Jump to content

Mätte mitt blodsocker under 1 hel dag. Har jag gjort rätt eller fel?

Lollo_A
 Share

Recommended Posts

Hej!

Snälla kan ni hjälpa mig?

Jag mätte mitt blodsocker under en hel dag (i fredags) och jag blev förvånad över att mitt blodsocker sänktes en aning precis efter maten. Som lägst hamnade jag på 4,3. Är det normalt? Efter mellan 30min-1,5t efteråt återgick den till normalt värde (4,9).

Frågan är om jag ens har gjort rätt? Jag tog prov innan måltid, sedan tog jag 30min efteråt, 45min efteråt, 1,5t efteråt. Jag läste någonstans att man skulle vänta 2 timmar med att kolla?

I så fall har jag kastat bort blod, nålar, teststickor och tid helt i onödan! I övrigt hoppas jag inte har gjort fel, för då innebär det att (1dl smetana med vaniljpulver och) stevia inte påverkar blodsockret!

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Lollo

Hej!

Snälla kan ni hjälpa mig?

Jag mätte mitt blodsocker under en hel dag (i fredags) och jag blev förvånad över att mitt blodsocker sänktes en aning precis efter maten. Som lägst hamnade jag på 4,3. Är det normalt? Efter mellan 30min-1,5t efteråt återgick den till normalt värde (4,9).

Frågan är om jag ens har gjort rätt? Jag tog prov innan måltid, sedan tog jag 30min efteråt, 45min efteråt, 1,5t efteråt. Jag läste någonstans att man skulle vänta 2 timmar med att kolla?

I så fall har jag kastat bort blod, nålar, teststickor och tid helt i onödan! I övrigt hoppas jag inte har gjort fel, för då innebär det att (1dl smetana med vaniljpulver och) stevia inte påverkar blodsockret!

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Lollo

Ditt blodsocker ser utmärkt ut :) Sannolikt åt du en måltid med relativt lite kolhydrater...eller bara en liten portion, helt enkelt....annars kommer det att stiga en del efter måltiden.

Men att värden inte ser exakt ut som man förväntar sig beror dels på att "stickorna"  inte är  tänkta att mäta med någon större precision, även om man kan tro det när man får ett värde på t ex 5,3 ;) ...om du vill ha bättre precision, ta typ fyra blodprov, varje gång du mäter, strunta i det högsta och lägsta värdet och ta sedan medelvärdet på de två "mellersta" blodproven.

Dessutom finns det annat än kosten som påverkar blodsockret, så om värdet bara är lite udda så säger det inte så mycket.  :)

• Like 4

Ditt blodsocker ser utmärkt ut :) Sannolikt åt du en måltid med relativt lite kolhydrater...eller bara en liten portion, helt enkelt....annars kommer det att stiga en del efter måltiden.

Men att värden inte ser exakt ut som man förväntar sig beror dels på att "stickorna"  inte är  tänkta att mäta med någon större precision, även om man kan tro det när man får ett värde på t ex 5,3 ;) ...om du vill ha bättre precision, ta typ fyra blodprov, varje gång du mäter, strunta i det högsta och lägsta värdet och ta sedan medelvärdet på de två "mellersta" blodproven.

Dessutom finns det annat än kosten som påverkar blodsockret, så om värdet bara är lite udda så säger det inte så mycket.  :)

Tack för svar!

Jag drack till frukost kaffe med kokosfett och grädde. Till middag åt jag bacon med avokado. På kvällen åt jag Smetana med vaniljpulver och stevia. Värdena översteg aldrig över 5.

10min efter sista måltiden var mitt blodsocker nere på 4,3 och  efter 45min gick den upp till 4,4. Jag behöver alltså inte vänta 2 timmar med att ta prov för att få det "riktiga värdet" på maten jag har ätit?

• Like 1

Det där med 2 timmars värde gäller nog i första hand blandkostare. Äter man LCHF vore det ju konstigt också om blodsockret steg så mycket. Intressantare är nog fastevärdet för din del.

Tack! I värsta fall får jag väl köpa in nya nålar och stickor, så får jag vänta 2t innan jag börjar mäta om...Behöver få se med egna ögon att varken Sukrinmelis eller Stevia höjer blodsockret.

• Like 1

Du behöver inte vara orolig för att det höjer blodsockret i samband med måltid... :)

Men bara för att skrämma upp dig lite  ;)

...däremot som du säkert vet är en del oroliga för att det kan bli svårare att avhålla sig även från andra "sötsaker" om man äter "konstgjort" socker.

... även en viss oro finns att det kan ge andra långsiktiga problem (dock har jag haft svårt att hitta vad ... ev  misstanke om visst insulinpåslag finns i allafall.)

... en del tycker helt enkelt att sötningsmedels molekylstruktur påminner om andra giftiga ämnen.

• Like 2

Du behöver inte vara orolig för att det höjer blodsockret i samband med måltid... :)

Men bara för att skrämma upp dig lite  ;)

...däremot som du säkert vet är en del oroliga för att det kan bli svårare att avhålla sig även från andra "sötsaker" om man äter "konstgjort" socker.

... även en viss oro finns att det kan ge andra långsiktiga problem (dock har jag haft svårt att hitta vad ... ev  misstanke om visst insulinpåslag finns i allafall.)

... en del tycker helt enkelt att sötningsmedels molekylstruktur påminner om andra giftiga ämnen.

Jag med ett sockerberoende som heter duga har läst mycket om Stevia. Så nu när jag kämpar (igen) för att komma över beroendet, är jag ytterst försiktig med att använda det! Men skräm på du, det peppar mig istället! :)

• Like 2

För att svara på din egentliga fråga - ja, sockret kan sjunka efter måltid om man äter LCHF - t.ex. för att protein ger en insulinutsöndring.

Fantastiskt uppmärksammat! Så med andra ord kan protein höja blodsockret en aning? Eller är jag helt ute och cyklar nu... :mellow:

Så fort du får något i magen börjar signalsystemen slå på hormoner för att ta hand om maten, vilket förstås kan sänka blodsockervärdet om måltiden inte innehåller kolhydrater. Standardmetoden för blodsockermätning är 1 resp. 2 timmar efter måltid, men så vansinnigt petig behöver du inte vara. Du tycks ha väldigt liten blodsockervariation så jag tycker du ska spara stickorna tills du äter något riktigt proteinrikt eller något mera kolhydrater.

• Like 4

Så fort du får något i magen börjar signalsystemen slå på hormoner för att ta hand om maten, vilket förstås kan sänka blodsockervärdet om måltiden inte innehåller kolhydrater. Standardmetoden för blodsockermätning är 1 resp. 2 timmar efter måltid, men så vansinnigt petig behöver du inte vara. Du tycks ha väldigt liten blodsockervariation så jag tycker du ska spara stickorna tills du äter något riktigt proteinrikt eller något mera kolhydrater.

Vilket informationsrikt svar! Tack!

Fantastiskt uppmärksammat! Så med andra ord kan protein höja blodsockret en aning? Eller är jag helt ute och cyklar nu... :mellow:

Ja. Fast proteinet höjer insulin helt på egen hand, utan att höja BS. För att komplicera saken så frigör kroppen även hormonet glukagon (?!?) när man äter protein. Detta hormon signalerar till levern att frigöra/tillverka glukos.

Förvirrad än ;) ?

• Like 1

Ja. Fast proteinet höjer insulin helt på egen hand, utan att höja BS. För att komplicera saken så frigör kroppen även hormonet glukagon (?!?) när man äter protein. Detta hormon signalerar till levern att frigöra/tillverka glukos.

Förvirrad än ;) ?

Japp, fortfarande förvirrad. I all enkelhet verkar det som att man endast bör äta fett. :D

• Like 2

Förvirrad än ;) ?

Haha, still confused, but on a higher level.

• Like 1

Folk blir förvirrade när de skaffar blodsockermätare.. för de märker att det åker upp och ner.. och så skall det göra!

Det är därför man mäter det fastande, minst två timmar efter måltid.. annars mäter du måltiden.

Känner du till vad som anses vara en normal topp efter måltid om man äter blandkost?

Intressant också vad som är normalt om man äter mycket av något med snabba kolhydrater.

Jag har läst lite olika och känner mig väldigt osäker på den punkten.

Hos en frisk person varierar blodsockret mellan 5 och 7 mmol/l med de högsta nivåerna någon timme efter måltiderna. Personer med obehandlad diabetes kan ha nivåer över 30 mmol/l. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodsocker

Blodsockervärdena anges i millimol per liter, mmol/L. Referensvärdena är inte exakt lika för prov tagna i fingret och prov tagna i armen. Men eftersom P-Glukos taget med ett stick i fingret är vanligast är det de värdena som anges här.

Hos friska personer som har fastat brukar P-glukosvärdet ligga på 6,0 mmol/L eller lägre. Om man inte har fastat kan det vara normalt med värden upp till 8,7 mmol/L.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/P-Glukos--blodsocker/?ar=True

Normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6 mmol/l(*) fastande, och upp till max 8,7 (7,8) efter måltid.

Pre-diabetes kan man ha, om man uppmäter fasteblodsocker mellan 6,1-7,0 eller om blodsockret icke-fastande är 8,7-12,1 (7,8-11,1).

Diabetes anses man ha vid två fasteblodsocker >7,0 eller vid icke-fastande >12,2(>11,1).

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes

Hos en frisk person varierar blodsockret mellan 5 och 7 mmol/l med de högsta nivåerna någon timme efter måltiderna. Personer med obehandlad diabetes kan ha nivåer över 30 mmol/l. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodsocker

Blodsockervärdena anges i millimol per liter, mmol/L. Referensvärdena är inte exakt lika för prov tagna i fingret och prov tagna i armen. Men eftersom P-Glukos taget med ett stick i fingret är vanligast är det de värdena som anges här.

Hos friska personer som har fastat brukar P-glukosvärdet ligga på 6,0 mmol/L eller lägre. Om man inte har fastat kan det vara normalt med värden upp till 8,7 mmol/L.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/P-Glukos--blodsocker/?ar=True

Normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6 mmol/l(*) fastande, och upp till max 8,7 (7,8) efter måltid.

Pre-diabetes kan man ha, om man uppmäter fasteblodsocker mellan 6,1-7,0 eller om blodsockret icke-fastande är 8,7-12,1 (7,8-11,1).

Diabetes anses man ha vid två fasteblodsocker >7,0 eller vid icke-fastande >12,2(>11,1).

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes

Där står upp till 7 i Wikipedia och 8,7 i vårdguiden. Det är ju rätt stor skillnad. Sedan har jag sett ännu högre värden.

Då tar vi det från början!

När man äter kolhydrater och protein stiger insulin för att transportera in glukosen och aminosyrorna i celler!

Och det utsöndras i proportion till mängden som kommer in i blodet!

Säg att du drar i dig en liten mängd druvsocker.. då stiger blodsockret ofta upp mot 8.. innan det sjunker ner mot normal värden 4-6!

Säg nu att du får för dig att dra i dig kopiösa mängder druvsocker.. ja då stiger ofta blodsockret till något över 8.. kanske en kort stund upp till 9!

Skillnaden ligger i mängden insulin som utsöndras.. drog du i dig 10 gånger så mycket druvsocker så utsöndras 10 gånger så mycket insulin och den lilla skillnaden du uppmäter handlar mer om eftersläpning.. och hur trångt det är i cellerna som är mottagare!

Såå.. en frisk person kan dra i sig kopiösa mängder socker/kolhydrater utan att blodsockervärdena når några katastrofala värden.. det e det vi har insulin till!

Men.. så har vi de andra.. inte helt friska.. som oxå drar i sig kopiösa mängder kolhydrater, från den sk snabbköpsdieten.. de har oxå hyfsat normala blodsockervärden.. för det mesta!

Men.. om man hade mätt deras C-peptid så hade man sett att de lider av hyperinsulinemi.. dvs deras bukspottkörtel jobbar övertid med att hålla ett normalt blodsocker.. och det kan ta mellan 10-30 år innan man nått sitt tak.. där bukspottkörteln inte längre räcker till..  då har man fått diabetes typ2!

• Like 2