Antonius Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Tjena! Har någon här liksom jag gjort en hårmineralanalys? kan man lita på dessa tester tro? själv så hade jag ganska mycket obalanser enligt testet och jag känner att jag inte mår helt bra men samtidigt är det jobbigt med massor med kosttillskott... man får en liten klump i magen så fort man blir rekommenderad en massa tillskott av ett visst märke. Vissa kanske inte kan bli helt friska och få en bra vitamin/mineralhalt på naturlig väg eller? Vad vet/tror ni om hårmineralanalystester? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Säkrast är att äta en kost som är så näringstät som möjligt. Tips för att få till en sådan är att dricka en kopp benbuljong om dagen, äta fisk flera gånger i veckan, smyga in lever/inälvsmat i olika maträtter eller äta en levergryta 1 ggr/vecka (jag gör köttfärsbiffar på 2 delar köttfärs 1 del kycklinglever tex). Ät ca 1 dl grönsaker vardera från grupperna färgade grönsaker (rödkål, morot, betor, rödlök, bär, tomat, paprika), bladgröna grönsaker (spenat, grönkål, sallad) och svavelrika grönsaker (kål, broccoli, sparris, lök, svamp) vid varje måltid. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Jag gjorde också en hårmineralanalys ganska nyligen efter över 10års letande efter nån som kunde utföra den. Jag hade inga större konstigheter, bara några förhöjda värden av udda ämnen jag tror kan komma från mitt yrke. För mig är det självklart att allt vi gör med oss själva sätter sig i kroppen och även om hårmineralanalyser var trendigare för 10år sen (nu är det trendigare att analysera hormoner) så tror jag de kan ge viktig kunskap om oss själva. I övrigt håller jag med Johanna07, det är viktigt med näringstät mat, dvs kvaliten på maten. Kroppen har en fantastisk förmåga att läka sig själv om vi förändrar förutsättningarna. Bra mat, lite rörelse, mindre stress, mycket skratt, mindre gifter... så hjälper kroppen själv till att läka sig. Visst finns det tillstånd som kroppen inte klarar själv men börja med de små förändringarna i vardagen så är du på rätt väg! Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted September 13, 2013 Author Share Posted September 13, 2013 Jag gjorde också en hårmineralanalys ganska nyligen efter över 10års letande efter nån som kunde utföra den. Jag hade inga större konstigheter, bara några förhöjda värden av udda ämnen jag tror kan komma från mitt yrke. För mig är det självklart att allt vi gör med oss själva sätter sig i kroppen och även om hårmineralanalyser var trendigare för 10år sen (nu är det trendigare att analysera hormoner) så tror jag de kan ge viktig kunskap om oss själva. I övrigt håller jag med Johanna07, det är viktigt med näringstät mat, dvs kvaliten på maten. Kroppen har en fantastisk förmåga att läka sig själv om vi förändrar förutsättningarna. Bra mat, lite rörelse, mindre stress, mycket skratt, mindre gifter... så hjälper kroppen själv till att läka sig. Visst finns det tillstånd som kroppen inte klarar själv men börja med de små förändringarna i vardagen så är du på rätt väg! Lycka till! Jag har provat det mesta inom LCHF väg men det har inte fungerat för mig. Är allergisk mot en hel del mat inom LCHF och det blir svårt att hålla sig då till dieten. Tack i varje fall för tipsen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted September 13, 2013 Author Share Posted September 13, 2013 Säkrast är att äta en kost som är så näringstät som möjligt. Tips för att få till en sådan är att dricka en kopp benbuljong om dagen, äta fisk flera gånger i veckan, smyga in lever/inälvsmat i olika maträtter eller äta en levergryta 1 ggr/vecka (jag gör köttfärsbiffar på 2 delar köttfärs 1 del kycklinglever tex). Ät ca 1 dl grönsaker vardera från grupperna färgade grönsaker (rödkål, morot, betor, rödlök, bär, tomat, paprika), bladgröna grönsaker (spenat, grönkål, sallad) och svavelrika grönsaker (kål, broccoli, sparris, lök, svamp) vid varje måltid. Jag har provat, men eftersom jag nu enligt testet har en del obalanser i mineralerna så måste jag öka upp på den ena för att den andra ska gå ner. Benbuljong innehåller väl rätt mycket Kalcium? och det hade jag tydligen en överdos på som ska balanseras upp med Magnesium. Så det är lite problematiskt, men lever är däremot järnrikt (något som jag ytterligare hade brist på) så det skulle jag kunna börja försöka äta 1 gång i veckan , tack för råden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Vad är det du är allergisk mot? Och vad inom LCHF är som så speciellt att det gör det svårt att följa? Det är ju bara vanlig mat bortsett från spannmål... Sedan kan förstås alla allergier göra livet lite knöligt men det har inte med LCHF att göra. Magnesium finns rikligt i paranötter och är du inte allergisk mot det tror jag det räcker med 4-5st för RDI. Greatlife.se säljer tillskott gjorda av "whole food", dvs matvaror. Selen finns rikligt i skaldjur och Birgitta Höglunds gamla blogg har ett fantastiskt bra recepet på räksallad till grillkorv! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Jag svarade om detta i en annan tråd i samma ämne nyligen. Vi lämnade tillbaka alla tillskott. Jag trodde mycket på metoden men blev chockad över alla tillskott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Jag har provat, men eftersom jag nu enligt testet har en del obalanser i mineralerna så måste jag öka upp på den ena för att den andra ska gå ner. Benbuljong innehåller väl rätt mycket Kalcium? och det hade jag tydligen en överdos på som ska balanseras upp med Magnesium. Så det är lite problematiskt, men lever är däremot järnrikt (något som jag ytterligare hade brist på) så det skulle jag kunna börja försöka äta 1 gång i veckan , tack för råden! Det innehåller nog de flesta mineraler och jag tror det även är en bra källa till magnesium. Det är också väldigt bra för att läka magen. Annars kan du prova att undvika nattskatteväxter (paprika, tomat och aubergine). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Jag har provat, men eftersom jag nu enligt testet har en del obalanser i mineralerna så måste jag öka upp på den ena för att den andra ska gå ner. Benbuljong innehåller väl rätt mycket Kalcium? och det hade jag tydligen en överdos på som ska balanseras upp med Magnesium. Så det är lite problematiskt, men lever är däremot järnrikt (något som jag ytterligare hade brist på) så det skulle jag kunna börja försöka äta 1 gång i veckan , tack för råden! En man som har brist på järn. Låter lite mysko. Möjligen om man undviker rött kött och konditionstränar väldigt mycket. För mycket kalcium i förhållande till magnesium kan det dock lätt bli om man äter mjölkprodukter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted September 14, 2013 Author Share Posted September 14, 2013 Vad är det du är allergisk mot? Och vad inom LCHF är som så speciellt att det gör det svårt att följa? Det är ju bara vanlig mat bortsett från spannmål... Sedan kan förstås alla allergier göra livet lite knöligt men det har inte med LCHF att göra. Magnesium finns rikligt i paranötter och är du inte allergisk mot det tror jag det räcker med 4-5st för RDI. Greatlife.se säljer tillskott gjorda av "whole food", dvs matvaror. Selen finns rikligt i skaldjur och Birgitta Höglunds gamla blogg har ett fantastiskt bra recepet på räksallad till grillkorv! Ägg, Grädde, Creme Fraiche bland annat, kliar dessutom i halsen av avokado. Jag tränar dessutom en del blir lite svårt att träna på olivolja, smör och kött. Jag behöver kolhydraterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted September 14, 2013 Author Share Posted September 14, 2013 En man som har brist på järn. Låter lite mysko. Möjligen om man undviker rött kött och konditionstränar väldigt mycket. För mycket kalcium i förhållande till magnesium kan det dock lätt bli om man äter mjölkprodukter. Men jag hade även brist på annat. Mycket hör ihop verkar det som, jag mår inte bra av LCHF så något måste ju vara galet. Något måste man ju lita på men vi får se! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Men jag hade även brist på annat. Mycket hör ihop verkar det som, jag mår inte bra av LCHF så något måste ju vara galet. Något måste man ju lita på men vi får se! Järn hör ju till sådant man kan mäta på vårdcentralen. Om du får dom att göra det så kan det ju vara ett sätt att kontrollera sanningshalten i hårmineralanalysen. Det räcker dock inte med att mäta Hb även om det också kan ge en hint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Ägg, Grädde, Creme Fraiche bland annat, kliar dessutom i halsen av avokado. Jag tränar dessutom en del blir lite svårt att träna på olivolja, smör och kött. Jag behöver kolhydraterna. Låter som du borde testa paleo, dvs att undvika mejeriprodukter, och kanske äta lite mer kolhydratrika grönsaker som sötpotatis, potatis, gröna bönor. Annan problemmat kan vara nötter och nattskatteväxter. Jag blev dålig i magen av smör också, nu gör jag mitt eget ghee och då går det bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted September 14, 2013 Author Share Posted September 14, 2013 Låter som du borde testa paleo, dvs att undvika mejeriprodukter, och kanske äta lite mer kolhydratrika grönsaker som sötpotatis, potatis, gröna bönor. Annan problemmat kan vara nötter och nattskatteväxter. Jag blev dålig i magen av smör också, nu gör jag mitt eget ghee och då går det bra. Jo jag får nog prova en paleolitisk kosthållning, känns som att det möjligen är det rätta. Vågar jag prova Ghee? tål man det tro? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Jo jag får nog prova en paleolitisk kosthållning, känns som att det möjligen är det rätta. Vågar jag prova Ghee? tål man det tro? Jag slutade med alla mejeriprodukter utom just smör. Och jag använde mycket smör, stekte i det jämt. Magen var fortfarande bubblig och så såg jag instruktioner i hur man gör sitt eget ghee och jag provade. Magproblemen borta. Nu klarar magen av smör om jag äter det då och då när jag är borta, eller äter ute, men hemma tar jag alltid ghee eller kokosolja. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted September 14, 2013 Author Share Posted September 14, 2013 Jag slutade med alla mejeriprodukter utom just smör. Och jag använde mycket smör, stekte i det jämt. Magen var fortfarande bubblig och så såg jag instruktioner i hur man gör sitt eget ghee och jag provade. Magproblemen borta. Nu klarar magen av smör om jag äter det då och då när jag är borta, eller äter ute, men hemma tar jag alltid ghee eller kokosolja. Tack för råden! ska absolut prövas! Hur länge kan man förvara Ghee i kylen, vissa säger ½ år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Tack för råden! ska absolut prövas! Hur länge kan man förvara Ghee i kylen, vissa säger ½ år? Jag tror ganska länge, man kan till och med förvara det i rumstemperatur som man gör med olja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feelgreater Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Hej på er Jag har jobbat med Hårmineralanalyser i 13 år med otroliga resultat. Jag har referenser från både företag och privatpersoner. Jag tog en analys efter jag fått min dotter som nu är 17 år eftersom jag var kostigt trött och hade muskelspänningar mm mm. Det visade en underaktiv sköldkörtel och efter 2 olika prover på vårdcentralen konstaterades att jag behövde levaxin, ett hormon. Jag valde alternativt med vitaminer och mineraler och rätt kost just efter min ämnesomsättning och på 3 månader var jag tillbaks pigg och alert. Varje år gör jag om min egen analys för att se till att hålla balansen på kost och näring. Läs gärna mer om Hårmineralanalyser på min blogg http://missfeelgreater.blogspot.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Hej på er Jag har jobbat med Hårmineralanalyser i 13 år med otroliga resultat. Jag har referenser från både företag och privatpersoner. Jag tog en analys efter jag fått min dotter som nu är 17 år eftersom jag var kostigt trött och hade muskelspänningar mm mm. Det visade en underaktiv sköldkörtel och efter 2 olika prover på vårdcentralen konstaterades att jag behövde levaxin, ett hormon. Jag valde alternativt med vitaminer och mineraler och rätt kost just efter min ämnesomsättning och på 3 månader var jag tillbaks pigg och alert. Varje år gör jag om min egen analys för att se till att hålla balansen på kost och näring. Läs gärna mer om Hårmineralanalyser på min blogg http://missfeelgreater.blogspot.se/ Jag tog en håranalys och innan jag tog den var jag väldigt positiv och entusiastisk. Trodde verkligen på det. När vi skulle få svar på analysen så hade terapeuten gjort i ordning varsin stor kasse med tillskott av olika slag. Det hade vi inte bett om utan vi ville bara ha en analys. Jag hade kronisk diarré och blev ordinerad koppartabletter!!! Är det något man kan få diarré av så är det just koppar. Det kan till och med vara en delorsak till att jag fick det eftersom det var för mycket koppar i vattnet där jag bodde tidigare. Min sambo som älskar att sola och äter mycket kalcium fick tillskott med D vitamin och kalcium. Jag som verkligen hade brist fick inget sådant tillskott. Min sambo som inte har några hälsoproblem alls tog analysen enbart av intresse men han fick en lika stor kasse tillskott som jag. Det slutade med att vi först köpte ut tillskotten men sedan fick lämna tillbaka dom några dagar senare. Jag fick ångest bara av att se alla dessa burkar med piller som skulle tas varje dag. Är det du själv eller labbet som avgör vilka tillskott som skall ordineras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feelgreater Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Jag tog en håranalys och innan jag tog den var jag väldigt positiv och entusiastisk. Trodde verkligen på det. När vi skulle få svar på analysen så hade terapeuten gjort i ordning varsin stor kasse med tillskott av olika slag. Det hade vi inte bett om utan vi ville bara ha en analys. Jag hade kronisk diarré och blev ordinerad koppartabletter!!! Är det något man kan få diarré av så är det just koppar. Det kan till och med vara en delorsak till att jag fick det eftersom det var för mycket koppar i vattnet där jag bodde tidigare. Min sambo som älskar att sola och äter mycket kalcium fick tillskott med D vitamin och kalcium. Jag som verkligen hade brist fick inget sådant tillskott. Min sambo som inte har några hälsoproblem alls tog analysen enbart av intresse men han fick en lika stor kasse tillskott som jag. Det slutade med att vi först köpte ut tillskotten men sedan fick lämna tillbaka dom några dagar senare. Jag fick ångest bara av att se alla dessa burkar med piller som skulle tas varje dag. Är det du själv eller labbet som avgör vilka tillskott som skall ordineras? Hej, det hela låter mycket kostigt, kronisk diarré bör behandlas enskilt. Nu vet jag inte hur allt skedde så jag lägger ingen vikt i detta men självklart ska ingen tvingas köpa tillskotten utan det är personen själv som gör det beslutet. Jag har alltid 30 min genomgång och förklarar allt och därefter går jag först igenom kosten och förklarar vad tillskotten gör utöver ändringen av kosten. I analysen rekommenderas de tillskott som passar just på din analys och de ordineras av labbet men sedan är det upp till terapeuten att samtala med personen om hur vida man vill göra. Vi rekommenderar att ta tillskotten om man vill förändra snabbare som jag gjorde, men det kostar en del så man bör ta hänsyn till om personen har ekonomisk möjlighet, eftersom detta är en kur man kör i 2-3månader och därefter tar man om analysen för att se vad kroppen gjort och lägger åter in en plan. Alternativet är ju att Analysen påvisar vilka obalanser och brister man har så att man kan ändra kosten så den hjälper till att balansera på sikt även om det tar mycket längre tid. det kommer med en tendenslista på risker för vad som ev kommer upplevas framöver om obalansen kvarstår och detta är jätte bra för då vet man vad man bör göra för att undvika detta. Certifierad terapeuter hittas på http://www.alpha-plus.se/terapeuter-och-aterforsaljare/jag-vill-ha-kontakt-med-en-e-butik-butik/item/feelgreat.html Här ser du alla och kan söka på ort http://www.alpha-plus.se/terapeuter-och-aterforsaljare/jag-vill-ha-kontakt-med-en-e-butik-butik/tag/terapeuter-butiker-och-e-butiker/Certifierad%20h%C3%A5rmineralanalysterapeut.html Här kan du läsa mer om Hårmineralanalyser http://www.nutri-tech.nu/ Det är hit vi skickar testerna först och sedan skickas det vidare till Trace Elements i Dallas. Kostillskott är ingen medicin som "dämpar" problemet utan ett sätt att ställa tillrätta obalans och brist. Kroppen består av 5 % mineraler och tyvärr med dagens kost som innehåller mer tillsattsämnen än just mat och brist på näring i odlingsjorden så får vi brist på vissa ämnen. I USA och Ryssland mm jobbar läkare med att tillrätta ställa just kost och näring först innan man går på medicinering. Hoppas att informationen ger dig mer förståelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 ...visst borde det gå att utläsa vissa saker ur en håranalys...men att basera sin kost och kosttillskott på detta ....känns extremt tveksamt... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Hej, det hela låter mycket kostigt, kronisk diarré bör behandlas enskilt. Nu vet jag inte hur allt skedde så jag lägger ingen vikt i detta men självklart ska ingen tvingas köpa tillskotten utan det är personen själv som gör det beslutet. Jag har alltid 30 min genomgång och förklarar allt och därefter går jag först igenom kosten och förklarar vad tillskotten gör utöver ändringen av kosten. I analysen rekommenderas de tillskott som passar just på din analys och de ordineras av labbet men sedan är det upp till terapeuten att samtala med personen om hur vida man vill göra. Vi rekommenderar att ta tillskotten om man vill förändra snabbare som jag gjorde, men det kostar en del så man bör ta hänsyn till om personen