Jump to content

Ägg på dunk, det enda godkända inom restaurang världen!??

Aleks

Recommended Posts

Många här skriver om hur de äter äggröra till frukost på restaurang och lika många tycker att äggvita på dunk i affären är hemsk.

Idag fick jag veta en intressant grej. Tydligen får man inte hantera ÄGG inom livsmedelsbranschen utan man MÅSTE använda äggvita och äggula på dunk!! Anledningen ska vara salmonellarisk!! Ett helt ägg kan inte testas för salmonella, däremot kan äggvitan och äggulan på dunk testas!!

Detta har jag hört från en person som känner en kvinna som driver ett creperi i en mindre stad i Sverige. Jag har inte tänkt på att leta info om det stämmer, tänkte att någon här kanske har koll på sånt?

Jag vet inte heller vad dessa dunkar innehåller, men rent spontant känns det som en kemikaliefabrik för ägg är en färskvara och jag kan inte tänka mig att ägg på dunk har särskilt lång hållbarhet utan att man "Mixtrat" med dem lite.

Fram till för ett par år sedan arbetade jag i köket på en kursgård och där var det i alla fall bara riktiga ägg som användes. Jag gick också en utbildning i livsmedelshygien när de nya EU-reglerna kom, och där nämndes det inget om äggförbud. 

Det låter ju också märkligt med tanke på att salmonella inte är någon risk om äggen bara är ordentligt tillagade. Så då borde det ju vara förbjudet att servera kokta/stekta ägg med lös eller mjuk gula, medan crepes, pannkakor mm skulle vara okej. 

Ska bli spännande att se om någon vet mer om det här.

Sånt här kanske: http://www.lindahlsfood.se/produkter/aeggprodukter/helaegg/helaegg,-flytande,-dunk,-foerl-haallbarhet-5-kg.aspx

Tillsatt vatten, kaliumsorbat och citronsyra. Kaliumsorbat finns tydligen naturligt i frukt och bär, citronsyra finns i citroner. Så det verkar väl inte så tossigt ändå...

Dessvärre är den mesta av dagens citronsyra framställd ur svartmögelsvampen Aspergillus niger.

Det är mycket billigare än att få fram den ur omogna citroner, som man gjorde förr.

Många får allergiska reaktioner av citronsyra, utan att veta att det är den som utlöser reaktionen (eller svartmöglet, egentligen).

• Like 2

Dessvärre är den mesta av dagens citronsyra framställd ur svartmögelsvampen Aspergillus niger.

Det är mycket billigare än att få fram den ur omogna citroner, som man gjorde förr.

Många får allergiska reaktioner av citronsyra, utan att veta att det är den som utlöser reaktionen (eller svartmöglet, egentligen).

Ja, fy sjutton, det finns ingen gräns på vilka dumheter dom kan hitta på inom livsmedelsindustrin tror jag :angry:

http://www.aktavara.org/news.aspx?r_id=112765

• Like 1

Du menar att citronsyran man får fram på så sätt är kontaminerad med svartmögel? Låter inte skoj...

Du menar att citronsyran man får fram på så sätt är kontaminerad med svartmögel? Låter inte skoj...

Jag är säker på det, utan att ha gjort egna tester. Och jag skulle nog inte ens kalla det kontamination, eftersom citronsyran framställs från svartmöglet. Den har inte ens varit i närheten av en citron.

Många här skriver om hur de äter äggröra till frukost på restaurang och lika många tycker att äggvita på dunk i affären är hemsk.

Idag fick jag veta en intressant grej. Tydligen får man inte hantera ÄGG inom livsmedelsbranschen utan man MÅSTE använda äggvita och äggula på dunk!! Anledningen ska vara salmonellarisk!! Ett helt ägg kan inte testas för salmonella, däremot kan äggvitan och äggulan på dunk testas!!

Detta har jag hört från en person som känner en kvinna som driver ett creperi i en mindre stad i Sverige. Jag har inte tänkt på att leta info om det stämmer, tänkte att någon här kanske har koll på sånt?

Jag vet inte heller vad dessa dunkar innehåller, men rent spontant känns det som en kemikaliefabrik för ägg är en färskvara och jag kan inte tänka mig att ägg på dunk har särskilt lång hållbarhet utan att man "Mixtrat" med dem lite.

Nja, nog får man använda hela ägg, alltid! Men man får inte använda ägg som inte är genomlysta och kronmärkta. Så du kan inte köpa direkt av grannen som har ett litet ekologiskt hönseri på tomten.

Apropå det så tvingades jag äta frukost på Donken för några dagar sedan. De har ju nu bl.a. äggröra och bacon. Det står på skyltningen att denna görs på plats av "färska ägg", och det kan knappast tolkas på nåt annat sätt än att de knäcker äggen själva, annars är det inte färska ägg.

Nån som vet om detta stämmer, eller har de hittat nåt kryphål så att de ändå gör den på nåt halvfabrikat?

Nja, nog får man använda hela ägg, alltid! Men man får inte använda ägg som inte är genomlysta och kronmärkta. Så du kan inte köpa direkt av grannen som har ett litet ekologiskt hönseri på tomten.

Apropå det så tvingades jag äta frukost på Donken för några dagar sedan. De har ju nu bl.a. äggröra och bacon. Det står på skyltningen att denna görs på plats av "färska ägg", och det kan knappast tolkas på nåt annat sätt än att de knäcker äggen själva, annars är det inte färska ägg.

Nån som vet om detta stämmer, eller har de hittat nåt kryphål så att de ändå gör den på nåt halvfabrikat?

McDonald's bekräftar på sin hemsida http://apps.mcdonalds.se/Sweden/Prodfacts.nsf/wwwBalansguiden/8D709AA5E258C38BC1257B2F00541A02?OpenDocument att det är ekologiska ägg!

Ämnet har varit uppe på bloggen, och här är ett av inläggen:

Jag jobbar på McDonalds och kan garantera att det endast är svenska ekologiska ägg, efter tillagning tillsätts lite salt och peppar. Äggen får kläckas senast 30 min innan tillagning så de är helt färskt. dessutom steks dem i Bregott. Baconet däremot vet jag inte vad det innehåller. Köttet är även det endast kött. Jag var på en utbildning för ett tag sen och då fick jag även veta att ingen mat är GMO. Det borde väl i sin tur betyda att djuren äter mat som inte är GMO. Eller?

McDonalds mat skit så inte för att försvara den men jag äter kött och sallad ibland. Mättar super

Varför steks äggen i Bregott? Inget fel med det alltså, men varför inte använda smör? :huh:

Det kan inte vara en prisfråga, eftersom Bregott är dyrare än t ex margarin.

Så kan det vara så att de vill få lchf-are som kunder ;) vi är några stycken nu.

Och varför inte smör? Njaa, där kommer nog vinstmarginalpolisen in och säger stopp.

Apropå salmonellarisk som nämndes i första posten så ska det inte vara någon risk om man använder svenska ägg. Detta eftersom det inte är tillåtet med salmonella bland värphöns i Sverige - uppstår salmonella så avlivas hela besättningen.

Utomlands anser många länder att det inte är något problem med salmonella utan ansvaret vilar på konsumenten. Därför ser man ofta i bl.a. amerikanska recept påminnelser om att alltid tvätta händerna innan och efter att man hanterat ägg och även att tvätta äggen.