Majabella Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Jag har en bussig mage, kan äta vad som helst och den funkar, men en mig närstående person har i det närmaste ett kroniskt tillstånd av vattniga diarréer, han kan ofta inte fullfölja en hel måltid utan ett hastigt avbrott. Strikt LCHF hjälper inte heller. Vissa livsmedel är värre kickstartare än andra: t.ex. kaffe, grädde, kyckling och champinjoner, men trots uteslutningstester har ingen specifik intolerans konstaterats. Nu har jag köpt Probion Active som är ett kosttillskott med mjölksyrabakterier, så ska han köra 2x3 tabletter om dagen i samband med måltid. Är det någon som fått ordning på tarmfloran med tillskott i form av mjölksyra och har några tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Kimchi, mjölksyrade grönsaker med massor av chili och vitlök. Har fått min mage i balans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Jag tror inte på tabletter utan tänker mer på att hålla skonkost. Bara kokt mat och sedan som ovan skrev: mjölksyrade grönskaker. Surkål är kanon. Det kanske inte hjälper på studs så ge inte upp i första taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 När det blir riktigt jobbigt rekommenderas en msk hela vitpepparkorn. Funkar även för semestermage och när man umgås med kräksjuka barn. Har inte varit däckad en dag sen jag började med det för 24 år sen. (yngste sonen är 25 och jag höll på att kasta ut honom när jag var magsjuk tillsammans med honom) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 Peppartricket har jag kört när vinterkräksjukan härjat i omgivningen, det har faktiskt funkat. Tipset om kimchi och surkål hade ju varit bra om det inte var så att han ogillar syrade grönsaker...själv är jag kimchiälskare! Så det får bli en provomgång med piller, vore kul även ur mitt perspektiv att inte alltid bli övergiven mitt i maten vid restaurangbordet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Vad som hjälper beror ju på vad som är orsaken. Om problemen började i samband med en antibiotikakur så kan nog mjölksyrabakterier hjälpa. Om det är IBS så är fysisk aktivitet ofta verkningsfullt. Man brukar utesluta mjölkprodukter och spannmålsprodukter under tiden magen skall läka. Jag har haft mycket trassel med min mage och då har mjölkprodukter varit det som ställt till mest problem. Klassisk magmat är soppa kokt från grunden från kokekött med kokta rotsaker i små portioner. Är det riktigt illa kan man behöva äta en lite portion varannan timme under dom första dagarna. Om jag går omkring och städar och pysslar och dessutom tar promenader så brukar magen må allra bäst. En tesked pofiber som inledning till måltider kan också förbättra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Prescript-Assist är ju en probiotika som innehåller "jordbakterier" istället. Kanske något att prova? (har inte testat själv, men är nyfiken) Saxad information från femalebalanceshop.com: Varför är Prescript-Assist™ ett bra val och vad skiljer den ifrån andra probiotika? Behöver inte kylförvaras. Uppbackad av klinisk forskning och publicerade studier.* Bakterierna når tarmen oskadda av magsyra tack vare den speciella struktur som omger dem. Innehåller Bacillus subtilis som återfinns i traditionellt syrad mat. 29 symbiotiska varianter särskilt utvalda för att efterlikna den naturliga flora som återfinns i traditionella och paleolitiska dieter. Bevisat hållbar i över 2 år även vid lagring i 37 graders värme. Innehåller även prebiotika. Glutenfri, mjölkfri och vegansk. Prescript-Assist™ (P-A) är en nästa generationens sammansättning av 29 probiotiska mikroflora (jordbaserade organismer) kombinerat med prebiotika i form av humussyra och fulvosyra vilket främjar förökningen av dessa mikroorganismer. Prescript-Assists mikroflora är klass-1 mikroekologiska enheter som är typiska för de som återfinns i tarmsystemet hos en frisk människa. Med över 6 års klinisk utveckling och test är Prescript-Assist™ en av de mest effektiva probiotiska tillskotten på marknaden för att återställa nivåer av gastrointestinal mikroflora i de fall där balansen rubbats pga antibiotika, läkemedel, dålig kost, stress och matsmältningsproblem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 Precis som MKJ påpekar så är det förstås orsaken som styr vad som hjälper, men ingen uteslutningsdiet har gett nån fingervisning om en specifik orsak utan orsakssammanhanget pekar åt flera håll: laktos, histamin, glutamat... Jag var väldigt inne på histaminspåret ett tag men att ta Daosin förebyggande hjälpte inte heller. Prebiotika som Fnutt föreslår får väl bli nästa test när den här burken är slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Jag har en bussig mage, kan äta vad som helst och den funkar, men en mig närstående person har i det närmaste ett kroniskt tillstånd av vattniga diarréer, han kan ofta inte fullfölja en hel måltid utan ett hastigt avbrott. Strikt LCHF hjälper inte heller. Vissa livsmedel är värre kickstartare än andra: t.ex. kaffe, grädde, kyckling och champinjoner, men trots uteslutningstester har ingen specifik intolerans konstaterats. Nu har jag köpt Probion Active som är ett kosttillskott med mjölksyrabakterier, så ska han köra 2x3 tabletter om dagen i samband med måltid. Är det någon som fått ordning på tarmfloran med tillskott i form av mjölksyra och har några tips? Kolla in FODMAPS eller GAPS dieter (går att göra LCHF varianter av dom). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Kolla in FODMAPS eller GAPS dieter (går att göra LCHF varianter av dom). Jag tänkte på den där listan hos Paleomum som du länkat till tidigare Johanna, den ska kollas in lite noggrannare, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Precis som MKJ påpekar så är det förstås orsaken som styr vad som hjälper, men ingen uteslutningsdiet har gett nån fingervisning om en specifik orsak utan orsakssammanhanget pekar åt flera håll: laktos, histamin, glutamat... Jag var väldigt inne på histaminspåret ett tag men att ta Daosin förebyggande hjälpte inte heller. Prebiotika som Fnutt föreslår får väl bli nästa test när den här burken är slut. Jag tror inte du skall leta efter detaljer. Något har gjort att magen är i olag och då kan det finnas en rad olika ämnen som man inte tål. Får han bara ordning på magen så kommer han troligen att tåla det han tålde innan magen började krångla. Hur länge har han haft problem med magen och hur började det? Dom andra allmänna råden som jag gav kan nog ha större effekt än att leta efter detaljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Jag tror det är medfött, han har fått rusa till toaletten så länge han kan minnas och hans båda barn har också välsignats med magkrångel. Tidigare trodde jag på Candidaöverväxt men då borde LCHF hjälpt i sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Jag tror det är medfött, han har fått rusa till toaletten så länge han kan minnas och hans båda barn har också välsignats med magkrångel. Tidigare trodde jag på Candidaöverväxt men då borde LCHF hjälpt i sig. Det låter ju som typiska IBS-symptom men jag vet inte om man kan ha det ända från det man är liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Fick han rusa på toa mitt i skollunchen också? Alltså har det krånglat lika mycket under hela uppväxten? Äter han långsamt och tuggar noga eller äter han fort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Det låter ju som typiska IBS-symptom men jag vet inte om man kan ha det ända från det man är liten. Vad är IBS egentligen. Jag tror att det är en diagnos som man sätter då man inte hittar orsaken till magproblemen. En "slaskdiagnos" enligt mig, och jag är övertgad om att det finns en bakomliggande orsak som är problemet, många gånger överkänslighet. Och Ja, man sätter diagnosen IBS idag på barn och ungdomar också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Vad är IBS egentligen. Jag tror att det är en diagnos som man sätter då man inte hittar orsaken till magproblemen. En "slaskdiagnos" enligt mig, och jag är övertgad om att det finns en bakomliggande orsak som är problemet, många gånger överkänslighet. Och Ja, man sätter diagnosen IBS idag på barn och ungdomar också Jag håller med dig om att det är en diagnos man tar till när man inte känner till orsaken. Det finns dock en symptombild som är likartad för många. Jag menar för den skull inte att det är en sjukdom men jag tror inte heller att överkänslighet är grunden. Däremot blir man ofta överkänslig när magen redan börjat krångla. Om man utgår ifrån dom symptom som är typiska för det som kallas IBS så finns i alla fall massor av böcker om hur man skall bli fri från magkrångel igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Fick han rusa på toa mitt i skollunchen också? Alltså har det krånglat lika mycket under hela uppväxten? Äter han långsamt och tuggar noga eller äter han fort? Han äter i racerfart, kastar i sig allt utom skaldjur som han äter långsamt eftersom han är så noga med att inte missa någon liten ätbar del. Kan det vara så enkelt? För jag kan inte minnas att han fått rusa från en hummerhalva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Han äter i racerfart, kastar i sig allt utom skaldjur som han äter långsamt eftersom han är så noga med att inte missa någon liten ätbar del. Kan det vara så enkelt? För jag kan inte minnas att han fått rusa från en hummerhalva. Det kan ju vara flera faktorer som spelar in men det är ju en enkel sak att prova att äta sakta. När man börjar tugga så förbereder sig mag- tarm systemet för att det skall komma mat och det kanske det inte hinner göra tillräckligt om man kastar i sig maten. Maten blir också svårsmält om den inte är tillräckligt tuggad. Saliven innehåller ämnen som ingår i matsmältningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Är inte Candida också lite av en slask diagnos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Är inte Candida också lite av en slask diagnos? Används den av sjukvården? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Används den av sjukvården? Njae, kanske mer inom alternativmedicin. Men candida är väl en accepterad sjukdom inom sjukvården? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 När man läser på olika sidor om candida får man intrycket av att den också är en "slaskdiagnos". Man utgår ifrån "sjukdomsbild", ställer olika frågor och liknande. Samtidigt som många människor bär den utan att ha obehag. Verkar diffust. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Det känns som mycket av dessa sjukdomar beror på obalans i tarmfloran? Kanske på grund av för mycket socker i kosten, mat man inte tål? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 När man läser på olika sidor om candida får man intrycket av att den också är en "slaskdiagnos". Man utgår ifrån "sjukdomsbild", ställer olika frågor och liknande. Samtidigt som många människor bär den utan att ha obehag. Verkar diffust. Jag tror inte att candida som diagnos används "slaskartat" inom sjukvården. Jag får en känsla av att det är mer inom den alternativa medicinen man använder den som förklaring till mycket. Candida i hud, naglar, mun, underliv diagnostiseras lite då och då inom sjukvården. Däremot så kan candida ge mycket svåra infektioner, speciellt hos dem med nedsatt immunförsvar och efter bredspektrumantibiotikabehandlingar. http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/candidiasis/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Är det någon som vet om kortison kan ge samma obalans i tarmfloran som antibiotika? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Är det någon som vet om kortison kan ge samma obalans i tarmfloran som antibiotika? Jag har svårt att se hur kortison ska kunna ge samma rubbning av tarmfloran som antibiotika gör, mycket biverkningar har i och för sig kortison, men biverkningarna är väldigt dosrelaterade och längden på behandlingen spelar stor roll in, huruvida man får biverkningar eller inte. Magsår är en inte helt ovanlig biverkan då det är ett stresshormon, och det i sig kan väl kanske ge en påverkan av tarmfloran. Läser man på hälsobloggar så varnas det för kortison, att det kan ge en rubbad tarmflora, men läser man i FASS så finns ingen sån biverkan upptagen, vilket det gör på antibiotikapreparat. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19840309000053 Vi får inte glömma att kortison är på sitt sätt ett mirakelläkemedel, och har nog räddat livet på många människor, till exempel vid kraftiga allergiska reaktioner. Jag tror att det är ett läkemedel som man inte skriver ut hur som helst, indikationerna ska vara ganska klara och man väger ofta för och nackdelar mot varandra innan man behandlar. De som behandlar astma med kortisonspray, som Pulmicort, varnas för risken att få svamp i munhålan, och ska vara noga med att skölja munnen ordentligt efter inhalation, då pulvret annars fastnar på slemhinnorna och svamp kan få fäste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 14, 2013 Author Share Posted September 14, 2013 Igår hade jag komponerat en middag i form av ett stresstest, för maken har tyckt att magen blivit allt bättre under den dryga vecka han ätit Probion Active. Det blev stekt makrill med gräddstuvad spenat och stekt svamp, raketbränsle alltihop tidigare. Och det hände ingenting! Och har fortfarande inte hänt nåt nu på morgonen, fantastiskt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Igår hade jag komponerat en middag i form av ett stresstest, för maken har tyckt att magen blivit allt bättre under den dryga vecka han ätit Probion Active. Det blev stekt makrill med gräddstuvad spenat och stekt svamp, raketbränsle alltihop tidigare. Och det hände ingenting! Och har fortfarande inte hänt nåt nu på morgonen, fantastiskt! Det var ju jättebra! Hur länge har han ätit LCHF? Många blir ju bättre i magen av LCHF också men det kan kanske ta lite tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 14, 2013 Author Share Posted September 14, 2013 Nu har vi ätit strikt LCHF i drygt två månader, men det har i sig inte gett nån förbättring, nu ska ju tilläggas att trots att han är en himla mycket bättre bilförare än jag så kör han i diket bra mycket oftare om det vankas chips eller nåt på kalas... Om det är håller i sig är det faktiskt; ursäkta uttrycket: skitkul! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts