KevinEdlund Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Hej!Som topic lyder min ögonvita har blivit lite gul, igen. Jag har haft det förut och misstänker att det är min diet. Jag kör pulver(Diet-Pro) för tillfället 2ggr om dagen istället för frukost och middag. Sedan tränar jag rätt hårt. Konditon/Fettförbränning just nu pga att jag vill gå ner i vikt. Mellan 4-6 ggr i veckan.Jag har tagit blodprover och första gången var det ett värde som var väldigt högt P-ASAT om jag inte minns fel. Men efterföljande tester så har värdet sjunkit. Nu senast så såg det bra ut. Men det kan ha att göra med att jag inte drack lika mycket pulver under tiden.Min ögonvita var vit nu i sommras, men innan sommarn så var den gul, därav testerna. Då Hade jag gått på Nutrilett istället för frukost och middag i ca fem månader och gått ner 18kg. Efter det har det bromsats ner lite med pulver och såvidare. Men nu för någon vecka sedan började jag med pulver igen för att jag gått upp 6 kg under sommaren och vill bli av med det och lite till för att nå min målvikt på 68. Imorse vägde jag 74,6 och börjar på riktigt komma igång igen som jag gjorde förut.Nu vill jag bara kolla om det kan vara farligt att forsätta så här? Finns det några andra metoder? Dieter? Jag kan prova på för att inte sluta helt med pulver och gå upp i vikt igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Hej! Som topic lyder min ögonvita har blivit lite gul, igen. Jag har haft det förut och misstänker att det är min diet. Jag kör pulver(Diet-Pro) för tillfället 2ggr om dagen istället för frukost och middag. Sedan tränar jag rätt hårt. Konditon/Fettförbränning just nu pga att jag vill gå ner i vikt. Mellan 4-6 ggr i veckan. Jag har tagit blodprover och första gången var det ett värde som var väldigt högt P-ASAT om jag inte minns fel. Men efterföljande tester så har värdet sjunkit. Nu senast så såg det bra ut. Men det kan ha att göra med att jag inte drack lika mycket pulver under tiden. Min ögonvita var vit nu i sommras, men innan sommarn så var den gul, därav testerna. Då Hade jag gått på Nutrilett istället för frukost och middag i ca fem månader och gått ner 18kg. Efter det har det bromsats ner lite med pulver och såvidare. Men nu för någon vecka sedan började jag med pulver igen för att jag gått upp 6 kg under sommaren och vill bli av med det och lite till för att nå min målvikt på 68. Imorse vägde jag 74,6 och börjar på riktigt komma igång igen som jag gjorde förut. Nu vill jag bara kolla om det kan vara farligt att forsätta så här? Finns det några andra metoder? Dieter? Jag kan prova på för att inte sluta helt med pulver och gå upp i vikt igen? Min första reaktion är att det är nåt ordentligt fel om vitan blir gul. Du borde kolla upp det med en läkare, det kan t.ex. tyda på problem med levern. Så är det där med pulverdieter inte riktigt något jag vare sig tror på i längden (som din upplevelse av att gå på igen i somras visar) eller tror att det ens är nyttigt. Det är en sak att gå ner, en annan att hitta ett sätt att äta som gör att man håller vikten och framförallt blir välnärd ända ner på cellnivå. Det finns inget pulver på jorden som kan kopiera alla de näringsämnen och mineraler vi får från maten. Har du provat att bara äta riktig mat? D.v.s låta bli snabb stärkelse, spannmålsprodukter och socker och koncentrera dig på en uppsjö av grönsaker, proteiner från riktiga källor (fisk, kött, fågel, ägg) och naturliga fetter? Eftersom du tränar hårt kan du mycket troligt slänga in både frukt och rotsaker i kompotten också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 På det här forumet är LCHF det självklara svaret. I varje fall någon form av lågkolhydratkost. Vill du köra kaloribegränsat kan du äta LCHF/lågkolhydrat kombinerat med 5:2, d.v.s. äta enbart 600 kcal per dag två dagar i veckan. Pulver är inget annat än väldigt dyrt socker (kolhydrat). Undvik pulver! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Nu vill jag bara kolla om det kan vara farligt att forsätta så här? Finns det några andra metoder? Dieter? Jag kan prova på för att inte sluta helt med pulver och gå upp i vikt igen? Ja, du Kevin! Du är på ett Lchf-forum nu Vi tycker förstås pulverdieter är skit Ät riktig mat som vi förordar istället så kommer du att hamna på den vikt du bör ha när din kropp mår som bäst och kan glömma det här med att svälta dig Att dricka pulver livet igenom är väl knappast ett hållbart alternativ, eller? Det blir vad som kallas "jojo-bantning" och brukar resultera i en kropp som inte alls vill släppa ifrån sig vikt till slut 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KevinEdlund Posted September 12, 2013 Author Share Posted September 12, 2013 Tack för alla tips, och kängan i röven som fått mig att inse att det här med pulver bara är Quick Fix. Finns det någon som sitter på en bra kostförslag för en vecka tex? Olika maträtter och sånt man kan äta eller hur jag borde äta. Typ sallad till lunch eller något sånt? Typ undivika vitt bröd, vitt mjöl, vit pasta och satsa på fullkornsbröd, grahamsmjöl och fullkornspasta istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Fullkorn är inget vi behöver, bra fibrer får man via grönsaker istället. Börja gärna läsa här: http://www.kostdoktorn.se/lchf Vill man undvika att gå upp i vikt är det enklast att undvika dåliga kolhydrater. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Är ganska simpelt, om det kommer från naturen, ät det. Om det är gjort i en fabrik, ät det inte! Om du nu ska köra lchf så får du ha koll på energivärdet också men grundprincipen är att äta "riktig mat" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Gul ögonvita kan vara ett tecken på lever eller gallsjukdom, men du verkar ju på något sätt haft kontakt med läkare eftersom du tagit prover och följt upp dem. Men det finns något i bakhuvudet på mig, att näringsbrist kan ge gula ögonvitor, varför vet jag inte. Men att leva på pulver kan inte på något sätt vara hälsosamt, och ger nog näringsbrist i längden är jag rädd. Kasta skiten och ät riktig mat 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Jadu.. låter inget vidare gott hur som helst! Varför skall det vara så svårt att äta rätt lite av riktig mat om man nu vill tvinga ner vikten? Här har du några veckomenyer! http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valkyria70 Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Min väninna gick på överviktsenheten på Sahlgrenska för några år sedan med pulverdiet i 3 månader. Men hon fick sluta pga att levern rasade. Enligt läkarna så kan pulver ge den effekten. Så släng skiten och ät lchf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Min väninna gick på överviktsenheten på Sahlgrenska för några år sedan med pulverdiet i 3 månader. Men hon fick sluta pga att levern rasade. Enligt läkarna så kan pulver ge den effekten. Så släng skiten och ät lchf. Har du namnet på pulvret så man kan se vad det innehåller? Skulle vara intressant att veta varför det påverkar levern på det viset. Märkligt egentligen att sjukvården som varnar för alternativmedicin använder produkter som tydligen kan skada kroppen. Det kan ju i och för sig många läkemedel också men ett bantningspulver som gör det är ju ännu mer anmärkningsvärt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Jag undrar om inte anledningen till pulverdieter är att det är väldigt lätt att följa, inget räknande av kalorier och du behöver inte ens laga mat. Latheten övervinner visheten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts