LasseSocker

Sveriges bästa äldreboende: Undernärda äldre

Recommended Posts

Tittade just på del 3 av programmet Sveriges bästa äldreboende på SVT. Detta avsnitt handlar om maten.

Man var bekymrad över att många av de boende var undernärda.

Jag undrar om man verkligen ger rejält fet mat till äldre i Sverige? Eller har lågfettsfjantet trängt in även på våra äldreboenden? Vansinne i så fall.

Kanske löser man problemet genom att öka på fettmängden rejält i deras mat? Då blir den även godare och de äter ännu mer.

Att döma av den mat som serverades så var det mycket tomma kolhydrater (kex, bröd, saft). Att maten i övrigt också var undermålig är en annan sak...

En överläkare i programmet menade att många äldre var kraftigt undernärda TROTS övervikt. Då kändes det som att lösningen på problemet stirrade dem i ansiktet utan att de fattade det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tragiskt :angry: Vi bor i ett av världens rikaste länder, och våra gamla ska utsättas för att bli undernärda på våra äldreboenden, och det är nog tyvärr lika illa för dem som får mat hemlevererad av hemtjänsten också.

Så billigt som möjligt...jag undrar vad priset i slutändan blir...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens "läroböcker" är tyvärr också ganska idiotiska.

När jag utbildade mig till uska sade ena boken " tack vare att fet mat är energirik ska äldre ha det då dom lätt får brist "
Nästa bok sa att "patienter med diabetes ska undvika fet mat"

Idiotin är så djupt rotad så jag har svårt att se det försvinna inom snar framtid.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är tragiskt :angry: Vi bor i ett av världens rikaste länder, och våra gamla ska utsättas för att bli undernärda på våra äldreboenden, och det är nog tyvärr lika illa för dem som får mat hemlevererad av hemtjänsten också.

Så billigt som möjligt...jag undrar vad priset i slutändan blir...

En tidigarelagd sista vila?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt tycke är bristen på D-vitamin det allra största problemet. Har man låga nivåer av D-vitamin så försämras tarmens möjlighet att ta upp mineraler ur kosten.

Vid 60 års ålder kan kroppen bara producera ca 1/3 så mycket D-vitamin från solen jämfört med en ung människa. Vid 70 års ålder är det bara ca 1/4 så mycket.

Det är dessutom inte så många åldringar som sitter och njuter i solen under somrarna vilket helt klart måste leda till stor brist på just D-vitamin. Konsekvensen av allt blir att deras kroppar i sakta mak utarmas på mineraler och de blir gravt undernärda.

Tänk vad enkelt det skulle vara att få våra gamla att bli betydligt friskare med lite tillskott av D-vitamin. Lite mera fett skulle kanske göra dem alltför pigga och raska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg