Jump to content

Medicin och LCHF


eva_irene
 Share

Recommended Posts

När jag började äta LCHF för några år sedan så medicinerade jag med cortison mot artrit, jag märkte ingen negativ effekt utan kunde sätta ut cortisonet efter ett halvt år på kosten. Hade tidigare ätit cytostatika och malariamediciner som gav sådana biverkningar att jag var tvungen att sluta med dem.

Ge LCHF en chans tycker jag, det minskar de inflammatoriska processerna i kroppen och dina leder kommer att förbättras.

Men, du måste ge det ett tag, det händer inte över en natt :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

När jag började äta LCHF för några år sedan så medicinerade jag med cortison mot artrit, jag märkte ingen negativ effekt utan kunde sätta ut cortisonet efter ett halvt år på kosten. Hade tidigare ätit cytostatika och malariamediciner som gav sådana biverkningar att jag var tvungen att sluta med dem.

Ge LCHF en chans tycker jag, det minskar de inflammatoriska processerna i kroppen och dina leder kommer att förbättras.

Men, du måste ge det ett tag, det händer inte över en natt :)

tack för ditt svar. Jag kommer definitivt att ge kosten en chans, vore underbart att slippa mediciner :rolleyes:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar säga att LCHF kan förbättra väldigt mycket, men kanske inte bota, vilken effekt du får av kosten på dina leder beror nog också på hur pass illa det är i dem, hur förstörda de har hunnit bli, så att säga.

Men jag tror absolut att en förbättring kommer att ske.

Sen får vi också komma ihåg att vi reumatiker, är inflammatoriska människor, och det i sin tur ökar tydligen risken för andra sjukdomar, så med en antiinflammatorisk kost som LCHF är, så kan vi minska risken för annat elände :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar säga att LCHF kan förbättra väldigt mycket, men kanske inte bota, vilken effekt du får av kosten på dina leder beror nog också på hur pass illa det är i dem, hur förstörda de har hunnit bli, så att säga.

Men jag tror absolut att en förbättring kommer att ske.

Sen får vi också komma ihåg att vi reumatiker, är inflammatoriska människor, och det i sin tur ökar tydligen risken för andra sjukdomar, så med en antiinflammatorisk kost som LCHF är, så kan vi minska risken för annat elände :)

Ja så är det nog, men att få bättre livskvalitet att orka mer och framförallt att orka fortsätta med ett heltidsjobb är mitt mål. Sen vet man ju att kortisonmedicinering under lång tid ger diabetes typ 2 och det vill jag klara mig utan :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja så är det nog, men att få bättre livskvalitet att orka mer och framförallt att orka fortsätta med ett heltidsjobb är mitt mål. Sen vet man ju att kortisonmedicinering under lång tid ger diabetes typ 2 och det vill jag klara mig utan :)

Jag skulle även rekommendera dig att äta D-vitamin (D3) i ganska hög dos varje dag (2500 -5000 IE), reumatiker har en tendens att ha lite dåligt immunförsvar ibland, och D-vitaminet kan hjälpa till att styra upp det lite, och det är även gynnsamt mot inflammationerna,

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle även rekommendera dig att äta D-vitamin (D3) i ganska hög dos varje dag (2500 -5000 IE), reumatiker har en tendens att ha lite dåligt immunförsvar ibland, och D-vitaminet kan hjälpa till att styra upp det lite, och det är även gynnsamt mot inflammationerna,

Tack för det tipset, jag har Calcichew med D3 men det kan man ju inte ta några större mängder av?

Link to comment
Share on other sites

Tack för det tipset, jag har Calcichew med D3 men det kan man ju inte ta några större mängder av?

Calcichew innehåller bara 400 IE D3, men du kan kombinera den med en starkare D-vitamin som du köper på hälsokost (kanske 2500 IE, då jag förmodar att du tar två Calcichew per dag), så får du i dig 3300 IE D-vitamin per dag.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Calcichew innehåller bara 400 IE D3, men du kan kombinera den med en starkare D-vitamin som du köper på hälsokost (kanske 2500 IE, då jag förmodar att du tar två Calcichew per dag), så får du i dig 3300 IE D-vitamin per dag.

Men va glad jag blir att få så bra tips! Tack syster :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...