secret

Min resa till normalvikt mha LCHF

Recommended Posts

Vad kul att dignosvågen blev ett bra köp. Härligt att du gillar den.

Förresten brukar du mäta omkretsen på magen med måttband också? Sen undrar jag också om du har en ketonmätare. Ketonerna tror jag är mer intressant än blodsockret för du trycker ändå inte i dig en massa kolhydrater ändå.

En till sak som jag undrar är hur mår psyket? För min del så visade det sig att viktnedgången mer var som en bonus. LCHF var mer för hälsans skull enligt mig. Hur är det i din situation?

Kör hårt och lycka till  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra av dig även om det inte hänt så mycket. Själv tycker jag att det är tungt när vikten står still eller går upp en aning men vill inte återgå till att käka massa kolhydrater (läs onyttiga)heller och då känns det mer hanterbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det känns än mer motiverande när det inte spänner lika mycket i midjan. Jag har ju (dessvärre) inga direkta hälsomotiverade skäl till att gå ner eftersom jag är frisk som en nötkärna, så i mitt fall är det just precis "bara" att jag är för fet helt enkelt. Rätt tungt argument det med... :)

Ketonmätare? Njae, jag köpte såna där ketonstickor, men de ger mig inte mer än min blodsockermätare. Bökigt är det också hur de ska hanteras. Ketonmätaren säger väl bara om man är i ketos eller inte är i ketos!? När jag ser att mitt blodsocker är lågt och inte fladdrar för mycket så antar jag att jag är i ketos också, men vad vet jag...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ketonerna representerar hur bra fettförbränningen är om jag har förstått allt rätt. Desto bättre nivå på ketonerna desto bättre fettförbränning, fast jag kan ha fel. Någon får ta och verifiera ifall det jag säger verkligen stämmer.

Bara för att blodsockret är högt så behöver inte ketonerna vara på optimal nivå, det lärde vi oss från "pepsi max" testet som jag länkade till förut. Det hjälper helt klart då insulinet dras ner, men det kan finnas flera orsaker till varför man inte är i optimal ketos. Kolla denna länk: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt#14

Just punkt 14 är väl det som är relevant just nu, men läs dem andra punkterna också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ifall någon undrar så är jag här "fortfarande". Jag ger mig inte så lätt, men min puckel blev som väntat jobbig. Det var en del slarvande runt jul- och nyårshelgen också, men jag är tillbaka i sadeln igen. Hänget SKA ju bort. Jag har gått upp något pga allt slarvande, men det rör sig om c:a 1 kg så det är inte så farligt. Det försvinner snabbt.

Jag kör en liten "tävling" nu också med en granne efter att hon utmanade mig. Hon kör stenhård träning och äter salladsblad, medan jag ligger på sofflocket och äter smaskiga kötträtter med feta såser :) . Det ska bli intressant att se hur första veckan av "tävling" utvecklar sig. Jag har redan tipsat henne om Kostdoktorn, men det ignorerades helt som oseriöst och "du läser för mycket och tränar för lite". :) Ja, kanske det.

Träning kommer det ju att bli längre fram, mest för välbefinnandet då, men om jag förstår saken rätt så ökar inte träning på fettförbränningen. Oavsett vad så duger det inte att köra hård träning med en sådan massiv övervikt som jag har. Mina knän ska hålla över nästa nyår också.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu