Sonja69 Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Det var tråkigt att höra att du mår sämre med LCHF. Det första jag tänker på är om du får i dig tillräckligt med salt och vatten. Med en ketogen kost så förlorar man mer vätska och därmed mer salt, plus att LCHF-kosten i allmänhet innehåller mindre salt. Testa med att äta ett kryddmått vanligt bordssalt med ett glas vatten morgon och kväll, och ät gärna lite extra under dagen, plus lite mer vatten än vanligt innan du ger upp. Nästa fundering är om du får i dig tillräckligt med fett till måltiderna, det behövs inga enorma mängder, men en del extra behövs för att täcka kolhydraterna som vi utesluter, testa även lite mera av den varan innan du helt tappar lusten för att fortsätta med LCHF varför skulee lchf mat innehåller mindre salt? då vi lagar maten själv från grunden i ideala fallet, då bestämmer vi även salthalten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 varför skulee lchf mat innehåller mindre salt? då vi lagar maten själv från grunden i ideala fallet, då bestämmer vi även salthalten? För att många av oss glömmer att vi behöver salta ännu mer än vad vi gör. Många äter ju inte färdig processad mat och då tar du inte bara bort socker utan salt oxå. Det är lätt att glömma att förut åt man(jag) kanske salt till vare måltid för att det alltid(i mitt fall) var med processad mat i någon form eller pasta eller dylikt där det är salt i. Jag har själv ett flertal gånger råkat ut för vad som måste vara salt brist. (trött, illamående) det har räckte med några rejäla omgångar salt. (brukar lägga salt på gropen i tumvecket och slicka i mig och många gånger har det smakat riktigt bra) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmeo Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Bara ett inflikande om utebliven mens nu när så många utalar bestämda åsikter om att det skulle bero på ätstörningar och undervikt... Det hände mig också att mensen uteblev under de första månaderna när jag åt LCHF. Först uteblev den, för att sedan övergå i oregelbundenhet med mellanblödningar. Efter några månader stabiliserade det sig och då med 4 veckors cykler, vilket jag aldrig tidigare haft. Jag har alltid sedan tonåren haft 3 veckors cykler. Min PMS blev också mycket bättre. Jag upplever att jag fått någon form av, positiv, hormonell(?) omställning av LCHF, men att strulig mens var en del av de övergångsbesvär jag hade. (Jag blev också rätt så snabbt gravid efter den här omställningsperioden, vilket jag försökt med ett tag) I mitt fall berodde det hela definitivt inte på undervikt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts