sandrak Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 Hej, Var hos min barnmorska i går(bor i UK) som vanligt tar hon urinprov och sa då att hon såg spår av ketoner i mitt urin, och hon var inte nöjd med detta. Jag äter i LCHF(absolut inte stikt äter även mjölkprodukter) men har lagt till frukt under gravititeten (är i vecka 33) och mår toppen. Hon föreslog att jag skulle lägga till en Muller Rice, (antar att det är samma som risifrutti i Sverige) till frukost och äta mer pasta, vilket jag inte all har lust med. Nu undrar jag om det finns någon snabb fix på detta, är det något jag kan äta innan jag går dit? så att stickan ser ut som hon vill ha det?och i så fall när? Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted September 5, 2013 Popular Post Share Posted September 5, 2013 Du ska väl ändå inte anpassa din kost efter vilket ketonvärde din barnmorska tycker är ok utan efter hur du mår bäst Hon förstår med säkerhet inte sig på ketogena koster alls.. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 Kolla med någon du litar på. Om du ska lägga till lite mer kolhydrater är det ju i så fall i form av mer frukt, bär och jordiga godsaker som potäter, rovor och annat mumsigt. Det har garanterat ingen vare sig mamma eller bebis skadats av spannmålsbrist. Om man inte äter vare sig socker eller spannmål är det jättesvårt att undvika att kroppen smidigt fluktuerar mellan glukos och ketoner beroende på vad som finns tillgängligt för ögonblicket. Precis så som det var tänkt. Det kan inte vara rolig att stöta på patrull i ett så känsligt skede som graviditet, man vill ju göra ALLT rätt och man vill ju gärna tro att barnmorskan är näst vår herre i kunskap och pålitlighet. Inte när det gäller näring, tyvärr. Det kräver lite nerver från din sida att våga lita på det du redan vet; att ingen tar skada av att vara utan spannmål och socker även om det skulle resultera i ofarliga om än så länge lite ovanliga ketoner. Lycka till. Du ger din bebis en fantastisk start i livet. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 Gjorde inte kostdoktorn ett experiment med coca cola zero vs kaffe och ketos för ett bra tag sedan? Om jag kommer ihåg rätt så var slutsatsen att sötningsmedlet i colan (kan vara det som) sänker ketosen under ett antal timmar efter inmundigande (kaffe påverkade inte ketosen alls). Så cola zero, eller bara sötningsmedel kan kanske funka? (Men naturligtvis mycket olyckligt med en sjukvård som inte hänger med...) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Annika Rane Posted September 5, 2013 Popular Post Share Posted September 5, 2013 Du ska inte göra någon förändring alls. Ta istället med dig informationsmaterial om LCHF på engelska och ge det till barnmorskan. Då gör du en insats för både dig själv och andra. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 Den förändringen du skall göra är att tala om för henne att du äter en ketogenic diet.. då brukar man ha ketonkroppar i urin och blod! Annars så förstår jag henne.. för ketonkroppar i urinen kan vara tecken på anorexi, malabsorbation, dålig aptit eller något värre! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 Hej, Var hos min barnmorska i går(bor i UK) som vanligt tar hon urinprov och sa då att hon såg spår av ketoner i mitt urin, och hon var inte nöjd med detta. Jag äter i LCHF(absolut inte stikt äter även mjölkprodukter) men har lagt till frukt under gravititeten (är i vecka 33) och mår toppen. Hon föreslog att jag skulle lägga till en Muller Rice, (antar att det är samma som risifrutti i Sverige) till frukost och äta mer pasta, vilket jag inte all har lust med. Nu undrar jag om det finns någon snabb fix på detta, är det något jag kan äta innan jag går dit? så att stickan ser ut som hon vill ha det?och i så fall när? Tack på förhand. Jag berättade helt enkelt åt min barnmorska att jag äter ketogen kost så det kommer att finnas ketoner på stickorna. Hon såg dessutom att jag mådde toppen och hade helt perfekta värden. Högt hemoglobinvärde ända till slutet, fint blodtryck, inga svullnader och inget kraftigt illamående. Och du ska veta att jag mått skit som gravid före LCHF. Och hemoglobinvärdet har rasat. Vi skulle inte haft tre barn idag om det inte varit för LCHF. (Omgivningen trodde vi var galna när jag var gravid igen. Min läkare sa efter två barn att nu har du kämpat dig till två, så nu får vi vara glada och nöjda.) Så min barnmorska vet sannerligen vad den här kosten medför för gott. Senare hade hon varit på något infotillfälle och försökte få mig att byta bort mättat fett mot mera fisk och frukt. Men jag lydde förstås inte. Förutom att jag åt lite mera frukt när det var fruktsäsong i augusti-september (babyn föddes kring nyår). Du behöver alltså inte göra någonting. Du bara säger att det är väntat att du ska ha lite ketoner i urinen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sandrak Posted September 6, 2013 Author Share Posted September 6, 2013 Hej Om Svensk sjukvårt är fyrkantig när det kommer till LCHF, är det dubbelfyrkantigt här, tyvärr! Jag hade bra värden och inga andra problem, blodtrycket var 72/102. Nu är det tre veckor till nästa check up, så jag provar att lägga till lite mer frukt och ovanjord grönt dom kommande veckor, som Tuva föreslog(dock förstod jag att detta heller inte garanterar slutet på ketonspår, på kuppen blev jag dock rasande intresserad av ketoner, jag skall se vad som har skrivits om detta)för att slippa få ännu en sträng blick över hennes glasögon . Tack snälla alla som har svarat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 Gjorde inte kostdoktorn ett experiment med coca cola zero vs kaffe och ketos för ett bra tag sedan? Om jag kommer ihåg rätt så var slutsatsen att sötningsmedlet i colan (kan vara det som) sänker ketosen under ett antal timmar efter inmundigande (kaffe påverkade inte ketosen alls). Så cola zero, eller bara sötningsmedel kan kanske funka? (Men naturligtvis mycket olyckligt med en sjukvård som inte hänger med...) Eftersom sötningsmedel är kemisk smörja som man inte riktigt har koll på hur illa det är för kroppen har jag skytt det som pesten under mina graviditeter. Och jag gör det än. Varför trycka i sig något som kan påverka bebisen i magen negativt bara för att göra en barnmorksa nöjd? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 Eftersom sötningsmedel är kemisk smörja som man inte riktigt har koll på hur illa det är för kroppen har jag skytt det som pesten under mina graviditeter. Och jag gör det än. Varför trycka i sig något som kan påverka bebisen i magen negativt bara för att göra en barnmorksa nöjd? Man får väl väga för- och nackdelar mot varandra. Det var inte min mening att ts skulle "trycka i sig" kopiösa mängder sötningsmedel, utan exempelvis en (1) cola för att slippa ångest etc. Om man tänker att en (1) cola zero är en katastrof, ja då är det bara att låta bli. Helt upp till var och en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Hej, Var hos min barnmorska i går(bor i UK) som vanligt tar hon urinprov och sa då att hon såg spår av ketoner i mitt urin, och hon var inte nöjd med detta. Jag äter i LCHF(absolut inte stikt äter även mjölkprodukter) men har lagt till frukt under gravititeten (är i vecka 33) och mår toppen. Hon föreslog att jag skulle lägga till en Muller Rice, (antar att det är samma som risifrutti i Sverige) till frukost och äta mer pasta, vilket jag inte all har lust med. Nu undrar jag om det finns någon snabb fix på detta, är det något jag kan äta innan jag går dit? så att stickan ser ut som hon vill ha det?och i så fall när? Tack på förhand. Varför måste du fixa så att stickan ser ut som hon vill ha det? Det är DU som bestämmer, inte hon! Mår du bra på den kost du äter nu så fortsätt absolut med den! Strunt i vad barnmorskan säger! Många av de som jobbar i sjukvården idag är tyvärr felinformerade då de håller fast vi de gamla, ovettiga kostråden. Beror väl mycket på att läkemedelsindustrin vill fortsätta att sälja sina mediciner. Lyssna på din kropp! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Kan säga att vår barnmorska inte alls var missnöjd med att min tjej hade ketoner i blodet. Hon tyckte dessutom vi kunde fortsätta är LCHF om vi ville det. Kändes skönt att fick fick en yngre barnmorska kan jag säga. Det går väl att byta barnmorska i värsta fall? En annan fråga: Är det känt att man får mindre graviditetsbesvär, illamående mm när man äter LCHF? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts