Jump to content

Ny våg

lusardimarie

Recommended Posts

Köpte en ny våg som jag testade i morse. Den visade en vikt på 59,7 och fett 27,4 och vatten 48,9 och muskler 27,1. Musklerna var ju för låg siffra, skulle ligga på min 34.

Jag är 49 år och 164 cm lång. Har gått ner lite över 10 kilo nu senaste halvåret genom att äta mindre, periodisk fasta och ibland en måltid på 500 kcal per dag . Visst har jag gått hungrig ibland. Jag äter naturligtvis lchf och är inte rädd för fett. Men äter jag mer än jag gör nu går vikten uppåt. Äter kl 12 och kl 16 ibland lite småätande av nötter mellan 12-16. Tycker jag äter mig mätt vid 12 men blir sugen när jag börjar äta.

Går promenader varje dag, tränar zumba, löpband, hantlar och gympa.

Betyder muskelsiffran att jag svält mig tror ni, det känns inte som det. Det är ju inte farligt att det kurrar i magen ibland. Jag mår bra.

Det är ju svårt att veta om du inte gjorde samma mätning innan du började "banta".

Att fasta mellan klockan 16 och klockan 12 nästa dag verkar dock lite länge. Att matintaget klockan 12 gör att du småäter nötter mellan 12 och 16 är ju inte så lyckat. Det tar nog minst 3 timmar innan energin från nötterna kommit ut i blodet så då krockar dom med maten klockan 16. Dessutom tyder nog suget på att du ligger efter med maten.

Jag tror du skulle kunna äta fler kcal per dygn om du fördelade matintaget lite mer över dygnet. Om jag nu fattade dig rätt.

Känner du om du blivit starkare eller svagare i musklerna? Att träna är ju ett sätt att bevara muskelmassan när man går ner i vikt men att ha så lång fasta varje dygn och ibland bara äta 500 kcal per dag kanske ändå kan ta på muskelmassan.

• Like 1

Ska kolla hur många kalorier per dag jag äter. Kör inte 500 kcal speciellt ofta. Blir inte 5:2, bara någon gång varannan vecka. Har väldigt lätt att gå upp i vikt.

Men förstod jag dig rätt när du skrev att du bara äter klockan 12 och 16 normala dagar?

1600 kcal är inte särskild mycket heller. Kan vara så att din kropp redan är i lättare svältläge. Där ska den inte vara. Om du öka på kalorierna igen och äta som du vill i framtiden (de tider, den mängd osv.) äta kommer du initialt gå upp tills kroppen fattar att det är så här det ska vara och då kommer vikten normaliseras igen.

• Like 1

Har ofta min mattid mellan kl 11 fram till 16. Kollade kcal och det blir nog ca 1600 kcal per dag som jag stoppar i mig mellan 11-16. Tycker det skulle räcka att äta 2 gånger per dag men kanske senare än 16.

Som det nu är har du 20 timmars uppehåll mellan måltiderna och sedan 4 och dessutom småäter du inom dom 4 timmarna eftersom du inte står dig trots att du ätit dig mätt.

När på dygnet känner du dig hungrig?

Hur tänker du kring det jag skrev först i mitt första svar?

Känner mig mest hungrig på em fast jag äter mig mätt vid 11-12. Därför jag äter middag så tidigt.

Har fått för mig att själva fastan är bra fast jag kan ha fel. Det kanske blir för lång fasta varje dag.

Vet inte hur jag ska få till mitt ätande utan att vara hungrig och utan att gå upp i vikt. Trivs så bra med vikten nu.

Känner mig mest hungrig på em fast jag äter mig mätt vid 11-12. Därför jag äter middag så tidigt.

Har fått för mig att själva fastan är bra fast jag kan ha fel. Det kanske blir för lång fasta varje dag.

Vet inte hur jag ska få till mitt ätande utan att vara hungrig och utan att gå upp i vikt. Trivs så bra med vikten nu.

En viss muskelförlust blir det lätt när man ligger på underskott och du vet ju inte hur mycket eftersom du inte har mätt tidigare. Om du trivs med att göra som du gör nu så kan du ju mäta en gång i veckan och se hur förlusten faktiskt ser ut. Dom där vågarna är ju ingen exakt mätning så det kan i och för sig vara en idé att mäta varje dag också om du inte blir stressad av det. Då får du ju fler mätningar som underlag.