LCHF-Nathalie

Ingen ketos på morgonen?? Hjälp!

Recommended Posts

Hej!

 

Jag äter LCHF i några vekor nu, och jag mätar ketoner via blodketonmätare på morgonen. 

Men jag är aldrig i ketos på morgonen, jag äter väldigt strikt LCHF och jag använder inge sötningsmedel till exempel. 

Jag mätar 0,2-0,4 mmol/l ketoner ( läs: ingen fettförbrenning!) 

 

Om jag änvänder urin-ketostix så ser jag att jag har ketoner på eftermiddagen/kvällen ( ca. 1 - 1,5 mmol/L) 

 

Jag går inte ner i vikt ( ca. 8-9 Kilo att gå ner).

Vad är fel med mig?

Är det någon här som har lika problem? Varför kommer jag inte i ketos?? 

 

Jag skulle bli jätte tacksam för svar!! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått dig rätt, så har du ätit LCHF i några veckor, och det kan ta en tid innan din kropp ställer om sig från din förra kosthållning.

 

Ha tålamod...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv vad du äter mer konkret så är det lättare att hjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter mycket köt med smör, grädde med bär, (mjuk)ost, skinka, grönsaker äter jag inte så mycket.. 

Jag dricker bara vatten. 

 

Tack för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På morgonen stiger blodsockret.. på grund av dygnsregleringen!

 

Äter du under 100 gram kolhydrater per dag är du i ketos.. oavsett vad du mäter!

 

Äter du 50 gram eller mindre är du i kraftig ketos !

 

Du vet.. mät ditt blodsocker.. det är samma med det.. går upp och ner hela tiden.. av helt naturliga skäl.. och skall så göra!

 

Om det däremot är högt.. av onaturliga skäl.. då är det något fel!

 

Sen så.. finns det inget direkt samband mellan ketos och viktnedgång.. sen så.. för övrigt.. betaoxidation av fett utan att gå via ketos är en större del av din fettförbräning!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen äter du för många kalorier per dag jämfört med vad du gör av med. Testa och räkna ett par dagar! Tanken med LCHF är att man ska vilja äta mindre kcal per dag än vad man gör av med, att det ska gå automatiskt för att man blir så mätt av att skippa kolhydrater som triggar hunger och sug. Det fungerar inte för alla. Jag vet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur det känns! Kan bara upprepa det någon redan har skrivit: Ha tålamod, det kan ta tid! (Möjligen skulle jag dra ner på bär och yoghurt och ta mer rent fett, men är absolut ingen specialist...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ketosdriften behöver månader på sig att stabliseras. Sedan behöver man inte vara speciellt mycket i ketos heller för att vikten ska gå ner. Jag gick lika mycket ner med 0,7 i ketoner som med 2,7. Du är alldeles i början på din resa och därför föreslår jag att du satsar på att äta rätt istället för en dyr ketonmätning. Lägg pengar på fläsk och kryddsmör istället. De smakar godare än ketonstickorna.  

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag är aldrig i ketos på morgonen, jag äter väldigt strikt LCHF och jag använder inge sötningsmedel till exempel. 

Jag mätar 0,2-0,4 mmol/l ketoner ( läs: ingen fettförbrenning!) 

 

Om jag änvänder urin-ketostix så ser jag att jag har ketoner på eftermiddagen/kvällen ( ca. 1 - 1,5 mmol/L) 

 

För det första, härvidlag bör du kunna ha rejäla ketonmätningar i urinen. Ketostix är ju relevanta enbart i den initiala fasen INNAN ketoadaption helt enkelt för att då har kroppen ännu inte anpassats till att kunna nyttja ketonkropparna vilket gör att en del av dem hamnar i urinen. Efter anpassning så försvinner detta mer eller mindre. En av många anledningar till att man verkligen bör lusläsa hela konceptet med ketogen kosthållning innan man sätter igång.

 

Med detta sagt, ketonmätningar i urinen har en stor potentiell felkälla helt enkelt för att urinkoncentrationen ju är beroende av ens vätskekonsumtion. Uttryckt annorlunda, har du en relativt klar/ljus urin och mätningen inte visar så mycket ketoner så är det en helt annan sak än om det ser ut som du just hällt upp en flaska Fanta efter du gjort nummer 1. Tänk även på att låta stickan stå i kärlet du använder i minst 15 sekunder. Somliga anammar ad libitum vad gäller detta, dvs man siktar strålen mot mätstickan...vilket inte alltid ger bra resultat baserat på träffsäkerhet och precision. :)

 

För det andra, utgå från minsta möjliga felkällor vad gäller att gynna en ketogen kroppsmiljö. Förslagsvis så gör du det så enkelt som möjligt för dig själv och äter bara ett relativt begränsat urval av livsmedel. Kött och kryddsmör är inte alls dumt ur detta perspektiv. Poängen är hursomhelst att om du verkligen strävar efter att nolla kolhydratinnehållet i det du äter så är du mer sannolikt på banan än om du höftar till det och riskerar underskatta intaget av kolhydrater (vilket är extremt lätt i inledningsskedet med tanke på att "allt" numera innehåller ju kolhydrater).

 

Efter du kommit på banan så är det läge att normalisera ditt ätande och då bredda med andra livsmedel du uppskattar eller kombinera till goda saker som grytor etc.

 

För det tredje, tänk på att, vartefter du blir ketoadapterad, låta mättnaden styra ditt ätande. Ät aldrig för att du "borde", för att klockan är si och så, för att kollegor, vänner etc äter. Även detta är något du kan lätta på senare...eventuellt...men utgå från att göra allt så strikt som möjligt så här i början. En stor poäng med LCHF är ju just att möjliggöra för din kropp att bättre självreglera ditt ätande, dvs den skicka signaler när det är dags att äta. Detta sagt med brasklappen att för många som upplever fullgod ketoadapation så kan det i början vara så att man upplever att ätandet inte är nödvändigt och något man kan göra någon annan dag...eller vecka. (OBS! Menar så klart inte att du ska sluta äta men när den extrema mättnadsfaktorn spelar ut för fullt så kan det jag beskrivit vara närmare sanningen än man tror.)

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men lyfter denna då jag är nyfiken.

Så då är man på lchf igen, denna gången kombinerad med ca 14:10 - 16:8. Nu är periodisk fasta rätt naturligt för mig. Tog många försök och månader att komma dit. Har platåat på 90,5 kg ca från 95-97 beroende på dagsform. Så, första kalorin kommer vid ca 10.00, i form av kaffe med lite mjölk. Sen rätt lite kolhydrater (nästan inga) under dagen. Äter liten lunch, och sen en middag som oftast är kyckling + sallad. senast 19.00. Sen endast te eller vatten

Det jag märkt på ketostix är att vid 22.00 så har jag röda stickor, minst 4mmol men ibland 8. Och mår bra, inga problem annat än att man inte somnar direkt. Det som jag märker är dock att 08.00 dagen efter, så har jag ljus sticka, den ljusaste graderingen som finns men som ändå indikerar ketoner. Man kan ju tycka att om processen är igång 22.00 så borde den väl inte avta under natten? Kroppen förbränner ju då också. Så 10h utan intag borde ju göra det ännu "rödare".

Bara en reflektion, om någon snabbt kan bedöma, är det normalt, eller tecken på något fel? I övrigt mår man bra och det är ju det bästa, och man blir mätt snabbare, iom periodiska fastan tror jag.

Mvh

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kosthenke sade:

Gammal tråd men lyfter denna då jag är nyfiken.

Så då är man på lchf igen, denna gången kombinerad med ca 14:10 - 16:8. Nu är periodisk fasta rätt naturligt för mig. Tog många försök och månader att komma dit. Har platåat på 90,5 kg ca från 95-97 beroende på dagsform. Så, första kalorin kommer vid ca 10.00, i form av kaffe med lite mjölk. Sen rätt lite kolhydrater (nästan inga) under dagen. Äter liten lunch, och sen en middag som oftast är kyckling + sallad. senast 19.00. Sen endast te eller vatten

Det jag märkt på ketostix är att vid 22.00 så har jag röda stickor, minst 4mmol men ibland 8. Och mår bra, inga problem annat än att man inte somnar direkt. Det som jag märker är dock att 08.00 dagen efter, så har jag ljus sticka, den ljusaste graderingen som finns men som ändå indikerar ketoner. Man kan ju tycka att om processen är igång 22.00 så borde den väl inte avta under natten? Kroppen förbränner ju då också. Så 10h utan intag borde ju göra det ännu "rödare".

Bara en reflektion, om någon snabbt kan bedöma, är det normalt, eller tecken på något fel? I övrigt mår man bra och det är ju det bästa, och man blir mätt snabbare, iom periodiska fastan tror jag.

Mvh

 

Ju mer du dricker ju sämre utslag på ketostixen, iomed att du spär ut ketonerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Zepp sade:

Ju mer du dricker ju sämre utslag på ketostixen, iomed att du spär ut ketonerna.

Japp det kan jag tänka mig. Men om man inte dricker efter mätning A (22.00) och sen inget innan B (08.00 dagen efter), så tänker man att det borde inte vara en faktor??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägre ketoner på morgonen kan vara en konsekvens av gryningsfenomenet som ger högre blodsocker på morgon. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kapar denna tråden lite då jag inte vill skapa ännu en ketostråd. Äter strikt lika så sambon. I måndags låg jag enligt ketostix högt men idag har jag enbart spår av det. Sambon har lågt men inte lika som jag. Vi äter likadant, hon rör sig mindre än mig. Vi äter inte överdrivet mycket protein. 

Man 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.