Jump to content

Komma igång med lchf under amning...

frejav

Recommended Posts

Hej!

Efter att ha fått två barn väldigt väldigt tätt, där den minsta nu är 2 veckor så vill jag komma igång med lchf. Men jag känner mig så himla lost, Var ska jag börja och hur ska jag börja? Ska jag gå all in på en gång, eller trappa ner på kolhydraterna?

Jag ammar lillen och det ska jag göra ett tag framöver, kommer lchfkosten att påverka min amning under den omställning som kroppen måste ta sig igenom?

Jag vill inte äta lchf för att gå ner särskilt mycket i vikt, jag vill äta bra och känna mig pigg och frisk. Jag har många år av ätstörningar bakom mig och känner mig klar med att alltid vara lite hungrig och ständigt tänka på mat.

Så hur ser era dagar ut, hur börjar ni dagen med frukost tex...

Jag skulle vara väldigt tacksam för råd och tipps.

:)

Innan LCHF var jag ett vrak av sömnbrist. LCHF är min räddning på den fronten. Mina barn är 6 år, 3,5 år och 8 månader. Jag började när treåringen var 2-3 månader. Börja gradvis. Drick mycket och ta extra salt. Koka ägg på kvällen och sätt i kylen. Ät ett par ägg till morgonmål och ha ett par till för mellanmål. Köp hem nötter (inte jordnötter eller cashew) och fet jogurt (turkisk, grekisk eller rysk). Det är också bra snabbmål. Och sätt grädde i kaffe istället för mjölk. Sluta med all slags söt dryck och bröd och sockrad jogurt. Ja, och sluta med mysli och chips och godis. Sen kan du gradvis börja laga LCHF-mat. Jag åt en del rotfrukter i början. Rotselleri, kålrot och morot är snälla rotfrukter. Rättika likaså.

Nu ska jag stiga upp och laga kaffe. I det sätter jag en matsked osaltat smör, en matsked kokosfett och en dl grädde som jag hettar upp i mikron. Det blir som en efterrätt. Och mättar länge. Sen dricker jag 3 dl vatten på.

Lunch blir gröna bönor med smör och hemlagad pulled pork från igår. Till kvällen blir det matsäck med kokta ägg som bas.

Jag äter antagligen också en frukt från egen trädgård eftersom det är säsong.

När tvåan föddes var jag som sagt ett vrak. Orkade inte ens tömma diskmaskinen. Nu med tredje har jag tack vare LCHF till och med orkat studera. Också dom första veckorna. 20 studiepoäng matematik på universitetet 11.1-29.6 samtidigt som jag är sjömanshustru... Babyn föddes 6.1. LCHF är magi!

(sen rekommenderar jag nog inte att studera eller jobba när man har baby. Men i mitt fall hade jag inget val.)

• Like 2

jag började med lchf när sonen var 6 veckor, visst hade jag hemska omställnngsbesvär. Men det gick ju över. Sonen blev mättare fortare, var mätt längre på min mjölk. Märkte själv skillnad i kvaliten på mjölken som var mkt fetare med lchf. två år senare äter jag fortfarande lchf och väntar bebis nummer 2 :)

• Like 1

ska tillägga att jag minns inte riktigt hur jag började, har för mig att jag åt knäckebröd med ägg å majo till frukost i början innan jag kom igång på riktigt. Så jag tror att jag smygstartade. Lyckades ändå hyffsat snabbt sluta med socker i kaffet, gick från 2 sockerbitar och mjölk till att ha grädde i. Det trodde jag skulle vara svårast faktiskt :)

• Like 1

Tack för era svar :)

Jag har valt att "smygstarta" lite, äter väl egentliga kolhydrater på morgonen iform av finskt rågbröd. Tids nog kanske jag kan byta ut det. Men frukosten för mig är det tuffaste målet att ställa om till lchf...

Annars så har jag lite grädde i kaffet istället för mjölk, och försöker ersätta potstis etc med sallad och fett... Än så länge känner jsg inte sv något fysiskt, däremot sviktar mitt humör. Lillan tar bröstet, mjölken smakar inte konstigt som jsg vsr rädd för och den har inte sinat. Men msgknipet kom som ett brev på posten... kan det finnas ett samband? Och är det någon som vet något om lchf och kolik?

Jag började tvärt med LCHF ett par veckor efter att dottern föddes. Jag uteslöt över en natt allt som hade mer än 5 g kh/100 g, och höll mig under 20 g kh per dag. Det är inget jag rekommenderar. Jag mådde pyton i en vecka (kräktes på nätterna och var sur och trött på dagarna), och mådde halvkasst i en månad ungefär. Och så blev jag av med all mjölk i nästan två dygn. Den kom tillbaka sen med råge, men två dagar utan var ju ingen hit för dottern. Tur nog hade vi fryst in en del så min man skulle kunna mata om jag inte var hemma, så det löste sig. Men som sagt. Under amning skulle jag rekommendera, precis som Jeanette skrivit, att börja successivt. Det är ju också onödigt att må sämre än nödvändigt under en period som redan kan vara lite jobbig (och en period som är så kort och "dyrbar").

Magknipet har jag inga tips om tyvärr. Min dotter hade det aldrig oavsett vad jag åt.

Lycka till!