Recommended Posts

Nu är jag klar med 5 vecka med ganska strikt LCHF. I början gick det fort men nu har det stannat helt och jag får starkare sötsug och känns som blodsockret hoppar när jag blir hungrig. Undrar det där med proteiner. Äter kanske 3 stora bitar fisk, ett par fläskkotlett och säkert 4 ägg. Kan det vara så att det är för mycket proteiner. Det där med kalorier har jag överhuvudtaget inte tänkt på men om jag inte äter 2-3 tallrikar så blir jag inte mätt. Ost äter jag också men tror inte att edamer innehåller mycket socker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mycket proteiner låter det som, jo. Hur mycket fett äter du?

Ett enkelt mått är ju att du ska äta tre gånger per dag och varje gång någon slags kött, biten så stor som din handflata. Till det 1 dl sås av grädde/creme fraiche eller ca 0,5 dl (50 g) smör eller olja eller majonäs. Är det fett i köttet man kan man minska fettet till maten något. Är du hungrig får du äta mer fett hellre än att öka proteinmängden. Det kan bli 150-200 g fett du behöver äta! Vet ju inte vad du väger eller vad du kanske gör av med för energi under dagen.

Till det ca 100 g grönsaker med låg kolhydratinnehåll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Gick ner från 81 till 77 på 5 veckor, är nog ok, men har stannat. Trodde att man kunde käka hur mycket kött o fisk som helst. Fett är ett problem här ombord. Smör har vi men inget grädde o inte så ofta såser. Majonäs tror jag innehåller mycket socker, i alla fall den vi har ombord. Grönsaker är också ett problem. Äter man ett kilo gurka så får du dina 20 gramm kolhydrater bara på det. LCHF passar inte alla säkert, för man måste begränsa matintaget oavsett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt mått är ju att du ska äta tre gånger per dag och varje gång någon slags kött, 

 

Personligen håller jag inte med. Framförallt behöver vi definitivt inte trycka i oss kött vid varje måltid.

Och nej... jag är inte vegetarian, jag äter kött.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande kalorierna som styr vikten. Grejen med LCHF är att det mättar mer och på så sätt äter du naturligt mindre. Om du trycker i dig massvis med fett och protein så kommer du gå upp ändå.

 

Med tanke på det har jag personligen inte riktigt fattat det där med att minska proteinet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nybörjare på LCHF och vill få hälsofördelarna men samtidigt gå ner ett par kg i vikt till att börja med. Problemet är att om jag äter strikt LCHF, dvs 75-80 E% fett, 15-20 E% protein och 5 E% kolhydrater. Och min proteinmängd i förhållande till min vikt 63 kg, dvs 63 g samt max 20 g kolhydrater. Det är ett himla pussel för att inte överstiga proteingränsen och jag blir inte mätt. Jag får i mig mkt fett. Har svårt att se hur jag skall få i mig mer, fett skall ju inte heller överkonsumeras vid viktnedgång? Idag har jag planerat min måltid utan närmare 40-50 g proteinöverskott, bara 6 g över. Fettmängden ligger på 116 g. Problemet är att kaloriintaget ligger på 1400 kcal vilket jag tycker är för lågt plus att jag inte blir mätt. Hur skall jag göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, skulle jag gjort en egen tråd av min fråga kanske?

Det kan vara en smaksak. Din fråga rör just proteiner som trådskaparen också tog upp, så jag tycker det går fint här. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nybörjare på LCHF och vill få hälsofördelarna men samtidigt gå ner ett par kg i vikt till att börja med. Problemet är att om jag äter strikt LCHF, dvs 75-80 E% fett, 15-20 E% protein och 5 E% kolhydrater. Och min proteinmängd i förhållande till min vikt 63 kg, dvs 63 g samt max 20 g kolhydrater. Det är ett himla pussel för att inte överstiga proteingränsen och jag blir inte mätt. Jag får i mig mkt fett. Har svårt att se hur jag skall få i mig mer, fett skall ju inte heller överkonsumeras vid viktnedgång? Idag har jag planerat min måltid utan närmare 40-50 g proteinöverskott, bara 6 g över. Fettmängden ligger på 116 g. Problemet är att kaloriintaget ligger på 1400 kcal vilket jag tycker är för lågt plus att jag inte blir mätt. Hur skall jag göra?

 

Ät mer.. det är bara rekomendationer.. mellan tummen och pekfingret!

 

Altså.. miniminåver av vad som helst är sällan lika med optimal nivå.. om du är frisk.. gå på hälsofördelarna.. dvs ät fritt av lämpliga livsmedel av hög kvalitet.. ta dina kolhydrater från bra källor med mycket näring.. ät fullfet mat.. och ligg inte på miniminivåer av protein eller något annat.. försök i stället att hitta dina optimala nivåer!

 

Du skall göra tvärt om.. först handla hem extra prima mat med det bästa näringsinnehåll du kan få tag i.. sen lagar du till och äter fritt av den maten.. sen kan du räkna ut vad det blev i fördelning och annat.. kändes det inte bra så ändra recepten!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande kalorierna som styr vikten. Grejen med LCHF är att det mättar mer och på så sätt äter du naturligt mindre. Om du trycker i dig massvis med fett och protein så kommer du gå upp ändå.

 

Med tanke på det har jag personligen inte riktigt fattat det där med att minska proteinet.

äntligen nån som nekar inte vikten av kalorier!! det är en myt att kalorier inte har nån betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

äntligen nån som nekar inte vikten av kalorier!! det är en myt att kalorier inte har nån betydelse.

 

Läs Kostdoktorn om den här killen så ser du att det är skillnad på kalori och kalori.

http://www.kostdoktorn.se/feltham-halsar-till-sina-svenska-lchf-fans

 

Sen är det enligt min erfarenhet så att man äter mindre total sett, oavsett kaloriinnehåll,med LCHF (vilket är bra också för plånboken) och det beror på glutenfriheten. Beståndsdelarna i gluten retar aptiten, skapar beroende till visas livsmedel (glutenprodukter) och blockerar hungerkänslorna. Leptin blockeras av agglutinin / lectin. Gliadin skapar opioider.  

 

Många av dom som på de här sidorna är ledsna för att de inte når sina vikt mål fortsätter förmodligen att äta gluten om än i mycket liten omfattning.  

 

Sen har vi det där med mejeri. Jag skrev nyss på en annan länk om att det är insulinotropt. Dvs mejeri (kanske med ngra undantag) driver på insulin i mycket större utsträckning än vad som motiveras av dess kolhydratinnehåll. Lika mycket som vitt bröd.

 

Har du mycket insulin i kroppen och äter mycket fett så kommer kroppen att lagra. Därför viktigt att hålla allt som driver upp insulinet borta när man äter high fat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs Kostdoktorn om den här killen så ser du att det är skillnad på kalori och kalori.

http://www.kostdoktorn.se/feltham-halsar-till-sina-svenska-lchf-fans

 

 

Lite mer balans i den frågan: http://tranastyrka.se/kalorier-nar-du-overater/

och

http://tranastyrka.se/kalorier-nar-du-overater-del-2-skitmat/

 

Man behöver ju inte leta speciellt länge förrän man hittar massvis med trådar med människor som har problem att gå ner i vikt med LCHF. Dom har antagligen hört någon sorts förklaringsmodell som inte riktigt stämmer med verkligheten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.