patrik74 Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Hur långt tid tar det rent generellt att bli fettdriven,alltså vi säger att jag ligger på 0 kh äter bra med fett hur långt tar det tills mina glykon reserver är tömda och man är i optimal ketos eller fettdriven ,jag har mätt mina ketoner nu i två veckor och jag är fortfarande inte i optimal ketos ligger typ på 0,3 till 0,9 så något gör jag fel?eller är det bara att ha tålamod så släpper det till sist ,för att när jag kollar maten så ligger jag bra på 75%fett max 5% kh ,så frågan blir ändra på kosten ,eller vänta och ha tålamod, men hur lääänge.grejen är den att jag har gått ner ca 18 kg men nu står det still, det som är intressant att jag har gått ner utan att vara i optimal ketos ,men som sagt nu står det still och enligt mig så är det ca 15 kg kvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Pröva att öka fett och minska protein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Det verkar ta olika lång tid innan man når stabil ketos... har jag läst mig till. Nu har jag inga exakta uppgifter om min egen resa, men tänker jag efter, så tog det ett par månader för mig och komma underfund med rätt proteinnivå och sedan ett par till och bli stabil ketosmässigt... på ett ungefär. Det du kan trösta dig med under tiden, är att du troligen behöver ingen sk.optimal ketos för att gå ner i vikt. Bara du håller koll på proteinerna som nämndes innan. 0.3 till 0.9 mmol ketoner räckte i alla fall för mig och gå ner över ett halvt kilo i veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 tack för era svar.Limp jag har också precis gott ner som du skriver ett halvt till ett kg i veckan när jag mätt 0.3-0.9 i ketoner men det jag saknar är den här känslan utav att vara i optimal ketos som alla pratar om full av energi och så vidare.för att i mitt fall så har jag varit lite små seg nu i ett halv år ,men det har det varit värt för att jag har ju gått ner i vikt,men för att fungera i längden tror jag att jag måste hitta rätt balans för att hamna i optimal ketos eller helt enkelt höja kolhydraterna lite.det blir ett experiment lite beslut ångest trots allt vilken väg jag ska ta.vad tycker ni?optimal ketos eller höja kolhydraterna kanske till typ mellan 20-50 gram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivan63 Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Kan man äta för mycket fett? Det står att man ska dra ner protein och öka fettmängden. Vad är tillräckligt med fett för att få igång förbränningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Undra om inte begreppet "full av energi" ska ses ut ett jämförande perspektiv mellan ett gammalt och nytt liv. Har man haft gott om energi innan, så kanske skillnaden upplevs mindre eller inte alls. Speciellt om man hållit på med fysiska aktiviteter. Jag som var en riktigt trötter innan starten med LCHF, kände dock en energiboost direkt efter några veckor. Nivån av denna energitillskott har faktiskt inte blivet mer, fast ketosen blivit djupare. Kanske stabilare istället dvs. mindre svajig. Precis som du säger, behöver vi nog alla hitta vår egen LCHF, dvs. det som ger måbra-känslorna. Därför har man inget att förlora, utan allt och vinna genom att testa litet fram och tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag skulle vilja säga att man märker när man ätit för mycket fett... jag blir i alla fall lös i magen. Speciellt om jag ätit för mycket kokosfett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivan63 Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag skulle vilja säga att man märker när man ätit för mycket fett... jag blir i alla fall lös i magen. Speciellt om jag ätit för mycket kokosfett. Japp, det där med kokosfettet kan jag känna igen. Läser att man inte ska räkna kalorier, men "skadad" som man är finns det ju i bakhuvudet att fett innehåller väldigt mycket kalorier. Gäller att få bort det alltså och öka på smöret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts