teresa Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Läser överallt att folk mår så himla bra av lchf, man blir piggare, smalare, får mer muskler, blir mer mätt osv. Själv har jag nu lchf:at i två månader ungefär och är på väg att ge upp. Började med lchf för att jag tror på konceptet med mycket fett och inga snabba kolhydrater. Har alltid haft ett enormt söt- och kolhydratsug som jag ville bli av med. Har ofta kompenserat ordentlig mat med en godisbit då och då för att orka. Ville ha ett slut på det, samt även uppleva allt annat som verkade så bra med denna kosthållning tex ökad uthållighet/mindre trötthet. Så drog ner kraftigt på kolhydraterna, från ca 300/dag till i snitt 35/dag. Höll kvar samma kaloriintag på ca 2000/dag då jag inte strävar efter viktförändring. Kan tillägga att jag lever ett ganska aktivt liv även om jag inte längre tränar, med promenader dagligen och många timmar i stallet med allt vad det innebär. MEN jag är så fruktansvärt trött och muskelsvag! Blir liksom inte bättre. Har helt tappat all träningsmotivation och tycker det är jobbigt att gå korta promenader. Är rädd att mina muskler förtvinat! Har de senaste dagarna ökat kolhydraterna till 60-70/dag vilket inte hjälpt. Åt tom en bit vitt bröd idag för att se om jag fick nån kick men inget hände mer än sug efter mer... Dessutom har min mens uteblivit. Äter multivitaminer, magnesium och msm varje dag. Vad ska jag göra? Ge upp? Började ju äta såhär för att må bättre, inte sämre! Passar inte lchf alla? Uppgiven till max! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Så här skrev Zepp i en annan tråd nyligen: "Det är brist på Karnitin som gör att musklerna har svårt att bränna fett! Men hav tröst.. för det finns gott om karnitin i kött.. det är bara som så att de behöver omvandlas till karnitinensymer.. och iomed att du drivit dina muskler på glukos tidigare så är den mekanismen lite underutvecklad.. det brukar ta några månader!" http://forum.kostdoktorn.se/topic/3045-kan-man-bli-frisk-fr%C3%A5n-diabetes-typ-2/#entry38513 Äter du kött? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Det var tråkigt att höra att du mår sämre med LCHF. Det första jag tänker på är om du får i dig tillräckligt med salt och vatten. Med en ketogen kost så förlorar man mer vätska och därmed mer salt, plus att LCHF-kosten i allmänhet innehåller mindre salt. Testa med att äta ett kryddmått vanligt bordssalt med ett glas vatten morgon och kväll, och ät gärna lite extra under dagen, plus lite mer vatten än vanligt innan du ger upp. Nästa fundering är om du får i dig tillräckligt med fett till måltiderna, det behövs inga enorma mängder, men en del extra behövs för att täcka kolhydraterna som vi utesluter, testa även lite mera av den varan innan du helt tappar lusten för att fortsätta med LCHF 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Lägg till mer rotfrukter.. typ potatis.. inte sjutton går du upp mitt i natten och kylskåpsäter kall potatis! För det första så får du kolla att det verkligen är kolhydraterna du minskat på som gör att du mår så dåligt.. jamenar, det kan ju slumpa sig som så att du råkade få någon bacill eller annat samtidigt.. och som kräver läkarbehandling! Tappad mens är ett tecken om något på att saker och ting inte står rätt till! Sen som sagt vad.. orken i benen.. finns de som kämpat ett år för att få tillbaka orken.. vilket snarare visar att de var helt sockerdrivna. Och du.. salta maten.. saltbrist är inte helt ovanligt under omställningen. Testa salttricket.. ta en tesked salt i ett glas vatten.. svep det, känner du dig annorlunda inom en timme så var det saltbrist.. blir det ingen skillnad och då blir svintörstig och kissar frekvent.. då var det inte saltbrist! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Sluta räkna kalorier åtminstone några veckor? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted September 13, 2013 Author Share Posted September 13, 2013 Äter du kött? Nej, men äter fisk ett par gånger i veckan och ägg varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted September 13, 2013 Author Share Posted September 13, 2013 Fett får jag i mig, uppemot 150g per dag. Salttricket har jag testat utan effekt. Slutar jag räkna kalorierr jag rädd att jag går upp i vikt (ligger på undre gränsen för normalviktig). Är det värt att kämpa för orken i benen i ett år?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willas Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 För mig tog det ett halvår innan den där mudkelsvagheten gav med sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Salt, selen, magnesium... det finns mycket du kan få obalans i men eftersom LCHF inte är ETT sätt att äta utan lika många som det finns tolkare och utövare är det svårt att säga vad som skapar muskelsvagheten. För mig hjälpte det med buljong en stund innan träningen, dvs saltspåret. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Nej, men äter fisk ett par gånger i veckan och ägg varje dag. Inte kött av ideologiska skäl förstås? Om du inte hyser några känslor för fisk så tror jag på att äta lite (hellre mycket) makrill och skaldjur varje dag. Om du trotsar tröttheten och tar en sväng till gymmet kan det nog sätta fart på kroppen. Och ta då i på riktigt, gör inte bara rörelserna. Skulle du ta dig till gymmet så glöm kaloriräkningen och kom ihåg att muskler väger och att det är bra grejer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Bara en tanke... De kan inte vara vanlig järnbrist? såg att du kompletterade med andra mineraler, men inte just järn. Sen att du inte äter kött dessutom. Tänker på min tjej som har järnbrist, trotts att vi ofta äter kött.... wiki om järnbrist: http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnbrist 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enahel Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Det är värt det när musklerna väl kommer tillbaka! Själv har jag fått en helt annan uthållighet och styrka nu när jag tränar. Och det är otroligt skönt att kunna köra utan att hela tiden tänka på att äta exakt 2h innan så att blodsockret ligger på en lagom nivå. Nu kan jag också köra 2h pass utan problem, tidigare var jag helt död efter. För mig tog det nog tyvärr 4 månader innan musklerna var med på matchen, så bara att hålla ut ett tag till. Men, precis som Zepp säger, att du tappat mens är värt att kolla upp, så att det inte är något annat som spökar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Hm.. tror jag ser problemet.. du äter för lite protein! Du kan inte dra ner på kolhydraterna och äta väldigt lite protein.. för det är av proteinet som levern skall göra det glukos som du trots allt behöver! Såå.. testa.. antingen höjer du kolhydraterna till 100 gram om dagen, reducerar fettet energmässigt lika mycket eller äter ditt dagliga behov av protein! Och minimibehovet för en kolisätare ligger på 0,8 gram per kilo och dag.. för någon på ketogen diet höjs behovet på grund av glukoneogenesen till minst 1 gram! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Läser överallt att folk mår så himla bra av lchf, man blir piggare, smalare, får mer muskler, blir mer mätt osv. Själv har jag nu lchf:at i två månader ungefär och är på väg att ge upp. Började med lchf för att jag tror på konceptet med mycket fett och inga snabba kolhydrater. Har alltid haft ett enormt söt- och kolhydratsug som jag ville bli av med. Har ofta kompenserat ordentlig mat med en godisbit då och då för att orka. Ville ha ett slut på det, samt även uppleva allt annat som verkade så bra med denna kosthållning tex ökad uthållighet/mindre trötthet. Så drog ner kraftigt på kolhydraterna, från ca 300/dag till i snitt 35/dag. Höll kvar samma kaloriintag på ca 2000/dag då jag inte strävar efter viktförändring. Kan tillägga att jag lever ett ganska aktivt liv även om jag inte längre tränar, med promenader dagligen och många timmar i stallet med allt vad det innebär. MEN jag är så fruktansvärt trött och muskelsvag! Blir liksom inte bättre. Har helt tappat all träningsmotivation och tycker det är jobbigt att gå korta promenader. Är rädd att mina muskler förtvinat! Har de senaste dagarna ökat kolhydraterna till 60-70/dag vilket inte hjälpt. Åt tom en bit vitt bröd idag för att se om jag fick nån kick men inget hände mer än sug efter mer... Dessutom har min mens uteblivit. Äter multivitaminer, magnesium och msm varje dag. Vad ska jag göra? Ge upp? Började ju äta såhär för att må bättre, inte sämre! Passar inte lchf alla? Uppgiven till max! Strikt LCHF passar inte alla. Lågkolhydratskost utan spannmål och socker däremot är jag ganska övertygad om passar precis alla. Prova att lägga till nån frukt ibland och lite rotfrukter och bär efter tycke och smak. Du är ju inte överviktig så utebliven viktnedgång är ju inte något problem. Själv var jag strikt medan jag gick ner 25 av de 30 jag ville ner. Nu har jag varit viktstabil i över ett år OCH bibehållit ALLA hälsofördelarna med en liberalare kosthållning som inkluderar bär, frukt och rotfrukter när andan faller på. (Kolhydratsintaget ligger mellan 50-130 gr om dan, helt beroende på mitt humör varje dag) Så länge jag håller mig helt från socker och spannmål och inte fjollar mig med fettet är jag en frisk och glad evighetsmaskin. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olle Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Dessutom har min mens uteblivit. Äter multivitaminer, magnesium och msm varje dag. Vad ska jag göra? Ge upp? Började ju äta såhär för att må bättre, inte sämre! Passar inte lchf alla? Uppgiven till max! Jag skulle säga att allting du skriver pekar på att du har en mild form av ätstörning, jag har sett det här mönstret flera gånger nu. Den uteblivna mensen beror sannolikt på oregelbundet ätande (svält, hetsätning m.m.) och kan ta flera månader att återställa. Men du kommer aldrig hitta lösningen på problemet genom någon typ av diet. Du måste jobba med det psykologiska; när du har en sund och avslappnad attityd till mat så löser de flesta problemen av sig själv. Kontakta vårdguiden eller någon ideell organisation (t.ex. Anonyma överätare) och förklara att du behöver hjälp. Tänk även på att de flesta av oss som skriver i detta forum (inklusive jag själv) i strikt mening har någon typ av ätstörning med överdrivet fokus på mat och kost, en typ av ortorexi! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted September 13, 2013 Author Share Posted September 13, 2013 Järnbrist är jag ganska säker på att det inte är. Åt järntabletter första månaden på lchf, men sen tog de slut. Har dessutom haft järnbrist tidigare och det kändes inte alls såhär med muskelsvaghet. Protein får jag i mig omkring 70g per dag enligt ShapeUp-appen. Kan väl inte vara för lite för mig på 50 kg? Ätstörning, nja, kontrollbehov, ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Läser överallt att folk mår så himla bra av lchf, man blir piggare, smalare, får mer muskler, blir mer mätt osv. Själv har jag nu lchf:at i två månader ungefär och är på väg att ge upp. Började med lchf för att jag tror på konceptet med mycket fett och inga snabba kolhydrater. Har alltid haft ett enormt söt- och kolhydratsug som jag ville bli av med. Har ofta kompenserat ordentlig mat med en godisbit då och då för att orka. Ville ha ett slut på det, samt även uppleva allt annat som verkade så bra med denna kosthållning tex ökad uthållighet/mindre trötthet. Så drog ner kraftigt på kolhydraterna, från ca 300/dag till i snitt 35/dag. Höll kvar samma kaloriintag på ca 2000/dag då jag inte strävar efter viktförändring. Kan tillägga att jag lever ett ganska aktivt liv även om jag inte längre tränar, med promenader dagligen och många timmar i stallet med allt vad det innebär. MEN jag är så fruktansvärt trött och muskelsvag! Blir liksom inte bättre. Har helt tappat all träningsmotivation och tycker det är jobbigt att gå korta promenader. Är rädd att mina muskler förtvinat! Har de senaste dagarna ökat kolhydraterna till 60-70/dag vilket inte hjälpt. Åt tom en bit vitt bröd idag för att se om jag fick nån kick men inget hände mer än sug efter mer... Dessutom har min mens uteblivit. Äter multivitaminer, magnesium och msm varje dag. Vad ska jag göra? Ge upp? Började ju äta såhär för att må bättre, inte sämre! Passar inte lchf alla? Uppgiven till max! Vilken typ av träning är det du ägnat dig åt mest? Vad innehåller multivitaminerna? Jag har lite funderingar men behöver lite underlag först. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted September 14, 2013 Author Share Posted September 14, 2013 Vilken typ av träning är det du ägnat dig åt mest? Vad innehåller multivitaminerna? Jag har lite funderingar men behöver lite underlag först. Ridning, fyra-fem dressyrpass i veckan (plus några timmars stallarbete varje dag). Tar en rask promenad på 25 min varje lunchrast. Innan lchf joggade jag flera gånger i veckan, men nu har jag ingen ork. Äter dessa: http://www.lifebutiken.se/life/produkter/Multi/Multivitamin_Vegetarianer.ecp Har typ vräkt i mig mat de senaste dagarna och är en aning piggare :-) Men låååångt ifrån normal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaG Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Om du väger 50 kg, rider 4-5 gånger i veckan, stallarbete några timmar per dag, 25 min promenad varje lunchrast, har exakt koll på antal kalorier du äter, är rädd för att gå upp i vikt och har utebliven mens så är jag beredd att hålla med Olle, det låter som något mer än bara kontrollbehov. Det finns jättemycket bra hjälp att få för det! Skönt att höra att du är piggare när du ätit lite mer de senaste dagarna, det är kanske det du behöver? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Ridning, fyra-fem dressyrpass i veckan (plus några timmars stallarbete varje dag). Tar en rask promenad på 25 min varje lunchrast. Innan lchf joggade jag flera gånger i veckan, men nu har jag ingen ork. Äter dessa: http://www.lifebutiken.se/life/produkter/Multi/Multivitamin_Vegetarianer.ecp Har typ vräkt i mig mat de senaste dagarna och är en aning piggare :-) Men låååångt ifrån normal. Fett är ju ett mer trögförbränt bränsle än kolhydrater. Fett är lite som diesel och snabba kolhydrater som flygbränsle. Det innebär att du kan påskynda omställningen om joggar extremt långsamt men långt. 25 minuters promenad och dessutom en rask sådan får inte samma effekt. Inte ridning och stallarbete heller. Brukar du promenera före eller efter maten på lunchen? Att säga exakt hur du skall göra är ju svårt eftersom allt du gör kan påverka men om du kan börja med att promenera, jogga eller cykla i sakta mak i en timme. Det skall gå så sakta så att det inte tar emot. Det kan kännas löjligt sakta. Helst innan du äter men du skall inte vara hungrig. När det gäller tillskottet så är det ju hög dos B 12 i det. Jag skulle föreslå Apoteket Man istället men du kan ju ta en sak i taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olle Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Ätstörning, nja, kontrollbehov, ja. Utebliven mens, undervikt, trötthet, sötsug och dessutom ett rejält kontrollbehov är i mina ögon ganska illavarslande signaler. Jag hoppas verkligen jag har fel! Jag hoppas för din skull att det bara handlar om brist på något näringsämne eller någon annan fysiologisk orsak som de flesta är inne på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Utebliven mens, undervikt, trötthet, sötsug och dessutom ett rejält kontrollbehov är i mina ögon ganska illavarslande signaler. Jag hoppas verkligen jag har fel! Jag hoppas för din skull att det bara handlar om brist på något näringsämne eller någon annan fysiologisk orsak som de flesta är inne på. Det där tjatet om ätstörning tycker jag är ganska kränkande. Det tar tid för kroppen att ställa om sig till fett som bränsle och ju mer kolhydratdriven man varit tidigare ju längre tid tar det troligen. Några har ju också varit inne på att det kanske blivit för lågt energiintag men det går ju att räkna ut. Har du gjort det teresa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 50 Kilo.. hur gammal är du.. och hur lång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Ridning, fyra-fem dressyrpass i veckan (plus några timmars stallarbete varje dag). Tar en rask promenad på 25 min varje lunchrast. Innan lchf joggade jag flera gånger i veckan, men nu har jag ingen ork. Äter dessa: http://www.lifebutiken.se/life/produkter/Multi/Multivitamin_Vegetarianer.ecp Har typ vräkt i mig mat de senaste dagarna och är en aning piggare :-) Men låååångt ifrån normal. En liten fråga. Jag såg nu att multiprepisen du äter är för vegetarianer. Är du vegetarian? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Jag antar att du har tagit ett graviditetstest?! Det brukar ju vara vanligaste orsaken till utebliven mens 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted September 14, 2013 Author Share Posted September 14, 2013 Jag är 27, 163cm och väger 51kg. Får i mig ca 2000kcal/dag. Är INTE gravid, haha. Äter fisk, ej kött. Tror jag levde i en konstant kolhydratkick fram tills lchf::-P Funderar på om det kan vara så att jag har ett energibehov på, låt säga, 2500kcal/dag. Får ju i mig lika mycket energi nu som innan lchf. Men om jag nu har ett större energibehov och har ätit för lite så kompenserade jag kanske det med sockerkickar som gjorde att jag ändå orkade. Bara en tanke. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Jag är 27, 163cm och väger 51kg. Får i mig ca 2000kcal/dag. Är INTE gravid, haha. Äter fisk, ej kött. Tror jag levde i en konstant kolhydratkick fram tills lchf::-P Funderar på om det kan vara så att jag har ett energibehov på, låt säga, 2500kcal/dag. Får ju i mig lika mycket energi nu som innan lchf. Men om jag nu har ett större energibehov och har ätit för lite så kompenserade jag kanske det med sockerkickar som gjorde att jag ändå orkade. Bara en tanke. Bra tanke.. pröva den.. genom att under några veckor sluta räkna kalorier.. och se var du hamnar genom att bara äta fritt av bra mat! 51 Kilo för en kvinna på 27 år är inte mycket.. speciellt som man är i sin mest fertila ålder.. och då brukar kroppen lägga upp reserver för eventuella graviditeter! Tappad mens är ett tecken på för lite fett på kroppen! 2000 Kcal är för någon som lever ett inaktivt liv.. mycket stillasittande och inga direkta fritidsaktiviteter.. förutom TV-tittande! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olle Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Det där tjatet om ätstörning tycker jag är ganska kränkande. Ledsen, men Teresas hälsa är mycket viktigare för mig än att skriva politiskt korrekta inlägg. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Jag är 27, 163cm och väger 51kg. Får i mig ca 2000kcal/dag. Är INTE gravid, haha. Äter fisk, ej kött. Tror jag levde i en konstant kolhydratkick fram tills lchf::-P Funderar på om det kan vara så att jag har ett energibehov på, låt säga, 2500kcal/dag. Får ju i mig lika mycket energi nu som innan lchf. Men om jag nu har ett större energibehov och har ätit för lite så kompenserade jag kanske det med sockerkickar som gjorde att jag ändå orkade. Bara en tanke. Äter du lika mycket energi nu som innan lchf så är det nog omställningsproblem som gör att du inte orkar. Hoppas du såg mitt inlägg om vad du kan göra åt det. Skulle vara intressant med respons på det. När det gäller multiprepisen så undrar jag om du valt just den för att du inte äter kött. När jag gav dig mitt förslag så visste jag inte att du inte äter kött och jag vet att vegetarianer behöver extra B12 men hur det är med dom som äter fisk vet jag inte. Åt du den sorten även innan lchf när du inte var trött? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Ledsen, men Teresas hälsa är mycket viktigare för mig än att skriva politiskt korrekta inlägg. Jag reagerade å hennes vägnar därför att folk ibland är snabba med att sätta diagnoser utan att ha så mycket information. Jag deltog tidigare i ett annat forum och där var det ett gäng som fick för sig att jag hade ätstörningar. Det hjälpte inte vad jag skrev, dom bara fortsatte. Jag tog illa vid mig och blev oerhört frustrerad. Jag är f öv 173 cm och väger 55 kg och som lägst var jag nere i 51 kg men jag har INTE ätstörningar. Alla som är smala har inte det och sötsug som du hade som argument har väldigt många i det här forumet haft, dock inte jag. Du använde också förlorad mens som argument men det finns fler här i forumet som råkat ut för det utan att ha ätstörningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olle Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Tappad mens är ett tecken på för lite fett på kroppen! Tappad mens är definitivt tecken på att något är fel! Normalt försvinner mensen först när man kommer ner till 13% kroppsfett. Men även om man inte är så smal så finns andra sätt att stoppa mensen, bl.a. mycket träning, stress eller oregelbundet ätande (antingen extrem diet eller snabbt jojobantande) jag har sett många olika varianter. Enklaste vägen ur detta är troligen, precis som Zepp skriver, att äta helt fritt en tid och se till att kroppen kan stabilisera sig (=mensen blir regelbunden igen). Var generös och tillåtande mot dig själv och ät det du känner att du behöver. För att få tillbaka mensen är det viktigt att komma in i ett jämnt och stadigt energiintag (d.vs. inga ätardagar), mensen vill inte komma förrän hon känner sig säker på att det finns jämn tillgång till mat. Självklart kommer det innebära en viss viktökning men det är det värt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olle Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Jag reagerade å hennes vägnar därför att folk ibland är snabba med att sätta diagnoser utan att ha så mycket information.. Till skillnad från dig ser jag inte diagnosen ätstörning som något kränkande, det är bara en diagnos bland alla andra som t.ex. saltbrist, proteinbrist och energibrist som både du själv och andra har framfört. Jag vet inte vad du har för tankar och värderingar kring ätstörning, men för mig är det varken något fult eller värdeladdat. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted September 15, 2013 Author Share Posted September 15, 2013 Äter du lika mycket energi nu som innan lchf så är det nog omställningsproblem som gör att du inte orkar. Hoppas du såg mitt inlägg om vad du kan göra åt det. Skulle vara intressant med respons på det. När det gäller multiprepisen så undrar jag om du valt just den för att du inte äter kött. När jag gav dig mitt förslag så visste jag inte att du inte äter kött och jag vet att vegetarianer behöver extra B12 men hur det är med dom som äter fisk vet jag inte. Åt du den sorten även innan lchf när du inte var trött? Hmmm åt inga tillskott innan lchf förutom duroferon (järn). Känns lite fånigt att ge sig ut och jogga löjligt sakta Får ta det efter mörkrets inbrott. Haha. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted September 15, 2013 Author Share Posted September 15, 2013 Varför skulle sötsug vara ett tecken på ätstörning? Angående ätstörning: Jag har ett ganska stort kontrollbehov vad gäller min mat/kropp. Dock är jag inte underviktig (bmi 18.8) och har normal fettprocent (21,8). Jag bantar inte, men sen tillåter jag mig inte heller att vräka i mig mat i enorma mängder eftersom jag inte vill gå upp i vikt och har vissa komplex över att allt jag äter lägger sig på magen. Men att jag skulle ha bantat bort min mens stämmer alltså inte. Tror dock inte jag är ensam över att ha kroppsdelar jag är missnöjd med 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Till skillnad från dig ser jag inte diagnosen ätstörning som något kränkande, det är bara en diagnos bland alla andra som t.ex. saltbrist, proteinbrist och energibrist som både du själv och andra har framfört. Jag vet inte vad du har för tankar och värderingar kring ätstörning, men för mig är det varken något fult eller värdeladdat. Svårt att få till en kost som är optimal för hälsa och välmående är inte alltid så lätt och jag har själv misslyckats många gånger men därifrån till att säga att man har en störning är steget långt. När det gäller människor som verkligen lider av anorexi eller bulimi så gäller det också att gå varsamt fram om man skall närma sig ämnet. Det kan vara myyycket känsligt och att sätta den diagnosen på en okänd människa i ett forum tycker jag man bör vara försiktig med. När det gäller anorexi och bulimi finns ju ofta också annan problematik än själva ätandet. Jag kände en tjej för många år sedan som hade anorexi och jag var den enda hon hade i den staden så jag fick stötta så gott jag kunde fast jag ung och inte hade så mycket kunskap. Hon vägde 33 kg och var 167 cm lång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Hmmm åt inga tillskott innan lchf förutom duroferon (järn). Känns lite fånigt att ge sig ut och jogga löjligt sakta Får ta det efter mörkrets inbrott. Haha. Har du haft konstaterad järnbrist? Jag frågar eftersom överskott på järn inte alls är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Jag vill absolut inte provocera på något sätt men du skulle inte kunna överväga att äta lite (rött) kött under en kortare period? Eller t.o.m lever? Sådan mat är ju verkligen fullpackad med näringsämnen. Jag tror våra kroppar är anpassade att få i oss sådan typ av protein, iaf under delar av året. Dvs äta det säsongsbetonat. Av etiska skäl kan ju vilt också vara ett alternativ om det är så att du ogillar djurhanteringen vid konventionell köttproduktion. Annars är ju KRAV-kött ganska hårt reglerat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olle Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Det kan vara myyycket känsligt och att sätta den diagnosen på en okänd människa i ett forum tycker jag man bör vara försiktig med. Jag är ledsen att det här är ett så känsligt område för dig! Jag hade ingen aning om att det skulle väcka starka känslor inom dig. Det var inte alls min mening. Tänk bara på att det där är helt och hållet dina känslor som du själv måste ta ansvar för, blanda inte in någon annan. Att projicera dina känslor på omgivningen är inte en schysst strategi eftersom andra förmodligen blir lidande av det. Kan du inte istället lägga din kraft på att tvätta bort stigmat kring begreppet ätstörning? Jag tror att många skulle ha nytta av det. I egenskap av vegetarian har jag en mild form av ortorexi sedan många år (äter ingen mat som kan vara kontaminerad med kött eller fisk). Jag har inget problem med att se det som en typ av ätstörning, även om (de små) problemen huvudsakligen är sociala och inte fysiologiska. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olle Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Dock är jag inte underviktig (bmi 18.8) och har normal fettprocent (21,8). Jag bantar inte, men Jag gissade att du hade 23-25%, så jag var inte helt fel ute. Om fettprocenten är pålitlig (= BodPod/DXA) så har du goda marginaler till 13% som jag angav som smärtgräns för mensen, det är alltså inte fettbrist som gör att mensen försvunnit. Du har måttlig "fettbrist" och normal muskelmassa (fettfritt index på 15 och fettindex på 4) det ser jättebra ut och inget som jag skulle klaga på, tvärtom grattis! Varför skulle sötsug vara ett tecken på ätstörning? Nej sötsug räcker inte! Det är ingen enskild faktor utan en kombination av många olika saker du skrev som ledde tankarna till ätstörning. Men redan när du skriver låg vikt och försvunnen mens så är det tydliga varningssignaler som man inte ska ignorera. Det är en av de första frågorna man ska ställa vid mensstörning (se Reuters Health och PubMed). När du dessutom skriver att du har kontrollbehov och verkar hålla koll på alla kalorier du äter så är det bara ytterligare ett stort steg i samma riktning (anorektiker har ett enormt kontrollbehov). Observera att ätstörning handlar om beteende och har egentligen inget med vikten att göra, det finns många som förblir normalviktiga trots ätstörningar. Låt mig göra det mycket tydligt att ätstörning inte är något skamligt eller konstigt. I många fall har man bara fått lite trassligt tänkande och otur kring maten helt enkelt! Det finns massor av olika former och en glidande skala från mild till livshotande. Att inte ta upp frågan på bordet när man ser varningstecknen anser jag vara fullständigt respektlöst. sen tillåter jag mig inte heller att vräka i mig mat i enorma mängder Jättebra, då kan vi utesluta det. (Som jag skrev här ovan, så var en av möjligheterna att du regelbundet kompenserade med lite större energiintag och att detta skulle kunna vara en bidragande orsak. Jag har sett flera såna fall, speciellt när man låter en kaloriräknare bestämma matmängden istället för att lyssna på kroppen.) Använd ditt kontrollbehov på positivt sätt. Kontrollera att du verkligen äter fritt och lär dig lyssna på kroppen istället för att räkna kalorier. Kroppen har en perfekt kaloriräknare, bara man lär sig lyssna på den. Släng ut Shapemeup och installera istället appen Mindful Eating (eller liknande). Det är bättre att du loggar mättnad/hunger istället för kalorier! Avsaknad av mens är inte ett friskhetstecken. Mitt tips är att äta så att du snarast får tillbaka mensen. Det absolut säkraste är att gå tillbaka och äta som du gjorde när mensen var regelbunden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Jag vill absolut inte provocera på något sätt men du skulle inte kunna överväga att äta lite (rött) kött under en kortare period? Eller t.o.m lever? Sådan mat är ju verkligen fullpackad med näringsämnen. Jag tror våra kroppar är anpassade att få i oss sådan typ av protein, iaf under delar av året. Dvs äta det säsongsbetonat. Av etiska skäl kan ju vilt också vara ett alternativ om det är så att du ogillar djurhanteringen vid konventionell köttproduktion. Annars är ju KRAV-kött ganska hårt reglerat. Man kan också köpa gräsbetat kött, smakar (tycker jag) ganska likt vilt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted September 15, 2013 Author Share Posted September 15, 2013 Har du haft konstaterad järnbrist? Jag frågar eftersom överskott på järn inte alls är bra. Jajjemän, konstaterad järnbristanemi har jag haft. Men inte längre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted September 15, 2013 Author Share Posted September 15, 2013 Jag gissade att du hade 23-25%, så jag var inte helt fel ute. Om fettprocenten är pålitlig (= BodPod/DXA) så har du goda marginaler till 13% som jag angav som smärtgräns för mensen, det är alltså inte fettbrist som gör att mensen försvunnit. Du har måttlig "fettbrist" och normal muskelmassa (fettfritt index på 15 och fettindex på 4) det ser jättebra ut och inget som jag skulle klaga på, tvärtom Vaa? Förklara det här med fettbrist och fettindex och vad är det för formel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Jag är ledsen att det här är ett så känsligt område för dig! Jag hade ingen aning om att det skulle väcka starka känslor inom dig. Det var inte alls min mening. Tänk bara på att det där är helt och hållet dina känslor som du själv måste ta ansvar för, blanda inte in någon annan. Att projicera dina känslor på omgivningen är inte en schysst strategi eftersom andra förmodligen blir lidande av det. Kan du inte istället lägga din kraft på att tvätta bort stigmat kring begreppet ätstörning? Jag tror att många skulle ha nytta av det. I egenskap av vegetarian har jag en mild form av ortorexi sedan många år (äter ingen mat som kan vara kontaminerad med kött eller fisk). Jag har inget problem med att se det som en typ av ätstörning, även om (de små) problemen huvudsakligen är sociala och inte fysiologiska. Det var inte mina känslor jag menade. Jag tror du förstår vad jag menar egentligen. Det är ju likadant om någon har alkoholproblem. Man kan behöva gå varsamt fram. Jag har varken haft det ena eller det andra utan det är kunskap jag läst mig till. Jag anklagar inte dig för någonting så du behöver inte ta det så. Om du inte tror mig så kan du ju läsa om det själv någon annanstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Jajjemän, konstaterad järnbristanemi har jag haft. Men inte längre Eftersom du inte äter kött och har haft järnbrist så kanske din multis är bra ändå men mineraler och vitaminer både konkurrerar och samarbetar med varandra så det är noga vad man tar. Hur mycket magnesium tar du? Vad äter du en normal dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted September 15, 2013 Author Share Posted September 15, 2013 Eftersom du inte äter kött och har haft järnbrist så kanske din multis är bra ändå men mineraler och vitaminer både konkurrerar och samarbetar med varandra så det är noga vad man tar. Hur mycket magnesium tar du? Vad äter du en normal dag? Tar 375g magnesium/dag. Läste att det skulle hjälpa mot muskelsvaghet. Oj, vad äter jag under en dag..? Sen jag ökade på kolhydraterna äter jag ungefär: Frukost: smoothie på turkisk yoghurt, grädde, hallon, kokosfett, kvarg och kaffe med mjölk och några ostrullar med smör. Ibland tar jag ett knäckebröd med mycket smör/mjukost och ost, ägg med smör och kaffe med mjölk. Lunchen beror på vad som serveras på jobbet (förskola) men nån typ av qournprodukt och grönsaker till det. Ibland får vi sås. Mellanmål: avokado eller äggmuffins och ostrullar med smör. Middag: omelett på grädde, ost, grönsaker, svamp (och ägg såklart). Ibland pannkakor med grädde och bär. Lite småätande emellan (ostrullar, paprikamackor) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Tar 375g magnesium/dag. Läste att det skulle hjälpa mot muskelsvaghet. Oj, vad äter jag under en dag..? Sen jag ökade på kolhydraterna äter jag ungefär: Frukost: smoothie på turkisk yoghurt, grädde, hallon, kokosfett, kvarg och kaffe med mjölk och några ostrullar med smör. Ibland tar jag ett knäckebröd med mycket smör/mjukost och ost, ägg med smör och kaffe med mjölk. Lunchen beror på vad som serveras på jobbet (förskola) men nån typ av qournprodukt och grönsaker till det. Ibland får vi sås. Mellanmål: avokado eller äggmuffins och ostrullar med smör. Middag: omelett på grädde, ost, grönsaker, svamp (och ägg såklart). Ibland pannkakor med grädde och bär. Lite småätande emellan (ostrullar, paprikamackor) Är det Greath Earth magnesium? Just den har ställt till det för mig. Det blir ju rätt så mycket mjölkprodukter. Hur många portioner fisk äter du på en vecka? Har du lagt in det du äter i något program och kollat hur du ligger till när det gäller mineraler och vitaminer? Att det går trögt att motionera tror jag beror på omställningsproblem men att mensen har försvunnit kan eventuellt ha något med mineralbalansen att göra. Känner du dig trött även när du sitter stilla? Har du känt av några andra negativa förändringar? Jag äter själv blandkost men Greath Earth magnesium och mjölkprodukter är saker som ställt till det för mig. Jag ställer lite frågor samtidigt som jag funderar på vad du skulle kunna testa att justera. Jag har jobbat mycket med min kost och har god insikt i näringslära så kanske kan jag klura ut vad som kan vara värt att testa. Hur mycket och vilka grönsaker blir det under en dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olle Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Vaa? Förklara det här med fettbrist och fettindex och vad är det för formel? Om du känner till fettprocenten kan du dela upp BMI i en fettdel och en fettfridel. Det är samma formel som för BMI, du matar bara in fettvikten eller fettfria vikten istället för totalvikten. (Det matematiska sambandet mellan index: BMI = FFMI+FMI). Precis som det finns gränsvärden för BMI finns det gränsvärden för FFMI och FMI. Det fettfria indexet ger en bra indikation på hur mycket muskler man har i förhållande till kroppslängden. Det är bra att hålla koll på så att man inte är för tunn eller förlorar muskler. Fettindex indikerar på samma sätt fettmängden i förhållande till kroppslängd. Det är egentligen det fettfria indexet som är mest intressant, fettet bedöms bäst med fettprocent. Att du fick "mild fettbrist" är inget du behöver oroa dig för, enligt fettprocenten har du tillräckligt med fett, även om det definitivt är mindre än genomsnittet (som jämförelse så är normvärdet 20-25 fettprocent för kvinnor). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 En hästtjej som både rider och sköter stallet gör av med en hiskelig massa energi varje dag, och 50 kilo låter inte mycket med tanke på att ridning ger en hel del muskler?! Så min misstanke är att du ätit för lite mat överlag? Jag är 27, 163cm och väger 51kg.Får i mig ca 2000kcal/dag.Är INTE gravid, haha.Äter fisk, ej kött.Tror jag levde i en konstant kolhydratkick fram tills lchf::-P Funderar på om det kan vara så att jag har ett energibehov på, låt säga, 2500kcal/dag. Får ju i mig lika mycket energi nu som innan lchf. Men om jag nu har ett större energibehov och har ätit för lite så kompenserade jag kanske det med sockerkickar som gjorde att jag ändå orkade. Bara en tanke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post teresa Posted September 17, 2013 Author Popular Post Share Posted September 17, 2013 Tack alla för råd och hjälp! Har slutat räkna kalorier och istället ätit mig ordentligt mätt och märkte genast att jag blev piggare och orkade mer rent fysiskt 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Bra det.. låt din kropp vara rättesnöret i framtiden för hur mycket du behöver äta! Tabeller och sådant kan väl vara bra för att komma underfund med vad och hur man äter osv, men ett bra ögonmått och lyhördhet för kroppens signaler är något man har nytta av resten av livet! Nu vet du hur det känns när du äter för lite! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts