Jump to content

Har du problem med ICA?

Syster

Recommended Posts

Eller rättare sagt, har ICA problem med dig? Vad jag nu syftar på är dessa rabattkuponger som dimper ner med tidningen Buffè en gång i månaden där man får 10 eller 20% rabatt på vissa individuellt utsedda varor som man handlar ofta.

Dom har problem med mig i alla fall har jag insett, för riktig mat verkar inte ingå i dessa rabatter, det har gått så långt så att jag får rabatt på sådant jag aldrig handlar.

Jag handlar kyckling, fisk, mejerier, ägg, ost, grönsaker och vissa charkvaror.

Döm om min förvåning, men jag har aldrig fått rabatt på något av detta, varför?

Men har jag av någon anledning, någon gång köpt en påse chips, godis eller glass så dyker det upp som månadens erbjudande (som ett brev på posten) nästa gång det är dags för utdelandet av rabatter.

Irriterande tycker jag, varför vill man inte ge rabatt på riktig mat?

Till att börja med så kanske man bör påminna om att den här typen av rabatterbjudanden kopplade till "medlemskap" i grund och botten är ren och skär övervakningsteknik. I dessa tider när Fejan, Google, FRA och NSA härjar fritt utan åtgärd...så kan man ju dock inbilla sig att ingen verkar bry sig om detta. Åtminstone inte tillräckligt mycket för att agera. Men jag nämner det som en passus i varje fall.

Hur som helst, när ICA eller andra som ägnar sig åt det här efter ett tag sitter på den guldgruva det faktiskt innebär att i detalj kunna identifiera inte bara uppenbara köpmönster utan även allt annat än uppenbara, för att inte tala om specifika detaljer som rör din person, din sexuella läggning (vilket man inte får men vilket faktiskt går att uttyda skrämmande väl beroende på datamängd och dess kvalitet), din inkomst, civilstånd etc så kan man i än större detalj styra upp inte bara hur man skall få dig att handla mera utan även designa allt från marknadsföring till hur man skapar största köpglädje genom butikers utformning etc, dvs man lägger vikt vid hur konsumenten går omkring i butiker och man vill därför "snitsla" en bana som ger maximal shopping.

Så en anledning till att du inte så ofta får sådant du väldigt ofta köper (ändå) är att där är ju ICA m.fl. "hemma", dvs ingen åtgärd behövs för att du ska fortsätta köpa detta. Detta gäller sannolikt i än större grad s.k. basvaror som de du räknar upp. Däremot choklad och annat som konsumenten kanske inte köper så ofta eller i så stora mängder sett till helheten vill man självklart öka försäljningen av, dvs så att fåtillfällesvarorna handlas så ofta som möjligt.

En annan stor anledning till att det i regel är "skräpet" man får erbjudanden om är att det är där det finns störst vinstmarginal. Mycket av den "riktiga maten" är ju i prinicip subventionerat ur handlarens perspektiv, dvs man har ofta lockpriser eller liknande med dessa som bas. Däremot produkter/livsmedel..."livsmedel" med socker, billigt fett etc som huvudingredienser är ju till sin natur billigt att producera och lämpar sig därför även som kampanjprodukter pga de marginaler som då möjliggörs.

• Like 4

Vinstmarginalerna ligger inte i riktig mat, de ligger i skit som är billigt att producera. Som chips och Becel. 

Enda gångerna jag har sett rabatt på riktig mat är som lockvaror (Bara i helgen! 3 frusna kycklingar för bara xx kr. Begränsat antal!) eller kort datum (hörru, köttfarsen ruttnar i morgon, i alla fall enligt datummärkningen, så du får den med 50% rabatt).

Snart kommer de väl porta dig från ICA eftersom du är en dålig kund som bara handlar riktig mat med låga vinstmarginaler?  :D

• Like 3

Lax är väl nåt som dyker upp på dessa rabatter ibland? Och lax är ju bra mat.

Nu får jag deras kuponger supersällan, men jag kommer ihåg att det är väldigt sällan nåt som intresserat mig, även innan när jag var allätare...

I övrigt tror jag också på vinstmarginalteorin. Skicka din fråga till ICA:s kundtjänst, skulle vara intressant att höra vad de säger :)

• Like 1

Jag får alltid erbjudande om chips, makrill (positivt), Pärsons chark och deodorant. Någon på ICA tycker tydligen att jag behöver ha mer deodorant....

AHA - UNLIEVER!! Äsch, det är väl så att ICA har vissa samarbeten med vissa företag som gör att det är mer rabatt på vissa produkter och vissa varor. OLW och Unilever är dock alltid med har jag märkt!

• Like 1

Vi brukar få erbjudande om Polly, ni vet de där suspekta kulorna med nån chokladliknande överdrag. När sjutton köpte vi Polly? Har vi ens gjort det på de 7år vi varit en barnfamilj? Och varför finns det aldrig extraerbjudanden på ekologiska varor, det vet de ju att jag köper?! Och varför kan jag köpa ekologisk kyckling som godis till hunden men inte till mig själv i en vanlig mataffär? Mycket jag inte förstår...

Jag tycker kartläggningen av mitt liv är läskig - matvanor, resvanor, shoppingvanor i största allmänhet.... Någon vet "allt" om mig! :ph34r:

• Like 2

Jag har fått på makrill, ost och kesella. Och det är de varor som jag handlar oftast på ica. Makrillen, för att jag läst här nånstans att de inte har Bisfenol A i sina konserver. Det andra följer med, när jag ändå är där.

Annars så har jag problem med ica, och de har problem med mig.

Ican i min lilla stad är helt värdelös på ekologiskt. De tar knappt in deras eget märke I love Eco.

Så där har vi gått i klinch.

Lax är väl nåt som dyker upp på dessa rabatter ibland? Och lax är ju bra mat.

Nu får jag deras kuponger supersällan, men jag kommer ihåg att det är väldigt sällan nåt som intresserat mig, även innan när jag var allätare...

I övrigt tror jag också på vinstmarginalteorin. Skicka din fråga till ICA:s kundtjänst, skulle vara intressant att höra vad de säger :)

Jag ska faktiskt ringa till kundtjänst imorgon och ställa några besvärliga frågor, man tycker ju att de ska vara rädd om sina kunder och vilja att de äter så bra mat som möjligt så att de kan vara kunder väääldigt länge, under mååånga år ;)

• Like 5

CityGross rekommenderas istället. Med deras kundkort får man rabatt på frukt & grönt och även om det inte blir så mycket från den första kategorin så blir det en del från den andra. Och så har de dessutom bra urval av svenskt kött.

Håller med om att CG är mycket bättre. De har ett rätt så bra köttutbud, de har ÄktaVaramärket(Gilla), de har en utlänninghylla av varor som jag saknar hos andra butiker, de har en superbra fisk o annatdisk.

Men så handlade tråden om ica

• Like 1

Jag får snudd på ALLTID samma erbjudanden:

• Kung Markattas kokosolja
  • Frysta kycklingvingar (hunden BARF:as)
  • Frysta bär
  • Risentas produkter (kokosnötsmjöl/mandelmjöl mm)
  • Lindt choklad
  • Kokosmjölk

Tycker det är helt OK. :)

Måste säga att jag är nöjd över att faktiskt få rabatter jag kan utnyttja istället för alla jag inte kan utnyttja på alla kakor, godis, bröd, glass mm som det vanligtvis är extrapriser på.

• Like 3

Det är också märkligt nu för tiden att besöka livsmedelsaffärer, för 80% av varorna klassificerar jag inte som mat längre... surrealistiskt, för nästan alla andra går ju där och plockar på sig bröd, sötsaker...

Känner igen mig :)

Springer igenom de flesta gångarna med min lilla korg och zigzaggar förbi alla med varuvagnarna :)

• Like 1

CityGross rekommenderas istället. Med deras kundkort får man rabatt på frukt & grönt och även om det inte blir så mycket från den första kategorin så blir det en del från den andra. Och så har de dessutom bra urval av svenskt kött.

Ja, City Gross är bra, har blivit klart imponerad av deras utbud de få gånger jag varit där. Men vad gör man när man har 14 mil till närmaste  City Gross. Då är det ICA-Nära som gäller :(

Jsg gissar att de flesta butiker har erbjudanden som är sponsrade av deras leverantörer och de leverantörer som har mest pengar för sponsring är naturligtvis de som levererar skitmat.

En fördel med ICA-kort är ju att man inte behöver handla på ICA. Jag handlar på Willys eller CityGross och betalar med ICA-kortet. Jag får fortfarande rabattkupongerna, men de är aldrig nåt jag behöver. I o f s är det inte så himla ofta jag behöver Willys pluskundserbjudanden heller, men jag gillar den affären som är närmast mej. City Gross har jag också kundkort på och gillar deras sortiment, men den ligger lite mera avigt till

Till att börja med så kanske man bör påminna om att den här typen av rabatterbjudanden kopplade till "medlemskap" i grund och botten är ren och skär övervakningsteknik. I dessa tider när Fejan, Google, FRA och NSA härjar fritt utan åtgärd...så kan man ju dock inbilla sig att ingen verkar bry sig om detta. Åtminstone inte tillräckligt mycket för att agera. Men jag nämner det som en passus i varje fall.

Hur som helst, när ICA eller andra som ägnar sig åt det här efter ett tag sitter på den guldgruva det faktiskt innebär att i detalj kunna identifiera inte bara uppenbara köpmönster utan även allt annat än uppenbara, för att inte tala om specifika detaljer som rör din person, din sexuella läggning (vilket man inte får men vilket faktiskt går att uttyda skrämmande väl beroende på datamängd och dess kvalitet), din inkomst, civilstånd etc så kan man i än större detalj styra upp inte bara hur man skall få dig att handla mera utan även designa allt från marknadsföring till hur man skapar största köpglädje genom butikers utformning etc, dvs man lägger vikt vid hur konsumenten går omkring i butiker och man vill därför "snitsla" en bana som ger maximal shopping.

Detta är anledningen till att jag har klippt alla medlemskort. Jag vill inte bli kartlagd. Jag vill inte heller bindas till nån särskild butikskedja utan känna mig fri att handla olika varor i olika butiker allt efter var det är mest förmånligt. Dessutom handlar jag allt mer på gårdsbutiker, och jag kan stå ut med att vara igenkänd som kund där och att personalen har ett visst hum om vad jag äter... *L*

• Like 3

Detta är anledningen till att jag har klippt alla medlemskort. Jag vill inte bli kartlagd. Jag vill inte heller bindas till nån särskild butikskedja utan känna mig fri att handla olika varor i olika butiker allt efter var det är mest förmånligt. Dessutom handlar jag allt mer på gårdsbutiker, och jag kan stå ut med att vara igenkänd som kund där och att personalen har ett visst hum om vad jag äter... *L*

Varför är du hellre igenkänd hos din lokala gårdsbutik än hos din lokala ica-butik?

Skulle det vara bättre?

Jag har gått tillbaka till att betala allt kontant dessutom. Gillar inte att kunna bli spårad seg för steg via bankkortet.

• Like 1

Varför är du hellre igenkänd hos din lokala gårdsbutik än hos din lokala ica-butik?

Skulle det vara bättre?

Nu misstolkade du mig! Jag är gärna igenkänd av personalen i en liten livsmedelsbutik, men jag vill inte att mina köpvanor lagras i databaser som jag inte har någon kontroll över.

• Like 3

Då drar jag slutsatsen att Coop inte övervakar mig särskilt väl, för jag tycker bara jag får erbjudanden om lättmargarin och läsk. Ibland något tvättmedel eller toapapper..(grytkött..? ägg?..jag tar tillbaka..) Ica ligger tyvärr lite för avigt till, och hur många mil det är till närmaste City Gross...få se, i alla fall två mil, det är långt.

