Popular Post Larz Posted September 15, 2013 Popular Post Share Posted September 15, 2013 Som inbiten Lchf:are (5år) har jag råkat hamna på sjukhus efter att ha trillat ner ifrån ett tak med ett kompicerat benbrott som följd. Ligger nu och väntar på operation och de kom idag för att sätta glukosdropp som jag vägrade pådet bestämmdaste att ta emot förjag vet att det finns allternativ. Efter diverse argumentering fick jag min vilja fram men fick höra att det säkert kan vara bra att dra ner på kh men att sluta iprincip helt är inte bra för att hjärnan behöver kh. Ja jisses...... Vidare argumentering kändes lönlös och jag av sade mig alla måltider under resten av min sjukhusvitelse. Min familj kommer med ett mål mat om dagen till mig. Jag är van att inte äta oftare så det är inga problem. Just idag är jag fastande i väntan på operation men det är heller inga som helst problem när man äter Lchf. Så mina vänner. Ställ krav när ni hamnar på sjukhus annars får vi aldrig någon förändring i vår sjuka sjukvård Att bli itvingad saker som man vet att man inte mår bra är ju heltförkastligt så stå på er ni med när ni hamnar i liknade situationer. //Lars 22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted September 15, 2013 Author Share Posted September 15, 2013 Ursäkta stavningen osv för jag är full och lite groggy av smärtstillande men kände att jag ville dela med mig av det här 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Lycka till med operationen! *kram* 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Hej Larz det var längesedan...! Det var ju trist att du råkat ut för en olycka, hoppas operationen hjälper dig tillbaka. Härligt att familjen kommer med mat . Glöm inte berätta här hur det går för dig! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted September 15, 2013 Author Share Posted September 15, 2013 Hej Kjell. Skall absolut rapportera hur det gå och jag hoppas det är bra med er 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Starkt Larz! Och naturligtvis har du helt rätt! Vi måste ställa krav! Men ibland är det svårt när man är ensam och sjuk och "alla" pratar emot! Man borde få respekt av sjukvården för sitt eget val och inte ifrågasätta! Ingen skulle ha mage att ifrågasätta en vegans kostval! Och det ÄR verkligen ingen särs nyttig mat! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Tufft av dig att vägra glucosdroppet, du är en förebild för alla LCHF:are som har funderingar över detta, om man skulle ha oturen att hamna i det dilemmat som du nu befinner dig i. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Hej Kjell. Skall absolut rapportera hur det gå och jag hoppas det är bra med er Allt väl med oss Larz. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 glukosdropp som jag vägrade pådet bestämmdaste att ta emot förjag vet att det finns allternativ. Undrar vad det är för alternativ du syftar på, när man ska opereras? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 Tack alla Ersättningen för glykosdroppet heter Ringer Acetat och rekommenderas av Andreas. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Härlig styrka. Många som inte vågar tro på sin LCHF när man blir nertjatad och är på sjukhus. Hoppas allt går bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Get well Larz! Bra att du står på dig och att du delar med dig av erfarenheterna. För övrigt börjar jag bli omåttligt less på den här genomgående bilden av ett vårdsystem som till sin intention borde vara till för att underlätta/förebygga hälsa men som allt som oftast visar sig vara en slags tafflighetens oas för sekunda vetenskap med bäst-före-datum ett par decennier bakåt i tiden. Jag blir "lätt" irriterad (diplomati är visst en dygd) när jag hör om sådan här vanvård. För att kalla det något annat är tyvärr inte förenligt med vare sig förnuftstanke eller sanning. Ge glukosdropp till någon som är ketoadapterad! Ja, jag säger då det. Det nya vanvårdssystemet! Överlev det om du kan... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Jag vill också skicka ett positivt "pepp" till dig Larz. Det är helt otroligt hur vården väljer att inte "vuxengöra" och därmed förminska sina patienter, kallas härskarteknik i andra sammanhang. Även om saker sitter i väggarna och strukturer kan vara som armeringsjärn borde ett tillräckligt stort antal av de sjukvårdsanställda utanför arbetet vara fria, självständiga och tänkande medborgare i kungariket Sverige. Alltså, vad jag vill ha sagt är att även om de är fast i kostråd, rigida kostchefer o dietister som inte delar din uppfattning borde deras svar vara: - Ja, Larz du verkar vara en kompetent person, hur kan vi hjälpa dig och din livsstil på bästa sätt? Personligen har jag en instinktiv motvilja mot att vara patient, föredrar nog att betraktas som kund! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Fick också "hjärnan-behöver-socker"-föreläsningen när jag var inne för planerad operation i höstas. Hade skrivit socker och stärkelse i rutan avsedd för överkänslighet och allergier. Narkosläkaren idiotförklarade mig alldeles säkert inombords, men jag fick min vilja igenom. Att man ens ska behöva diskutera... Hoppas du är på benen snart igen, Larz! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Nog är det märkligt att man överhuvudtaget kan tro att man måste äta kolhydrater för att hjärnan ska funka, det måste ju liksom vara en av basalkunskaperna inom medicin att lära sig att så inte är fallet, förundrande 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Ursäkta en kanske dum fråga, men varför är det konstigt om man vill tillföra någon form av energi till en patient i narkos? Att bli opererad kan vara en tuff pärs och det kan ju ta tid innan man kan få i sig näring själv. Ringer Acetat är vad jag förstår koksaltlösning, och det har väl sin funktion men ger ingen energi. Man kan väl inte ge benbuljong intravenöst? Det kan man ju be att få efteråt. Varför är det farligt med glukos under operation för en lchfare? Bra att veta, om man hamnar i den situationen :-) Ursäkta om detta ämne har diskuterats innan, jag är lite ny här. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Eftersom jag är överkänslig/allergisk mot socker är det inget jag vill ha insprutat direkt i blodet om jag är med och kan bestämma om saken. Dessutom är det inget jag skulle behöva under den begränsade tid det handlar om eftersom jag är fettdriven, jag har direkt tillgång till kroppens egen energireserv. Ursäkta en kanske dum fråga, men varför är det konstigt om man vill tillföra någon form av energi till en patient i narkos? Att bli opererad kan vara en tuff pärs och det kan ju ta tid innan man kan få i sig näring själv. Ringer Acetat är vad jag förstår koksaltlösning, och det har väl sin funktion men ger ingen energi. Man kan väl inte ge benbuljong intravenöst? Det kan man ju be att få efteråt. Varför är det farligt med glukos under operation för en lchfare? Bra att veta, om man hamnar i den situationen :-) Ursäkta om detta ämne har diskuterats innan, jag är lite ny här. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted September 16, 2013 Popular Post Share Posted September 16, 2013 Ursäkta en kanske dum fråga, men varför är det konstigt om man vill tillföra någon form av energi till en patient i narkos? Att bli opererad kan vara en tuff pärs och det kan ju ta tid innan man kan få i sig näring själv. Ringer Acetat är vad jag förstår koksaltlösning, och det har väl sin funktion men ger ingen energi. Man kan väl inte ge benbuljong intravenöst? Det kan man ju be att få efteråt. Varför är det farligt med glukos under operation för en lchfare? Bra att veta, om man hamnar i den situationen :-) Ursäkta om detta ämne har diskuterats innan, jag är lite ny här. Ja, det var ingen dum fråga, det var en bra fråga, tycker jag. Jag resonerar som så, att om jag är i fettdrift och får kanske 50 -100 gram Glucos direkt i blodet under ett dygn så skulle jag absolut inte må bra. Mitt blodsocker skulle säkert öka rejält till en nivå där jag inte vill ha det. Kroppen fortsätter att tillföra den näring du behöver från fettreserverna om du inte tillför socker. Det viktigaste under operationen är, att täcka vätske, salt och eventuella blodförluster. Ringer Acetat täcker väskebehovet, med natrium och kalium, och man kan ge ganska många liter under en operation om det skulle behövas, och även efter operationen. Beroende på hur stor man är, och vilket blodvärde man har, så börjar man fundera på att kompensera blodförluster vid ca 1 liter förlust. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Jag tackar för svaren! Det är otroligt så mycket man lär sig i detta forum. Hoppas du mår bra efter op Larz. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Ursäkta en kanske dum fråga, men varför är det konstigt om man vill tillföra någon form av energi till en patient i narkos? Att bli opererad kan vara en tuff pärs och det kan ju ta tid innan man kan få i sig näring själv. Ringer Acetat är vad jag förstår koksaltlösning, och det har väl sin funktion men ger ingen energi. Man kan väl inte ge benbuljong intravenöst? Det kan man ju be att få efteråt. Varför är det farligt med glukos under operation för en lchfare? Bra att veta, om man hamnar i den situationen :-) Ursäkta om detta ämne har diskuterats innan, jag är lite ny här. Äter man den typ av LCHF som gör att man blir sämre på att ta upp glukos ur blodet så stiger blodsockret över hälsosam nivå och högt blodsocker ökar risken för infektioner och ökar också risken för allvarliga komplikationer och till och med dödsfall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Äter man den typ av LCHF som gör att man blir sämre på att ta upp glukos ur blodet så stiger blodsockret över hälsosam nivå och högt blodsocker ökar risken för infektioner och ökar också risken för allvarliga komplikationer och till och med dödsfall. Dödsfall? Det kunde väl ändå inte enbart bero på att personen i fråga åt LCHF? ..någon referens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Dödsfall? Det kunde väl ändå inte enbart bero på att personen i fråga åt LCHF? ..någon referens? Inte på att dom äter LCHF utan på grund av högt blodsocker vid intensivvårdsbehandling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Vi får införa en metallbricka att bära runt halsen med texten: VARNING, denna person äter LCHF, förtäring av glykos/fruktos innebär dödsfara! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Fick också "hjärnan-behöver-socker"-föreläsningen när jag var inne för planerad operation i höstas. Med tanke på tokerierna som hävdas av de som håller den föreläsningen så vill jag gärna tro att de själva lider akut behov av en "din-hjärna-verkar-ha-fått-för-mycket-socker"-föreläsning. Jag håller den gärna pro bono! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Inte på att dom äter LCHF utan på grund av högt blodsocker vid intensivvårdsbehandling. Ursäkta MKJ, men nu förstår jag inte. Menar du att det är personer som äter LCHF som avlidit under intensivvårdsbehandling av för högt blodsocker, eller menar du personer som inte äter LCHF, eller både ock? Det är ju tyvärr så att det kan vara en del komplikationer till både kirurgiska ingrepp och andra vårdorsaker som inte har något med kost att göra, men där ett blodsocker av någon anledning stiger radikalt, men orsaken är att det är ett symtom på något annat allvarligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Äter man den typ av LCHF som gör att man blir sämre på att ta upp glukos ur blodet så stiger blodsockret över hälsosam nivå och högt blodsocker ökar risken för infektioner och ökar också risken för allvarliga komplikationer och till och med dödsfall. Vet du varför ketogen kost kan göra att glukos får svårare att tas upp av kroppscellerna? Har det med insulinkänslighet eller snabbhet i insulinproduktionen att göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Ursäkta MKJ, men nu förstår jag inte. Menar du att det är personer som äter LCHF som avlidit under intensivvårdsbehandling av för högt blodsocker, eller menar du personer som inte äter LCHF, eller både ock? Det är ju tyvärr så att det kan vara en del komplikationer till både kirurgiska ingrepp och andra vårdorsaker som inte har något med kost att göra, men där ett blodsocker av någon anledning stiger radikalt, men orsaken är att det är ett symtom på något annat allvarligt. Jag menar att högt blodsocker innebär en risk för komplikationer under sjukhusvård och att man kan få högt blodsocker av glukosdropp om man går på strikt LCHF. Det sägs ju t ex att dom som äter LCHF behöver äta kolhydrater i 3 dagar före ett glukostoleranstest för att inte få för högt blodsocker. Eftersom det har visat sig i andra trådar att LCHF kan variera så mycket så gäller det nog inte alla varianter av LCHF men var gränsen går vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Jisses sådan respons. Jag skriver här från mobilen och begriper mig inte riktigt på hur man går in och gillar osv, men jag gillar alla inlägg i den här tråden. Jag blev inte op förren i måndags och det gick bra och jag mådde hyffsat bra förutom en hel del smärta fram till igår. Mindre än 16 timmar efter op kommer sjukgymnasten och säger att vi måste sätta igång att träna det nyopererade benet. Jag fick en smärre chock efter som man inte har hittat rätt nivå på min smärtlindring än och jag hade redan ordentligt ont i benet. Men han var envis och jag fick genomlida ett träningspass på ca 15 min som gjorde att jag fick fruktansvärda smärtor efteråt. Jag fick bla belasta mitt redan onda ben med 20% av min kroppsvikt vilket innebär 16 kg. Smärtorna går inte att beskriva. Han hjälpte mig tillbaka i sängen och sa att nu får du vila några timmar så kommer jag igen för ett nytt pass. Det gjorde han också men det fick vi bryta för jag höll på att tuppa av av smärta. Jag är ändå ganska fullproppad med morfin och ändå kan det göra så fruktansvärt ont. Jag är känd för att ha en ganska hög smärt tröskel men det verkar inte hjälpa nu. Jag ifrågasätter starkt om det är rätt och riktigt att göra som de gjort. Borde man inte få till en ordentlig smärtlindring och låta patienten pusta ut efter op i mer än 16 timmar. Op tog över tre timmar och man är gsnska medtagen bara av den. Med tanke på all morfin jag har i kroppen så rwserverar jag mot alla stavfel och kanske konstiga formulerinar i detta inlägg. En sak tiil är att när jag vaknade upp efter op och ser droppflaskan så ser jag att de har satt in glykos dropp. När jag då påpekar detta så tar de helt sonika bort det och jag får inget nytt för de tycker att jag nog ibte behöver det. Akta er för att bli sjuka eller skada er för man bör nog vara rätt så frisk om man skall hamna p sjukus anbars gör de som de vill med en. //Lars 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Stackars Larz! Det finns inget okänsligare släkte än sjukgymnaster. Jag tror man måste vara lite sadist för att ha det yrket :-P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Hoppas smärtan ger med sig när det läker efter operationen och att du kommer igång! Tänker på dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Jag menar att högt blodsocker innebär en risk för komplikationer under sjukhusvård och att man kan få högt blodsocker av glukosdropp om man går på strikt LCHF. Detsamma gäller väl också för diabetiker som inte äter LCHF, eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Detsamma gäller väl också för diabetiker som inte äter LCHF, eller hur? Ja och jag har för mig att jag läste att dom då ger extra insulin för att hålla nere sockret. Personligen så litar jag inte på att alla sjukhus har bra rutiner för att ge parenteral nutrition (dropp) som är optimal för patienten. När jag själv blev svårt skadad i slutet av 70-talet så fick jag enligt professorn näringslösning motsvarande en och en halv gång vad en skogshuggare behöver. Jag var konstant törstig under hela tiden jag fick dropp. Jag har aldrig i mitt liv varit så vansinnigt törstig. Detta pågick under minst en vecka. Efter 3 veckor på sjukhuset fick jag allmän blodförgiftning som resulterade i att jag var "på andra sidan" och vände. Professorn bröt sin semester för att komma till min undsättning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Man kanske borde tatuera in sina dietönskemål på lämpligt ställe på kroppen? Hoppas att smärtan snart går över Larz och att ditt ben läker kvickt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Ja och jag har för mig att jag läste att dom då ger extra insulin för att hålla nere sockret. Personligen så litar jag inte på att alla sjukhus har bra rutiner för att ge parenteral nutrition (dropp) som är optimal för patienten. När jag själv blev svårt skadad i slutet av 70-talet så fick jag enligt professorn näringslösning motsvarande en och en halv gång vad en skogshuggare behöver. Jag var konstant törstig under hela tiden jag fick dropp. Jag har aldrig i mitt liv varit så vansinnigt törstig. Detta pågick under minst en vecka. Efter 3 veckor på sjukhuset fick jag allmän blodförgiftning som resulterade i att jag var "på andra sidan" och vände. Professorn bröt sin semester för att komma till min undsättning. Förstår inte riktigt vad din sepsis har med nutrionen att göra??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Jisses sådan respons. Jag skriver här från mobilen och begriper mig inte riktigt på hur man går in och gillar osv, men jag gillar alla inlägg i den här tråden. Jag blev inte op förren i måndags och det gick bra och jag mådde hyffsat bra förutom en hel del smärta fram till igår. Mindre än 16 timmar efter op kommer sjukgymnasten och säger att vi måste sätta igång att träna det nyopererade benet. Jag fick en smärre chock efter som man inte har hittat rätt nivå på min smärtlindring än och jag hade redan ordentligt ont i benet. Men han var envis och jag fick genomlida ett träningspass på ca 15 min som gjorde att jag fick fruktansvärda smärtor efteråt. Jag fick bla belasta mitt redan onda ben med 20% av min kroppsvikt vilket innebär 16 kg. Smärtorna går inte att beskriva. Han hjälpte mig tillbaka i sängen och sa att nu får du vila några timmar så kommer jag igen för ett nytt pass. Det gjorde han också men det fick vi bryta för jag höll på att tuppa av av smärta. Jag är ändå ganska fullproppad med morfin och ändå kan det göra så fruktansvärt ont. Jag är känd för att ha en ganska hög smärt tröskel men det verkar inte hjälpa nu. Jag ifrågasätter starkt om det är rätt och riktigt att göra som de gjort. Borde man inte få till en ordentlig smärtlindring och låta patienten pusta ut efter op i mer än 16 timmar. Op tog över tre timmar och man är gsnska medtagen bara av den. Med tanke på all morfin jag har i kroppen så rwserverar jag mot alla stavfel och kanske konstiga formulerinar i detta inlägg. En sak tiil är att när jag vaknade upp efter op och ser droppflaskan så ser jag att de har satt in glykos dropp. När jag då påpekar detta så tar de helt sonika bort det och jag får inget nytt för de tycker att jag nog ibte behöver det. Akta er för att bli sjuka eller skada er för man bör nog vara rätt så frisk om man skall hamna p sjukus anbars gör de som de vill med en. //Lars Man vill gärna ha patienterna på benen så snart som möjligt för att motverka bildning av blodpropp, men kanske sjukgymnasten tog i lite för mycket när dte gällde belastningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Förstår inte riktigt vad din sepsis har med nutrionen att göra??? Om den faktiskt hade med nutritionen att göra just i mitt fall vet jag ju inte eftersom det var efter att jag börjat äta mat igen. Det finns dock en ökad risk för blodförgiftning om blodsockret är högt och i mitt fall kan det ju ha varit så att övernutritionen med droppet kan ha resulterat i en kraftigt försämrad insulinkänslighet. I just mitt fall så utsattes jag också för en risk när dom gav mig så hög dos glukos. Jag blev som sagt extremt törstig och det skulle varit intressant att veta vad jag hade för blodsocker om dom nu mätte det. Dom är f öv väldigt mycket för att ge söta drycker på sjukhus också. Jag fick både saft och juice. Det var ett rent under att jag inte fick hål i tänderna. Jag fick för hög kaliumhalt i blodet och dom påstod att det berodde på att jag druckit för mycket juice så dom drog in den ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Lars, om jag förstår dig rätt så sa du till att du inte vill ha glukos dropp men dom satte in det ändå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Se det positiva i det hela Larz. Så fort det onda går över, skrivs du ut och du kommer hem till LCHF-maten som sedan medför att kroppen läker fort. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Om den faktiskt hade med nutritionen att göra just i mitt fall vet jag ju inte eftersom det var efter att jag börjat äta mat igen. Det finns dock en ökad risk för blodförgiftning om blodsockret är högt och i mitt fall kan det ju ha varit så att övernutritionen med droppet kan ha resulterat i en kraftigt försämrad insulinkänslighet. I just mitt fall så utsattes jag också för en risk när dom gav mig så hög dos glukos. Jag blev som sagt extremt törstig och det skulle varit intressant att veta vad jag hade för blodsocker om dom nu mätte det. Dom är f öv väldigt mycket för att ge söta drycker på sjukhus också. Jag fick både saft och juice. Det var ett rent under att jag inte fick hål i tänderna. Jag fick för hög kaliumhalt i blodet och dom påstod att det berodde på att jag druckit för mycket juice så dom drog in den ett tag. Du får gärna lägga upp länkar som visar samband mellan hyperglykemi och utveckling av sepsis, låter intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Du får gärna lägga upp länkar som visar samband mellan hyperglykemi och utveckling av sepsis, låter intressant. Det var du som började använda ordet sepsis. Är det samma sak som blodförgiftning? Jag minns inte just nu var jag läste det men den ökade risken för infektioner och även andra komplikationer gällde inte bara blodförgiftning. Jobbar du i vården och känner du till vilka avvägande man gör när man sätter dropp? Alltså vilka blandningar man använder i olika sammanhang eller vilken benämning man nu använder i vården. Jag kanske hittar det igen men just nu minns jag som sagt inte var jag läste det. Om du jobbar i vården så skulle det vara intressant att få höra hur man där ser på riskerna med högt blodsocker när det gäller framförallt intensivvårdspatienter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Det var du som började använda ordet sepsis. Är det samma sak som blodförgiftning? Jag minns inte just nu var jag läste det men den ökade risken för infektioner och även andra komplikationer gällde inte bara blodförgiftning. Jobbar du i vården och känner du till vilka avvägande man gör när man sätter dropp? Alltså vilka blandningar man använder i olika sammanhang eller vilken benämning man nu använder i vården. Jag kanske hittar det igen men just nu minns jag som sagt inte var jag läste det. Om du jobbar i vården så skulle det vara intressant att få höra hur man där ser på riskerna med högt blodsocker när det gäller framförallt intensivvårdspatienter. Sepsis är detsamma som blodförgiftning och hyperglykemi är högt blodsocker. Frågan är om det du läst gäller akut eller kroniskt högt blodsocker, lite olika situation. Nej jobbar inte inom vården men har ganska djup medicinsk kunskap ändå. När det gäller intensivvårdspatienter bör nog medicinska bakgrunden beaktas, vissa tillstång såsom trauma kan i sig skapa både hyperglykemi och hypoglykemi, om söker och titta närmare på behandllingsprotokoll är övervakning av blodsocker viktig, kanske övervaknng och kunskapen var sämre när du vårdades, det mesta går ju framåt, även inom sjukvården. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted September 21, 2013 Author Share Posted September 21, 2013 Hallå lådan ? Har börjat pinka taggtråd och är konstant törstig så jag bad dem ta ett fasteblodsocker i morse och det låg på 7,2. Har fått dubbelt morfin eftersom jag har fått mer smärta så jag kan inte tänka klart. Vad säger ni andra om det värdet.? Har ju lyckats hålla en riktigt strikt Lchf här på sjukhuset tack vare min fina familj som kommer med mat. Man har tagit diverse blodprov och odlingar men ingenting är klart mer än att man uteslutit urinvägsinfektion och då kan man ju fråga sig vad som återstår. Har inte haft feber på några dagar och crp har gått från 350 till 260. Nytt crp i morgon. Ha det gott //lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Hej Larz! Fasteblodsockret var ju lite högt, men jag vet inte om infektion kan pressa upp det, kanske via stresshormoner? Kanske någon som vet. Fortsätt be om det framöver så får du se hur det utvecklas. Härligt att du får matleveranser Fint att crp är på väg ner. Hoppas det blir gradvis bättre med dig! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 (edited) Hej Larz! Fasteblodsockret var ju lite högt, men jag vet inte om infektion kan pressa upp det, kanske via stresshormoner? Kanske någon som vet. Fortsätt be om det framöver så får du se hur det utvecklas. Härligt att du får matleveranser Fint att crp är på väg ner. Hoppas det blir gradvis bättre med dig! Ett CRP på 260 är högt, jag skulle tro att det är den infektionsparametern som pressar upp blodsockret. Men lyckligtvis går den neråt. Har du Larz, fått kortison av någon anledning? Det kan också pressa upp sockret. Hoppas allt ordnar sig snart för dig Larz och att du får komma hem Lycka till. Edit: Kom på att en biverkan på morfin kan vara urinträngningar. Edited September 21, 2013 by Syster 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted September 21, 2013 Author Share Posted September 21, 2013 Tack Kjell Frågade min dotter som snart är färdigutbildad sjuksköterska om det kunde bero något på min lchf och fick följande svar: Nej inget med lchf. För med din kost borde du ligga 4,5-5,5 i faste. Men under infektion blir cellernas förmåga ta in energi och släppa ut restprodukter sämre. Dvs sockret kommer inte in i cellerna utan stannar i blodbanan. För cellerna har så mkt annat att ta hand om vid infektion 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Hallå lådan Har börjat pinka taggtråd och är konstant törstig så jag bad dem ta ett fasteblodsocker i morse och det låg på 7,2. Har fått dubbelt morfin eftersom jag har fått mer smärta så jag kan inte tänka klart. Vad säger ni andra om det värdet.? Har ju lyckats hålla en riktigt strikt Lchf här på sjukhuset tack vare min fina familj som kommer med mat. Man har tagit diverse blodprov och odlingar men ingenting är klart mer än att man uteslutit urinvägsinfektion och då kan man ju fråga sig vad som återstår. Har inte haft feber på några dagar och crp har gått från 350 till 260. Nytt crp i morgon. Ha det gott //lars Smärta kan orsaka insulinresistens. Det är också vanligt med insulinresistens efter operationer. Trauman av alla slag ökar nog kroppens insulinresistens. Sedan kan man ju undra om LCHF påverkar fasteblodsockret i det sammanhanget. Det är ju insulinet som håller leverns glukosproduktion på lagom nivå under fasta om jag förstått saken rätt. Läkarna borde ju veta om blandkostare brukar få högre fastesocker vid trauman. Hade du problem med högt blodsocker innan du började med LCHF? Hur är det med vätskebalansen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Jag skulle inte vara så rädd för att få ett enstaka glukosdropp. Men jag skulle tacka nej ändå för jag kan inte förstå varför. Får jag bara vätska skall jag nog kunna klara mig i flera dar' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted September 21, 2013 Author Share Posted September 21, 2013 Syster....nej MKJ .........nej och ja ? Svaret jag fick av min dotter känns rätt logiskt tycker jag men tusen tack för visat intresse ändå. //Lars 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Syster....nej MKJ .........nej och ja Svaret jag fick av min dotter känns rätt logiskt tycker jag men tusen tack för visat intresse ändå. //Lars Hur mår du idag Lars? Jag har tänkt på dig ända sedan igår. Hoppas du inte har lika ont idag och att dom andra problemen minskat. Det gör ont i mig när jag tänker på dig. Sedan blev jag ju också nyfiken på vad din dotters teori var men det är kanske något du inte vill berätta här? Jag förstod förresten inte ditt svar till mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted September 22, 2013 Author Share Posted September 22, 2013 Tack MKJ Jo jag mår över förväntan och crp är 98 så det går ju på rätt håll sakta men säkert. De dubblade morfinet igår och allt känns mycket lättare sen dess. Min dotters svar finns i ett inlägg längre upp. Det här med att cellerna har fullt upp osv. Det var det hele ? //Lars 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts