Jump to content

Snabbast rostbrödet??

Petra

Recommended Posts

Världens snabbaste lågkolhydratsbröd?? 4 ägg och ca 2 dl kesella blandas med visp. Vill du ha mer fett så blanda i valfritt 1/2-1 dl... Sen i med mjölblandning av: 1 dl kokosmjöl, 1 dl mandelmjöl, 2-3 msk husk, 2 tsk bakpulver, ev 1 msk brödkryddor, ev lite frön typ 1/2 dl vardera solros o linfrö men det blir bra utan.. Vispa ihop allt, låt svälla 5 min. Lägg i smörsmord microsäker form, jag har fyrkantig 1 liter, vill du så på med lite extra frön: vallmo, sesam el annat.. Kör på högsta effekt i micron 6-7 min. Voila! Klart. Blir 10 skivor perfekt rostbröd. Varje skiva, 10 st, innehåller, om man tar kesella o inget extra fett: 7 g protein, 7 g fett, o 1,7 g kolhydrater. Och det tar max 15 min inalles! Blir urgott i rosten! Obs! Behöver INTE några förmaningar om Micron... Vet att det Kanske ej är världsnyttigt men ibland HAR man bråttom?

post-777-0-50785600-1378744718_thumb.jpg

• Like 5

Jag har bakat det här många ggr, o ibland är det slut på det ena än det andra, då får man anamma "man tager vad man haver". Nån gång tog jag 1,5 dl pofiber, 1/2 dl havrekli och några msk husk; blev minst lika bra! Men ca 2 dl "mjöl" + husk blir nog lagom...

Ska absolut testa! Fast erkänner att jag börjar bli trött på mandelmjöl-smaken. Kan man byta ut det mot något annat?? Helst inte kokosmjöl, för den smaken slår också igenom, tycker jag. Någon som har något förslag? B)

Har inte provat att baka på det men tycker att valnötter påminner lite om rågsmak. I början tog jag valnöt med smör när jag var sugen på bröd. Har också provat en rawfood pajdeg av valnöt

Petra, snälla... Kan du tagga det här på bröd eller bakning så det blir lätt att hitta det när jag behöver receptet. Det här är nåt jag gärna skulle vilja ha tillgängligt, men jag är för lat att spara ner det i nåt jag inte har ordning på i alla fall

MÅSTE testas!!!!!

Behöver bara inskaffa en bra form först. Men, att köpa en snygg form till köksarsenalen är ju sällan ett problem ;-)

Jag älskar mat som går snabbt att göra (därför älskar jag lchf-mat, grytor klara på 15 minuter!).

Sådana här bröd är så bra att ha i frysen tycker jag (skivar och fryser in), bara att plocka fram när det behövs.