbGwuc2U%2FcmVjZWl2ZXJuYW1lPVN2ZW4gUsO2c3RsdW5k

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den där mannen förmodligen redan åt en LCHF-liknande diet så förstärker väl snarare den videon hypotesen att hög andel fett leder till insulinresistens eller iaf leder till abnormaliteter i blodet? För att bedöma detta skulle man ju behöva se hur en frisk person som äter lågfettdiet skulle reagera på samma sockerstinna måltid. Skulle samma resultat uppstå, eller något helt annat? Eller hur ser du på videon?

 

Du bör släppa tanken på att en person som äter LCHF och en som äter HCLF reagerar likadant. Det handlar om två personer som är i helt olika förbränningstillstånd vad gäller energi. Glukos och Ketoner förbränns olika och har olika energivärde per enhet därtill. Ketos är ett högst naturligt tillstånd, där optimal nivå eftersträvas för att inte vara i svältketos - vilket är något helt annat. Videon påvisar inget om att det handlar om någon form av kronisk insulinresistens, utan enbart att kroppens celler ställt om sig till ett annat bränsle. De anpassar sig helt enkelt. Om du tittar på glukogener och ketoners kemiska struktur och hur en cell är uppbyggt och vad mitokondrierna har för uppgift är det rätt uppenbart varför glukosbelastningstest upplevs som att det skulle handla om insulinresistens. Men ställer man om förbränningen genom att just inta runt 150g kolhydrater under 3 dygn innan kommer det vara helt "normalt". Och då kan du direkt kasta din teori om att det är fettet som skulle ligga bakom någon form av diabetes eller insulinresistens.

 

Denna avhandling tycker jag är rätt så intressant och förklarande gällande ketos :)

 

http://www.jonasbergqvist.se/sidor/fettforbranning-och-ketos/

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksam till att denna person har någon läkarutbildning över huvud taget.. i så fall har han missat stora delar av utbildningen!

 

Mikael.. hur transporteras dina vegetabiliska fetter in i din kropp?

 

Som du nu redan vet så är det ju i stort sett samma fettsyror som i animalier.. lite olika fördelning bara.

 

Och man mäter inget postprandialt.. det säger bara vad du åt!

 

Blodet är ju den transportväg som för allt du ätit in till där det skall vara!

 

Hade du läst på din biokemi så hade du alldrig postat sådant strunt.. inse att det handlar om scam!

Detta handlar inte om animaliskt vs. vegetabiliskt fett. Mannen i videon använder ju olivolja för att framtvinga resultaten! ;) Detta handlar mer om fettintag överlag, där hypotesen är att högt fettintag leder till försämrad insulinkänslighet.

 

Angående att mäta postprandialt så gör man ju detta på ett sätt. HbA1c (som anses vara en av de viktigaste indikatorerna) kan man ju säga inkluderar postprandiala värden.

 

 

Ger man däremot, exempelvis mig, ca 150g kolhydrater i tre dagar innan kommer det att se normalt ut. Cellerna byter bränsletyp kan man säga.

Har du testat detta eller talar du bara utifrån hur det "ska vara" enligt teorin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hur hade du tänkt dig att bränslepartioneringen i kroppen fungerar?

 

Altså tillför du två olika bränslen kör kroppen på bägge.. inte bara det ena.. såvida du inte tvingar upp insulinet.. det är dess uppgift och del i hur olika energi används i kroppen under olika omständigheter.. dvs det handlar om vanlig biokemi.

 

Kronisk insulinresistens är något helt annat och främsta orsaken är hyperinsulinemi.. dvs det handlar om allokering av GLUT4!

 

Vad tror du händer om du först fyller på cellernas interna enegidepåer och sedan tillför ännumera.. det finns då inte mer plats.. spelar mindre roll vad du fyllt på med.. det som kommer efteråt finns det ändå inte plats för.. och måste därför lagras på annat ställe!

 

Normalt funtade mänskor hade varit tvärmätta efter ett glas olivolja.. och inte tillfört någon mer energi av något slag.

 

Du kan ju göra om samma experiment genom att först fylla cellerna med glukos.. vad tror du händer då med cellerna.. jo de blir fettresistenta.. och fettet får lagras annorstädes.. främst i fettväven.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Videon är under 5 min så ingen resumé är nödvändig.

 

 

En sammanfattning av din ståndpunkt är alltid nödvändig. Den kan vara kort och kärnfull, men det är usel debatteknik att utelämna den och låta en video tala för dig. Man ska kunna följa med i diskussionen utan att titta på videor, så är det bara. Videor kan användas som frivilligt fördjupningsmaterial, men får absolut inte vara en förutsättning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej självklart menar jag inte att pizza och baguette är lågkolhydrat. Man kan ju inte göra ett experiment med att mäta insulinresistens genom att ge personen en lågkolhydratsmåltid. Det är ju därför man använder glukosbelastningstest inom sjukvården.

 

Som sagt jag ifrågasätter inte att diabetiker får bättre livskvalitet och förbättrar sina värden med LCHF-kost. Frågan som är intressant är ju dock vad som orsakar insulinresistens i första hand. Alla vill inte äta enligt LCHF, och då är det ju viktigt att komma fram till vad som orsakar insulinresistens (och därefter kunna minska på det).

 

Min "hypotes" är att folk som äter väldigt hög andel fett (t ex LCHF) faktiskt försämrar sin förmåga att reglera blodsocker, men att detta inte "märks" i vardagslivet eftersom personen inte längre äter kolhydrater. Nackdelen är ju att många har väldigt dåliga utgångslägen att jämföra med. Även om man äter "standard snabbmatsdiet" eller en sundare variant av denna så ligger ändå fetthalten långt högre än vad som forskningen inom detta område rekommenderar. Det verkar som man måste komma ner i runt 10E% från fett för att verkligen få de metabola fördelarna.

Det känns som du har landat i ett resonemang om att människor som äter fett i kosten som LCHF riskerar Typ 2-diabets eller missförstår jag dig fullständigt? Mycket har LCHF beskyllts för, stroke och hjärt-kärlproblematik men inte ens kostetablissemanget beskyller LCHF för att orsaka diabetes typ 2.

Det finns ingen logik i blanda ihop "normalkost" som BigMac & Co men en väl sammansatt lågkolhydratkost.

 

Kroppen lär sig reglera det den behöver arbetar med, så på så vis kanske du har rätt att den som äter lågkolhydrat inte i tid och otid kan fläska på med socker och kolhydrat. Ann Fernholm har skrivit om detta och resonemanget känns logiskt:

 

 

"Mitt svar: kroppen anpassar sig till mindre socker

Länken du skickade till kostdoktorns forum innehåller en fråga om man kan börja reagera sämre på hormonet insulin av att äta mindre kolhydrater. Det finns inga vetenskapliga studier på detta, så jag kan absolut inte säga någonting säkert. Men väldigt mycket forskning kopplar samman bukfett med att man reagerar sämre på insulin. Går du ner i vikt, förbättrar du mycket sannolikt också din insulinkänslighet. Får du dessutom upp ditt goda HDL-kolesterol, är det ett gott tecken på att allting går åt rätt håll.

 

En annan fråga i diskussionstråden handlar om magen och kolhydrater. Många magar mår bättre när de inte utsätts för så mycket kolhydrater. I Ett sötare blod refererar jag till fem magexperter som förklarar varför det blir så. MEN. En del upplever att det gör värre ont än någonsin tidigare, när de sedan är bortbjudna eller går på restaurang och då äter lite kolhydrater igen. Kan en lågkolhydratdiet göra att man får mer magbesvär?

Svaret på kort sikt är ja. Det finns forskning som tyder på att när du till exempel inte äter lika mycket vitt socker längre, nedreglerar tarmarna sin förmåga att ta hand om fruktos (som ju är en del av vitt socker).

 

Kroppen anpassar sig helt enkelt till vad du äter. Äter du inte en massa fruktos, kommer kroppen inte lägga energi på att hålla det systemet uppe. Äter du sedan plötsligt en stor dos fruktos, kommer tarmarna inte klara av att ta hand om det. Sockret fortsätter då genom tarmsystemet och föder alla bakterier där. Det leder till all sköns magproblem med en massa gaser och annat.

Men kroppen är inte sämre än att den kan anpassa sig tillbaka. Börjar du äta fruktos igen, kommer den sätta igång sitt system för detta. Jag har inte tagit reda på om detta även gäller sockerarten glukos, som ju finns i både vitt socker och i stärkelse. Men jag skulle gissa att samma sak gäller här. Om du vill börja äta kolhydrater igen, ska du kanske därför stegvis anpassa kroppen så att den blir beredd." ( citatet är hämtat från http://ettsotareblod.se/?s=bakterier+magen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte så mycket om denne Delgado eller vad han säljer eller propagerar för diet. Han var "ren" på Quackwatch.org iaf.

 

Angående folk som "säljer dieter" som inte ser slimmade ut så finns ju det en uppsjö även inom lowcarb/LCHF (Sally Fallon, Jimmy Moore, Robert Lustig, Loren Cordain, Annika Dahlqvist, Litsfeldt, William Davis osv osv). Nämner det bara som kontrast. ;)

Vadå, "inte ser slimmad ut"??

Ser detta ut som en tjock person, kanske? Knappast!

26s10-doktor1-727.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som blir insulinresistenta har normalt sett ätit för mycket kolhydrater(sockersjuka)(metabola syndromet), och då dra slutsatsen att man blir insulinresistent av för mycket fet förefaller lite besynnerligt. 

 

  Som många redan påpekat behöver kroppen en start sträcka(uppvärmning) om man skall belasta något organ. Man kan jämföra med alkohol. En hel nykterist har inte samma förmåga bryta ner alkohol,

som en som en tid druckit alkohol regelbundet(nedrytningen av alkohol i levern ökar med ca.30% om man dricker regelbundet en tid). Men av det bör man nog inte dra slutsatsen att vane drickande är hälsosamt. Tvärtom så avtar efterhand leverns förmåga att bryta ned alkohol, om man under lång tid överbelastar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.