stoscha Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Visserligen är jag humanist och lärde mej aldrig räkna förrän jag kallade det ekonomi i stället, men riktigt så här dålig är jag inte. Jag råkade sitta så jag hade innehållsförteckningen på en ost framme och hade inget roligare för mej så jag läste hela. Innehåll 100 g: fett 31 g, protein 25 g, kolhydrater <0,01 g. .... Sen stod inget mer!!? (utom mikrogram viaminer och sånt) Är halva osten luft, eller?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Vatten.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Det blir en jävla massa luft! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Det blir en jävla massa luft! Dessutom var den grynpipig :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Vatten.... Usch.. Hur får man in hälften vatten i en hårdost. Det är bara 3 E-ämnen i den, men jag måste nog kolla vad det är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Tillomed du består till cirka 60% av vatten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Tillomed du består till cirka 60% av vatten! Ja, men jag har ju ett skal runt ikring. Behövs inte det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Det mesta levande består av vatten med något skal av antingen proteiner och fett eller kolhydrater! Och ost är protein med fett och vatten! När löpen tillsätts så koagulerar proteinet och binder fett och vatten emellan sig.. sen försöker man pressa ut så mycket vatten man kan, men man blir alldrig av med allt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Härligt med så mycket kunskap så nära till! Jag har börjat läsa högt på valda delar till maken för att vi ska förkovra oss tillsammans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evha Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Det är en näringsdeklaration du läst, inte en innehållsdeklaration.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Yepp, du har rätt, det står näringsvärde... Tänk, då är denna dag inte förspilld, eftersom jag lärt mej nåt nytt... Tänkte att allt man stoppar i sej ger nåt och humanist som jag är hade jag ingen susning om att noll också är ett värde. Tack! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Bättre än en barkis, den innehåller (och jag citerar) vatten, luft och gammelt bös! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts