tinsan Posted September 7, 2013 Share Posted September 7, 2013 Hej! Skriver inte här så ofta men läser gärna om alla era erfarenheter och lär mig mycket. Nu behöver jag hjälp och råd. Jag har levt med LCHF i ca 1 1/2 år och äntligen hittat ett sätt att leva som håller i längden. Jag gick ner 30 kg med low carb, low fat men insåg att det inte är något som jag kan göra i längden så därför gick jag över till LCHF. Jag har fortfarande ca 10 kg kvar att gå ner men har inte gått ner något nämnvärt sedan jag började. Jag vet att det inte är så lätt för kvinnor i min ålder som jojobantat hela livet. Däremot så tycker jag att det mesta är toppen med detta sättet att leva. Men..... eftersom jag inte gick ner något tänkte jag att nu måste jag försöka komma fram till vad jag gör för fel. Jag köpte en mätare och började mäta ketoner och blodsocker. Jag började även köra 16:8. Jag började att mäta varje dag innan jag åt ca kl 12-13. För det mesta hade jag mätbara ketoner i kroppen, varierade mellan 0,5-3,5. Blodsockret låg bra till också. Däremot gick jag inte ner i vikt.... Plötslig började det hända något med blodsockret... Mitt fastesocker låg oftast strax över 5 men plötsligt steg det och och kom ofta upp över 7. Idag blinkade det bara HI.... Förstår inte! Nån som kan mer om detta och kan hjälpa mej? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted September 7, 2013 Share Posted September 7, 2013 Innan jag blev orolig skulle jag testa att inte mätaren visade fel. Jag hade 6,7 i fastesocker häromdagen, då testade jag igen och fick 5,9... Ibland kan nog mätarna visa fel eller så gör man tokigt på annat sätt. Men som sagt fortsätter den visa högt, gå ner till vårdcentralen o fråga om de kan testa dig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted September 7, 2013 Author Share Posted September 7, 2013 Jag har testat flera gånger och strax innan ketonerna så att det är fel på mätaren tror jag inte. Men det som oroar är ju att fastesocker blir högre och högre efterhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 7, 2013 Share Posted September 7, 2013 Om du är helt säker på att allt är okey med mätaren och att du har gjort rätt i provtagningsproceduren, så tycker jag precis som Anders A skriver att du ska beställa en tid på vårdcentralen och få ditt blodsocker kollat. Men jag tycker att du ska ha märkt av andra symtom, om du har så pass högt blodsocker som high på mätaren. Törst, ökade urinmängder, trötthet, buksmärtor, dimsyn? Ja, det finns många symtom på högt blodsocker. Jag håller tummarna för att det är blodsockermätaren som ballat ur Ge gärna feedback här, om hur det går för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 7, 2013 Share Posted September 7, 2013 Hej! Skriver inte här så ofta men läser gärna om alla era erfarenheter och lär mig mycket. Nu behöver jag hjälp och råd. Jag har levt med LCHF i ca 1 1/2 år och äntligen hittat ett sätt att leva som håller i längden. Jag gick ner 30 kg med low carb, low fat men insåg att det inte är något som jag kan göra i längden så därför gick jag över till LCHF. Jag har fortfarande ca 10 kg kvar att gå ner men har inte gått ner något nämnvärt sedan jag började. Jag vet att det inte är så lätt för kvinnor i min ålder som jojobantat hela livet. Däremot så tycker jag att det mesta är toppen med detta sättet att leva. Men..... eftersom jag inte gick ner något tänkte jag att nu måste jag försöka komma fram till vad jag gör för fel. Jag köpte en mätare och började mäta ketoner och blodsocker. Jag började även köra 16:8. Jag började att mäta varje dag innan jag åt ca kl 12-13. För det mesta hade jag mätbara ketoner i kroppen, varierade mellan 0,5-3,5. Blodsockret låg bra till också. Däremot gick jag inte ner i vikt.... Plötslig började det hända något med blodsockret... Mitt fastesocker låg oftast strax över 5 men plötsligt steg det och och kom ofta upp över 7. Idag blinkade det bara HI.... Förstår inte! Nån som kan mer om detta och kan hjälpa mej? Har du gått upp något i vikt den senaste tiden eller ökat midjemåttet? Om det hamnar fett i lever och bukspottkörtel så kan det leda till högt fastesocker. Hur gör du med motion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted September 7, 2013 Author Share Posted September 7, 2013 Problemet är att jag inte alls litar på vårdcentralen!!! Säger man att man äter LCHF är det ungefär som att de tycker att man får skylla sig själv Därför jag vänder mig hit istället. Men idag kände jag mig lite tröttare och lite "dimmigare" Och jag har inte gått upp i vikt men tycker att byxorna sitter lite tightare. Men jag undrar hur jag kan ha högt blodsocker när jag inte äter kolhydrater för jag ligger ju faktiskt i ketos??? Elr tänker jag fel? Jag tränar rätt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted September 7, 2013 Share Posted September 7, 2013 Prova testa icke fastande också. Bra att ha så mycket fakta som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted September 7, 2013 Author Share Posted September 7, 2013 Jo,jag testade flera gånger under resten av dagen men det bara blinkade HI. Nu får jag sova på saken och mäta på nytt imon o hoppas på att det visar något annat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 Ta ur batteriet och låt apparaten ligga 5-10 minuter innan du sätter in dem igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 Min mätare (Glucocard X-Meter) började visa för höga värden när batteriet var för dåligt och behövde bytas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Hej. Hur gick det för dig med blodsockret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted September 17, 2013 Author Share Posted September 17, 2013 Jag mådde inte bra men kom fram till att det var saltbrist efter att jag läst runt lite på trådarna här. Jag mätte även min dotter och den visade HI på henne med. Det konstiga var att ketonmätaren fungerade. Så nu la jag ner mätandet ett tag och går på känsla istället ;-) Tack för omtanken :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Nu är jag här igen med mitt blodsocker ;-) Jag bytte batteri och nu fungerar den. Men igår när jag mätte så blev jag fundersam. Jag har kört 22:2 fasta några dagar nu och mätt ketoner och blodsocker och ketonerna har legat på 1,6 - 1,9 och blodsocker på runt 6. Så igår efter ca 19 timmars fasta och ett rätt tufft träningspass så lår ketonerna på 2,3 och blodsockret blinkade först på Hi...... Jag gjorde om det och hamnade på 8!!! Då har jag endast druckit kaffe,te och vatten under ca 19 timmar. Hur är detta möjligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Stresshormoner kanske. Både fasta och tuffa träningspass kan nog alstra stresshormoner. Har för mig andra har berättat att dom fått högre blodsocker efter ett träningspass. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Nu är jag här igen med mitt blodsocker ;-) Jag bytte batteri och nu fungerar den. Men igår när jag mätte så blev jag fundersam. Jag har kört 22:2 fasta några dagar nu och mätt ketoner och blodsocker och ketonerna har legat på 1,6 - 1,9 och blodsocker på runt 6. Så igår efter ca 19 timmars fasta och ett rätt tufft träningspass så lår ketonerna på 2,3 och blodsockret blinkade först på Hi...... Jag gjorde om det och hamnade på 8!!! Då har jag endast druckit kaffe,te och vatten under ca 19 timmar. Hur är detta möjligt? Egentligen ska man väl aldrig mäta något efter hård fysisk belastning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Hej! Har du skaffat ny förpackning med socker strips också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Japp, nya sockerstripes och nya ketostripes :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Stresshormoner kanske. Både fasta och tuffa träningspass kan nog alstra stresshormoner. Har för mig andra har berättat att dom fått högre blodsocker efter ett träningspass. Egentligen ska man väl aldrig mäta något efter hård fysisk belastning... Jaha, då har jag lärt mej nåt nytt :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Nu är jag här igen med mitt blodsocker ;-) Jag bytte batteri och nu fungerar den. Men igår när jag mätte så blev jag fundersam. Jag har kört 22:2 fasta några dagar nu och mätt ketoner och blodsocker och ketonerna har legat på 1,6 - 1,9 och blodsocker på runt 6. Så igår efter ca 19 timmars fasta och ett rätt tufft träningspass så lår ketonerna på 2,3 och blodsockret blinkade först på Hi...... Jag gjorde om det och hamnade på 8!!! Då har jag endast druckit kaffe,te och vatten under ca 19 timmar. Hur är detta möjligt? Hård fysisk ansträngning höjer blodsockret.. som en respons på ansträngningens behov av energi.. och det är främst glukagon som pysslar med detta. andra hormoner kan göra samma sak men oftast i andra situationer, typ fight and flight! Man bör vänta rätt länge efter träningen att mäta blodsocker, om man vill ha en rättvisande bild för nivån är hög ett tag efter på grund av eftersläpning.. och kroppen vet ju inte om du tänkt sluta jävlas med den utan håller uppe nivån ett tag för säkerhets skull! Har man problem med detta så är det en fördel att trappa ner ansträngningsnivåerna mot slutet och gärna lägga in några avslappningsövningar! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Jag hade samma höga nivå på blodsockret även idag och ketonerna på 2,5. Ingen träning idag men efter en 18 timmars fasta. Kan det vara så att min kropp blir stressad av fastan och skickar upp blodsockret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Ja så kan det vara.. högt blodsocker och samtidigt ketonkroppar tyder på för lite insulin.. eller för mycket stresshormoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Jag hade samma höga nivå på blodsockret även idag och ketonerna på 2,5. Ingen träning idag men efter en 18 timmars fasta. Kan det vara så att min kropp blir stressad av fastan och skickar upp blodsockret? Jag tycker att du ska gå och testa ditt blodsocker på vårdcentral...för säkerhets skull... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Jag tycker att du ska gå och testa ditt blodsocker på vårdcentral...för säkerhets skull... Jo, så är det kanske, men det är samma vårdcentral jag gick till när jag ville ha hjälp och stöd med kosten. Då jag talade om LCHF så fick jag ett svävande svar om att det inte var något de kunde hjälpa mig med och så undrade dom om det var något annat jag behövde hjälp med... Rökning t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jag hade samma höga nivå på blodsockret även idag och ketonerna på 2,5. Ingen träning idag men efter en 18 timmars fasta. Kan det vara så att min kropp blir stressad av fastan och skickar upp blodsockret? Hur ofta fastar du? Det första du kan göra är ju att mäta blodsockret en vanlig dag. När du både fastar och tränar så pinar du ju kroppen en del. Träning förbrukar mineraler, vitaminer och aminosyror så det är ju väldigt viktigt att du äter mycket grönsaker. Jag tror inte så mycket på totalfasta utan mer på att man drar ner på kaloriintaget en del dagar. Var rädd om din kropp, du har bara en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jo, så är det kanske, men det är samma vårdcentral jag gick till när jag ville ha hjälp och stöd med kosten. Då jag talade om LCHF så fick jag ett svävande svar om att det inte var något de kunde hjälpa mig med och så undrade dom om det var något annat jag behövde hjälp med... Rökning t.ex. Byt vårdcentral? Man kan ju lista sig vart som helst? Du har ju rätt att få hjälp och vara nöjd! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jo, så är det kanske, men det är samma vårdcentral jag gick till när jag ville ha hjälp och stöd med kosten. Då jag talade om LCHF så fick jag ett svävande svar om att det inte var något de kunde hjälpa mig med och så undrade dom om det var något annat jag behövde hjälp med... Rökning t.ex. Prata istället för LCHF om lågkålhydratkost- HF (high fat) sticker i ögönen på många, men LF är de oftast bevandrade med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Hur ofta fastar du? Det första du kan göra är ju att mäta blodsockret en vanlig dag. När du både fastar och tränar så pinar du ju kroppen en del. Träning förbrukar mineraler, vitaminer och aminosyror så det är ju väldigt viktigt att du äter mycket grönsaker. Jag tror inte så mycket på totalfasta utan mer på att man drar ner på kaloriintaget en del dagar. Var rädd om din kropp, du har bara en. Jag körde 22:2 i fyra dagar och samtidigt som ketonerna steg så steg även blodsockret. Så nu tänker jag köra vanligt några dagar. Jag tror att jag äter för mycket så det är därför jag inte går ner mer i vikt. Jag har gått ner 30 kg men nu är det tvärstopp!! Och har så varit i ca ett år. Jag tänkte därför liksom sparka igång kroppen och få igång viktminskning igen. Men jag undrar.... Om jag har höga ketoner men samtidigt högt blodsocker är det möjligt att gå ner i vikt? Hur mycket påverkar högt blodsocker men höga ketoner viktnedgången? Nu gäller det ju att hitta lagom :-) lagom ketonhalt och lagom blodsocker. Tydligen blir min kropp stressad av för mycket fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Byt vårdcentral? Man kan ju lista sig vart som helst? Du har ju rätt att få hjälp och vara nöjd! När man bor på landet så har man inte så många val..... Har rätt långt till nästa vårdcentral! Ett problem faktiskt då man känner sig utlämnad och för att komma vidare till nästa instans så måste man helt enkelt gå genom vårdcentralen. Händer allt för ofta att folk blir hemskickade trots att det visar sig senare att det var något allvarligare som skulle skickas vidare. Konstigt att det är så 2013.... Som att läkarna tror att man kommer dit i onödan..... Prata istället för LCHF om lågkålhydratkost- HF (high fat) sticker i ögönen på många, men LF är de oftast bevandrade med. Jo, jag har börjat göra det och det sticker inte folk lika mycket i ögonen som att man säger det laddade ordet LCHF. Men det gör mig arg att jag ska behöva göra det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jag körde 22:2 i fyra dagar och samtidigt som ketonerna steg så steg även blodsockret. Så nu tänker jag köra vanligt några dagar. Jag tror att jag äter för mycket så det är därför jag inte går ner mer i vikt. Jag har gått ner 30 kg men nu är det tvärstopp!! Och har så varit i ca ett år. Jag tänkte därför liksom sparka igång kroppen och få igång viktminskning igen. Men jag undrar.... Om jag har höga ketoner men samtidigt högt blodsocker är det möjligt att gå ner i vikt? Hur mycket påverkar högt blodsocker men höga ketoner viktnedgången? Nu gäller det ju att hitta lagom :-) lagom ketonhalt och lagom blodsocker. Tydligen blir min kropp stressad av för mycket fasta. Om du gått ner 30 kg och samtidigt tränar så tycker jag du kan tagga ner lite när det gäller vikten. Ur hälsosynpunkt så är det bättre att vara tränad och överviktig än smal och otränad och 10 kg är ju ingen stor övervikt. Träna och ät så du mår bra i första hand! Vilken typ av LCHF äter du? Vilken typ av träning ägnar du dig åt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Om du gått ner 30 kg och samtidigt tränar så tycker jag du kan tagga ner lite när det gäller vikten. Ur hälsosynpunkt så är det bättre att vara tränad och överviktig än smal och otränad och 10 kg är ju ingen stor övervikt. Träna och ät så du mår bra i första hand! Vilken typ av LCHF äter du? Vilken typ av träning ägnar du dig åt? Haha, jo jag taggade ner på vikten efter 30 kg och körde liberal LCHF ett år eller mer och koncentrerade mig mer på att må bra :-) höll vikten någorlunda 4-5 kg upp eller ner. Men nu känner jag att de 10 kg som jag vill bli av med (egentligen 15-17 kg enligt BMI-tabeller) är till besvär i mitt tränande t.ex. Jag tränar väldigt allsidigt, löpning, simning, styrketräning, cykling, pass och mycket promenader med mina hundar. Mitt största fokus ligger på att må bra men för att må ännu bättre så behöver jag gå ner några kilo till. Så nu har jag ätit rätt så strikt LCHF ett tag med begränsade mejeriprodukter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Har ytterligare en fundering! Eftersom jag fortsatt har högt blodsocker så undrar jag om det kan ha något och göra med att jag inte har någon gallblåsa. Opererade bort den för ca 1 1/2 år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Har ytterligare en fundering! Eftersom jag fortsatt har högt blodsocker så undrar jag om det kan ha något och göra med att jag inte har någon gallblåsa. Opererade bort den för ca 1 1/2 år sedan. Menar du att du har högt blodsocker när du inte fastar längre och inte mäter direkt efter träningen? När har du mätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Menar du att du har högt blodsocker när du inte fastar längre och inte mäter direkt efter träningen? När har du mätt? Nej, ingen fasta eller träning. Jag mätte både på morgonen och då hade jag 8,5 och ca 18.00 ca två timmar efter måltid och då var det HI jag har inte haft några problem med högt blodsocker innan.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Nej, ingen fasta eller träning. Jag mätte både på morgonen och då hade jag 8,5 och ca 18.00 ca två timmar efter måltid och då var det HI jag har inte haft några problem med högt blodsocker innan.... Skumt. Har du ingen kompis du kan mäta på så att du kan kolla om mätaren är ok. Det ger ju inget exakt svar men om du har en kompis som brukar ha normalt fastevärde så kanske kompisen kan låna mätaren och också kolla fastevärdet. Andra kanske svarar att du skall gå till vårdcentralen men det kan ju bli en del onödigt trassel om du ligger högt. Dom lär ju ändå inte hjälpa dig att få det normalt igen och det kan ju vara något helt tillfälligt för att din kropp inte gillat behandlingen den fått. Vad brukar du äta en vanlig dag? Om jag vore du så skulle jag strunta i fastan till du fått klarhet i det här. Oroa dig inte, det kanske bara är mätaren och om det är något annat så går det nog att få ordning på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinsan Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Skumt. Har du ingen kompis du kan mäta på så att du kan kolla om mätaren är ok. Det ger ju inget exakt svar men om du har en kompis som brukar ha normalt fastevärde så kanske kompisen kan låna mätaren och också kolla fastevärdet. Andra kanske svarar att du skall gå till vårdcentralen men det kan ju bli en del onödigt trassel om du ligger högt. Dom lär ju ändå inte hjälpa dig att få det normalt igen och det kan ju vara något helt tillfälligt för att din kropp inte gillat behandlingen den fått. Vad brukar du äta en vanlig dag? Om jag vore du så skulle jag strunta i fastan till du fått klarhet i det här. Oroa dig inte, det kanske bara är mätaren och om det är något annat så går det nog att få ordning på. Ja tack... :-) ska mäta på någon annan. Och tänker precis som du, skönt bara att "höra" någon annan säga det... Jag äter rätt varierat.... Men rätt så strikt just nu. Ett kokt ägg med majo, bacon och lite ost till frukost idag. Grillad karré, bea och coleslaw vid 16 och lite kvällsmys med ostchips o dip. Jag ligger ju i ketos mellan 1,1-2,5 och har gjort ett tag nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Ja tack... :-) ska mäta på någon annan. Och tänker precis som du, skönt bara att "höra" någon annan säga det... Jag äter rätt varierat.... Men rätt så strikt just nu. Ett kokt ägg med majo, bacon och lite ost till frukost idag. Grillad karré, bea och coleslaw vid 16 och lite kvällsmys med ostchips o dip. Jag ligger ju i ketos mellan 1,1-2,5 och har gjort ett tag nu. Försök få testat mätaren så snabbt som möjligt. Du behöver ju ha en ny nål till kompisen bara. Får kompisen normal fastesocker så prova med att äta mer gröna grönsaker som t ex grönkål och låt bli mjölkprodukter. Gröna grönsaker är gynnsamt för blodsockret. Det är i så fall bra om du får in gröna grönsaker i varje måltid och hellre kött än ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Försök få testat mätaren så snabbt som möjligt. Du behöver ju ha en ny nål till kompisen bara. Får kompisen normal fastesocker så prova med att äta mer gröna grönsaker som t ex grönkål och låt bli mjölkprodukter. Gröna grönsaker är gynnsamt för blodsockret. Det är i så fall bra om du får in gröna grönsaker i varje måltid och hellre kött än ägg. Varför hellre kött än ägg? Vad i ägget gör att köttet är att föredra? Varför är gröna grönsaker gynnsamma för blodsockret? Gäller det allt som är grönt, ink underjords grönsaker? (om det nu finns gröna underjordsgrönsaker.... hum...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Varför hellre kött än ägg? Vad i ägget gör att köttet är att föredra? Varför är gröna grönsaker gynnsamma för blodsockret? Gäller det allt som är grönt, ink underjords grönsaker? (om det nu finns gröna underjordsgrönsaker.... hum...) Gröna grönsaker innehåller mycket mineraler per kalori och man förbrukar mycket mineraler när man tränar. Grönt innehåller även liponsyra och antioxidanter. Kungen är grönkål men kål över huvud taget är bra. Kål innehåller också svavel som är bra. Om det finns något livsmedel som är värt att kallas "nyttigt" så är det gröna blad. Ju mörkare desto bättre. Mjölkprodukter och ägg kan hämma upptaget av mineraler och att äta det vid för många måltider tror jag inte bra om man samtidigt tränar hårt. Särskilt om man tränar och försöker gå ner i vikt samtidigt så gäller det att äta få i sig så mycket mineraler och vitaminer per kalori som möjligt. Det gäller också om man äter väldigt lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts