johan_n

Kan man bli frisk från diabetes typ 2?

Recommended Posts

Fick diagnosen diabetes typ 2 i slutet av april. Jag började käka strikt LCHF och träna mycket kondition. Under denna tid har jag ofta undrat över frågorna:

Kan man bli frisk från diabetes typ 2? Vad menar man med att vara frisk?

Helt klart var det enkelt att komma ner till normala blodsockernivåer, det gick på någon vecka. Men innebär det att man är frisk? Man tål ju fortfarande inte en "normal" kost, kanske inte ens liberal LCHF.

En logisk definition på friskhet för mig blir följaktligen att insulinkänsligheten är så hög att blodsockret följer en normal kurva efter kolhydratintag. Kan detta uppnås genom LCHF och träning? Helt omöjligt borde det inte vara, eftersom kraftig viktnedgång och vältränade muskler ökar insulinkänsligheten. Måste testas!

30 april när jag fick min diagnos var min vikt 104 kg. Rask promenad i uppförsbacke gjorde mig andfådd. Nu är jag nere på 86 kg och springer milen på strax över 50 minuter. Min kroppslängd är 185 cm.

Igår kunde jag inte hålla mig längre, utan bestämde mig för att för första gången testa en stor mängd kolhydrater. Fem skivor Lingongrova med bregott, ost och tomater. Blodsockret blev som följer:

Innan: 3,7 mmol/l
Efter en timme: 8,6 mmol/l
Efter tre timmar: 5,6 mmol/l
Efter fyra timmar: 4,2 mmol/l

Känslan var: Wow! Är jag frisk nu?

Nja, skulle nog vilja testa lite mer och eventuellt göra ett riktigt glukostoleranstest. Och vad händer om jag drar ner på träningen? Minskar insulinkänsligheten då? Känns i alla fall spännande att "forska" vidare icon_smile.gif

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan man.. iallafall vissa kan det om skadorna inte har gått för långt!

Men beroende på hur långt det gått så kan man tex gå från fullt utvecklad diabetes typ 2 till prediabetes.. dvs man går ett steg ner på sjukdomsskalan.

Oså kan man sköta sin hälsa enbart med kost och motion.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att förtydliga: Mitt mål är inte att gå tillbaka till min gamla kosthållning, utan att kunna äta mer liberalt. Jag har nämligen, inte helt oväntat, upptäckt att högintensiv träning går tungt. Jag skulle alltså vilja kunna kolhydratladda inför just sådana träningspass. Inför långa, lugna pass funkar strikt LCHF kanon. 

En annan orsak att jag vill testa är ren nyfikenhet: Hur mycket kan man påverka sin diabetes genom kost och motion? Kan man bli frisk, i meningen att det skulle funka att släppa LCHF under en vecka utan att blodsockret rusar? Jag tänker t ex på att slippa planera kosten när man är ute och reser.

Jag tänkte uppdatera tråden i samband med att jag gör nya mätningar och experiment.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja påstå att du är metabolt sjuk så länge du har förhöjda insulinvärden vid intag av kolhydrater

Det är med dessa värden sjukdomen startar och detta berättar om dina celler är insulinresistenta

Tyvärr får man nog inte insulinfrisättningen mätt på en vanlig vårdcentral

Standard är väl att man bara bevakar blodsockret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten tycker jag nog att det är ett dåligt alternativ att "få igång benen" genom att äta mer kolhydrater igen

Uppenbarligen är du ju redan metabolt skadad i någon omfattning och då är det väl lite som att försöka få en alkoholist att åter klara att bara dricka ett glas vin och aldrig bli mer än salongsberusad..

Träningen kommer att gå bra igen bara du ser till att bli fullständigt fettkonverterad

Ett par saker att tänka på är ju att se till att man inte har saltbrist eller är dehydrerad

Det är ofta det som ställer till problem eftersom man inte inser att det skett förändringar i vätskebalansen med den nya kosten

Testa nästa gång du tränar att dricka 1/2 liter H2O (med lite salt dessutom) redan innan du ger dig ut på passet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror som så att börjar man äta kolhydrater igen går man upp i vikt,,kroppen får mer att kämpa med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får fundera lite fram o tillbaka, för diabetes typ 2 är flera olika sjukdomar.. med samma symptom!!

Tex så är det bara hälften av de som har diabetes typ 2 som ännu fått sin diagnos.. då de inte ännu drabbats av allra värsta sjukdomssymptomen.. och det kan ta mellan 10-30 år innan de dyker upp!

Under tiden kämpar kroppen för att hålla blodsockret i balans.. då det är rätt prioriterat.. och det gör den med hyperinsulinemi.. och då går man som regel upp i vikt under tiden.

Så det vore bättre att mäta både blodsocker och C-peptid!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom precis hem efter dagens löppass. 10 km terräng. Kroppen svarade riktigt bra, överlägset bästa känslan hittills. Frågan är: Kan fem mackor igår morse ha hjälpt till, eller gick jag på fettförbränning idag också? Jag har ätit strikt sedan mackorna vid gårdagens frukost, och tränade ej igår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om glykogenlager i muskler och lever är låga behövs inte mycket insulin för att fylla på dessa!

Fyller man däremot på glukos när lagren är fulla så får man hyperinsulinemi.. vilket är ett förstadie till diabetes!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick diagnosen diabetes typ 2 i slutet av april. Jag började käka strikt LCHF och träna mycket kondition.

30 april när jag fick min diagnos var min vikt 104 kg. Rask promenad i uppförsbacke gjorde mig andfådd. Nu är jag nere på 86 kg och springer milen på strax över 50 minuter. Min kroppslängd är 185 cm.

För att förtydliga: Mitt mål är inte att gå tillbaka till min gamla kosthållning, utan att kunna äta mer liberalt. Jag har nämligen, inte helt oväntat, upptäckt att högintensiv träning går tungt. Jag skulle alltså vilja kunna kolhydratladda inför just sådana träningspass. Inför långa, lugna pass funkar strikt LCHF kanon.

Är det inte ett fantastiskt resultat att gå från 0 till milen på strax över 50 minuter? På ett halvår.

Undrar om vem som helst kan göra så bra resultat fast de äter kolhydrater på så kort tid? Inbillar mej att träningresultaten kommer med åren oavsett hur du äter. Självklart förordar jag LCHF som kost men kondition och styrka får man väl med tiden (åren) om man tränar regelbundet.

Jag har ju också börjat jogga f.o.m april och gör milen på 55 min och tror att om jag bara fortsätter med regelbunden joggning så kommer jag säkert nån gång nästa år fixa det på 50 min :P

Men jag kör ingen intervallträning förutom att jag i mellanåt springer ett riktigt backigt skogsspår på 9km.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bengt Nilsson: Han och Andreas kommer till Östersund på lördag. Har starka funderingar på att köpa biljett. 

Till min, och förmodligen många andra LCHF-entusiasters, glädje höll formen i sig även på dagens pass (10 km asfalt). Om jag hade bra glykogenlager igår efter söndagens brödintag, torde väl dessa vara tömda vid det här laget? Min förbättrade form beror alltså troligen på att träningen gett resultat. 

Ett faktum kvarstår dock: Det är benmusklerna som är begränsningen. När jag blir sliten är det alltid benen som säger stopp, ofta utan att jag är särskilt andfådd. Hoppas att det beror på svaga benmuskler och inte dåligt bränsle ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Än så länge handlar den här tråden mycket om träning, eftersom jag inte vill experimentera för mycket innan jag varit på provtagning och läkarbesök nästa vecka. Har kämpat hårt för att hålla sockret konstant lågt, och vill inte förstöra det sista veckan...

Hur som helst tränade jag igår igen, för tredje dagen i rad. TUNGT! Totalt slut på bränsle kändes det som. Jag som tänkt att man inte kan tömma fettreserverna så länge man har underhudsfett kvar. Är det lagret av intramuskulärt fett som inte hinner fyllas på? Det fettet är väl det som i första hand förbränns?

Har många frågor, får nog ta och gå på föreläsningen i Östersund på lördag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johan, jag tyckte lårmuskeln hade svårast att ställa om, tog ganska många månader och den är fortfarande den som är segast (efter 8 månaders LCHF).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Än så länge handlar den här tråden mycket om träning, eftersom jag inte vill experimentera för mycket innan jag varit på provtagning och läkarbesök nästa vecka. Har kämpat hårt för att hålla sockret konstant lågt, och vill inte förstöra det sista veckan...

Hur som helst tränade jag igår igen, för tredje dagen i rad. TUNGT! Totalt slut på bränsle kändes det som. Jag som tänkt att man inte kan tömma fettreserverna så länge man har underhudsfett kvar. Är det lagret av intramuskulärt fett som inte hinner fyllas på? Det fettet är väl det som i första hand förbränns?

Har många frågor, får nog ta och gå på föreläsningen i Östersund på lördag!

Det är brist på Karnitin som gör att musklerna har svårt att bränna fett!

Men hav tröst.. för det finns gott om karnitin i kött.. det är bara som så att de behöver omvandlas till karnitinensymer.. och iomed att du drivit dina muskler på glukos tidigare så är den mekanismen lite underutvecklad.. det brukar ta några månader!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bengt Nilsson: Han och Andreas kommer till Östersund på lördag. Har starka funderingar på att köpa biljett. 

Till min, och förmodligen många andra LCHF-entusiasters, glädje höll formen i sig även på dagens pass (10 km asfalt). Om jag hade bra glykogenlager igår efter söndagens brödintag, torde väl dessa vara tömda vid det här laget? Min förbättrade form beror alltså troligen på att träningen gett resultat. 

Ett faktum kvarstår dock: Det är benmusklerna som är begränsningen. När jag blir sliten är det alltid benen som säger stopp, ofta utan att jag är särskilt andfådd. Hoppas att det beror på svaga benmuskler och inte dåligt bränsle ;)

Äter du tillräckligt med salt? Benen brukar kunna ta stryk vid ett för litet saltintag vid träning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter den tillfälliga formtoppen i början av förra veckan går träningen sedvanligt tungt igen. Efter att ha besökt föreläsningen i Östersund i helgen inser jag att det blir utmanande, kanske omöjligt, att träna så mycket som jag tänkt utan kolhydrater. "Prestationskolhydrater" lär behövas i form av bra kolhydrater inför tävlingar och vissa träningspass.

Idag har jag varit på provtagning inför mitt första läkarbesök som diabetiker på torsdag. Antar att man förutom långtidssocker kommer att mäta t ex blodfetter. Ser spänt fram emot resultatet av 4,5 månaders strikt LCHF + fem Lingongrova. Jag återkommer med mina värden när jag fått dem på torsdag. Då jag i stort sett aldrig mäter socker över 5 mmol/l numera borde åtminstone sockret vara bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utlovade ju värden efter läkarbesöket. Läkaren var väldigt nöjd med utvecklingen och frågade vad jag hade gjort :) 

Dessa värden är alltså utan medicinering mot min diabetes:

Fastesocker: 3,4

Hb1Ac:   29 (normalt anses vara intervallet 27-42)

Triglycerider: 0,7

HDL: 1,14

LDL: 3,3

Totalkolesterol: 4,8

Kanske inte perfekt LDL-värde när jag kollar i vårdguiden (3,0 övre gräns), men inget läkaren reagerade på i alla fall. 

Dessutom hade han anat vilken kost jag gick på eftersom jag hade en hög nivå ketoner i blodet.

Mitt nästa experiment med kolhydrater blir dagen innan Lidingöloppets 15 km. Tänker äta potatis och/eller ris på kvällen för att ha tillgång till både fett- och kolhydratmotorn!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog ta och testa redan nu...vilket blodsockerpåslag du får av att äta ris...ev belastar du kroppen med alldeles för höga blodsockervärden helt i onödan och det tror jag inte är någon fördel alls...man skulle ju ev kunna nöja sig med att tillföra kolhydrater under loppet, typ sportdryck?

Men å andra sidan verkar ju dina värden vara så bra, så det finns kanske ingen anledning att oroa sig... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog ta och testa redan nu...vilket blodsockerpåslag du får av att äta ris...ev belastar du kroppen med alldeles för höga blodsockervärden helt i onödan och det tror jag inte är någon fördel alls...man skulle ju ev kunna nöja sig med att tillföra kolhydrater under loppet, typ sportdryck?

Men å andra sidan verkar ju dina värden vara så bra, så det finns kanske ingen anledning att oroa sig... :)

Jag testade med fem skivor bröd förra veckan och tålde det bra, se första inlägget. Sedan dess har jag varit på föreläsning med Doc och Jonas Bergqvist, där den senare dissade mjölbaserade livsmedel som kolhydratkälla. Därav tanken att äta potatis och ris. Jag kommer nog också att tillföra socker under loppet, speciellt med tanke på att anmälan var stängd idag, så det blev att köpa en plats på nätet till 30 km istället ;)

Då jag inte har något annan mål än att ha en skön dag ser jag fram emot tremilen också. Jag har sprungit den två gånger tidigare, dock bättre tränad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte läst hela tråden, så beklagar om jag nämner ngt som redan är nämnt.

Ta en titt på denna video med Staffan Lindeberg. Han pratar om LCHF och hur dieten påverkar glukostolerans. Enligt honom har studier aldrig visat att glukostoleransen förbättras av LCHF.

http://www.youtube.com/watch?v=tRD1jHJG29U

Däremot menar han att man ofta får en förbättrad glukostolerans genom att äta komplexa kolhydrater med lågt GI.

Kolla även in Dr. Neal Barnards studier. Han har med framgång "botat" typ 2 diabetiker med en diet utan kalorirestriktion, samt med mycket komplexa kolhydrater.

http://www.youtube.com/watch?v=exlv6-d-KTw

Lycka till med återhämtningen till hälsa! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte läst hela tråden, så beklagar om jag nämner ngt som redan är nämnt.

Ta en titt på denna video med Staffan Lindeberg. Han pratar om LCHF och hur dieten påverkar glukostolerans. Enligt honom har studier aldrig visat att glukostoleransen förbättras av LCHF.

http://www.youtube.com/watch?v=tRD1jHJG29U

Däremot menar han att man ofta får en förbättrad glukostolerans genom att äta komplexa kolhydrater med lågt GI.

Kolla även in Dr. Neal Barnards studier. Han har med framgång "botat" typ 2 diabetiker med en diet utan kalorirestriktion, samt med mycket komplexa kolhydrater.

http://www.youtube.com/watch?v=SHy3I9ayctQ

Lycka till med återhämtningen till hälsa! :)

Om man med glukostolerans menar närvaron eller frånvaron av insulinresistens är det klart möjligt att få tillbaka sin glukostolerans genom lågkolhydratkost (möjligen kombinerat med träning).

Peter Attia pratar ganska mycket om det i en föreläsning som finns på Youtube. Har ingen länk just nu, och inte riktigt tid att gräva fram den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man med glukostolerans menar närvaron eller frånvaron av insulinresistens är det klart möjligt att få tillbaka sin glukostolerans genom lågkolhydratkost (möjligen kombinerat med träning).

Peter Attia pratar ganska mycket om det i en föreläsning som finns på Youtube. Har ingen länk just nu, och inte riktigt tid att gräva fram den.

Det där är intressant. Jag har inte vågat prova LCHF eftersom jag är rädd att försämra min glukostolerans.

Känner du till om man kan få bättre glukostolerans med LCHF även om man inte går ner i vikt? Jag har redan gått mer än tillräckligt på blandkost så jag vill absolut inte gå ner mer.

Det jag inte får ihop är att man brukar säga att dom som äter LCHF behöver äta kolhydrater i 3 dagar innan dom gör ett glukostoleranstest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte min ökade glukostolerans beror på LCHF i sig, utan på 20 kilos viktminskning och bra träning. Om man äter LCHF utan att träna och gå ner i vikt verkar det snarare som att glukostoleransen minskar, se t ex Annika Dahlqvists berömda test.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent objektivt sett, tror jag att inte att man vet hur sambanden ser ut...det är mest spekulationer på individnivå...det är svårt att dra några egentliga slutsatser från detta...

...därmed inte sagt att man inte ska dra slusatser på individnivå, det är ju också viktigt, speciellt för individen ifråga ;) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag kommer springa 30 km på Lidingöloppet istället för 15 km kommer jag att ägna uppladdningen inför loppet rätt mycket tankeverksamhet.

Så här ser planerna ut just nu:

Idag ska jag springa 20 km terräng på strikt LCHF.

I morgon vila

På söndag antingen tävling 11 km terräng eller ett hårt träningspass på motsvarande sträcka. Inför denna aktivitet kommer jag att äta kolhydrater kvällen innan.

Om söndagens pass känns bra kommer jag förmodligen göra likadant inför Lidingöloppet, annars tänker jag ut något nytt, t ex att äta liberal LCHF sista veckan.

Givetvis kommer jag att ha järnkoll på sockret vid kolhydratintag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis kommer jag att ha järnkoll på sockret vid kolhydratintag.

Så blev det ju inte riktigt... Glömde utrustningen hemma inför Lidingöloppet. Klantigt! 

Jag ändrade i alla fall på den tänkta laddningen och körde strikt LCHF ända till kvällen innan loppet. Då åt jag en kebabtallrik med extra mycket ris och en halv barnpizza (var för sugen för att låta bli ;) ). På tävlingsdagen åt jag strikt LCHF till frukost och lunch. Under tävlingen fyllde jag på med rejäla mängder sportdryck och bananer. 

Resultat: Inga som helst problem med energiförsörjningen. Höll hyfsat jämn fart genom loppet och landade på 2:56, vilket jag är mycket nöjd med. Faktum är att för två månader sedan var jag nöjd över att ha orkat springa tre km i sträck utan att börja gå :)

Jag kunde inte mäta sockret, vilket var synd. Däremot verkade kolhydratladdningen funka bra, något som blir till stor hjälp inför nästa lopp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är intressant. Jag har inte vågat prova LCHF eftersom jag är rädd att försämra min glukostolerans.

Känner du till om man kan få bättre glukostolerans med LCHF även om man inte går ner i vikt? Jag har redan gått mer än tillräckligt på blandkost så jag vill absolut inte gå ner mer.

Det jag inte får ihop är att man brukar säga att dom som äter LCHF behöver äta kolhydrater i 3 dagar innan dom gör ett glukostoleranstest.

Att man äter LCHF behöver inte betyda att man går ner i vikt. Många verkar tro att när man nått sin målvikt ska man tillföra kolhydrater i en sådan mängd att man precis klarar sig utan att böra gå upp i vikt igen. Det finns risker med det, bland annat att sötsug kommer tillbaka om man hade problem med det tidigare. Det kan också på lite längre sikt leda en tillbaka i samma problem med insulinresistens och andra insulinrelaterade komplikationer.

Om man vill äta LCHF, men inte vill gå ner i vikt tillför man fett i sådan mängd att man förblir viktstabil. Äter man tillräckligt med kalorier kommer kroppens energibehov täckas av det man äter och då behöver inte kroppen ta från de egna lagren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man äter LCHF behöver inte betyda att man går ner i vikt. Många verkar tro att när man nått sin målvikt ska man tillföra kolhydrater i en sådan mängd att man precis klarar sig utan att böra gå upp i vikt igen. Det finns risker med det, bland annat att sötsug kommer tillbaka om man hade problem med det tidigare. Det kan också på lite längre sikt leda en tillbaka i samma problem med insulinresistens och andra insulinrelaterade komplikationer.

Om man vill äta LCHF, men inte vill gå ner i vikt tillför man fett i sådan mängd att man förblir viktstabil. Äter man tillräckligt med kalorier kommer kroppens energibehov täckas av det man äter och då behöver inte kroppen ta från de egna lagren.

Jag vet att man kan äta LCHF utan att gå ner i vikt. Det var den här frågan jag undrade över "Känner du till om man kan få bättre glukostolerans med LCHF även om man inte går ner i vikt?"

Du skrev ju att man kunde få tillbaka sin glukostolerans genom att äta LCHF och då undrade jag om kan få det även om man inte går ner i vikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kan man om man lidit av metabolt syndrom och de metabola problemen går tillbaka!

Då förbättras inte bara glukostolleransen utan flera andra metabola funktioner!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att man kan äta LCHF utan att gå ner i vikt. Det var den här frågan jag undrade över "Känner du till om man kan få bättre glukostolerans med LCHF även om man inte går ner i vikt?"

Du skrev ju att man kunde få tillbaka sin glukostolerans genom att äta LCHF och då undrade jag om kan få det även om man inte går ner i vikt.

Aha! Jag missuppfattade. Jo, det ska man kunna. Processen går dessutom fortare om man kombinerar LCHF med riktigt tung styrketräning (vilket iofs kan leda till viktuppgång, men det är i så fall muskler och det är ju bara bra).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Därmed inte sagt att man lyckas återställa bukspottkörtels hela förmåga att utsöndra insulin.. om det gått så långt att steatosen i sagda organ har gått över i nekros och ärrbildning som följd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg