Calle Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 Nu kommer det så många uppgifter om att det är sockret som är farligt och jag är glad att jag äter LCHF. Men när ska politikerna ta tag i sockerfaran. Sockret gör oss sjuka och beroende. Socker är som knark, nikotin och alkohol. Dag att förbjuda, beskatta hårt, reglera som med tobak och alkohol, för lite vill vi kanske ha. Utbilda människor om hur farligt sockret är. Att fett är bra för då behöver man inte socker i maten. Sockret är boven bakom våra moderna sjukdomar som hjärtproblem, stroke, diabetes, fetma, mm. Kanske också våra bokstavssjukdomar som ADHD m fl? Kolla på denna video: http://www.youtube.com/watch?v=6n29ZIJ-jQA Skönt att jag äter LCHF. Det bästa jag har gjort, ever! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 Instämmer med föregående talare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Fruktos är ett gift. Igår såg jag på en föreläsning som var på över en timme, men ämnet var väldigt intressant så tiden gick fort. Just det socker, men inte bara socker utan att det finns olika sorters socker. Och hur farliga de är. https://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM Tydligen är fruktos ett riktigt gift och det finns i formen High Fructose Corn Syrup, som är jättebilligt och används i USA i all processad mat, sötade drycker och juicer. Lika farligt som etanol/alkohol, men inte med några omedelbart märkbara effekter. Det betyder att du blir förgiftad på samma sätt som med alkohol, t ex skrumplever. Fruktos höjer mängden av det farliga LDL, dvs små och täta partiklarna. Tyvärr står det bara socker på innehållsförteckningarna i Sverige och det kanske är dags att kräva mer detaljerade innehållsförteckningar när det gäller sockerarter i mat, så vi inte blir lika lurade som i USA. Fruktjuicer är lömska eftersom man tror de är nyttiga, men de innehåller fruktos och man får i sig stora mängder fruktos. Ett glas juice innehåller fruktos från många frukter, men inga fibrer. Om man istället äter en frukt får man i sig lite fruktos och fibrer. Naturen har förpackat fruktos på ett smart sätt i en ätbar förpackning med fibrer. Så fram för tydliga innehålls förteckningar på vilka sockerarter som används! Vem vill ha fruktos? Inte jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 HFCS är väl inte samma sak som fruktos? Det är väl snarare det som på svenska kallas modifierad (majs)stärkelse? Trodde jag i alla fall. Var ett tag sen jag grävde i frågan och jag har en tendens att glömma bort vilken molekyl som är vilken. Lättast att undvika dem allihop! Och skulle jag nån gång vara sugen blir det hel frukt/bär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 HFCS är väl inte samma sak som fruktos? Det är väl snarare det som på svenska kallas modifierad (majs)stärkelse? Trodde jag i alla fall. Var ett tag sen jag grävde i frågan och jag har en tendens att glömma bort vilken molekyl som är vilken. Lättast att undvika dem allihop! Och skulle jag nån gång vara sugen blir det hel frukt/bär. HFCS är en blandning av fruktos och glukos, lite olika andelar beroende på användningsområde, se http://en.wikipedia.org/wiki/High_fructose_corn_syrup Visst ska det undvikas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Fruktos är lika med fruktsocker, men finns inte så mycket en frukt. Men i juice finns det mängder och då utan fibrer. Fruktos är farligt för det är bara levern som kan ta hand om det. Glukos kan alla celler använda. I USA använder man HFCS som sötningsmedel eftersom det är billigt och det är fruktos, dvs farligt. Kanske även i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Fruktos är lika med fruktsocker, men finns inte så mycket en frukt. Men i juice finns det mängder och då utan fibrer. Fruktos är farligt för det är bara levern som kan ta hand om det. Glukos kan alla celler använda. I USA använder man HFCS som sötningsmedel eftersom det är billigt och det är fruktos, dvs farligt. Kanske även i Sverige? Man har ju visat att frukt (och då antar jag i lagom mängder) är förebyggande mot diabetes, men att fruktjuice istället ökar risken för diabetes. Jag tror inte vi använder HFCS i samma usträckning som i USA, och jag tror man måste skriva i innehållsförteckningen att det är HFCS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts