lidokain Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Visst får man halsbränna av fet mat. Det måste alla väl hålla med om. Det är liksom inte normalt att stoppa i sig 200 gram 82% smör varje dag. Jag höll på att dö inatt av magsmärtor och halsbränna. Jag har nu kört i 6 veckor och överväger att sluta med LCHF. Åt ranitidin i 10 dagar och mådde ok men provade nu utan och det funkar inte. LCHF är effektiv men man offrar ena mot ett annat. Pest mot kolera. Övervikt mot magsår och kanske näringsbrist under vissa perioder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Det är inte alls säkert att det är smöret du får halsbränna av. Det är ju viktigt att äta mycket grönsaker och inte mer protein än vanligt. Typ fettkaffe och bacon och inga grönsaker som en del äter skulle jag säkert få ont i magen av. Massor med smör i samma måltid och inga grönsaker är nog inte heller bra. Balanserade måltider är nog bra även när man äter LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Visst får man halsbränna av fet mat. Det måste alla väl hålla med om. Det är liksom inte normalt att stoppa i sig 200 gram 82% smör varje dag. Jag höll på att dö inatt av magsmärtor och halsbränna. Jag har nu kört i 6 veckor och överväger att sluta med LCHF. Åt ranitidin i 10 dagar och mådde ok men provade nu utan och det funkar inte. LCHF är effektiv men man offrar ena mot ett annat. Pest mot kolera. Övervikt mot magsår och kanske näringsbrist under vissa perioder. Nix, det måste inte "alla väl hålla med om" . Gick över till LCHF januari i år, märkte att vikten börja öka en takt jag inte upplev förut. Efter många års uppehåll hade magkatarren börja komma tillbaka och jag köpte receptfri medicin för att dämpa syran. Efter ca 2-3 veckor med LCHF är överskottet av magsyran borta och den har inte visat sig igen. Har förstått av tidigare inlägg att du inte styr över kosthållningen själv? Men undrar ändå hur du landar i slutsatsen att man får näringsbrist under vissa perioder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Nu är ju jag långt ifrån expert, men har ändå skaffat mig lite erfarenhet genom att äta lchf i några månader och läsa massor av lchf-bloggar och jag säger bara: 200 gram smör?? Varje dag?? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Hej! Nej jag håller inte med. Jag undrar hur äter du egentligen?? Halsbränna ska du ju inte få av lchf mat. Inte undernäring heller. Du vet att "det ska va gött å leva" Och ge inte upp! Du måste bara hitta just din väg för att må bra och få en kropp som funkar bra . Ta hjälp av andra för att hitta din väg. Kostrådgivarna är bra. Så jag önskar lycka till framöver /monki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Halsbränna får jag inte av lchf, tvärtom! När jag gör ett avsteg och äter kolhydrater, DÅ får jag halsbränna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Halsbränna får jag inte av lchf, tvärtom! När jag gör ett avsteg och äter kolhydrater, DÅ får jag halsbränna. Samma här! Avsteg kan ge halsbränna, aldrig någonsin LCHF. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zackarias Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Lchf botar halsbränna! Mamma hade otrolig halsbränna och sura uppstötningar i ett helt år! Inga medciner hjälpte! Mitt råd var naturligtvis lchf, men de "hörde" hon inte. För ett halv år sen var hon på nån behandling, rekommenderar ? Jo bort med socker gluten o mjölkprpodukter. Resutat? Klockrent! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Innan jag började med LCHF hade jag ofta halsbränna och magen tålde inte fet mat. Var vi borta på middag fick jag ägna timmarna efter middagen med att springa på toaletten. I helgen åt vi kyckling i ugn täckt med gräddsås och ost, till efterrätt hemgjord glass på en dl grädde och en äggula per person. Jag bara och väntade på halsbrännan och toalettbesöken - men ingenting hände. Helt fantastiskt! Vet inte hur du äter men 200 gram smör per dag låter väldigt mycket. Ta exemplet om du tidigare åt 3 potatisar till din middag så ska du idag byta ut dina tre potatisar mot knappt två matskedar smör. 3 potatisar i energimängd motsvarar knappt 2 msk smör. Jag kan avsluta med att berätta att fettkaffet som är så populärt hos många är inget för mig. Provar då och då men det gör mig fortfarande illamående och ger mig halsbränna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Jag kan tänka mig att det skulle kunna bero på hur mycket fett man får i sig på en och samma gång. Själv får jag en rätt stökig mage av fettkaffe, men kaffe med kokosolja och vispgrädde går alldeles utmärkt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Fett ger aldrig halsbränna o hur har du tänkt tillämpa kosten om du tror du kommer få näringsbrist?? Halsbränna av fett är helt enkelt otänkbart eftersom fett ingått i vår kost sedan vi klättrade ner från träden.. Testa ät enbart en köttbit och smör Får du halsbränna då? Det som ger dig problem är däremot troligen någon kombination av kolhydrat/mejeri/frukt eller nåt liknande Rannsaka din kost och du kommer att hitta orsaken... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Visst får man halsbränna av fet mat. Det måste alla väl hålla med om. Det är liksom inte normalt att stoppa i sig 200 gram 82% smör varje dag. Jag höll på att dö inatt av magsmärtor och halsbränna. Jag har nu kört i 6 veckor och överväger att sluta med LCHF. Åt ranitidin i 10 dagar och mådde ok men provade nu utan och det funkar inte. LCHF är effektiv men man offrar ena mot ett annat. Pest mot kolera. Övervikt mot magsår och kanske näringsbrist under vissa perioder. Varför äter du 200 gr smör om dagen? Jag tror att jag skulle må illa av det med. Prova att äta en annorlunda sammansättning av mat. Hoppas du mår bättre snart, halsbränna är inte kul alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 1. Visst får man halsbränna av fet mat. 2. Det måste alla väl hålla med om. 3. Det är liksom inte normalt att stoppa i sig 200 gram 82% smör varje dag. 1. Nej. 2. Så bara för att du upplever ett problem med din hälsa så "måste väl" alla ha exakt samma problem. Jag äter fet mat och har aldrig haft halsbränna. Alltså existerar inte halsbränna. 3. Här har du nog rätt om du med "normalt" menar "vanligt förekommande" . Men om någon vill och trivs med att äta sådant smörintag så får den gärna äta så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Jag blev också av med min halsbränna då jag gick över till lchf, det tog kanske 6 månader, men nu får jag som många andra halsbränna av vissa kolhydrater. Det jag främst får halsbränna av numera är vetemjöl och äpple (skalet?). Jag tror det har att göra med de enzymer som magen producerar för att bryta ner kolhydraterna som ger mig halsbränna. Men är inte säker. Fett och protein är det ialla falll inte. För mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Magsår låter inte bra, kanske du äter en för extrem variant av LCHF? Kanske du ska prova mer fibrer från grönsaker och låta fettet vara en naturlig del av måltiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Sura uppstötningar är kopplat till för lite magsyra och intoleranser. Magsår är kopplat till en specifik parasit nämligen H. Pylori. Kan vara värt att kika på? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Jag får magkatarr och illamående av för mycket fett men då tänker jag på vad Anna Hallén skrivit nånstans "Du får äta så mycket fett du VILL, du kommer nämligen inte att VILJA äta så väldigt mycket" (eller nåt sånt). Jämfört med innan kostomläggningen äter jag mycket fett, jämfört med många recept andra delar med sig av, lite mindre. Lagom för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 När jag var överviktig hade jag ofta halsbränna, nu sedan snart två år med LCHF nästan aldrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Jag tror inte att man i allmänhet får halsbränna av fet mat, finns ju naturligtvis individuella variationer, men vad som många får halsbränna av, är stekt mat, och ju hårdare stekt desto mer halsbränna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas H Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Visst får man halsbränna av fet mat. Det måste alla väl hålla med om. Det är liksom inte normalt att stoppa i sig 200 gram 82% smör varje dag. Jag höll på att dö inatt av magsmärtor och halsbränna. Jag har nu kört i 6 veckor och överväger att sluta med LCHF. Åt ranitidin i 10 dagar och mådde ok men provade nu utan och det funkar inte. LCHF är effektiv men man offrar ena mot ett annat. Pest mot kolera. Övervikt mot magsår och kanske näringsbrist under vissa perioder. Som du märker lidokain så är din fråga lite ovanlig..... dvs. Stämmer inte för de flesta. För över tio år sedan fick jag lära mig att för dom flesta undveks halsbränna om man minskade ner på de vita produkterna(socker och mjöl). 2001(?) kom losec ut i småförpackningar och kunde sedan köpas receptfritt. Samma år var det en mindre artikel i läkartidning om en studie som rapporterade om att lånvarig Losecanvändning skapade näringsbrister så en koständring är nog bäst för detta problem som nu väldigt många har! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas H Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Sura uppstötningar är kopplat till för lite magsyra och intoleranser. Magsår är kopplat till en specifik parasit nämligen H. Pylori. Kan vara värt att kika på? Intoleranser kan jag nog hålla med om, men vad gäller magsyra kan det nog precis vara tvärtom. Dvs för lite......Kan testas med saltsyretablett! Håller med om parasiten också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Jag äter 150 - 200 gram smör per dag, och har inte haft problem varken med halsbränna eller annat. Hur man får i sig så mycket? Ca 70 gram till frukost-MBC, samma mängd i en mix med kakao på eftermiddagen och en stadig klick vid tillagningen av dagens varmrätt. Detta håller mig pigg, frisk och mätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Intoleranser kan jag nog hålla med om, men vad gäller magsyra kan det nog precis vara tvärtom. Dvs för lite......Kan testas med saltsyretablett! Håller med om parasiten också! Möjligen att det beror på för mycket magsyra, det är ju den generella uppfattningen och den som läkemedelsföretagen vill att du ska tro på så de kan sälja samarin och alla andra möjliga läkemedel mot halsbränna. Dock är det ofta helt tvärtom som jag skrev innan, och här är ett citat för att backa upp det... Therefore, although the drug companies are well aware that GERD isn’t caused by too much stomach acid and that low stomach acid causes serious health problems and complications, they continue to sell billions of dollars worth of antacids to an unsuspecting - Chris Kresser Och här beskrivs varför för lite magsyra orsakar halsbränna: http://chriskresser.com/the-hidden-causes-of-heartburn-and-gerd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Vart tog trådskaparen vägen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Angående just halsbränna så får jag det oxå om jag äter maten i fel ordning, dvs kolhydrater före fettet! Dårför tar jag rent kokosfett en dessersked innan varje måltid för säkerhets skull. Har en teori om detta men eftersom jag är en autodidakt forskare i min egen hälsa så ligger jag lågt....Alltså pröva ni oxå göra så, fettet före kolhydrater en tid iaf. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Jag fick hemsk halsbränna av kaffet på jobb! De har både Zoegas och Löfbergslila här. Båda två gjorde att jag hade en halsbränna som aldrig förr! Samma dag som jag slutade dricka kaffe på jobb slapp jag halsbrännan. Hur vet du att du har magsår? Kan det vara magkatarr? Det får man också grymma magsmärtor av! När jag hade magkatarr förr (under min fettskrämda period) åt jag kokt mat, inget fett, starkt, choklad eller drack kaffe! När jag fick det i våras kunde jag inte ta bort fettet... men skillanden nu var att det fett jag äter nu är naturlig. Däremot gjorde stekt mat att jag fick smärtor som gjorde att jag trodde att det var min sista stund i livet! Ugnsbakat kött med milt kryddsmör, kokt broccoli och blomkål blev min melodi under 3 veckors tid innan jag vågad prova något som stekts lite. Mina magkatarrer har uppstått när stressen har blivit för mycket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Jag fick hemsk halsbränna av kaffet på jobb! De har både Zoegas och Löfbergslila här. Båda två gjorde att jag hade en halsbränna som aldrig förr! Samma dag som jag slutade dricka kaffe på jobb slapp jag halsbrännan. Mina magkatarrer har uppstått när stressen har blivit för mycket. Jag dricker te men klarar inte Lipton längre (smaktillsatserna?). Kör numera ekologiskt grönt från Kung Markatta och Theboden i stan. Stress = magkatarr - Japp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted September 14, 2013 Author Share Posted September 14, 2013 Kamrater! Jag är en sjöman ute i Medelhavet. Vi har mat var 6e timme dvs 12 och 6, för folk jobbar 12 timmars vakter. Jag gick nattvakten nu 24-12 i 42 dagar. Problemet är att philipinare gillar stekt och friterad. Mycket stekt bacon, ägg, stekt fläsk, stekt anka etc. Man äter varmt mat 3 ggr dagligen. Tar man ett par koppar expresso på det så får jag enorm halsbränna, speciellt när jag går och lägger mig vid 15:00. Jag går ner i vikt, men vill inte ödelägga andra organ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted September 14, 2013 Author Share Posted September 14, 2013 Dessutom tänker jag på som kostdoktorn säger man ska inte käka så mycket mjölkprodukter för det är ju socker med. Och man ska försöka undvika mjölkprodukter men vad ska man käka då? Bara kött och fisk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Dessutom tänker jag på som kostdoktorn säger man ska inte käka så mycket mjölkprodukter för det är ju socker med. Och man ska försöka undvika mjölkprodukter men vad ska man käka då? Bara kött och fisk? Att leva på i huvudsak stekt och friterat kött och fisk låter inte så hälsosamt. Det kan man också säkert få halsbränna av. Både animalisk mat och kaffe ökar väl också magsyraproduktionen? Hur har du det med tillgång på baljväxter och grönsaker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Kamrater! Jag är en sjöman ute i Medelhavet. Vi har mat var 6e timme dvs 12 och 6, för folk jobbar 12 timmars vakter. Jag gick nattvakten nu 24-12 i 42 dagar. Problemet är att philipinare gillar stekt och friterad. Mycket stekt bacon, ägg, stekt fläsk, stekt anka etc. Man äter varmt mat 3 ggr dagligen. Tar man ett par koppar expresso på det så får jag enorm halsbränna, speciellt när jag går och lägger mig vid 15:00. Jag går ner i vikt, men vill inte ödelägga andra organ. Jag tycker inte att det låter som den optimala platsen du befinner dig på att köra en vettig LCHF-kost för att må bra. Jag tror inte att det är fettet som du får halsbränna av, utan all stekt och friterad mat, i kombination med nattarbete så känns det som om det kan vara upplagt för katastrof i din mage. Vi är olika känsliga, när det gäller allt, men nattarbete skapar en ganska stor stress för de flesta, då det helt bryter mot vår normala dygnsrytm. Nattvakt i 42 dagar? Ja, jag tror inte att du behöver fundera så länge till på vad halsbrännan beror på...och med all stekt mat...det är nog inte många magar som skulle palla det. Vare sig med eller utan LCHF 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 200 gram smör?? Varför trycker du i dig det?? Inte konstigt att du blir illamående om du trycker i dig 200 gram smör på en gång! Innan jag började på LCHF så hade jag jämnt och ständigt problem med halsbränna och sura uppstötningar. De problemen försvann helt när jag började på LCHF, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts