Vilsen: Skyhöga kolesterolvärden och APO-kvot

Glen Åkesson

Recommended Posts

Min intuitiva bild (som mycket väl kan vara fel) är att kolesterolet kan vara högt när kroppen jobbar hårt för att reparera gamla skador. Men jag har som sagt ingen aning. Jag är som syster, jag vill inte veta mina blodvärden, för det är inget jag kan tänka mig att ändra. Eller rättare sagt, jag litar inte på läkare att komma med bra råd vad jag ska göra. 

Full förståelse för det. Jag är dock en som bara måste veta. Jag hittade precis lite info om att mandlar och havrekli (svårt att hitta glutenfritt) sänker LDL. Jag älskar mandlar, men havrekli blir nog svårt att hitta. 

Full förståelse för det. Jag är dock en som bara måste veta. Jag hittade precis lite info om att mandlar och havrekli (svårt att hitta glutenfritt) sänker LDL. Jag älskar mandlar, men havrekli blir nog svårt att hitta. 

Om du har haft diffusa smärtor och dåligt immunförvar så skulle jag undvika spannmål (havrekli) och öka grönsakerna istället om du vill ha mer kolhydrater. 

Mnja.. betaglukan heter de fibrerna.. går lika bra med andra fibrer, handlar mer om att det binder fett så att det minskar absorbationen.. du skiter ut fettet altså!

Kan även handla om korta fettsyror som vissa fibrer omvandlas till i tjocktarmen under buller och brak, och som har en del positiva effekter!

Går lika bra med Jordärtskockor, pofibrer lite annat smått o gott!

Jag blir lite orolig för dig....många här är väldigt anti-statiner...men det får nog anses bevisat att de kan göra "signifikant" nytta (även om det inte är minskningen av kolesterolet som är nyttan) ...vad då många invänder är att den signifikanta nyttan ändå är relativt liten...  ;)  ...och att det är allvarliga biverkningar...Det jag inte har koll på (men det kanske du har?) är om nyttan stiger med stigande blodfetter, eller om den i princip är konstant...men det är ju en viktig faktor att ha med i kalkylen...statiner eller inte.

Jag har genomgått kranskärlsröntgen, för det var tvärstopp för några år sen då jag bara var strax över 50 år. Men det var innan jag började med LCHF. Jag har haft riktigt skyhöga kolesterolvärden och provat äta 3-4 olika sorters statiner som verkligen gjort mej rejält sjuk. Till sist fick jag Ezetrol i stället som man bara får om man inte tål statiner, men de har inte gjort särskilt mycket på värdena. Men LDL och HDL har varit acceptabla med hjälp av kosten. Men i somras när det publicerades en 5 år gammal studie om att Ezetrol kan förorsaka plack slängde jag dem också och började med pf.

Jag mår bra nu bortsett från att det är tvärt omöjligt att springa och liknande, men värre problem kan man ju ha. Jag får se till att vara ute i god tid, bara :-P

Och jag håller med Glen om att det är stor skillnad på humöret med denna kost. En hungrig stoscha förut var fullt mordbenägen :-)

• Like 2

Från det ena långsökta tipset till det andra.. finns ett ämne som heter Resveratrol som påstås kunna stimulera/aktivera leverns receptorer för LDL och deras nedbrytning!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Resveratrol

Om det har den verkan kan jag inte riktigt belägga, men jag är hälsomedveten så jag tar mitt från ursprungskällan.. dvs rödvin!

Och på så sätt har jag även ökat min fruktkonsumtion.. vilket skall vara nyttigt det oxå!

Jag tror lingon har det också? ;)

• Like 1