Antonius Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Hej! Vet ni om lever är nyttigt att äta? jag läste också på bland annat livsmedelsverkets sida där det stod att man kan bli förgiftad eftersom det innehåller så höga halter av A vitamin. Hur ligger det till med den saken? /A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Lever är väldigt näringsrikt. SLV har rätt i att det innehåller väldigt mycket A-vitamin. Jag ser själv till att äta lever regelbundet, men inte oftare än 1 gång per vecka. (Paul Jaminet, The Perfect Health Diet, rekommenderar ca 100 g per vecka.) Detta gäller nötlever. Kycklinglever innehåller inte alls lika mycket A-vitamin. Lever är ju också svårt att få tag i ekologisk, och det har ju visat sig innehålla ganska mycket miljögifter. Jag tror ändå att nyttan överväger riskerna, men alla får göra sin egen bedömning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Lever är väldigt näringsrikt. SLV har rätt i att det innehåller väldigt mycket A-vitamin. Jag ser själv till att äta lever regelbundet, men inte oftare än 1 gång per vecka. (Paul Jaminet, The Perfect Health Diet, rekommenderar ca 100 g per vecka.) Detta gäller nötlever. Kycklinglever innehåller inte alls lika mycket A-vitamin. Lever är ju också svårt att få tag i ekologisk, och det har ju visat sig innehålla ganska mycket miljögifter. Jag tror ändå att nyttan överväger riskerna, men alla får göra sin egen bedömning. Intressant! jo det verkar ju som att det är oerhört näringsrikt. Konkurrerar ju ut de flesta livsmedel om man kollar på näringsinnehåll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Kycklinglever är skitgott.. lättast att laga till och i stort set omöjligt att misslyckas med. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Lever någon eller ett par gånger i veckan är nyttigt. Överdosering av A-vitamin (hypervitaminos A)är dock ett av de mest plågsamma sätten man kan dö på. De fall som finns beskrivna i moderna tid handlar om människor (ofta polarforskare)som i svältens desperation ätit lever av rovdjur som slädhundar eller isbjörn. Hos rovdjuren är vitamin A-nivåerna skyhöga så det ska aldrig ätas!!! Finns för övrigt beskrivet ett fall av hyerpvitaminos A hos vår förfader Homo Erectus: http://www.nature.com/nature/journal/v296/n5854/abs/296248a0.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Lever någon eller ett par gånger i veckan är nyttigt. Överdosering av A-vitamin (hypervitaminos A)är dock ett av de mest plågsamma sätten man kan dö på. De fall som finns beskrivna i moderna tid handlar om människor (ofta polarforskare)som i svältens desperation ätit lever av rovdjur som slädhundar eller isbjörn. Hos rovdjuren är vitamin A-nivåerna skyhöga så det ska aldrig ätas!!! Finns för övrigt beskrivet ett fall av hyerpvitaminos A hos vår förfader Homo Erectus: http://www.nature.com/nature/journal/v296/n5854/abs/296248a0.html Nu blev jag rädd. Men blir det inte överdosering då om man äter det 1-2 gånger i veckan? det är ju massor med A vitamin i. Nöt eller lammlever bör i varje fall vara helt reko? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Om jag tolkar informationen på denna sidan http://www.halsosidorna.se/AvitaminRetinol.htm korrekt, så riskerar man överdosering vid dagligt intag av uppåt ett halvt kilo lever. A-vitamin deponeras i levern (vår också), så 1-2 gånger per vecka är väl en möjlig dos. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 KRAV lever från nöt går att få från gröna gårdar. Jag köper KRAV kycklinglever (Bosarps) från EKO direkt i Stockholm. Bra att veta att den inte har så höga A-vitamin nivåer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Tumregeln när jag växte upp på 70- och 80-talet var att lever serverades en gång per vecka. Nyttigt och bra. Idag får man däremot intrycket av att levern är en sopstation som ska undvikas, medan den i själva verket snarare är ett reningsverk som bryter ned och/eller deponerar skadliga ämnen i fettvävnaden i övriga kroppsdelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Lever någon eller ett par gånger i veckan är nyttigt. Överdosering av A-vitamin (hypervitaminos A)är dock ett av de mest plågsamma sätten man kan dö på. De fall som finns beskrivna i moderna tid handlar om människor (ofta polarforskare)som i svältens desperation ätit lever av rovdjur som slädhundar eller isbjörn. Hos rovdjuren är vitamin A-nivåerna skyhöga så det ska aldrig ätas!!! Finns för övrigt beskrivet ett fall av hyerpvitaminos A hos vår förfader Homo Erectus: http://www.nature.com/nature/journal/v296/n5854/abs/296248a0.html http://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/vitamin-a-on-trial-does-vitamin-a-cause-osteoporosis/#dprotects Låt oss nyansera diskussionen av vitamin A. Artikel går mycket detaljerat in på n'r Vitamin a blir toxists. Om du äter D vitamin kan du äta mycket mer A vitamin. A vitamin är oerhört viktigt för utveckling av barn och för en bra graviditet. Så det förmodade anledningen att polarforskarna dog av A vit överdos är bristen på D vitamin... Om du äter d vitamin tillskott kan du äta hur mycket lever ud vill. Utan D vitamin tillskott får man se över vilka livsmedel am äter och se till att man får D vitamin oxå. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Min mamma älskar lever men på 70-talet läste hon att levern är kroppens sopstation och då slutade hon äta det. (Till min lycka eftersom jag mådde illa av bara lukten av stekt lever.) Kadmium och andra gifter kan lagras upp i lever och njurar så man skall nog äta måttliga mängder. I åtminstone Blekinge avråds människor från att äta älglever på grund av höga kadmiumhalter. Hur det är i övriga Sverige vet jag inte men det är nog troligt att det kan vara höga halter i många områden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Min man säger som du levern är en sopstation han tycker vi ska äta musslor istället det är bättre. Vet ej jag äter lever själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Min man säger som du levern är en sopstation han tycker vi ska äta musslor istället det är bättre. Vet ej jag äter lever själv Man kan ju göra en kompromiss och äta lever/ njure en gång per vecka eller vad som nu är lagom. Att äta det flera gånger i veckan är kanske onödigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Man kan ju göra en kompromiss och äta lever/ njure en gång per vecka eller vad som nu är lagom. Att äta det flera gånger i veckan är kanske onödigt. Hmm...men musslor renar väl vatten? Eller åtminstone silar vatten genom sig för att få näring? Kanske inte alltid det renaste... Älskar lever men äter det inte jätteofta. Väljer ibland lycklinglever istället då det har lite mildare smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Levern är kroppen reningsstation men gifter lagras ej i levern. Vad jag har hört lagras de mer i fettvävnaden. Det där med sopstation är bara en dum myt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted November 3, 2014 Popular Post Share Posted November 3, 2014 Levern är kroppen reningsstation men gifter lagras ej i levern. Vad jag har hört lagras de mer i fettvävnaden. Det där med sopstation är bara en dum myt. Precis, man lagrar inte föroreningarna i reningsverket, man skickar det vidare, ut i havet 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Levern är kroppen reningsstation men gifter lagras ej i levern. Vad jag har hört lagras de mer i fettvävnaden. Det där med sopstation är bara en dum myt. Tyvärr är det sant att kadmium lagras i lever och njurar. Varför tror du inte att det är sant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Nu har jag glömt namnet men en av föreläsarna på LCHF-campingen i Säffle sa att man kan äta så mycket lever man vill. Med det blev han genast min favorit. Har just hämtat massor av älglever 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Levern är kroppen kemi och vitaminfabrik! Njuren är det som sköter städningen.. men där lagras inget utan det sköljs ut. Sen så.. pratar man om ansamling av gifter i interna organ så är det knappast slaktdjur man tänker på, de lever bara något år, så de har friskare organ än vad du har! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Levern är kroppen kemi och vitaminfabrik! Njuren är det som sköter städningen.. men där lagras inget utan det sköljs ut. Sen så.. pratar man om ansamling av gifter i interna organ så är det knappast slaktdjur man tänker på, de lever bara något år, så de har friskare organ än vad du har! Om du menar att inget lagras i våra njurar så är det så att kadmium lagras i njurbarken. Om det inte hade lagrats så hade kadmiumintaget inte varit något större problem. Kolla maxvärdet dom hittat i lever eller njure. Tabell 1. Kadmiumhalter i livsmedel som analyserats vid Livsmedelsverket. Källa: SCOOP rapport 2004. http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Metaller/Kadmium/Kadmium---fordjupning/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Jaja kadmium ansamlas.. det e därför man inte äter inälvor av äldre djur. Tungmetaller är överhuvdtaget ett besvärligt kapitel.. men som sagt vad ät inte mat som ätit konstgödslad mat! Du är inte bara vad du äter, utan du är oxå vad din mat ätit. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 4, 2014 Share Posted November 4, 2014 Jaja kadmium ansamlas.. det e därför man inte äter inälvor av äldre djur. Tungmetaller är överhuvdtaget ett besvärligt kapitel.. men som sagt vad ät inte mat som ätit konstgödslad mat! Du är inte bara vad du äter, utan du är oxå vad din mat ätit. Ur den synpunkten kanske lammlever från djur som gått på naturbete är mest giftfritt men det bästa är nog i så fall att köpa från en gård som man känner till. Jag vet lammuppfödare som har lammen gående längs motorvägen och jag vet andra som låter dom beta på konstgödslade vallar. Ni som inte äter spannmål och ris får ju i alla fall i er mindre kadmium den vägen så ni har ju plats för mer lever än en blandkostare. I alla fall när det gäller kadmium, vilka andra miljögifter som kan finnas i lever vet jag inte. När det gäller andra miljögifter så kan ju också fettet vara en risk. Vill man undvika kadmium så gör man också klokt i att inte röka. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
52jo Posted November 4, 2014 Share Posted November 4, 2014 jag känner mig rik just nu som fått tag på lever från älgkalv. Jag har för t f 2 st fina exemplar och har löfte om att få tag på fler utifall att jaktlaget lyckas fälla fler kalvar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted November 5, 2014 Share Posted November 5, 2014 Kroppen lagrar tungmetaller om kroppen inte får tag på de mineraler den verkligen vill ha. Då tar den substitute. En frisk välnärd kropp skyfflar således undan det som är skadligt i de mån kroppen kan. http://www.westonaprice.org/health-topics/mad-as-a-hatter/ http://www.westonaprice.org/health-topics/the-liver-files/ http://wellnessmama.com/12579/organ-meats-healthy/ att demonisera lever och organ kött är en riktig björntjänst. Ursäkta att det inte är studier eller dylikt men jag klarar inte av att läsa studier. Utifrån det lilla jag börjar lära mig, särskilt om näringslära, så är organ kött vår absolut viktigaste källa till mat och det har nästan helt försvunnit ur vår mat. Kadmium eller ej, de har räknats up fler ställen det kommer ifrån. Sedan om man läser Livsmedelsverkets sida om kadmium så... Är Njure och lever sammanslaget? När dom själva säger att det är i njurbalken som kadmium lagras. Så varför visas inte lever och njure åtskilt? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Zepp har ju rätt i att man inte äter organkött från gamla djur. Jag brukar köpa lammlever, ungnötslever eller kalvlever. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Kroppen lagrar tungmetaller om kroppen inte får tag på de mineraler den verkligen vill ha. Då tar den substitute. En frisk välnärd kropp skyfflar således undan det som är skadligt i de mån kroppen kan. Njaää? Så vitt jag vet lagrar man tungmetaller oavsett. Det är det som är det jäkliga med dem Jag är ingen motståndare till inälvsmat, men det kan väl vara klokt att hålla sig till unga djur. Särskilt om man serverar det till barn, som har ett helt långt liv på sig att samla diverse miljögifter i kroppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Njaää? Så vitt jag vet lagrar man tungmetaller oavsett. Det är det som är det jäkliga med dem Jag är ingen motståndare till inälvsmat, men det kan väl vara klokt att hålla sig till unga djur. Särskilt om man serverar det till barn, som har ett helt långt liv på sig att samla diverse miljögifter i kroppen Så vitt jag vet... http://www.westonaprice.org/health-topics/mad-as-a-hatter/ http://www.westonapr...he-liver-files/ http://wellnessmama....-meats-healthy/ Jag sa oxå att kroppen rensar sig själv om den är välnärd i den mån den kan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Så vitt jag vet... http://www.westonaprice.org/health-topics/mad-as-a-hatter/ http://www.westonapr...he-liver-files/ http://wellnessmama....-meats-healthy/ Jag sa oxå att kroppen rensar sig själv om den är välnärd i den mån den kan. Den tredje källan hänvisar huvudsakligen till den andre, som sjunger leverns lov i alla tonarter. Inte riktigt vad jag var ute efter, men nu har jag fått recept på hur man lagar lever och tips på hur man kan äta den rå. Det är ju bra Den första källan tar upp huruvida man kan göra sig av med anrikade tungmetaller eller ej. Ät the Weston A. Price Diet, möjligen med tillskott av en tesked kiselgur (diatomaceous earth) per dag, så undviker man i möjligaste mån att få i sig mer och detoxar det man redan har. Så långt så väl. Och är det så så är det ju goda nyheter! Artikeln innehåller emellertid en del tveksamheter av annan art, som gör att jag undrar lite över slutsatserna. Jag är inte övertygad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Här är ett inlägg från Mark's daily apple (här finns mycket om tungmetaller+referenser) http://www.marksdailyapple.com/does-the-liver-store-toxins/#axzz3IHfL05iM "Liver can accumulate toxins and heavy metals, but so can every other part of the animal. If you avoid liver because of toxins, you should probably avoid the rest of the animal, too. Besides, liver isn’t an everyday type of cut. It’s high in vitamin A and copper, high enough that eating a half pound a day is excessive and counterproductive, even without any toxins getting involved. Note that an animal only has one liver, and eating large amounts of it every day is evolutionarily novel." 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 Vad tror ni om lever från en 30 mån gammal/ung gräsbetad stut? Gränsen för ungnöt går visst vid 24 mån. Levern erbjuds inte till försäljning men funderar på om jag ska fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 Vad tror ni om lever från en 30 mån gammal/ung gräsbetad stut? Gränsen för ungnöt går visst vid 24 mån. Levern erbjuds inte till försäljning men funderar på om jag ska fråga. Fundera på hur fräsch du själv var vid 30 månader och hur mycket tungmetaller du lyckats ackumulera! Jag hade iallafall inte tvekat en sekund! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 On 2013-09-09 at 19:45, Kjell Granelli sade: Om jag tolkar informationen på denna sidan http://www.halsosidorna.se/AvitaminRetinol.htm korrekt, så riskerar man överdosering vid dagligt intag av uppåt ett halvt kilo lever. A-vitamin deponeras i levern (vår också), så 1-2 gånger per vecka är väl en möjlig dos. Låter bra Kjell! Då kanske jag kan äta 100 gram per dag vissa veckor när jag gjort pastej? Vad tror du? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 15 minuter sedan, Angelico sade: Låter bra Kjell! Då kanske jag kan äta 100 gram per dag vissa veckor när jag gjort pastej? Vad tror du? Det tycker jag låter bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 On 2013-09-09 at 19:45, Kjell Granelli sade: Om jag tolkar informationen på denna sidan http://www.halsosidorna.se/AvitaminRetinol.htm korrekt, så riskerar man överdosering vid dagligt intag av uppåt ett halvt kilo lever. A-vitamin deponeras i levern (vår också), så 1-2 gånger per vecka är väl en möjlig dos. Låter bra Kjell! Då kanske jag kan äta 100 gram per dag vissa veckor när jag gjort pastej? Vad tror du? 3 minuter sedan, Kjell Granelli sade: Det tycker jag låter bra! Tack för svaret! Då gör jag så. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts