Jump to content

Varför går jag inte ner i vikt?

Bitte62
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag och min man har nu kört LCHF i tre veckor, och min man har rasat i vikt! Han har gått 7 kg på dessa tre veckor, medan jag har gått ner ynka 1 kg. Liiite orättvist, men OK - han hade lite mer att ta av än vad jag har. Men vi har ätit samma saker, så jag borde ju ha gått ner lite mer nu, tycker jag. Gick ner 1 kg första veckan, sedan har det stått still! Till saken hör att jag är 51 år, och kvinnor över 40 kan ju tydligen ha svårt att gå ner med LCHF, har jag läst - och det verkar ju stämma på mig! Jag är 1,56 lång och väger 60 kg - det är för mycket. Jag har kärlekshandtag och en bulle på magen - inte snyggt! Jag har gått upp 10 kg de senaste 10 åren, så det har smugit sig på, som det väl brukar göra......Jag begär dock inte att jag ska gå ner till 50 kg igen, eftersom jag ju faktiskt är 10 år äldre, men jag vill hemskt gärna gå ner till 55 kg åtminstone! Så hur gör jag?? Ska jag ta bort mejeriprodukterna? Vad ska jag då äta till köttet? Det blir ju lite torrt utan gräddsåserna.......förslag??

Bitte

Hihi, lilla vän.. 3 veckor är ingenting. Jag har kört LCHF i 3,5 år utan att tappa ett gram. Dessutom har jag 15 kg mer än du. Men jag tror att kroppar som tillhör kvinnor i menopaus trivs med att ha lite "vaddering" för att vi ska hålla oss friskare i det långa loppet.

Men jag har börjat med 5:2 senaste 2 månaderna och det har givit resultat både på vågen och midjan.

Ska du prova det?

Hihi, lilla vän.. 3 veckor är ingenting. Jag har kört LCHF i 3,5 år utan att tappa ett gram. Dessutom har jag 15 kg mer än du. Men jag tror att kroppar som tillhör kvinnor i menopaus trivs med att ha lite "vaddering" för att vi ska hålla oss friskare i det långa loppet.

Men jag har börjat med 5:2 senaste 2 månaderna och det har givit resultat både på vågen och midjan.

Ska du prova det?

Jag vet inte om jag vågar prova 5:2 eftersom jag lider av migrän. Jag är rädd att jag kommer att få en sjuhelsickes huvudvärk om jag inte äter något under 2 dagar. Visserligen äter jag inte speciellt mycket nu heller, men.......

• Like 1

..du måste äta betydligt mindre än din man.  ;) ...det kan nog vara knepigt med de sista kilona om man inte är beredd att "fasta" lite...men innan dess kan det absolut vara värt att testa och äta ännu mer fett och mindre av proteiner....för att se om det kan fungera. :)

Bitte, ät grönsaker till köttet. Kokt broccoli med ringlad olivolja över. Babyspenat och olivolja. Lök och svamp stekt i smör. Vitkål i smör. 

Det är ett av mina problem - jag gillar inte grönsaker!! :( Lök och kål tål inte min mage heller........

..du måste äta betydligt mindre än din man.  ;) ...det kan nog vara knepigt med de sista kilona om man inte är beredd att "fasta" lite...men innan dess kan det absolut vara värt att testa och äta ännu mer fett och mindre av proteiner....för att se om det kan fungera. :)

Klart jag äter mindre än honom, men vaddå sista kilona - jag har ju bara gått ner ett.........suck. Äta ännu mera fett? Det låter inte så klokt, är du säker på det? Kan tillägga att jag har opererat bort gallblåsan, och kan inte bryta ner fett så bra. Usch, vad det här är svårt! Att det ska vara så lätt att gå upp i vikt och så svårt att gå ner.. :mellow:  :mellow:

Ok finns det något här du gillar? http://www.thepaleomom.com/2012/08/modifying-paleo-for-fodmap-intolerance.html

De grönsaker som finns under "safe" ska vara snälla mot magen... kanske kan hjälpa?

Är det paleo-dieten? Fungerar den? Jag är beredd att prova det mesta för att gå ner mina retfulla kilon - så att jag kan komma i mina brallor igen! :P