hsstbe Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Hej, Har under många år dagligen tagit 5 mg Emconcor/Bisoprolol för stabilisering av hjärtrytmen (mot återkommande flimmer/arytmi kortare och längre perioder) och 2x850 gr Metformin mot högt blodsocker. Har varit periodare vad gäller LCHF men har mått bra (gått ner i vikt, blivit gladare, fått bra blodsocker) när jag varit strikt. Har alltid haft bra blodtryck och hyfsade blodfettsnivåer. Av någon anledning har jag inte haft ngn känning av längre flimmerperioder på mer än 6 månader och tänkte trappa ner och försöka bli av med både betablockaren och sockersänkaren. Någon som har erfarenhet av detta vad gäller hur långt man ska dra ut på nedtrappningen och i hur mycket man ska sänka dosen hur snabbt och eventuell koppling till ett disciplinerat LCHF-liv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Postade om detta under en egen tråd i samma forumdel. Tycker det kan vara bra att uppmärksamma detta. Metoprolol ihop med högt intag av fett kan vara katastrofalt om det är så att det håller uppe insulinet och orsakat således högre TG värden! Detta måste i så fall uppmärksammas ordentligt och läkare måste ta och hänga med i utveckling och börja tänka efter lite själva också - som Andreas har gjort! http://forum.kostdoktorn.se/topic/472-blodtryckss%C3%A4nkande-medicin-detta-fall-metoprolol-aeg-retard-och-lchf/ ----Själv har jag just börjat ätit Metoprolol mot högt blodtryck. Noterade att jag blev väldigt yrslig med mera och kissade knappt i närheten än innan. Kom på att preparatet bollar om med vätskebalansen i kroppen så att blodet får mindre vätska och koncetrationen av insulin ökar i blodet. Hittade en studie om 20 000 personer ( http://diabetesupdate.blogspot.se/2008/09/beta-blockers-worsen-blood-sugar-may.html ) som visar på att de som äter detta har 34% högre risk utveckla diabetes typ2. "Hypertensive patients allocated to amlodipine and perindopril were found 34% less likely to develop NOD [Type 2] compared with those allocated to the β-blocker/diuretic combination." Så när jag läste en annan bipacksedel noterar jag detta för Metoprolol GEA Retard: Diabetespatienter som använder insulin kan få ökad eller utdragen hypoglykemi (lågt blodsocker). Effekten av sulfonylureapreparat (t.ex. glimepirid och glibenklamid) kan också motverkas. Dosen av diabetesläkemedel i tablettform måste eventuellt justeras. Ja vad händer när preparatet kommer i kroppen? Jo blodet får "mer" insulin koncentrerat. Som ovan. Därför kan diabetespatienter få väldigt lågt blodsocker. Men det är en signal om följande också. Vi vet att insulin får kroppen sluta bränna blodfetter och lagrar undan fett, orsaka högt dåligt kolesterol. Längre ned kommer då detta: Förutom ovan angivna biverkningar har ändringar i blodfetterna (ökning av triglycerider, minskning av HDL-kolesterol) rapporterats efter att Metoprolol GEA Retard beviljats godkännande för försäljning. Förekomstfrekvensen för dessa biverkningar är okänd p.g.a. rapporteringssättet. De kanske skulle berättat det innan de gav mig detta, när jag dessutom förklarade att jag äter enligt LCHF och vad det innebär! Där har vi ÅTERIGEN beviset på vad som gör att blodfetterna ökar och det goda kolesterolet minskar under högt blodsocker, eller snarare högt insulin! Har dessutom haft tryck över bröstet, yrsel, dunkande puls i magen, ont i tarmarna, ordentliga humörsvängningar och superirriterad.Har samtal bokat med läkaren imorgon tidigt. Men vad finns det för andra preparat mot högt blodtryck? Någon som känner igen detta och vet andra som inte är beta blockerare som fungerat fint efter byte (alla är olika, men måste försöka med alternativ som inte har dessa biverkningar, exempelvis sådana som vidgar blodkärlen istället). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts