Jump to content

Testat göra mandelmjölk - kan man använda mandelresterna till något vettigt?

Träningstokig

Recommended Posts

Min dotter är allergisk mot mjölkprotein och massa andra saker så att hon dricker bara vatten som måltidsdryck. På dagis får hon äppeljuice ibland men det känns så tråkigt att hon ska dricka sockervatten.

Har testat att göra egen mandelmjölk för att se om det är något hon gillar. Nu blev jag lite nyfiken på vad som följer med i mjölken och vad som blir kvar i "mandelgröten". Är det mest kolhydrater som följer med vätskan eller blir de kvar i den mixade mandeln? Fettet? Blir det kvar i mandeln eller i vätskan?

Eller kan man anta att fördelningen av näringsinnehållet i mjölken ser ut ungefär som mandeln gjorde ursprungligen? För då undrar jag om mandelresterna blir ungefär som vanligt mandelmjöl man köper på affären?

Gissar att ingen kan svara säkert på mina frågor men vad tror ni? Lakas näringsämnena ur olika väl i en sådan här process? Har inte kokat mandeln utan bara skalat och mixat med kallt vatten.

Hej,

jag gjorde en snabbsökning men kunde inte hitta näringstabell för mandelmjölk. Rent logiskt borde du kunna "subtrahera" näringstabellen för vanlig mandel med näringstabellen för mandelmjölk - det som blir kvar borde väl det du letar efter :). Med tanke på näringstätheten i mandel och andra nötter så är det säkert väldigt synd att slänga bort något från det (ja, bortsett det yttre skalet :))

• 4 weeks later...

Hej,

jag gjorde en snabbsökning men kunde inte hitta näringstabell för mandelmjölk. Rent logiskt borde du kunna "subtrahera" näringstabellen för vanlig mandel med näringstabellen för mandelmjölk - det som blir kvar borde väl det du letar efter :). Med tanke på näringstätheten i mandel och andra nötter så är det säkert väldigt synd att slänga bort något från det (ja, bortsett det yttre skalet :))

Tack för svaret! Använder mandelresterna fler gånger med en mindre mängd vätska och får ut ytterligare lite mjölk. Känner också att det känns onödigt att slänga bort mjölet men vet inte riktigt vad man ska använda allt till eftersom jag inte bakar :-)