MKJ Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Jag skulle gärna vilja äta jordärtskockor men min mage gör ofta uppror om jag gör det. Ibland tycker jag att jag tål dom bättre på hösten än på våren och i så fall är det kanske inte inulinet utan stärkelsen som spökar. Det sker visst en omvandling under lagring. Nu blommar mina jordärtskockor för fullt. Magnifika plantor som är 3 meter höga med gula blommor. Tål ni jordärtskockor? Dom hade ju jordärtskocksoppa på nobellmiddagen ett år så jag antar att alla inte får samma explosiva effekt som jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Hur var det med inulin nu igen. Upptas det alls? Jag vill inte äta extra fruktos. Men vi har också fina gula blommor i trädgården... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Jag lagar puré eller gratäng på jordärtskocka ibland, och en av gångerna reagerade både jag och min fru med dålig mage. Fast alla andra gånger har vi inte känt något, så det kan ju ha varit något helt annat. Dock hade vi båda två den där bestämda känslan att det var just jordärtskockorna.... Inulin är något nytt för mig, det borde jag kolla upp. Är det något som man kan reagera på? EDIT: Inulin är alltså en polysackarid, lite som stärkelse men fruktos i stället för glukos, plus att vi inte spjälkar det till fruktosmolekyler utan det fermenteras väl då i grovtarmen antar jag. Därav att det kan ge gaser o/e diarré. http://sv.wikipedia.org/wiki/Inulin 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Inulin är känt för att kunna ge tarmbesvär.. men är i princip nyttigt då det tillför kortkedjiga fettsyror till kroppen.. vilket har visat sig vara positivt för oss på flera sätt! Tarmbesvären hör sannolikt ihop med att tarmfloran inte är förberedd på anstormningen.. så att det kan bli en överbelastning. Och sen så är det som vanligt, med sort, jordmån och skördetid så varierar innehållet av Inulin. Har mest användt den som rotsak i soppor.. men nu har jag hittat Persiljerot som jag föredrar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Jag skulle gärna vilja äta jordärtskockor men min mage gör ofta uppror om jag gör det. Ibland tycker jag att jag tål dom bättre på hösten än på våren och i så fall är det kanske inte inulinet utan stärkelsen som spökar. Det sker visst en omvandling under lagring. Nu blommar mina jordärtskockor för fullt. Magnifika plantor som är 3 meter höga med gula blommor. Tål ni jordärtskockor? Dom hade ju jordärtskocksoppa på nobellmiddagen ett år så jag antar att alla inte får samma explosiva effekt som jag... Det kanske var därför det var så lång kö till toaletten... Tur att jag inte var bjuden det året 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Jordärtskockor som grönsak i köttgryta ger en fyllig smak. Persiljerot har jag aldrig provat... Det måste testas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Persiljerot är super. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 15, 2013 Author Share Posted September 15, 2013 Jordärtskockor skall ju vara hälsosamma. Det säljs t o m piller med jordärtskocksextrakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Ja, det märks att det är nåt som reagerar i magen när man ätit dessa delikata rotsaker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts