stoscha Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 5 vitöksklyftor 750 g squash Salt, peppar 75 g smör 2 äggulor 2 msk creme fraiche 1 tsk paprikapulver 2,5 dl riven parmesan Skiva vitlök och squash tunt. Lägg dem i kokande saltat vatten. Låt koka upp igen och häll av. Smält smöret, rör samman med fraiche och äggulor, krydda. Lägg squash i smord form och häll äggröran på. Strö på riven ost. Gratinera 40-40 min 250 gr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 5 vitöksklyftor 750 g squash Salt, peppar 75 g smör 2 äggulor 2 msk creme fraiche 1 tsk paprikapulver 2,5 dl riven parmesan Skiva vitlök och squash tunt. Lägg dem i kokande saltat vatten. Låt koka upp igen och häll av. Smält smöret, rör samman med fraiche och äggulor, krydda. Lägg squash i smord form och häll äggröran på. Strö på riven ost. Gratinera 40-40 min 250 gr Jag skulle nog välja att låta vitlöken svettas i smör, och sedan byta ut creme fraichen mot grädde som hälls i och låts koka i ca 20 min tillsammans med paprikakryddan, varvid äggulorna sedan monteras ner på slutet. Sedan varva squash, sås och ost som även toppas. Anrättningen blir fylligare då både vitlökens och gräddens smaker fått utvecklas. Säkert gott även med CF, men den har sina begränsningar. Grädde är kungen i köket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 Jag skulle nog välja att låta vitlöken svettas i smör, och sedan byta ut creme fraichen mot grädde som hälls i och låts koka i ca 20 min tillsammans med paprikakryddan, varvid äggulorna sedan monteras ner på slutet. Sedan varva squash, sås och ost som även toppas. Anrättningen blir fylligare då både vitlökens och gräddens smaker fått utvecklas. Säkert gott även med CF, men den har sina begränsningar. Grädde är kungen i köket... Receptet är taget från en vanlig kokbok från 80-talet, så helt klart är att det kan behöva förbättringar. Tackar för tipsen. Måste absolut provas nästa gång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Här kommer ett recept jag fått av min italienskafröken - tänkt till antipasto: Hylva 2 zucchini med osthyvel på längden, salta och lägg i durkslag för att rinna av en bra stund (vattnar sig synligt). Koka 2dl vitvinsvinäger, 1dl vatten, 2 skivade vitlöksklyftor och ett par nypor torkad salvia i ett par minuter. Fritera zucchinin i olja, några remsor i taget, tills de börjar få färg (passa, det går fort). Lägg zucchinin i en glasburk och häll över lagen. Själv tar jag alltid mer vitlök för den blir vansinnigt god... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Min gräddstuvade pytt: Jag steker grovhackad lök, tärnad squash och champinjoner i smör, saltar och pepprar. Slår på grädde och låter det koka ihop. Serverar med stekt ägg. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Mjölksyra! Tvätta, ta bort blomfästen, riv grovt (släng bort kärnorna om de är större än 15 cm) blanda 2kg zucchinirasp med 30 g jodfritt salt. Packa en 2- liters glasburk (konserv-) stampa/pressa ihop så all luft försvinner, täck ytan med t ex en liten tvättad fryspåse som fylls med vatten, (luften sugs ut och försluts väl). Se till att raspet är väl täckt av saltlaken. Låt stå i rumstemperatur i 14 dagar. Se'n klar att äta. Förvaras då i kylskåp. Jättegott! Går bra att syra lök, tomater (både röda och gröna) och de flesta andra grönsaker! Hur enkelt som helst! Gott och gratis probiotika! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts