Aleks Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Många här skriver om hur de äter äggröra till frukost på restaurang och lika många tycker att äggvita på dunk i affären är hemsk. Idag fick jag veta en intressant grej. Tydligen får man inte hantera ÄGG inom livsmedelsbranschen utan man MÅSTE använda äggvita och äggula på dunk!! Anledningen ska vara salmonellarisk!! Ett helt ägg kan inte testas för salmonella, däremot kan äggvitan och äggulan på dunk testas!! Detta har jag hört från en person som känner en kvinna som driver ett creperi i en mindre stad i Sverige. Jag har inte tänkt på att leta info om det stämmer, tänkte att någon här kanske har koll på sånt? Jag vet inte heller vad dessa dunkar innehåller, men rent spontant känns det som en kemikaliefabrik för ägg är en färskvara och jag kan inte tänka mig att ägg på dunk har särskilt lång hållbarhet utan att man "Mixtrat" med dem lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Fram till för ett par år sedan arbetade jag i köket på en kursgård och där var det i alla fall bara riktiga ägg som användes. Jag gick också en utbildning i livsmedelshygien när de nya EU-reglerna kom, och där nämndes det inget om äggförbud. Det låter ju också märkligt med tanke på att salmonella inte är någon risk om äggen bara är ordentligt tillagade. Så då borde det ju vara förbjudet att servera kokta/stekta ägg med lös eller mjuk gula, medan crepes, pannkakor mm skulle vara okej. Ska bli spännande att se om någon vet mer om det här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Sånt här kanske: http://www.lindahlsfood.se/produkter/aeggprodukter/helaegg/helaegg,-flytande,-dunk,-foerl-haallbarhet-5-kg.aspx Tillsatt vatten, kaliumsorbat och citronsyra. Kaliumsorbat finns tydligen naturligt i frukt och bär, citronsyra finns i citroner. Så det verkar väl inte så tossigt ändå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Dessvärre är den mesta av dagens citronsyra framställd ur svartmögelsvampen Aspergillus niger. Det är mycket billigare än att få fram den ur omogna citroner, som man gjorde förr. Många får allergiska reaktioner av citronsyra, utan att veta att det är den som utlöser reaktionen (eller svartmöglet, egentligen). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Dessvärre är den mesta av dagens citronsyra framställd ur svartmögelsvampen Aspergillus niger. Det är mycket billigare än att få fram den ur omogna citroner, som man gjorde förr. Många får allergiska reaktioner av citronsyra, utan att veta att det är den som utlöser reaktionen (eller svartmöglet, egentligen). Ja, fy sjutton, det finns ingen gräns på vilka dumheter dom kan hitta på inom livsmedelsindustrin tror jag http://www.aktavara.org/news.aspx?r_id=112765 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Dessvärre är den mesta av dagens citronsyra framställd ur svartmögelsvampen Aspergillus niger. Det är mycket billigare än att få fram den ur omogna citroner, som man gjorde förr. Många får allergiska reaktioner av citronsyra, utan att veta att det är den som utlöser reaktionen (eller svartmöglet, egentligen). Du menar att citronsyran man får fram på så sätt är kontaminerad med svartmögel? Låter inte skoj... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Ja, fy sjutton, det finns ingen gräns på vilka dumheter dom kan hitta på inom livsmedelsindustrin tror jag http://www.aktavara.org/news.aspx?r_id=112765 Det verkar gränslöst med tokerier Ägg på dunk och mögel i nästan all processad mat.....och då är det ändå en pytteliten droppe i oceanen av jakten på pengar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Du menar att citronsyran man får fram på så sätt är kontaminerad med svartmögel? Låter inte skoj...Jag är säker på det, utan att ha gjort egna tester. Och jag skulle nog inte ens kalla det kontamination, eftersom citronsyran framställs från svartmöglet. Den har inte ens varit i närheten av en citron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Många här skriver om hur de äter äggröra till frukost på restaurang och lika många tycker att äggvita på dunk i affären är hemsk. Idag fick jag veta en intressant grej. Tydligen får man inte hantera ÄGG inom livsmedelsbranschen utan man MÅSTE använda äggvita och äggula på dunk!! Anledningen ska vara salmonellarisk!! Ett helt ägg kan inte testas för salmonella, däremot kan äggvitan och äggulan på dunk testas!! Detta har jag hört från en person som känner en kvinna som driver ett creperi i en mindre stad i Sverige. Jag har inte tänkt på att leta info om det stämmer, tänkte att någon här kanske har koll på sånt? Jag vet inte heller vad dessa dunkar innehåller, men rent spontant känns det som en kemikaliefabrik för ägg är en färskvara och jag kan inte tänka mig att ägg på dunk har särskilt lång hållbarhet utan att man "Mixtrat" med dem lite. Nja, nog får man använda hela ägg, alltid! Men man får inte använda ägg som inte är genomlysta och kronmärkta. Så du kan inte köpa direkt av grannen som har ett litet ekologiskt hönseri på tomten. Apropå det så tvingades jag äta frukost på Donken för några dagar sedan. De har ju nu bl.a. äggröra och bacon. Det står på skyltningen att denna görs på plats av "färska ägg", och det kan knappast tolkas på nåt annat sätt än att de knäcker äggen själva, annars är det inte färska ägg. Nån som vet om detta stämmer, eller har de hittat nåt kryphål så att de ändå gör den på nåt halvfabrikat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Nja, nog får man använda hela ägg, alltid! Men man får inte använda ägg som inte är genomlysta och kronmärkta. Så du kan inte köpa direkt av grannen som har ett litet ekologiskt hönseri på tomten. Apropå det så tvingades jag äta frukost på Donken för några dagar sedan. De har ju nu bl.a. äggröra och bacon. Det står på skyltningen att denna görs på plats av "färska ägg", och det kan knappast tolkas på nåt annat sätt än att de knäcker äggen själva, annars är det inte färska ägg. Nån som vet om detta stämmer, eller har de hittat nåt kryphål så att de ändå gör den på nåt halvfabrikat? McDonald's bekräftar på sin hemsida http://apps.mcdonalds.se/Sweden/Prodfacts.nsf/wwwBalansguiden/8D709AA5E258C38BC1257B2F00541A02?OpenDocument att det är ekologiska ägg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Nja, nog får man använda hela ägg, alltid! Men man får inte använda ägg som inte är genomlysta och kronmärkta. Så du kan inte köpa direkt av grannen som har ett litet ekologiskt hönseri på tomten. Apropå det så tvingades jag äta frukost på Donken för några dagar sedan. De har ju nu bl.a. äggröra och bacon. Det står på skyltningen att denna görs på plats av "färska ägg", och det kan knappast tolkas på nåt annat sätt än att de knäcker äggen själva, annars är det inte färska ägg. Nån som vet om detta stämmer, eller har de hittat nåt kryphål så att de ändå gör den på nåt halvfabrikat? Ämnet har varit uppe på bloggen, och här är ett av inläggen:Jag jobbar på McDonalds och kan garantera att det endast är svenska ekologiska ägg, efter tillagning tillsätts lite salt och peppar. Äggen får kläckas senast 30 min innan tillagning så de är helt färskt. dessutom steks dem i Bregott. Baconet däremot vet jag inte vad det innehåller. Köttet är även det endast kött. Jag var på en utbildning för ett tag sen och då fick jag även veta att ingen mat är GMO. Det borde väl i sin tur betyda att djuren äter mat som inte är GMO. Eller? McDonalds mat skit så inte för att försvara den men jag äter kött och sallad ibland. Mättar super Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 OK! Det är ju bra! Det smakade ju också helt OK, fast portionen var löjligt liten. Jag beställde extra bacon, men borde också ha beställt två portioner med extra bacon, då hade jag kanske kommit närheten av att bli mätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joly Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Varför steks äggen i Bregott? Inget fel med det alltså, men varför inte använda smör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Varför steks äggen i Bregott? Inget fel med det alltså, men varför inte använda smör? Det kan inte vara en prisfråga, eftersom Bregott är dyrare än t ex margarin.Så kan det vara så att de vill få lchf-are som kunder vi är några stycken nu. Och varför inte smör? Njaa, där kommer nog vinstmarginalpolisen in och säger stopp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Apropå salmonellarisk som nämndes i första posten så ska det inte vara någon risk om man använder svenska ägg. Detta eftersom det inte är tillåtet med salmonella bland värphöns i Sverige - uppstår salmonella så avlivas hela besättningen. Utomlands anser många länder att det inte är något problem med salmonella utan ansvaret vilar på konsumenten. Därför ser man ofta i bl.a. amerikanska recept påminnelser om att alltid tvätta händerna innan och efter att man hanterat ägg och även att tvätta äggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Citronsyra framtas även med hjälp av bensen, som lämnar massa farliga spår kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Citronsyra framtas även med hjälp av bensen, som lämnar massa farliga spår kvar. Är det inte samma med soya? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Jo och majs o massa mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts