Jump to content

LCHF med gott miljösamvete

HWH

Recommended Posts

Är det någon mer än jag som ser svårigheter med LCHF och att hålla sig till det som är hållbart rent miljömässigt?

Jo man kan köpa gräsbetat fårkött från små producenter, ost från gårdsmejerier och bara äta svensk vitkål. Men med handen på hjärtat ser verkligheten ut så? Blir det inte mycket Arla, Scan och sparris från Långtbortistan? För att inte tala om omega-3 tillskottet från fiskoljefabriker som baseras på råvaror från allt annat än hållbart fiske. 

Ser man det mijlömässigt så är det svårt att hålla sig borta från de svenska/nordiska varor som har lång hållbarhet och där är ju potatis och morötter basvaror. För hur vi än vänder och vrider på det är det en utmaning att få en kost som till stor del baseras på "fabrikstillverkade" animaliska produkter hållbar. 

Hur tänker ni andra om det här?

Jo, jag känner lite likadant. MIn lösning är att försöka äta i säsong och odla så mycket så möjligt själv. Men jag är ju långt från självhushållande på grönt än. 

Kött köper jag i så stor utsträckning jag kan ekologiskt och naturbetes, för min, djurens och miljöns skull. Dessutom har jag valt att se det som en fördel att det är rätt dyrt.  ;) Det förhindrar att proteinintaget drar iväg... På det stora hela äter jag nog lite mindre kött än tidigare och dessutom bättre miljömässigt. Jag köper dessutom delar av djuren som annars kanske skulle kasseras. Inälvsmat och späck(till egen korvtillverkning) bl.a. LCHF innebär faktiskt inte mer kött för mig i alla fall. Sen kan ju drömma om egna höns, får mm... Men det är bara drömmar, än så länge i alla fall.

Däremot går det ju åt en del mejerier, speciellt smör. Så ja, Arla kan nog glädja sig åt min kost. Är det ekologiskt hållbart? Och kokosfett är ju knappast närproducerat...

Å andra sidan är konventionellt jordbruk inte heller så trevligt miljömässigt. Övergödning, peak fosfor som närmar sig och mängder av bekämpningsmedel för produktion av spannmål och potatis.

• Like 1

Guest Katarina101

Innan åt jag inte miljömedvetet alls. Ingen annan i omgivningen gör det. Varför ska jag just nu agera världssamvete bara för att jag väljer att utesluta kolhydrater? Dessutom är jag säker på att det i slutänden är positivt för miljön att sluta äta skräpmat och halvfabrikat. Mängden inhandlade förpackningar har helt klart minskat och jag slänger nästan aldrig mat längre. Räcker inte det? För mig får det faktiskt göra det.

• Like 6

Innan åt jag inte miljömedvetet alls. Ingen annan i omgivningen gör det. Varför ska jag just nu agera världssamvete bara för att jag väljer att utesluta kolhydrater? Dessutom är jag säker på att det i slutänden är positivt för miljön att sluta äta skräpmat och halvfabrikat. Mängden inhandlade förpackningar har helt klart minskat och jag slänger nästan aldrig mat längre. Räcker inte det? För mig får det faktiskt göra det.

*gilla*

Jag tänker som så att man får försöka så gott man kan. Jag äter inte mer kött nu än innan lchf (ca 2-3 middagar i veckan) oftast lammkött från sverige men mer vet jag inte om det. Äter nästan bara närodlade grönsaker och ganska stor del av min tallrik består av grönsaker som svensk kål av olika slag. Nötter köper jag ekologiskt och även kaffe och te. Kokosoljan är kravodlad. Smöret  och äggen skulle jag gärna köpa eko men det blir för dyrt eftersom jag äter så mycket av det. Fisk samma sak, laxen är så dyr och någon ekologisk makril i tonatsås har jag inte hittat.

Jag köper ekologiskt i så stor utsträckning som det finns möjligheter. Skulle köpa mer av den varan om det vore fler varor som vore ekologiska men man hittar inte allt som nämnt ovan! :( Det jag aldrig i livet skulle göra ett undantag för är att finns inte kött, ägg och fisk, gräsbetat ekologiskt och "godkänt" fiskad fisk, då blir det heller inget köpt av den varan. Nu har jag sån tur att jag bor granne med en flock ekologiska hönor med sjöutsikt  :) och som får vara ute och göra det höns vill, så ägg blir jag inte utan! Lycka!

• Like 1

Jag handlar faktiskt så gott som uteslutande svenskt naturbeteskött och lokalproducerade, ekologiska/biodynamiska ägg, grönsaker osv. Allt är förstås inte närproducerat: sådant som kokosolja, macadamiaolja och olivolja, liksom anklever, framställs ju inte i Sverige. Precis allt går inte att få tag på i ekologiska varianter, men jag gör så gott jag kan.

Jag gillar verkligen inte den industriella stordriften, så jag väljer bort Scan och liknande. 

Det värmer hjärtat när jag läser era inlägg, ni vill göra världen till en bättre plats! Ja, jag är idealist, det står jag för. Förstås försöker jag också vara medveten om varifrån maten kommer och det är lättare när man som jag bor på landet. Hemägg, ost, lammkött, nötkött, gris, grönsaker från egen täppa. Idyllien!

Men sen slår jag till med choklad från farmer med afrikanska barnarbetare osv. Tänker ibland fortfarande; det måste vara billigt! Min plånbok måste innehålla mycket pengar så jag kan äta mycket och ändå ha pengar över till att köpa annat, tex grejer. Heliga konsumism...

Jag håller med om det många skriver. Jag har också fått mer miljötänk med lchf. Jag är mer noga med vad jag köper och äter mindre kött. Men jag är fortfarande skeptisk till att det animaliska fettet är miljömässigt bra. (klart bättre att äta än att kasta det såklart) 

Känner lite att hur jag än vänder och vrider mig har jag rumpan bak. 

Jag läste en artikel i allt om mat nyligen om att jag tror det var 1600 ton (!) höns eldas upp varje år för att ingen köper det. 

För mig är det nästan omega-3 som är största moment 22 grejen, det går inte att komma åt fiskfett man kan äta med gott samvete med undantaget av atlantisk sill och makrill. Men det är ju inte så lätt att få tag i. 

• Like 1

Satt just och funderade på samma sak, dels miljösamvete, men också rent etiskt. Om man som jag bor i stan är det ett heltidsjobb att hitta råvaror som dels inte kostar skjortan, dels inte grundat sej i rovdrift på djuren. Titta på den är filmen om ni nån gång köpt lågprisägg och scanslaktat kött (ekouppfödning betyder ju tyvärr inte djurvänliga slakterier).
http://laverabestia.org/play.php?vid=1438

• Like 1

Satt just och funderade på samma sak, dels miljösamvete, men också rent etiskt. Om man som jag bor i stan är det ett heltidsjobb att hitta råvaror som dels inte kostar skjortan, dels inte grundat sej i rovdrift på djuren. Titta på den är filmen om ni nån gång köpt lågprisägg och scanslaktat kött (ekouppfödning betyder ju tyvärr inte djurvänliga slakterier).

Så sant om slakterierna.

Men just det här med hönorna gav mig en tankeställare. Vi lchfare äter ju mycket ägg, jag äter mycket mer ägg än tidigare. Och om hönorna bara används som äggmaskiner och sedan eldas upp blir jag illamående hur ekologiska äggen än må vara. Att elda upp prima fågelkött känns ju helt befängt. Bara för att vi människor ska ha kycklingfilé. Nu köper jag alltid bara hel kyckling och om jag mot förmodan ser någon höna i en frysdisk ska den banne med få följa med hem. Kommer ihåg höns i currysås från skolan som något gott.  

• Like 1

Jag tror att om man är inbiten LCHF:are så blir det per automatik mer miljövänligt än "normalkost". För att maten ska vara nyttig och näringsriktig så bör den ju även vara så naturligt framställd som möjligt. Själv har jag inte lyckats hitta gräsbeteskött där jag bor, men är noga med att köpa ekologiskt och allra helst krav-märkt när jag handlar. Jag har dessutom märkt att ekologisk grädde är mycket godare än vanlig grädde.

Många har också märkt att de äter mindre och slänger mindre vilket torde vara positivt ur miljösynpunkt.

Sedan att det kostar några kronor mer för kvalitetshöjningen när man handlar ekologiskt, det kan jag stå ut med, men jag ser inte ned på någon som inte klara av det ekonomiskt. Alla har vi olika förutsättningar och heder åt den som försöker göra världen lite bättre, om det så "bara" är att förebygga egen framtida ohälsa och på så vis på sikt minska samhällets vårdkostnader.

• Like 2

Jag tycker inte att det är någon skillnad sen före LCHF. Är jägare så nästan allt kött kommer från närproducerade älgar, och fisken fiskar vi nära, men nog blir det köpe lax ibland. Bär och svamp i skogen. 

Det enda är väl frukten. Köper aldrig frukt längre. Pallade några äpplen i somras bara. 

• Like 1

Menar du att detta djurplågeri sker i Scans slakterier?

Här kan vi se hur vårat bacon har det i levande tillstånd.

Var eldade man upp hönsen? Det skulle jag gärna vilja veta!

Jag ger mina hundar s k barf dvs malna ben, kött + mixade grönsaker och frukt + lite tillsatser.

Det är omöjligt att hitta kycklingrester som halsar och skelett. Pratade med guldfågel (Gotland) och de skickar t ex några ton hönshalsar varje dag till hundmatsproducenterna. Va' sjutton, man får ju inte ens inälvorna till den kyckling man köper längre! Och var tar de ekologiska kycklinglever/hjärtan osv vägen? Ska man köpa det i affärerna finns bara kronfågel

I stället får jag köpa frysta kycklingvingar för 30 kr kilot!!! Det blir lite väl dyrt, minst sagt!

I Karlskrona är det hopplöst....Det enda naturbeteskött som finns i affärerna är lövbiff för 200 kr kilot! Och inte kan jag hitta någon gård med naturbetesuppfödning närmast är RCranch utanför Lund Hopplöst!

I stället får jag köpa frysta kycklingvingar för 30 kr kilot!!! Det blir lite väl dyrt, minst sagt!

I Karlskrona är det hopplöst....Det enda naturbeteskött som finns i affärerna är lövbiff för 200 kr kilot! Och inte kan jag hitta någon gård med naturbetesuppfödning närmast är RCranch utanför Lund Hopplöst!

Jag tycker inte de priserna låter särskilt höga. Nu äter jag inte lövbiff särskilt ofta men nog finns det "vanligt" oekologiskt och inte alls naturbetesuppfött kött som kostar mellan 200 och 400 kronor kilot beroende på vilken del av djuret man vill köpa.

Jag tycker inte de priserna låter särskilt höga. Nu äter jag inte lövbiff särskilt ofta men nog finns det "vanligt" oekologiskt och inte alls naturbetesuppfött kött som kostar mellan 200 och 400 kronor kilot beroende på vilken del av djuret man vill köpa.

Men inte köper du väl det dyraste köttet varje dag?

Var eldade man upp hönsen? Det skulle jag gärna vilja veta!

Jag ger mina hundar s k barf dvs malna ben, kött + mixade grönsaker och frukt + lite tillsatser.

Det är omöjligt att hitta kycklingrester som halsar och skelett. Pratade med guldfågel (Gotland) och de skickar t ex några ton hönshalsar varje dag till hundmatsproducenterna. Va' sjutton, man får ju inte ens inälvorna till den kyckling man köper längre! Och var tar de ekologiska kycklinglever/hjärtan osv vägen? Ska man köpa det i affärerna finns bara kronfågel

Det var inte här jag läste det med SVD skrev om det i september. http://www.svd.se/mat-och-vin/matkultur/sluta-elda-med-hons_7481654.svd

Tydligen bättre lönsamhet att göra fjärrvärme av dem.

Men inte köper du väl det dyraste köttet varje dag?
Nej, skulle nog inte heller ha pallat att äta lövbiff varje dag, även om det är det enda naturligt uppfödda köttet som finns tillgängligt. Jag antar att du helt enkelt får lov att tumma på den principen för att istället kunna äta mer varierat och ekonomiskt.

Tror inte LCHF påverkar miljön mera än någon annan kost, och något måste vi ändå äta!

Det blir inte mera transporter av LCHF. Snarare tvärtom; LCHF-mat har en hög energitäthet och därför bör det bli mindre transporter om alla äter LCHF. Det märker jag själv nu när jag äter LCHF behöver jag inte handla mat lika ofta eftersom samma mängd mat räcker längre än förut.

Lösningen på transportproblemet är att skapa miljövänliga transportmetoder, och denna utveckling går framåt hela tiden. Transportnäringen vill ju inte behöva lägga ner sin verksamhet på grund av miljökrav. I framtiden kommer inte transporterna att vara en miljöfråga alls.

Normala miljöhänsyn och ekologisk hållbar utveckling är bra men klimathysteri kan jag vara utan. Ingen vet med säkerhet hur vädret blir nästa vecka. Att vissa tror dom vet vad jordens temperatur blir om 100 år är bara löjligt. Det påstås finnas konsensus bland forskarna, men det är inte sant. Dessutom är konsensus irrelevant. Vetenskap är inte en demokratisk process där man röstar för eller emot. Förut fanns det konsensus för att jorden är platt…

Klimatet har alltid varierat utan människans hjälp. Det är många faktorer som påverkar, t.ex. solens strålning. Vad vi äter har ingen stor betydelse.

25% av alla mat slängs... Tror att grönfoder slängs lite mer än kött. Tänk alla tropisk frukt som skeppas hit och sedan slängs, först i affärerna och sedan av oss hemma.

Att bara sluta äta frukt från andra länder gör stor nytta ur miljöhänseende.

Min önskan är att man skulle underlätta för bönder av gräsbeteskött/äggproduktion. Kycklingfarmar är det ont om. Jag känner till en enda i södra Norrland.

Självklart är det oerhört viktigt att tänka på miljön. Men det är också väldigt komplext, så att bara rakt av säga att LCHF är mer miljöbelastanade än  "vanlig" mat verkar inte så seriöst i mina ögon..

Jag vet inte om jag äter mer kött nu, i så fall är det marginellt. Däremot blir det lite mer mejeriprodukter och definitivt mer ägg. Och rotfrukter är så vitt jag förstår miljövänligare är ovanjordsgrönsaker. Avocado köper jag ju en del och de odlas inte precis nästgårds. Så på de här punkternar kan man väl säga att jag blivit värre för miljön.

Å andra sidan har jag blivit betydligt mer medveten som matkonsument. Köper EKO och KRAV på ett helt annat sätt nu, handlar mycket närodlade grönsaker, och kött och ägg från gårdsbutiker (har några i min närhet). Försöker köpa grönsaker efter säsong för att kunna handla svenskt. Har helt undvikit holländska grönsaker sedan jag läste Matens pris och förstod hur miljöbelastande de är. Och alla exotiska frukter lyser med sin frånvaro. Köpte två apelsiner och två mandariner till jul, annars är det månader sedan jag köpte någon frukt. (Däremot slinker det ner ett hemodlat äpple någon gång ibland). Jag äter också mindre totalt sedan jag började med LCHF och slänger nästan ingen mat bortsett från äggskal och ben (fast märgen äter jag gärna). Dessutom är den här maten dyrare, så för att kunna ha råd med den, får jag minska på min övriga konsumtion. Mindre industriprocessade varor och mycket mindre förpackningsmaterial blir det också nu för tiden. Så här finns ett antal miljövinster

Totalt sätt skulle jag nog tro att jag belastar miljön mindre som ett resultat av min övergång till LCHF. Men veta kan jag inte, eftersom det är så komplext och det dessutom mycket väl kan finnas saker jag glömt att ta med i beräkningen - på båda sidor. Och hur mycket milöbelastande medicin jag kommer att slippa äta i framtiden pga min kostomläggning lär jag aldrig få veta. Men det är förmodligen en hel del om jag tittar på den historia av metabola sjukdomar som finns i släkten.  :)

Det här är min stora samvetsfråga i livet, och det är på grund av den som jag inte äter strikt (och i perioder kan det nog inte ens kallas LCHF). Jag har aldrig varit särskilt kolhydratskänslig, så därför kan jag inte motivera uteslutning av t ex rotsaker, som i princip kan växa i vartenda svenskt dike. Det har aldrig funnits något behov för mig att banta och jag har aldrig upplevt mig bli sjuk av rimliga mängder oraffinerade kolhydrater. Visst, jag har i perioder kört strikt och ja, jag blir en maskin på det. Det är fantastiskt och berusande, men jag måste faktiskt inte ligga på den nivån till vardags. Huvudsaken för mig är att jag vet vad som funkar om jag behöver strama åt något, behöver jag droppa några kilon någon gång i framtiden vet jag hur jag gör… I själen mår jag just nu bättre av att käka rotsaker, även om kroppen presterar lite bättre utan dem.

Förövrigt kan jag inte hålla ordning på exakt vad som är okej ur ett miljöperspektiv och vad som inte är det, utan måste hitta mina egna generella regler som funkar till vardags. Att stå framför kokosfetthyllan och försöka komma ihåg vilket märke som var minst förskräckligt funkar inte för mig, då väljer jag att inte gå till den hyllan istället. Därför väljer jag nuförtiden snarare min mat utifrån hur långa och avlägsna produktionskedjor den kräver. Långa produktionskedjor i länder långt bort kan jag därmed stryka utan att behöva ha någon detaljkunskap om hur de framställs. Saker som pasta och självlysande godisar går ju såklart tokbort, liksom bröd (även om det produceras på närmre håll fyller det ingen funktion i min kost) och mangroveskördande jätteräkor (uppenbara miljöbovar går ju att hålla ordning på och undvika). Holländska växthustomater, frukt och dylikt är heller ingen uppoffring att försaka: finns det hemma i föräldrarnas trädgård äter jag det, annars inte. Däremot trycker jag i mig ansenliga mängder avocado, vilket inte kan försvaras med annat än att det är gott och i princip den enda ”snabbmaten” jag äter… Dubbelmoralist, javisst.

Ägg och mejeriprodukter ger mig fortfarande huvudbry eftersom jag egentligen inte tror mig gilla storproduktion av dessa. Även ekologiska höns har ett ganska shitty life, har jag fått för mig… Ibland köper jag ägg från gårdar runt vårt lantställe, men till vardags blir det ica-ägg, som jag inte har någon ordentlig koll på (annat än att jag väljer de vettigaste jag kan hitta där).

Kött då... Ekologiskt och naturbetande och närproducerat och så lite processat som möjligt, men visst slinker det med en och annan färdiggrillad Kronkyckling när orken tryter... Försöker lära mig att äta inälvsmat, men det går sådär.

Sedan tycker jag att man får skilja på vad man gör för sitt eget samvetes skull och vad som faktiskt gör världen bättre. Mycket av det jag gör är tyvärr för att JAG ska kunna slå mig för bröstet och säga att jag minsann inte är en del av den gräsliga livsmedelsindustrin, men det kanske inte hjälper världen så mycket… Egentligen är det väl bättre att bli delägare i Kronägg eller politiker och försöka påverka saker på riktigt istället för att demonstrativt ställa sig utanför allt man inte vill bidra till.

Herregud, mitt livs novell, läs om ni orkar :) Jag grubblar för mycket, det är alldeles uppenbart!

• Like 2

Jag tycker att hela miljödebatten runt vilken kost man äter är vansinnig.

Först borde väl vi (samhället) satsa ordentligt med resurser för att reda ut vilken kost som är optimal för människor. Det skulle kunna leda till ett antal rekommendationer, om det skulle visa sig att den kost som är optimal för de flesta människor har en mycket allvarlig miljöpåverkan får man ju ta det därifrån. Först då kontrollera om farhågorna om miljöpåverkan verkligen stämmer och om det finns ett problem se vilka justeringar som kan göras för att undvika problemet.

• Like 3

Först borde väl vi (samhället) satsa ordentligt med resurser för att reda ut vilken kost som är optimal för människor. Det skulle kunna leda till ett antal rekommendationer, om det skulle visa sig att den kost som är optimal för de flesta människor har en mycket allvarlig miljöpåverkan får man ju ta det därifrån. Först då kontrollera om farhågorna om miljöpåverkan verkligen stämmer och om det finns ett problem se vilka justeringar som kan göras för att undvika problemet.

Bra sagt Peter! Jag har läst hela tråden med just det du uttrycker i bakhuvudet. Jag vill också värna miljön men kosten är en del av vår miljö, och kanske den allra viktigaste delen. Så kosten måste vi börja med, och sedan klura ut hur vi ska få det att fungera för hela samhället. Men jag kommer inte att kompromissa min familjs kost (=miljö) av hänsyn som trots allt är mindre viktiga.

... jag kommer inte att kompromissa min familjs kost (=miljö) av hänsyn som trots allt är mindre viktiga.

Och jag tänker ofta likadant, fast tvärtom :) Jag har kompisar som sagt att ”nu har jag också börjat med såndär LHFC eller vad det nu kallas”, och sedan visar det sig att de gått och köpt någon tveksamt uppfödd, prispressad fläskfilé och sparrisar från Sydamerika. Då blir jag lite häpen och undrar hur någon kan kompromissa på det hållet. Och sedan blir jag ganska modfälld eftersom det ju ibland varit jag som inspirerat till inköpen… Precis lika modfälld som när jag pratar med vissa av mina vegetariankompisar som glatt tuggar i sig ”fejkon” och quorn utan att ens vilja ta reda på hur den framställts (”så länge det inte är kött så måste det ju vara okej?”).

Men det beror kanske på var man har sitt huvudengagemang: jag var en miljönisse långt innan jag blev hälso- och kostmedveten, och jag kommer nog aldrig att välja Sydamerikansk sparris framför rödbetor som vuxit i grannens eller mitt eget grönsaksland, även om det innebär att jag äter lite mer kolhydrater. Det är för mig att vägra kompromissa.

• Like 1

Det är här jag inte håller med. Bara för att det är optimalt för människan betyder inte att det är optimalt för andra varelser eller planeten. Vi kanske först ska lista ut vad som är miljömässigt och etiskt hållbart för människan att äta och rätta oss efter det. 

Som någon så vettigt sa: om insekterna dör ut skulle naturen gå under på 50 år. Om människan dog ut skulle naturen frodas på 50 år. 

Jag tror att det går fint att kombinera, men eftersom vi har det klimatet vi har så är det svårt att inte äta lagringsbara stapelvaror om man vill äta närproducerat. Kor kan inte gå ute på vintern i Sverige, så är det bara. Och självklart finns det lchfare som verkligen bryr sig, liksom det finns veganer, viktväktare, normalkäkare och alla andra typer som bryr sig. Men jag tror att majoriteten inte bryr sig. som sagt det är mycket snack om att äta mycket ägg, men till vilket pris? Att miljoner hönor blir fjärrvärme? 

#HWH Naturen kommer aldrig att gå under men den kommer alltid att förändras. :) Men självklart måste vi anpassa oss till naturen. Men jag tycker inte att man bör anpassa forskningen runt kost efter vad än den ena än den andra experten om miljöfrågor säger. Det måste väl vara mycket bättre att ta reda på vad som är bästa möjliga kosten för människor och sen fundera på om den behöver anpassas beroende på miljön. Visar det sig att tigerfile är den nyttigaste föda man kan få så är det ju rimligt att fundera på om det kan finnas alternativ som ger likartad effekt.  ;)

#Humla Det finns ju många miljörelaterade frågor som inte är relaterade till vilken typ av kost man väljer (ex HCLF eller LCHF). Ska man t ex välja närodlade tomater från uppvärmda växthus eller frilandsodlade tomater från Spanien?

Vansinnigt!!! Vi får alla försöka ta rätt på höns! Crock-pots har ju köpts av många och hönssoppa och kokt höna med curry och kycklingbuljong låter smakrikt och jättegott! Ska försöka ringa slakteriet som hade höns och be affären ta in!

Tänk att jag fullständigt glömt bort hönorna och bara letat efter frigående eller iallafall ekologiska kycklingar!

Vansinnigt!!! Vi får alla försöka ta rätt på höns! Crock-pots har ju köpts av många och hönssoppa och kokt höna med curry och kycklingbuljong låter smakrikt och jättegott! Ska försöka ringa slakteriet som hade höns och be affären ta in!

Tänk att jag fullständigt glömt bort hönorna och bara letat efter frigående eller iallafall ekologiska kycklingar!

Men är det verkligen sant att det används som fjärrvärme? Kan det inte vara en skröna?  Om inte annat borde väl höns vara utmärkt (och lönsamt) att använda som djurfoder?

Men är det verkligen sant att det används som fjärrvärme? Kan det inte vara en skröna?  Om inte annat borde väl höns vara utmärkt (och lönsamt) att använda som djurfoder?

Precis! Men kanske det är uppfödarna (eller kanske producenterna låter sannare) som gör detta för enkelhetens skull! Fruktansvärt  :angry: 

Min miljösyn bygger på helheten. M.a.o försöker jag minska min totala miljöbelastning löpande. Det innebär att jag kan acceptera även mindre miljövänliga beteenden som jag kanske alltid haft, om jag kan spara på annat håll, tills jag kan åtgärda de gamla synderna. Allting handlar om balans, enligt min mening. Min totala miljöbelastning får inte öka, utan ska minska.

Jag sitter t.ex framför en dator med en extra låg strömförbrukning och har en ny tv tillhörande strömförbrukningsklassen A++ för att kompensera bilåkandet till närmaste stormarknad för att veckohandla. I det perspektivet känns, att jag vinner inget att handla bacon från "frigående" grisar som ändå är inomhus halva året p.g.a kyla och äter kraftfoder. Jag skulle behöva åka längre bort och då kanske bilåkandet blir en belastningsökande faktor. Därför accepterar jag köpa mindre miljövänligt danskt bacon på den närbelägna stormarknaden billigt och satsar besparingen att vinna miljö på annat håll. Dvs. där jag kan erhålla en omedelbar och kanske större vinst. T.ex införskaffande av lågenergilampor eller byte av kylskåp mot en modernare och mer miljövänlig.

Speciellt i storstadsmiljöer är situationen många gånger mer invecklat p.g.a att närheten saknas. Eller kanske snarare att konkurrensen slår ut de mindre i närheten, men skapar samtidigt nya möjligheter på andra håll. 

• Like 1

#Humla Det finns ju många miljörelaterade frågor som inte är relaterade till vilken typ av kost man väljer (ex HCLF eller LCHF).

Ja, och det är lite av min poäng! Jag gillar ju teorin bakom LCHF och är helt med på att vi har ätit spannmål en försvinnande liten del av människans existens och att dagens kostråd gör oss sjuka. Däremot kan jag inte stanna där och låta det ge mig rätten att karva ur och importera filén på spannmålsuppfödda, antibiotikastinna kossor. Att göra det som LCHF:are är inte värre än att göra det som icke-LCHF:are. Men ekoägg och –kött är dyrt, och jag har tyvärr sett fler än en som väljer billigare alternativ just för att de äter LCHF (”det går ju åt mängder av ägg, det går ju inte att köpa de dyraste!”), och då surnar jag till. Samma människor har ofta också slagit upp listan över de grönsaker som innehåller minst kolhydrater och följer den till punkt och pricka, utan att ens titta på var grönsakerna odlats eller vilka som är i säsong. Och detta rättfärdigar man med att ens hälsa måste få komma i första rummet. Javisst, är man så tokkänslig för kolhydrater att en bit kålrot leder till hejdlösa tårt-orgier så tycker jag också att man ska undvika det. Men om man, som jag, får ganska hanterliga effekter av att släppa igenom lite rotsaker tycker jag att man är ute och cyklar. För mig handlar det om att jag får lite mer mjölksyra på löpbandet: än sen, det är ju inte som att jag flyr ifrån en varg, lite mjölksyra kan jag leva med… Att jag äter några när- eller hemodlade rotsaker i veckan tror jag inte kommer att ha lika stor negativ effekt på min hälsa som det har positiv effekt på miljön. Jag tycker att det vore ganska förmätet av mig att sitta på min häck och förvänta mig att någon ska skeppa hit grönsaker från andra sidan jordklotet bara för att jag inte behagar äta sådana som vi odlar själva.

Men det är en svår balansgång, särskilt det där med kött och ägg: vem är jag att sätta mig till doms över vad folk anser sig ha råd med? Och vad säger jag därmed till de som faktiskt inte har råd: har de inte rätt till ett hälsosamt liv bara för att de inte har råd att köpa kött från en namngiven kossa hos grannbonden? Diskussionen är knepig, men intressant :)

Måste säga att denna diskussion är mkt vanlig hos oss lchf-are, vilket är väldigt positivt!  

I resten av samhället däremot tänker de flesta bara på att allt ska kosta så lite som möjligt, billigaste affären och billigaste matkassen osv

Måste säga att denna diskussion är mkt vanlig hos oss lchf-are, vilket är väldigt positivt!  

I resten av samhället däremot tänker de flesta bara på att allt ska kosta så lite som möjligt, billigaste affären och billigaste matkassen osv

Absolut jag har själv blivit en mycket mer medveten konsument efter lchf-tänket kom in i mitt huvud. 

• Like 1