Jump to content

Diabetes från socker eller helt enkelt för mycket mat?

djohan
 Share

Recommended Posts

Diskuterade idag det nya kinaproblemet (http://www.kostdoktorn.se/varfor-ar-de-flesta-kineser-pa-vag-att-fa-diabetes) med en kines. Jag la problemet på de ökade sockernivåerna i våra matbutiker (jag tänker mer socker = svårare för våra glukosreceptorer att hänga med). Hon däremot hävdar att fett är lika farligt eftersom det i kroppen bryts ner till socker.

Skulle ni kunna ge mig information om vad som är rätt, och varför?

Lite grundläggande artiklar kring ämnet skulle också vara jättesnällt (ex kända case studies där de tagit folk med olika dieter och sett vilka som fått mest diabetes, eller tvärtom efter diabetes vilka som klarat sig bäst)

Tack!

Fett bryts inte ner till socker!

Socker kan däremot omvandlas till fett!

Sen så verkar Kineser vara extra känsliga för ris! 

"Higher consumption of white rice is associated with a significantly increased risk of type 2 diabetes, especially in Asian (Chinese and Japanese) populations."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22422870

Diskuterade idag det nya kinaproblemet (http://www.kostdoktorn.se/varfor-ar-de-flesta-kineser-pa-vag-att-fa-diabetes) med en kines. Jag la problemet på de ökade sockernivåerna i våra matbutiker (jag tänker mer socker = svårare för våra glukosreceptorer att hänga med). Hon däremot hävdar att fett är lika farligt eftersom det i kroppen bryts ner till socker.

Diabetes typ 2 beror på en kombination av insulinresistens och sviktande betaceller. Detta är grundproblemen bakom diabetes typ 2.

Rent teoretiskt (in vitro) kan bägge orsakas av både hög nivå av fria fettsyror och högt blodsocker, d.vs. både fett och socker, på så sätt har den du pratade med rätt. Problemet är bara att de höga blodsockret och fettsyrorna uppstår först när du redan har insulinresistens och sviktande betaceller. En metabolisk frisk person drabbas inte av dessa problem. Symptomen (högt blodsocker och fettsyror) är alltså snarare en följd av diabetes men knappast dess orsak. Vi ska dock komma ihåg att högt blodsocker och fettsyror kan förvärra sjukdomsbilden när man redan är drabbad, så det finns alla skäl till att hålla dessa nere.

En lite bättre förklaringsmodell som kommit på senare år är att insulinresistensen orsakas av ökad fettinlagring i levern (NAFLD: non - alcoholic fatty liver disease). NAFLD kan iofs komma från fetma (=för mycket mat) men även ha andra orsaker; det finns personer som är insulinresistenta trots att de är smala. De sviktande betacellerna i sin tur beror i grund och botten på en mängd olika faktorer som huvudsakligen är genetiska eller autoimmuna.

(När det gäller fett som omvandlas till socker så finns ingen sådan metabolisk väg i djurriket, finns däremot i växtfröer. Energin från fettet används dock av levern för att driva glukoneogenesen som kan höja blodsockret , men det är en helt annan femma.)

Skulle ni kunna ge mig information om vad som är rätt, och varför?

Lite grundläggande artiklar kring ämnet skulle också vara jättesnällt (ex kända case studies där de tagit folk med olika dieter och sett vilka som fått mest diabetes, eller tvärtom efter diabetes vilka som klarat sig bäst)

Tack!

För mycket mat, för lite motion och raffinerade kolhydrater. Vi är inte gjorda för stillasittande arbeten, motoriserad förflyttning och ständigt överflöd av mat (inkl godis, läsk, chips mm). Stress och rökning påverkar också i negativ riktning.