Jump to content

Hur många håller på med detta?

Leopold Roos

Recommended Posts

Någon som har nya data om hur många som håller på med LCHF, Paleo och Atkins?

Hörde Paleo närmade sig 10 miljoner i USA och Kanada för ett år sedan, hur långt under vet jag inte.

Hört att vi var uppe i 300 000 i Sverige i början av förra året (2 miljoner försökte minska på kh).

• Like 1

Nästan alla jag känner försöker dra ned på snabba kolhydrater. Men mina bekanta är inte ett representativt urval förstås.

Så, hur stor del av befolkningen är destruktiv med sin mat (snabbmat) eller uppgivna och passiva överhuvudtaget? Det hänger säkert samman med hela deras livssitution. Det kommer alltid finnas människor som protesterar genom att vara självdestruktiva eller får sin identitet genom att skita i alla råd och uppmaningar från "högre ort". Eller helt enkelt trillat dit på ett rejält sockerberoende, blivit fast i coladrickande.

Frågan är väl: hur många människor uppfattar sin mat som sitt fria val och ansvar?

På min arbetsplats diskuteras ofta lågkolhydratkost i korridorerna eller på rasterna. Men mycket verkar vara just snack...

Många berättar att "man ska dra ned på kolhydraterna för att gå ned i vikt" (andra hälsoaspekter diskuteras sällan).

Sedan går de vidare till chokladasken utanför kontoret eller frallan/kanelbullen på fikat.

Många verkar ha tagit till sig vetskapen om det negativa med kolhydrater, men få lever upp till det på riktigt.

Tyvärr skulle nog många av de rösta att de "håller på med LCHF, Paleo och Atkins" trots att de inte gör det, men har vetskapen om dess fördelar.

• 2 months later...

Jag har inga siffror, men i Sverige verkar det ju verkligen vara på väg uppåt med LCHF. Ser precis som Valin Icas LCHF hylla (bakprodukter från lchfklubben bland annat), samt mandel- och kokosnötmjöl i risentas sortiment.

I England dock... där är fettskräcken större än på längre tror jag. Även om många har förstått detta med att dra ner på kolhydrater i viktminskningssyfte så är de livrädda för allting innehållande fett och många som "low-carbar" äter en diet med nästan uteslutande protein. (vilket ju kanske inte är så lämpligt. Ser även flera hälsomedvetna kompisar på twitter tagga sina tweet med Lowfat samtidigt som lowcarb. Så ett steg i rätt riktning men inte riktigt där?