har ekonomisk möjlighet, eftersom detta är en kur man kör i 2-3månader och därefter tar man om analysen för att se vad kroppen gjort och lägger åter in en plan. Alternativet är ju att Analysen påvisar vilka obalanser och brister man har så att man kan ändra kosten så den hjälper till att balansera på sikt även om det tar mycket längre tid. det kommer med en tendenslista på risker för vad som ev kommer upplevas framöver om obalansen kvarstår och detta är jätte bra för då vet man vad man bör göra för att undvika detta. Certifierad terapeuter hittas på http://www.alpha-plus.se/terapeuter-och-aterforsaljare/jag-vill-ha-kontakt-med-en-e-butik-butik/item/feelgreat.html Här ser du alla och kan söka på ort http://www.alpha-plus.se/terapeuter-och-aterforsaljare/jag-vill-ha-kontakt-med-en-e-butik-butik/tag/terapeuter-butiker-och-e-butiker/Certifierad%20h%C3%A5rmineralanalysterapeut.html Här kan du läsa mer om Hårmineralanalyser http://www.nutri-tech.nu/ Det är hit vi skickar testerna först och sedan skickas det vidare till Trace Elements i Dallas. Kostillskott är ingen medicin som "dämpar" problemet utan ett sätt att ställa tillrätta obalans och brist. Kroppen består av 5 % mineraler och tyvärr med dagens kost som innehåller mer tillsattsämnen än just mat och brist på näring i odlingsjorden så får vi brist på vissa ämnen. I USA och Ryssland mm jobbar läkare med att tillrätta ställa just kost och näring först innan man går på medicinering. Hoppas att informationen ger dig mer förståelse. Terapeuten var auktoriserad och hon höll också en genomgång eller vad man skall kalla det för. Den var inte strukturerad i alla fall. När det gäller kosten så hade hon listor över vad man inte fick äta och för min del minns jag bland annat vitkål vilket var mycket märkligt. Jag fick beskedet att analysen skulle spegla ett antal år tillbaka. Hur kan det då komma sig att man kan se förändringar redan efter 2-3 månader? Hon berättade att det kan ta flera år innan man blir bra och att en del blivit sämre i magen. Eftersom jag varken ville klippa bort mer av mitt långa hår eller äta alla dessa mystiska tillskott så nöjde jag mig med själva analysen. Jag har läst mycket och hade tillräckligt med kunskap för att bli skeptiskt till ordinationen. Speciellt det där med koppartabletterna men det var annat också. Det var en hel bärkasse med tillskott för ett antal tusenlappar. Hon sa att jag hade dom lägsta mineralvärden hon någonsin sett och dessutom låg jag för högt i kvicksilver. Bor gick inte att påvisa ens. Matlistan uteslöt en massa grönsaker och annat som jag brukar äta och som är hälsosamma vilket var mycket märkligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag tror att det säkert finns ett korn av sanning i hårmineralanalystester. Jag tror också att det lätt kan bli så att detta korn av sanning kraftigt överdrivs i syfte att kunna tjäna (mer) pengar på det hela. Den mekanismen i full aktion kan man se överallt. Se bara på marknadsföringen av statiner och många andra läkemedel, rynkkrämer, diverse kosttillskott, bantningsmetoder, functional food, osv osv, i all oändlighet. När det kommer till vår egen hälsa är vi tyvärr mycket lätta att dupera. Det gäller alltså att förhålla sig lite lagom skeptisk och bilda sig en egen uppfattning baserad på riktig information. Detta är naturligtvis är en svår konst och kräver en hel del ansträngning i form av mycket läsande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted November 12, 2020 Share Posted November 12, 2020 PALEO är bäst stenålderskost. Urmänniskan åt aldrig mjölkprodukter. Förstår inte varför ni sätter i er smör, grädde osv. När man kan få i sig kalcium, magnesium från nötter och frukter. Mättade fetter är inte bra. LCHF har inte funkat för mig inte heller laktosfri diet det enda som funkar är paleo kost utan mejerier. På stenåldern åt vi allting som naturen gav , fågelägg, kyckling, kött, fisk, nötter, frukt, bär, honung. Kalcium behovet kan man få från dessa. PALEO kaffe är gott , kollagenpulver, snabbkaffe, vaniljpulver, c8 olja mixa ihop det å njut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted November 13, 2020 Popular Post Share Posted November 13, 2020 Visst är det bra att det finns lite olika vägar att gå? LCHF är en striktare version av paleo med tillägg mjölkprodukter men det är ju valfritt. Mår man inte bra av mjölkprodukter så utesluter man dem, precis som man utesluter ägg eller annat man ev är känslig mot. Det finns ett bra citat av Robyn O'Brien: "Are we allergic to food, or what's been done to it?". Huruvida mättade fetter är bra eller inte... därom tviste de lärde... Eftersom de ingår i animalier av den typ du räknar upp och bör vara en del av vår ursprungskost, så är jag personligen inte det minsta rädd för dem. Varför kollagenpulver i kaffet? Kollagen får du ju från svålen på fläsket, eller brosk om du gillar att knapra på det. Mer paleo att äta så än att ta till pulver (tolkar din kommentar om kalcium som att du föredrar att inte ta tillskott?). Att avstå honung och frukt gör många av oss eftersom det, förutom att höja kolhydratinnehållet i maten, triggar sötsug och okontrollerat ätande. När man har maten som drog, inte bara näring, får man hela tiden balansera detta. En rökare eller alkoholist kan välja att inte ha drogen hemma, den som "knarkar mat" får det svårare. Begrepp som LCHF och Paleo är inget annat än en mängd riktlinjer och man får hitta sin egen väg. Det som funkar för den ena kanske inte gör det för den andra. Det viktigaste tror jag är att man gör informerade val och ibland är informationen svaret från kroppen, ibland nåt teoretiskt. 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 "PALEO kaffe är gott , kollagenpulver, snabbkaffe, vaniljpulver, c8 olja mixa ihop det å njut. " Absolut, jag har sett en massa filmer där stenåldersmänniskorna dricker "Paleo kaffe" som de slänger ihop med sina stavmixers.... Tillägg: Ursäkta för att jag skojar lite ...brukar slänga ihop liknande saker själv! 1 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurentiuz Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 Nu vet jag att det här en ganska gammal tråd, men jag kan gå i god för hårmineralanalyser och har själv erfarenhet av det, efter att ha kört med det under en period. För mig gjorde en himla skillnad för allmäntillståndet och jag mådde mycket bättre överlag och kände mig piggare. Min sömn blev bättre, lindrade min depression och ångest, minskade stressymtom och fick mer energi, efter ha varit väldigt trött och hängig innan under många år. Min hud blev bättre och lindrade mina matsmältningsproblem för att ta några exempel. Men också mycket annat blev bättre. Men sen är det ju inte enbart att man bara ska äta en massa tillskott, utan resultatet kombineras ju normalt alltid med tips också på kostförändringar. Så jag var givetvis väldigt noga med att följa både ordinationen på tillskott, men också att göra förändringar i kosten. För jag tror såklart inte heller att det bara räcker med att äta en massa tillskott, utan att man också behöver kombinera med andra typer av livsstilsförändringar. Men sen kan det ju vara så för vissa att man behöver köra ett par omgångar, innan man märker av resultat och att alla kanske inte märker av förbättringarna redan efter första gången. För mig började förbättringarna visa sig efter kanske andra eller tredje omgången, men sen var det ju en successiv process, där det blev fler och fler förändringar, ju mer jag körde på med mina balanseringar. Så ibland kan man kanske behöva köra ett par omgångar, och att det inte bara räcker med en gång. Det är förmodligen individuellt. Men tyvärr är ju såna här saker väldigt dyrt, så det var bara något jag kunde köra med under en begränsad period. Sen började liksom vissa av problemen smyga sig på igen och kom tillbaka, efter att jag hade slutat med det. Nu har jag dock planerat inför att jag ska komma igång med detta igen, efter ett längre uppehåll. Då min ekonomi kommer att förbättras något, pågrund av nytt jobb. Men får vänta till framåt sommaren, eftersom jag har praktik just nu. Men det är verkligen något som jag ser fram emot att få komma igång med igen och väntar spänt på eventuella hälsoförbättringar. Det här är allstå enbart mina egna personliga upplevelser och erfarenheter av detta. Jag är ingen expert och har ingen mer fördjupande kunskap kring sådana här saker. Nu kommer väl säkert en och annan skeptiker hoppa in i tråden och hävda att det bara är placebo eller att jag bara inbillar mig och att det är bortkastade pengar. Men oavsett om jag bara inbillar mig eller inte, så kan jag inte bortse ifrån det faktumet att det faktiskt är något som har bidragit till att jag mådde avsevärt mycket bättre än tidigare. Och för mig har det helt klart varit värt den investeringen i min hälsa, oavsett placebo eller inte. Men som sagt, givetvis har jag också gjort mycket andra livsstilsförändringar under åren som också har bidragit till bättre hälsa, och jag tror som sagt inte enbart på att bara äta en massa tillskott. Men sen har det kanske varit vissa saker som blev snäppet ännu lite bättre pågrund av mineralbalanseringarna och vissa förbättringar som jag misstänker och tror enbart berodde på balanseringarna. Saker där jag redan hade testat andra typer av livsstilsförändringar innan, som inte hade gjort någon skillnad och att det var först när jag la till balanseringarna som ett komplement, som vissa av dom sakerna blev mycket bättre. Tillägg: Jag tänkte på det, som ett tillägg. Endel kan ju säkert avskräckas pågrund av priset, och att det är så satans dyrt. Och det var ju som sagt en anledning till att jag själv var tvungen att göra ett ganska långt uppehåll. Men en fördel jag märkte med tiden, i takt med att nivåerna blev bättre, var ju att det inte var riktigt lika dyrt efter tag, som i början. Eftersom antalet tillskott och mängden man ska äta och längden på den period man ska äta dom, minskar ju med tiden, ju bättre dina nivåer ligger. Så det gjorde ju att kostnaden och antalet tillskott minskade något hela tiden för varje balansering. Så jag kan förstå att man kan bli lite avskräckt av mängden och antalet tillskott man måste äta från början, om man har väldigt mycket och rätt stora obalanser som behöver rättas till. Men som sagt, kostnaden minskade något med tiden, och det är mest i början som det blir lite mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 18, 2022 Share Posted April 18, 2022 12 timmar sedan, Laurentiuz sade: men jag kan gå i god för hårmineralanalyser och har själv erfarenhet av det, efter att ha kört med det under en period. För mig gjorde en himla skillnad för allmäntillståndet och jag mådde mycket bättre överlag och kände mig piggare. Min sömn blev bättre, lindrade min depression och ångest, minskade stressymtom och fick mer energi, efter ha varit väldigt trött och hängig innan under många år. Min hud blev bättre och lindrade mina matsmältningsproblem för att ta några exempel. Men också mycket annat blev bättre. 12 timmar sedan, Laurentiuz sade: Men sen kan det ju vara så för vissa att man behöver köra ett par omgångar, innan man märker av resultat och att alla kanske inte märker av förbättringarna redan efter första gången. Nu blir jag lite förvirrad; men visst menar du att du gjorde upprepade tester i form av hårmineralanalys och vidtog åtgärder utifrån det? Formuleringen låter som att du använde analysen som behandlingsmetod men jag utgår från att du inte menar så. Jag gjorde en analys för länge sedan och anser att den kan ge en god bild av hur det står till i kroppen. Jag gjorde dock inga förändringar efter det, jag var mer intresserad av spår av tungmetaller mm. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurentiuz Posted April 18, 2022 Share Posted April 18, 2022 13 timmar sedan, MariaF sade: Nu blir jag lite förvirrad; men visst menar du att du gjorde upprepade tester i form av hårmineralanalys och vidtog åtgärder utifrån det? Formuleringen låter som att du använde analysen som behandlingsmetod men jag utgår från att du inte menar så. Jag gjorde en analys för länge sedan och anser att den kan ge en god bild av hur det står till i kroppen. Jag gjorde dock inga förändringar efter det, jag var mer intresserad av spår av tungmetaller mm. Ja. Allstå. Det beror väl på hur man ser på det. Men när jag fick resultatet av analyserna, så ingick det ju rekommendationer på tillskott och kostförändringar som man skulle göra, och som jag var noga med att följa efter varje analys. Och jag upplevde som sagt själv att jag hade väldigt stor nytta av det och att jag mådde väldigt mycket bättre efter att ha gjort mina mineralbalanseringar. Så för mig blev det en himla skillnad i allmäntillståndet. Men givetvis har jag ju som sagt varit noga med att också kombinera med andra typer av livsstilsförändringar, mineralbalanseringerna ser jag ju mer som ett komplement. Jag tror som sagt givetvis inte att det räcker med att bara vräka i sig en massa tillskott eller att det skulle vara lösningen på alla problem. Och som sagt. Jag pratar enbart utifrån mina egna och personliga upplevelser. Olika saker fungerar för olika personer. Det här kanske inte är något som funkar för alla. Men för mig gjorde det stor skillnad och förbättrade min hälsa avsevärt. Jag inser att det säkert sitter en och annan skeptiker i tråden här, som anser att det jag skriver bara är nonsens och att jag säkert bara inbillar mig saker och att jag är en idiot som kastar bort alla dessa pengar inödan. Och jag kan på sätt och vis förstå det. Jag var själv skeptiker innan jag testade detta. Men efter att jag faktiskt gav det en ärlig chans, så ångrar jag inget såhär i efterhand. Så jag tycker åtminstone att skeptikerna i tråden borde testa, innan dom dömmer ut detta totalt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2022 Share Posted April 21, 2022 On 2022-04-18 at 20:54, Laurentiuz sade: Jag inser att det säkert sitter en och annan skeptiker i tråden här, som anser att det jag skriver bara är nonsens och att jag säkert bara inbillar mig saker och att jag är en idiot som kastar bort alla dessa pengar inödan. Så länge du inte kastar bort deras pengar i onödan ska ska de inte bry sig. Det är din ensak! Det finns "konstiga" saker som fungerar utmärkt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurentiuz Posted April 21, 2022 Share Posted April 21, 2022 1 timme sedan, MariaF sade: Så länge du inte kastar bort deras pengar i onödan ska ska de inte bry sig. Det är din ensak! Det finns "konstiga" saker som fungerar utmärkt. Jo. Men så är det ju. Jag känner dock att det är lite svårt ibland att nämna eller diskutera med folk i min umgängeskrets eller i andra sammanhang, att jag sysslar med dom här hårmineralanalyserna/mineralbalanseringarna, eftersom det är lätt att folk börjar rynka på näsan, blir väldigt skeptiska och har svårt att förstå varför jag lägger pengar på sådant "trams". Men som du säger, det är ju min ensak och mina pengar. Så det ska ju dom skita i egentligen. Jag hade ju länge misstänkt innan jag började med detta, att det är väldigt mycket som är i obalans i min kropp, när det kommer till vitaminer/mineraler och annat. Av olika anledningar där jag inte har kunnat sköta det här med näringsintaget ordentligt och har slarvat ganska rejält genom åren, av anledningar som vi inte behöver gå in djupare på här. Och därför har jag känt att det kanske inte alltid har räckt att bara äta näringstätt genom kosten, utan att jag faktiskt har behövt lite extra tillskott av vissa saker, för att komplettera med en del. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 21, 2022 Share Posted April 21, 2022 Jag måste ju tillstå att jag känner mig lite skeptisk till att det finns någon säker vetenskap bakom hårmineralanalyser kopplat till kosttillskott och vilka effekter det ger... Men upplever man att något funkar för en själv så ska man ju vara nöjd! ...och jag tycker absolut att det är rätt att testa saker om man upplever hälsoproblem...hur ska man annars lösa dem... och ska man vara krass är det inte mycket när det gäller kost och kosttillskott som kan anses vara bevisat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2022 Share Posted April 21, 2022 Att man kan plocka upp ämnen man utsatts för i håret är ju i sig inget konstigt. Sedan är det kanske inte entydigt hur mycket brist/överskott man har... men det kan ändå vara en analysmetod värd att testa. Min enda erfarenhet är att jag för länge sedan köpte en analys av Anna Sparre (4health). (Noterar att jag nämnt det här ovan, i sept 2013). Jag hade egentligen inga avvikande resultat utöver ett ämne som Anna tagit reda på används i lödtenn. Anna tyckte det var rätt irrelevant men ville veta själv vad det var för hon kände inte till ämnet. För mig var det dock klockrent - på mitt första jobb efter skolan lödde jag och fick stora problem med eksem. Så jo, jag övertygades om att håret är en källa till info. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 21, 2022 Share Posted April 21, 2022 Ja man kanske skulle testa. Men tyvärr är väl inte mitt problem med höga blodsockervärden inte rimliga att hitta i an analys och även om de skulle hittas vad skulle man bli rekommenderad för tillskott? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 Vad som hittas beror väl på hur stort test man tar (som vanligt) men jag vill nog påstå att just blodsocker finns det bättre test för. Anekdot: Jag läste för många år sen om en vegan som propagerade hårt för växtbaserad kost. Det var i nåt skolsammanhang, vill jag minnas. Vederbörande blev utvald tillsammans med en köttätare att göra ett test. Vad hittade man? Jo, spår efter köttätande... Det visade sig att längtan efter smörgåsskinka hade blivit för stor så det kröp fram att det slank ner lite sånt ibland. Man kan alltså hitta spår efter både det ena och det andra i håret. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts