frukinny Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Skulle vilja ha tips om litteratur eller studier om LCHF till barn och ungdomar. Min dotter klagar på att hon har värk i lederna. Själv bad jag henne testa utan bröd, ris, pasta och potatis under någon/ några veckor (naturligtvis inte socker heller). Skolsköterskan hade inte samma åsikt som jag.....Vad skulle kunna skada??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 (edited) Skulle vilja ha tips om litteratur eller studier om LCHF till barn och ungdomar. Min dotter klagar på att hon har värk i lederna. Själv bad jag henne testa utan bröd, ris, pasta och potatis under någon/ några veckor (naturligtvis inte socker heller). Skolsköterskan hade inte samma åsikt som jag.....Vad skulle kunna skada??? Jag vet faktiskt inte om det finns några böcker specifikt om LCHF och ungdomar. Möjligen receptips kanske. Kolhydratreducerad kost till barn och ungdomar är inte skadligt på något sätt, skolsköterskan borde definitivt läsa på och sätta sig in i vad kosten innebär innan hon gör sådana dumma uttalanden tycker jag. Tyvärr är det ett problem med att äta LCHF i skola och förskola då det är mycket få skolor som tillhandahåller sådan mat, och barnen blir ifrågasatta av lärare och mattanter då de inte tar av kolhydraterna. Det vill till ett starkt barn eller ungdom i den utsattheten. Om din dotter blir bättre i lederna av mindre kolhydrater, så tycker jag att skolsköterskan inte har med det att göra, om hon inte är beredd att förkovra sig lite. Stå på er och lycka till Edit: Vill också tala om att mina ungdomar har ätit (kanske inte helt strikt) LCHF i 6 år och mår mycket bra på det, med förbättrade resultat i skolan, mycket sällan sjuka, och ett allmänt gott humör utan allt för stora humörsvängningar som tillhör tonåren Edited September 10, 2013 by Syster 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaO Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 LCHF for the next generation av Lars-Erik Litsfeldt är en jättebra bok skriven om och för ungdomar. 51 kr på www.adlibris.com 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Skulle vilja ha tips om litteratur eller studier om LCHF till barn och ungdomar. Min dotter klagar på att hon har värk i lederna. Själv bad jag henne testa utan bröd, ris, pasta och potatis under någon/ några veckor (naturligtvis inte socker heller). Skolsköterskan hade inte samma åsikt som jag.....Vad skulle kunna skada??? Jag tycker att skolsköterskan skulle vara glad om det är en tonåring som frivilligt avstår läsk och godis! Att inte äta socker, spannmål och potatis - dvs överäta kolhydrater är bra för alla. Inte minst för tonåringar. Jag tror det är Sven-Erik Litsfeldt som har skrivit en bok som vänder sig till tonåringar. Kommer inte ihåg vad den heter, men prova och sök på någon boksida. Sedan finns det flera böcker om LCHF som vänder sig till hela familjen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Skulle vilja ha tips om litteratur eller studier om LCHF till barn och ungdomar. Min dotter klagar på att hon har värk i lederna. Själv bad jag henne testa utan bröd, ris, pasta och potatis under någon/ några veckor (naturligtvis inte socker heller). Skolsköterskan hade inte samma åsikt som jag.....Vad skulle kunna skada??? Kan inte skada alls! Skolsköterskan är helt enkelt felutbildad, vilket tyvärr är väldigt vanligt idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Att hon får mindre ledvärk av att ta ut sädesslag ur kosten är inte så konstigt: "This explains why CD and gluten intolerance are associated with several different diseases, including type 1 diabetes, thyroid disorders, osteoporosis, neurodegenerative conditions like Alzheimer’s, Parkinson’s and dementia, psychiatric illness, ADHD, rheumatoid arthritis, migraine, obesity and more."/ "As you can see, up to 17% of people with CD have an “undefined neurological disorder”. But even that alarmingly high statistic only accounts for people with diagnosed CD. We know that only 1 in 8 people with CD are diagnosed. We also know that those with CD represent only a small fraction of the population of people with gluten intolerance. With this in mind, it’s not hard to imagine that the number of people with gluten intolerance that have “undefined neurological disorders” (and other associated conditions on the list above) could be significantly higher than current research suggests." (http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-1-dont-eat-toxins) Själv hade jag envis knävärk som jag tillskrev övervikt och stigande ålder. Den försvann när jag gick ner. Men den kommer tillbaks så fort jag slarvat och ätit minsta lilla vete. Dessutom hade jag sista året innan kostomläggningen känt av en vandrande ledvärk som kom och gick mellan fingrarna Jag tillskrev åldern den med. Samma sak som med knäna: puts väck men den kommer som et skott om jag äter vete. Men först kommer fisarna och raparna och sen kommer magontet och jag blir slarvig i rumpan och ja, sen kommer ledvärken och håller i sig ett par dar. Jag faller extremt sällan för frestelsen numera, kan vi säga. Det finns inget essentiellt din dotter går miste om ifall hon helt enkelt utesluter spannmål och socker. Påstår skolsköterskan något annat bevisar hon bara hur illa beläst hon är i näringslära. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Generellt sett så brukar lågkolhydratkost ge mindre problem med ledvärk etc. Jag vet många hårt tränande som upplever mindre ledproblem efter övergång till lågkolhydratkost eller (bara) mer fettrik kost. Med detta sagt, jag känner också till ett par fall där motsatsen inträffat. I ett av dessa fall så blev det dock bättre efter vätskeintaget (!) ökat. Skulle jag baserat på min egen erfarenhet koppla ledhälsa till kostthållning så skulle jag dock favorisera en åtminstone inte fettsnål kost. Anekdotstund över för i afton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Ja, att kolhydratkost i allmänhet ger mindre ledbesvär, det kan jag skriva under på. Nu är jag ju ingen ungdom, men jag var inte så gammal när jag diagnostiserades med den reumatiska diagnosen som kallas HLA-B-27-associserad polyartrit (fint va?) Jag medicinerade ganska många år med läkemedel som...cellgifter, malariamediciner och kortison, med tillhörande biverkningar :(så till slut var det bara kortisonet jag kunde äta. Jag började äta LCHF på grund av magen, men blev så pass bra i lederna att jag kunde trappa ut kortisonet, och var faktiskt medicinfri efter ett halvt år Nu påstår jag inte att alla reumatiker kan uppnå medicinfrihet (jag kanske har en beskedlig variant) men jag tror inte att någon har något att förlora med att prova en ketogen kost, oavsett vilka besvär man har i lederna, barn eller vuxna. Och jag tycker inte att någon skolsköterska ska ifrågasätta det..och ingen annan heller, för den delen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Skulle vilja ha tips om litteratur eller studier om LCHF till barn och ungdomar. Min dotter klagar på att hon har värk i lederna. Själv bad jag henne testa utan bröd, ris, pasta och potatis under någon/ några veckor (naturligtvis inte socker heller). Skolsköterskan hade inte samma åsikt som jag.....Vad skulle kunna skada??? Gör en kompromiss kanske och be henne testa att undvika spannmål, dvs behåll potatisen. Kanske det räcker för att hon ska bli bättre? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts