se730709 Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Hej allesammans. (TL;DR? Vetenskapligt stöd för att ketos är bra och att kroppen inte behöver tillföras kolhydrater, någon? Pretty please...) Kände mig tvungen att registrera mig här för att söka lite hjälp med argumentation. Har en bekant som är läkare, och häromkvällen kom vi i en liten diskussion. Jag: Åt middag igår vid 19, frukost idag vid 13.30 och tränade vid 16, nu klockan 20 är jag ännu inte hungrig. Hon: Du måste vara försiktig, ät inte för lite kolhydrater, kroppen måste ha det för att fungera. Jag: Nä, det behöver den ju inte alls det. Hon: Jo, det behöver den visst, särskilt hjärnan, sådeså. Jag är läkare! Jag: Whatever. Ha det bra, vi ses! Sedan kollade jag lite fakta hos den gode Jonas Bergqvist, och hade följande mailkonversation: Jag: Hej [doktorn].Du hade rätt, jag hade fel. Ber om ursäkt för det, jag kom helt enkelt ihåg lite galet. Hjärnan klarar sig som du sade inte utan kolhydrater. Delar av den kräver dessa (glukos) för att fungera. I stand corrected. Vilken jäkla tur då att kroppen själv kan producera de 20-30 gram kolhydrater per dygn som hjärnan kräver. Levern kokar via glukoneogenes ihop denna glukos, och du behöver alltså inte tillföra kroppen ett dugg kolhydrater för att fortsätta fungera optimalt. Övriga delar av kroppen fortsätter fungera utmärkt på fettsyror och ketoner och du mår så mycket bättre :-) [doktorn]: Hej! Trevligt att du läst på lite:-) Tycker dock att du ska läsa lite till så att du förstår helheten och inte bara en liten del. Kan rekommendera dig litteratur som tex Molecular Biology of the Cell (Alberts) och Molecular Cell Biology (Lodish) att börja med. Sen får man alltid tycka och tänka hur man vill:-) Hoppas att du hittar något matnyttigt i böckerna:-) jag: Du råkar inte ha dessa böcker att låna ut? Den första finns i bibliotekets katalog, men tyvärr ej för hemlån. Den andra finns inte tillgänglig här. Det matnyttiga hittar jag oftast inte i böcker, ja