Mmmm... jag förstår och respekterar egentligen alla synpunkter, men låt mig komma med mina egna teorier och en kul historia...

Vi får reklam från två olika ICA, en Kvantum och en Maxi plus att vi ofta är ivriga att kolla i "manicken" i butiken som har specialerbjudanden.

Den ena butiken (jag kommer aldrig ihåg vilken... lol) är klockren. Riktigt klockren. Vi får bara erbjudanden på det vi köper annars, det vi (logiskt nog) gillar och det vi kommer att köpa mer av. Den andra butiken är helt ut och cyklar, där får vi erbjudanden över saker som vi aldrig har köpt och ibland kan inse att vi aldrig kommer att köpa heller...

Så, en rätt och en fel? Nja, jag tror faktiskt inte det? Vem gör rätt? Den som erbjuder oss rabatter på det vi ändå kommer att köpa (= minskad vinstmarginal!) eller den som faktiskt försöker få oss att prova lite annat (där det sist bara var ICAs egna varor= bättre vinstmarginal?)? Jag tror att butikerna har ett val när de köper denna tjänst och den som erbjuder tjänsten är inte dummare än att de tar bra betalt för att antingen leda in på det vi handlar eller för att undvika det... Så det är nog butikschefens val och dens bild av vad som är bäst som styr. Tror jag. ;-)

En av mina kollegor får "klockren" reklam, med bara det som de köper. "Plötsligt" var det någon kronas rabatt på sådana där lakritsstänger med "häxvrål" vilket hans fru absolut inte kunde förstå eftersom allt annat var så klockrent?!? Min kollega klagade över att det där ju var hans "bonus" och "belöning" som han plockade på sig i kön när han var själv och handlade, så det var ju inte tänkt att någon skulle ha reda på det utan det skulle vara hans (och ICAs) lilla belöningshemlighet... lol

/Grgn

• Like 1

Jo, jag glömde ju... Jag har inte helt bestämt mig för om jag tycker att det är bra eller dåligt... Bra rabatter på rätt saker uppskattar jag ju. Om det då betyder att min matvarubutik kommer att ha koll på vad jag handlar, så känns det faktiskt inte som något ingrepp på min personliga integritet. Jag är ju själv nyfiken och kollar på vad folk handlar i butiken, så ska det "behöva" vara hemligt så borde man ju få en täckt vagn och en cape eller nåt så att ingen ser vem som handlar eller vad de handlar...

Överhuvudtaget är jag för öppen information, men kan säga att jag började vackla lite när min telefon talade om att det är femton minuter till jobbet och att trafiksituationen är OK. Utan att jag har "talat om" var jag bor eller var jag arbetar... och sedan en dag talade den om att jag hade arton minuter till "okänd destination", vilket var till ett träningspass som jag är på regelbundet men som den förmodligen inte kunde identifiera bättre...

Så att ICA har koll på vad jag handlar kan jag tycka är OK... Google är värre/bättre på detta...

;-)

• Like 1

Har nu pratat med en väldigt tillmötesgående person på ICA-kundtjänst angående varför man inte får rabatt på "riktig mat" och riktiga råvaror.

Tydligen så har dom ca 30 varor från olika leverantörer som leverantörerna själv bestämmer under en månad, och dessa varor matchas mot kunderna och man får rabatt på de varor som databasen tycker passar bäst till varje enskild person, utifrån vad man tidigare handlat.

Kundtjänst skulle i alla fall ta med sig mina åsikter, och se vad dom kan göra, det lät inte som om jag var den första som hade ifrågasatt varför det aldrig är personliga rabatter på "riktig mat", och det är ju positivt, ju fler vi är som framför våra åsikter desto större är kanske chansen att det ändras och dom inser att fler och fler vill köpa bra mat, och inte en massa socker och stärkelse :)

• Like 4

Skulle det vara bättre?

Rättning. Även om du handlar och gör dina ärenden i din LOKALA ICA-butik så registreras dina uppgifter på (minst) NATIONELL nivå. Bland de stora informationsdammsugarna (Google, Fejan, LinkedIn, Twitter m.fl.) så är det i praktiken redan på profilnivå, dvs användarna har inte bara kartlagts enligt det som redan nämnt utan det finns även möjlighet att särskilja dessa på profilnivå och den vägen sedan kunna identifiera i andra liknande sammanhang. Dessa dataprofiler får då funktionen av ett slags fingeravtryck.

Ett exempel på något som tangerar det nyssnämnda är familjen som häromåret besökte Disneyland (eller var det Disneyworld i Världens Största Demokrati *fniss*). Minns jag inte fel så hade familjen i något sammanhang tagit ett foto tillsammans med Långben eller annan figur. När det var dags att betala så inträffade dock det lite märkliga att kassören vänligt hälsade familjen med namn och sedan bad dem verifiera att det var rätt kreditkortsuppgifter de hade!

Så hur gick då detta till? Jo, mha av tillgång till Facebooks bildigenkänningsteknik och databaser för detta så kunde personidentiteterna fås så fort bilden (med Långben) tagits. Därefter samkördes detta med register för VISA/MasterCard.

Tillägg: Lite referenser till Disneys övervakningsinitiativ:

http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/aug/15/new-totalitarianism-surveillance-technology

http://www.planetbiometrics.com/article-details/i/504/

http://www.businessinsider.com/this-is-how-we-know-that-the-shocking-revelations-about-trapwire-spying-are-true-2012-8

Även människor i min omgivning som tidigare brytt sig föga om den här typen av kartläggning baserat på missuppfattningen som brukar beskrivas som "men jag har ju rent mjöl i påsen så jag har ju inget att frukta" har märkligt nog blivit lite mindre styva i korken sedan det exempelvis kommit fram att den här typen av information även används för att i realtid bestämma priser vid nätliga köp. Exempelvis hade en hotellbokningstjänst skruvat upp priserna för alla som hade Appledatorer då man utgick från antagandet att dessa var mer köpstarka än de som satt med vanlig PC och fortfarande befann sig i Windowsträsket.

Hur som haver, ICA:s hantering av ditt data är liiiite skillnad mot att enbart vara hejsan-svejsan med den fryntlige Göte Johansson i lokala gårdsbutiken. :)

• Like 5

Rättning. Även om du handlar och gör dina ärenden i din LOKALA ICA-butik så registreras dina uppgifter på (minst) NATIONELL nivå. Bland de stora informationsdammsugarna (Google, Fejan, LinkedIn, Twitter m.fl.) så är det i praktiken redan på profilnivå, dvs användarna har inte bara kartlagts enligt det som redan nämnt utan det finns även möjlighet att särskilja dessa på profilnivå och den vägen sedan kunna identifiera i andra liknande sammanhang. Dessa dataprofiler får då funktionen av ett slags fingeravtryck.

Ett exempel på något som tangerar det nyssnämnda är familjen som häromåret besökte Disneyland (eller var det Disneyworld i Världens Största Demokrati *fniss*). Minns jag inte fel så hade familjen i något sammanhang tagit ett foto tillsammans med Långben eller annan figur. När det var dags att betala så inträffade dock det lite märkliga att kassören vänligt hälsade familjen med namn och sedan bad dem verifiera att det var rätt kreditkortsuppgifter de hade!

Så hur gick då detta till? Jo, mha av tillgång till Facebooks bildigenkänningsteknik och databaser för detta så kunde personidentiteterna fås så fort bilden (med Långben) tagits. Därefter samkördes detta med register för VISA/MasterCard.

Tillägg: Lite referenser till Disneys övervakningsinitiativ:

http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/aug/15/new-totalitarianism-surveillance-technology

http://www.planetbiometrics.com/article-details/i/504/

http://www.businessinsider.com/this-is-how-we-know-that-the-shocking-revelations-about-trapwire-spying-are-true-2012-8

Även människor i min omgivning som tidigare brytt sig föga om den här typen av kartläggning baserat på missuppfattningen som brukar beskrivas som "men jag har ju rent mjöl i påsen så jag har ju inget att frukta" har märkligt nog blivit lite mindre styva i korken sedan det exempelvis kommit fram att den här typen av information även används för att i realtid bestämma priser vid nätliga köp. Exempelvis hade en hotellbokningstjänst skruvat upp priserna för alla som hade Appledatorer då man utgick från antagandet att dessa var mer köpstarka än de som satt med vanlig PC och fortfarande befann sig i Windowsträsket.

Hur som haver, ICA:s hantering av ditt data är liiiite skillnad mot att enbart vara hejsan-svejsan med den fryntlige Göte Johansson i lokala gårdsbutiken. :)

Ja, det är ju sånt här som gör mig en smula paranoid. Av och till betalar jag enbart med kontanter, men det är jobbigt i längden så jag faller alltid tillbaka och använder kort. Och på feijjan så har jag stängt av allt som går att stänga av så att jag inte ska kartläggas så effektivt som de vill. Jag har ett script installerat som gör om Facebook lite mer efter mina önskemål, stänger av reklamen etc. Även om de skickar reklam till min sida så slipper jag iaf att se den. Om många gjorde likadant så skulle FB inte längre få så stora reklamintäkter. Vem vill betala för reklamplats som inte når sitt mål?

• Like 1

• 4 months later...

Joo, jag har problem med ICA :angry: eller så har mitt ICA-kort blivit hackat.

till min bestörtning så ser jag att januaris månads personliga rabatter lyder som följande...

Juice och nektar

OLW chips

Frödinge tårtor och kakor

Havregryn

Matolja

Jordnötssmör (skall erkännas att detta har införskaffats under hösten).

Men hallå ICA, vad är det här, ska man inte få rabatt på NÅGOT man vanligtvis brukar köpa :(

Tur att det är ny månad, man vet ju aldrig, kanske dom slår en med häpnad, med rabatt på riktig mat :)

• Like 1

Joo, jag har problem med ICA :angry: eller så har mitt ICA-kort blivit hackat.

till min bestörtning så ser jag att januaris månads personliga rabatter lyder som följande...

Juice och nektar

OLW chips

Frödinge tårtor och kakor

Havregryn

Matolja

Jordnötssmör (skall erkännas att detta har införskaffats under hösten).

Men hallå ICA, vad är det här, ska man inte få rabatt på NÅGOT man vanligtvis brukar köpa :(

Tur att det är ny månad, man vet ju aldrig, kanske dom slår en med häpnad, med rabatt på riktig mat :)

Ha, ha är det någon mer i familjen som är ansluten till samma konto?

När det kommer glass eller godis på våra rabatter så brukar min sambo se väldigt skyldig ut...

• Like 3

Eller rättare sagt, har ICA problem med dig? Vad jag nu syftar på är dessa rabattkuponger som dimper ner med tidningen Buffè en gång i månaden där man får 10 eller 20% rabatt på vissa individuellt utsedda varor som man handlar ofta.

Dom har problem med mig i alla fall har jag insett, för riktig mat verkar inte ingå i dessa rabatter, det har gått så långt så att jag får rabatt på sådant jag aldrig handlar.

Jag handlar kyckling, fisk, mejerier, ägg, ost, grönsaker och vissa charkvaror.

Döm om min förvåning, men jag har aldrig fått rabatt på något av detta, varför?

Men har jag av någon anledning, någon gång köpt en påse chips, godis eller glass så dyker det upp som månadens erbjudande (som ett brev på posten) nästa gång det är dags för utdelandet av rabatter.

Irriterande tycker jag, varför vill man inte ge rabatt på riktig mat?

Jag har varit på ICA om just detta, samt faktumet att de belamrar alltid ingången till ICA med bröd, pasta, GODIS I MÄNGDER, men aldrig smör, kyckling, ekologiskt kött, nötter eller grädde. Sådant är det aldrig rabatt på eller nedsatt - trots att man ser köttprodukter med mera ligga i disken där sista datumprodukter reas ut  däremot.

Men så leker ju ICA också med Paolo Roberto till och från så man kan gissa på att de är rätt mossigt efter i utvecklingen ;) 

Har två gånger fått "present" på vår Ica.... En gratis ask becel! Antar de inte säljer tillräckligt så de måste skänka bort smörjan? Behöver jag säga att de får behålla askarna till mig? Men gratis är gott enligt västgötarna så de går nog ett gäng ändå.

Önskar vår Ica vore lite mer hälso och miljömedveten, men de är väl rädda att skrämma bort kunder. Men de har rätt juste frukt och grönt avdelning och nötter och frön. Visst får man 12% på citygross på frukt och grönt men det gör mindre skillnad när de faktiskt är dyrare på det än den lokala Ica butiken. Även med rabatt är de aningen dyrare men har en del som Ica inte har. Så har de ju charken som är riktigt bra.

Precis som andra skrivit så är det inte många hyllor vi besöker i affären med tanke på hur många som finns. Godis och slips tar upp en otroligt stor procentandel av hyllorna och där är vi inte så ofta. Även om vi också får erbjudanden i månader efter om billigt godis och chips..

Ja, det är ju sånt här som gör mig en smula paranoid. Av och till betalar jag enbart med kontanter, men det är jobbigt i längden så jag faller alltid tillbaka och använder kort. Och på feijjan så har jag stängt av allt som går att stänga av så att jag inte ska kartläggas så effektivt som de vill. Jag har ett script installerat som gör om Facebook lite mer efter mina önskemål, stänger av reklamen etc. Även om de skickar reklam till min sida så slipper jag iaf att se den. Om många gjorde likadant så skulle FB inte längre få så stora reklamintäkter. Vem vill betala för reklamplats som inte når sitt mål?

I en värld som den vi har nu så bör vi per automatik anamma viss paranoia. Det hänger helt enkelt samman med att vi lika per automatik, sedan FRA-lagen men även via Datalagringsdirektivet och tunnlat till NSA, numera betraktas som skyldiga innan motsatsen bevisats. Det är bara brottet som saknas... Vad jag menar? Jo, i en sann frihetlig demokrati utgår man från medborgarens grundläggande rättigheter. I detta inkluderas ex. rätten till sitt privatliv såvida brottsmisstanke inte föreligger. Men detta är numera ett minne blott ty "allt" du gör skall antingen ned i pappa Statens dokumentportfölj eller styvmoder BizBizniz' handväska.

Nåväl, jag respekterar dina försök till att begränsa övervakningen även om jag har en hel del att invända.

Så här gör man om man är intresserad av lite mer tyngd i antiövervakandet/säkerhetstänket:

- Använd INGEN proprietär elektronik, operativssystem eller liknande (i princip en omöjlighet så det handlar om att minska användningen). Gör som NSA, dvs använd ex. Linux istället för Micky$oft på hemdatorn. Det kräver sin man/kvinna men är fritt och ger möjligheter du annars inte har. Ubuntu och Linux Mint är väl de som är mest lättillgängliga för den normale användaren.

- Se till att alltid installera säkerhetsuppdateringar omgående.

- Använd och aktivera brandväggar.

- Trimma den vanligtvis mest felande länken, dvs människan, istället för att installera antivirus.

[Attans...måste kila snart så rundar av med browservärlden allena.]

- Använd INTE Internet Explorer utan installera istället Chrome/Chromium och ex. Firefox. Sedan använder du ex. Firefox ENBART för Facebook och de andra Big Data siterna + ev. bankaffärer. ALLT det andra gör du i den andra browsern.

Denna andra browser fixar du följande tillägg till:

Ghostery

Scriptsafe eller No Script

Konfigurera Ghostery att blockera ALLA trackers och automatiskt uppdatera.

Ok, hinner inte fortsätta nu men det här är bara början av vad man bör göra/jag gör.

• Like 1