Träningstokig Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Min dotter är allergisk mot mjölkprotein och massa andra saker så att hon dricker bara vatten som måltidsdryck. På dagis får hon äppeljuice ibland men det känns så tråkigt att hon ska dricka sockervatten. Har testat att göra egen mandelmjölk för att se om det är något hon gillar. Nu blev jag lite nyfiken på vad som följer med i mjölken och vad som blir kvar i "mandelgröten". Är det mest kolhydrater som följer med vätskan eller blir de kvar i den mixade mandeln? Fettet? Blir det kvar i mandeln eller i vätskan? Eller kan man anta att fördelningen av näringsinnehållet i mjölken ser ut ungefär som mandeln gjorde ursprungligen? För då undrar jag om mandelresterna blir ungefär som vanligt mandelmjöl man köper på affären? Gissar att ingen kan svara säkert på mina frågor men vad tror ni? Lakas näringsämnena ur olika väl i en sådan här process? Har inte kokat mandeln utan bara skalat och mixat med kallt vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Karlsson Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Hej, jag gjorde en snabbsökning men kunde inte hitta näringstabell för mandelmjölk. Rent logiskt borde du kunna "subtrahera" näringstabellen för vanlig mandel med näringstabellen för mandelmjölk - det som blir kvar borde väl det du letar efter . Med tanke på näringstätheten i mandel och andra nötter så är det säkert väldigt synd att slänga bort något från det (ja, bortsett det yttre skalet ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träningstokig Posted October 9, 2013 Author Share Posted October 9, 2013 Hej, jag gjorde en snabbsökning men kunde inte hitta näringstabell för mandelmjölk. Rent logiskt borde du kunna "subtrahera" näringstabellen för vanlig mandel med näringstabellen för mandelmjölk - det som blir kvar borde väl det du letar efter . Med tanke på näringstätheten i mandel och andra nötter så är det säkert väldigt synd att slänga bort något från det (ja, bortsett det yttre skalet ) Tack för svaret! Använder mandelresterna fler gånger med en mindre mängd vätska och får ut ytterligare lite mjölk. Känner också att det känns onödigt att slänga bort mjölet men vet inte riktigt vad man ska använda allt till eftersom jag inte bakar :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Jag gillar indisk mat som ofta innehåller såser som reds med malen mandel, om du inte bakar så kanske du lagar till en sås nån gång då o då som du vill ha lite tjockare och då kan du prova att använda mandelresterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Jag skulle använda den absolut i fröbrödsdeg eller under den rivna osten i fröbröd som jag ofta har på plåten iefter halva gräddningstiden. Gott! Du kan oxå använda det i fiskgratäng under osttäcket. Jag slänger aldrig något, hittar alltid på nåt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts