Michaela Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Hur snabbt bildas fett egentligen? Om jag vräker i mig 7000 kalorier (som väl motsvarar ett kilo fett?), när kan jag vänta mig resultatet? Knappast efter en dag, men tar det några dagar, en vecka eller flera veckor? Nu syftar jag alltså inte på eventuell vattenlagring eller liknande, utan rent fett. Ibland har jag introducerat några nya maträtter, och senare den veckan ökat i vikt, och då skyllt på de nya maträtterna, men det kanske i själva verket är flera veckor gamla saker som visar sig på vågen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Bra fråga. Testa. Mät fett% och muskel% regelbundet en tid och se vad du får för variation... Jag tror inte du ser något på ganska lång tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jag tror det bildas mycket snabbt. Under en dag. Vart annars är denna extra energi i kroppen? Blir snabbt överfullt i blodet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Fett ger ju i sig en långsammare magsäckstömning. Om man dessutom äter mycket så bör magsäckstömningen bli ännu långsammare. Sedan sker ju den största delen av näringsupptaget i tunntarmen. Sett på det stora hela så borde det inte ta så jättelång tid. Så jag tror som Leo, <24h. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Finns nog anledning att tro att kroppens verkningsgrad minskar om man överäter - allt överskott lagras knappast utan en del av överskottet passerar ut? Nu är det ju svårt att överäta fett men om man tvingar sig går det nog,,,, Men fett måste ju oxå lagras in - vi har väl kappast en fettmängd motsvarande 7000 kcal skvalpande i blodomloppet,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Hur snabbt bildas fett egentligen? Om jag vräker i mig 7000 kalorier (som väl motsvarar ett kilo fett?), när kan jag vänta mig resultatet? Knappast efter en dag, men tar det några dagar, en vecka eller flera veckor? Nu syftar jag alltså inte på eventuell vattenlagring eller liknande, utan rent fett. Ibland har jag introducerat några nya maträtter, och senare den veckan ökat i vikt, och då skyllt på de nya maträtterna, men det kanske i själva verket är flera veckor gamla saker som visar sig på vågen? Är det 7000 kcal kolhydrater eller fett du äter? Vad är syftet? Det som inte förbrukas utav energin som kommer ut i blodet lagras eller blir värme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts