Jump to content

Karnitin, tyrosin och liponsyra


Majabella
 Share

Recommended Posts

Varje dag! ;)

 

Jag äter ju kött & grönsaker

Alla animalier innehåller karnitin och tyrosin och liponsyra finns i alla levande celler både från växt och djurriket

Jag kanske formulerade mig väl slarvigt, för det vet även jag ju, men jag undrar om nån testat att ta något av detta som tillskott utöver kosten. Mitt syfte är att öka fettförbränningen eftersom jag ätit fakir (0-5g kolh & max 1g protein per kilo önskad kroppsvikt) i åtta veckor och inte gått ner något alls under de senaste fyra.
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt varför ett par aminosyror och en antioxidant skulle göra nåt särskilt med förbränningen??

 

Jag skulle kunna tänka mig att intermittent fasta exempelvis 18:6 samtidigt som du håller uppe proteinnivån skulle kunna få saker att röra på sig igen :)

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste för lekmannen att ta till sig i den där sammanfattningen av tips kom på absoluta slutet:

 

"Vänliga hälsningar

Lisa

www.femalebalanceshop.com"

 

Jag har inte kikat in på hemsidan men en vild gissning är att det skulle kunna vara så att Lisa kränger just det hon rekommenderar i sin sammanfattning av tips... Eller så är jag bara ruggigt cynisk efter att ha studerat den här branschen från både utsida och insida alldeles för länge.

 

Mer konkret då, om det inte hänt något med din fettförändring (du kompletterar väl vågen med måttband etc?) på ett tag så är det högst osannolikt att lösningen på detta finns att tillgå i piller- eller pulverform. Den typ av piller och pulver som de facto KAN få rejäl effekt på fettförbränningen är olagliga och/eller receptbelagda (eller kräver att man har tillgång till veterinär...).

 

Se över allt du äter. En extra gång om du redan gör det. Skriv ned all aktivitet du förärar din kropp. Kategorisera in sådant som du gör "jämt" som vardagsaktivitet och sedan det övriga enligt vad det innebär i relation till intensitet, ex. promenader blir "aktiv vila" och styrketräning blir "högintensiv träning". När du har full koll på detta så börjar du skruva på de variabler som finns. Förändra gradvis matintaget, ex. genom att du karvar bort lite från någon måltid under dagen eller kanske en hel måltid ett par gånger i veckan (men se då till att det inte ställer till det med mättnad/hunger etc). Ett annat alternativ är att du anammar samma tillvägagångssätt vad gäller aktiviteten. Lägg in en (extra) promenad ett par ggr/vecka.

 

Det finns (nästan) ingen magi vad gäller det här utan det är fullt greppbara tillvägagångssätt som är A och O.

 

Som en passus: Jag tycker det är finemang om människor "automagiskt" får ett ätbeteende som de kan följa naturligt och utan större problem resten av sina liv och som dessutom fixar problem med övervikt etx. LCHF är ju för många en sådan väg att gå. För andra funkar periodisk fasta (men där är det enligt egen erfarenhet väldigt mycket vanligare med hungernojande etc varför viljestyrkan måste kompensera ibland...vilket i förlängningen kan vara ett stort problem).

 

Hur som haver, det jag INTE gillar med dessa automagiska verktyg är när de används utan att förstås. Det är en sak att njuta av friheten att ex. komma till rätta med sin övervikt OCH äta bra och gott - i bästa fall - utan någon större ansträngning. Det är en helt annan sak att inte förstå det "automagiska" med dessa verktyg. Eftersom alla dieter/kosthållningar/ätbeteenden lyder under samma biologiska lagar så är det ofta nödvändigt att inse hur dessa fungerar när/om det "automagiska" inte fås att fungera av någon anledning. Ofta kan det ju vara så att man missat något väsentligt, ex. så är det inte helt ovanligt att man på LCHF-kost inledningvis underskattar mängden kolhydrater man får i sig och därmed aldrig hamnar i ketos och då även riskerar att missa mättnadsaspekten som står för det "automagiska" i den kosthållningen.

 

Min poäng här är bara att det är ytterst sällan så att det finns någon ovanlig/extraordinär orsak till att vikten står still. Med ovanlig avser jag då något som ex. allvarliga hormonella problem eller liknande som helt enkelt gör att kroppen inte fungerar som den ska. Det blir i ljuset av detta väldigt knepigt att söka lösningar i ex. pillerform om man inte först utgått från de faktiska grundlagarna vad gäller vikt-/fettminskning.

 

Passusen skriven ur ett allmänt perspektiv även om den har viss beröring med trådskaparens dilemma. Inte heller menat som kritik utan bara en hjälp på traven!

 

Lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för det ambitiösa svaret TT, dessutom för ett nytt ord, var tvungen att slå upp det:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Automagisk

 

Lite lustigt att ordet hittat in till Wikipedia och godkänts. SAOL nästa. :)

 

Jag håller på o försöker förändra kosten, har kört 16:8 hela tiden, men försöker nu komma i 23:1-läge, motion är däremot eftersatt.

Törs man fråga varför? 23:1 eller att överhuvudtaget bara äta 1 gång/dygn (vilket 23:1 brukar innebära i praktiken) är inget jag rekommenderar...även om jag vet att det "funkar" för somliga. I ljuset av det du berättat så verkar det lite extra märkligt.

 

Mer konkret då, du har redan anammat en rätt extrem kosthållning, dvs fakir PLUS 16:8. Ur detta perspektiv är det allt annat än sannolikt att de grundläggande positiva effekter som detta brukar leda till varit det som behövde adresseras. Åtminstone inte ur perspektivet att du ska tappa kroppsfett.

 

Ännu mer konkret, hur mycket ligger ditt energiintag på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...