Jump to content

vad är högt kolesterol?

piddel

Recommended Posts

Är en kvinna på 57 år som nyligen blivit drabbad av en TIA-attack.

Jag är 167cm lång och väger ca57 kg. Många undersökningar och prover togs och man kom underfund med att jag hade höga blodfetter. Det goda låg på strax över 6 och det onda på 4. Har nu fått medicin som är propplösande som jag måste äta livet ut enligt läkaren. Jag tycker att jag borde kunna komma åt problemet genom att ändra min kost. Vad ska jag tänka på? Någon som har erfarenheter av TIA-attack i samband med höga blodfetter?

Innan du ger dig in på LCHF-banan, så ska du veta att det finns bättre metoder!

Detta är det enda som gäller om du verkligen vill vända på skutan och minska "placken" (utan mediciner). Sen är frågan om du värderar dina kärl tillräckligt högt för att palla en sådan kostomläggning, men det har jag ingen aning om. :)

http://www.youtube.com/watch?v=p4hbV4RgzI8

Jag är 167cm lång och väger ca57 kg. Många undersökningar och prover togs och man kom underfund med att jag hade höga blodfetter. Det goda låg på strax över 6 och det onda på 4. Har nu fått medicin som är propplösande som jag måste äta livet ut enligt läkaren. Jag tycker att jag borde kunna komma åt problemet genom att ändra min kost. Vad ska jag tänka på? Någon som har erfarenheter av TIA-attack i samband med höga blodfetter?

Jag tycker att du ska läsa boken Fett och kolesterol är hälsosamt av Ulf Rawnskow.

En diet med så lite kolhydrater som möjligt, där du minskar de inflammatoriska processerna, är bara gynnsamt, även blodtrycket brukar sjunka vilket också är bra om man haft en TIA.

Jag tycker du ska äta den blodförtunnande tablett som läkaren skrivit ut åt dig, i alla fall till att börja med.

Att tolka kolesterolvärdena ger jag mig inte in på, vi har riktiga proffs är på forumet i det ämnet :)

Jag tror du har mycket att vinna på att ändra kosten till LCHF :)

• Like 3

Innan du ger dig in på LCHF-banan, så ska du veta att det finns bättre metoder!

Detta är det enda som gäller om du verkligen vill vända på skutan och minska "placken" (utan mediciner). Sen är frågan om du värderar dina kärl tillräckligt högt för att palla en sådan kostomläggning, men det har jag ingen aning om. :)

http://www.youtube.com/watch?v=p4hbV4RgzI8

Nej Mikael!

Ornish-dieten är ingen framkomlig väg alls

Den fungerar enbart för att den är en vegetarisk svältdiet

Den ger bara ett "visuellt" resultat som lurar en del men dieten håller ej i längden

Dieten ger inte resultat för att det är nyttigare med spannmål än med animalier

Den kunde lika gärna innehålla hallonbåtar fast få så du svälter

För att visa vad jag menar kan vi extrapolera svältdieten till absurdum :rolleyes:

Nu skapar jag min "dufva-diet"

Den består i att man bara dricker vatten!!

Vi tar nu en titt på vad som då sker i kroppen

Som genom ett trollslag kommer mina patienter att rasa i vikt

Blodsockret kommer att normaliseras

Alla blodfetter kommer att sjunka som stenar

Även placket i ådrorna kommer mycket riktigt att börja minska

Också blodtrycket blir rejält lägre

Men hylla inte min nya diet för mycket för efter 30-40 dar börjar troligen mina patienter att "trilla av pinn" en efter en trots att deras lipider och sockervärden nu är låga och fina :huh:

Dieten fallerar förstås av den enkla anledningen att mänskligt liv i längden är inkompatibelt med svält

Ornish har dessutom urusel statistik på sin metod som han förstås gör sitt bästa för att dölja med mer eller mindre hederliga metoder

Så länge du klarar att svälta fungerar förstås dieten men som jag nyss visat funkar det inte att leva på luft

Avhoppen från hans diet är därför stora och ökar ju längre tid någon äter dieten

Bara dom som klarar svältregimen tas med i Ornish resultat och som sagt

Ornish är vegetarian och använder därför sin kost som ett korståg mot allt animaliskt

Du kan lika gärna dricka vatten och få bättre resultat än Ornish

Hans metod är bara lite mer utdragen svält och det tar därför lite längre tid innan adepterna ger upp kosten än på min vatten-diet :D

• Like 5

Sambandet mellan kolesterol och TIA/stroke är osäkert och behandlingen med statiner har inte kunnat visa några fantastiska resultat. Sämre än för hjärtsjuka. Där får du läsa på och göra din egen bedömnning. Läkarna har stående order om statinbehandling, så där får du tyvärr ingen objektiv hjälp. Den antikoagulerande medicinen har även den ifrågasatts, men där gäller tvekan för hjärtpatienter, så den bör man nog tills vidare ta. Jag har själv haft en mindre stroke (troligen på grund av typ1-diabetes) och går på Trombyl och blodtrycksreglerande.  Statiner var inte aktuellt på grund av biverkningar och skepsis från min sida. Detta accepterades faktiskt av neurologerna. Jag äter dessutom ett par kapslar fiskolja dagligen, som också tunnar ut blodet en aning. Ingen kan tala om för dig hur just du ska göra, det måste du avgöra själv. Ingenting är helt rätt eller fel, allt är en gråzon, även om läkarkåren inte gärna erkänner det.

• Like 3

Dr Ornish var rådgivare tidigt till Bill Clinton och gav råd till kockarna i Vita huset. Resultater var att Bill gick upp nästan tio kilo och har haft mycket hjärtproblem och flera operationer. Sedan har han följt Dr Ornish senaste svältdiet och det har iof gjort nytta men dels får vi se hur envis Bill är och dels så hade varje diet som undviker skräpmat (som Bill var känd för att gilla) varit av godo.

Inget vidare track record!

• Like 2

Nej Mikael!

Ornish-dieten är ingen framkomlig väg alls

Den fungerar enbart för att den är en vegetarisk svältdiet

Den ger bara ett "visuellt" resultat som lurar en del men dieten håller ej i längden

Dieten ger inte resultat för att det är nyttigare med spannmål än med animalier

Den kunde lika gärna innehålla hallonbåtar fast få så du svälter

För att visa vad jag menar kan vi extrapolera svältdieten till absurdum :rolleyes:

Nu skapar jag min "dufva-diet"

Den består i att man bara dricker vatten!!

Vi tar nu en titt på vad som då sker i kroppen

Som genom ett trollslag kommer mina patienter att rasa i vikt

Blodsockret kommer att normaliseras

Alla blodfetter kommer att sjunka som stenar

Även placket i ådrorna kommer mycket riktigt att börja minska

Också blodtrycket blir rejält lägre

Men hylla inte min nya diet för mycket för efter 30-40 dar börjar troligen mina patienter att "trilla av pinn" en efter en trots att deras lipider och sockervärden nu är låga och fina :huh:

Dieten fallerar förstås av den enkla anledningen att mänskligt liv i längden är inkompatibelt med svält

Ornish har dessutom urusel statistik på sin metod som han förstås gör sitt bästa för att dölja med mer eller mindre hederliga metoder

Så länge du klarar att svälta fungerar förstås dieten men som jag nyss visat funkar det inte att leva på luft

Avhoppen från hans diet är därför stora och ökar ju längre tid någon äter dieten

Bara dom som klarar svältregimen tas med i Ornish resultat och som sagt

Ornish är vegetarian och använder därför sin kost som ett korståg mot allt animaliskt

Du kan lika gärna dricka vatten och få bättre resultat än Ornish

Hans metod är bara lite mer utdragen svält och det tar därför lite längre tid innan adepterna ger upp kosten än på min vatten-diet :D

Tror inte du har läst på vad Ornish faktiskt rekommenderar. Vad jag kan läsa begränsar den inte kalorier utan endast vad man äter. Du får gärna komma med en referens där Ornish säger att man måste begränsa kalorier, annars är ditt inlägg ganska vilseledande.

Ornish counsels that we will find success not by restricting calories, but by watching the ones we eat. He breaks this down into foods that should be eaten all of the time, some of the time, and none of the time.

http://www.webmd.com/diet/ornish-diet-what-it-is

Har du utskrift på dina värden? Det låter märkligt med HDL ("goda") på 6. Under alla omständigheter finns det gott vetenskapligt och erfarenhetsbaserat stöd för att LCHF (eller annan variant på artegen kost med t.ex. mer frukt, rotfrukter, bär och mindre fett) förebygger folksjukdomar såsom hjärt-kärl (där TIA ingår). Inga naturligt levande mänskliga populationer har kunnat uthålligt leva på enbart vegetarisk mat. Människan är allätare (omnivor), men bröd, ris, pasta, socker och sådant är nya påfund som skadat oerhört många.

• Like 1

En TIA kan var lite vad som helst.. från en koagel till transiterande plackrester som rört sig genom kärlen!

Såå.. först o främst.. begär ut papperen på koagulationsfaktorn, sen så begär kärlröntgen.. för att utröna huruvida du har massivt av plack!

Och sen så, begär ut papper på dina lipider.. och helst APOkvoten!

• Like 4

Brukar det inte vara en högre siffra på LDL än HDL? Att HDL skulle ligga på 6 låter lite konstigt men någon annan kanske har bättre koll än jag.

Vad äter du för kost idag?

det kanske är jag som blandat ihop det. har begärt ut en kopia på min journal så att jag i lugn o ro kan studera den. Har inte anammat LCHF. Äter varierad kost med mycket grönsaker ,frukt. Försöker minska ner lite på kolhydrater.Undviker skräpmat och socker i möjligaste mån.

Är däremot intresserad av att testa 5:2 metoden. Tror att den skulle passa mig.

det kanske är jag som blandat ihop det. har begärt ut en kopia på min journal så att jag i lugn o ro kan studera den. Har inte anammat LCHF. Äter varierad kost med mycket grönsaker ,frukt. Försöker minska ner lite på kolhydrater.Undviker skräpmat och socker i möjligaste mån.

Är däremot intresserad av att testa 5:2 metoden. Tror att den skulle passa mig.

Har du bara minskat på kolhydraterna eller har du ökat något annat också?